כזה ניסיתי: Logitech MX ERGO

חלקנו באוכלוסיה זניח, אבל אנחנו מיעוט קולני למדי עם נטיות מסיונריות ונימה קלה של היפסטריות. הכירו אותנו: משתמשי וחובבי עכברי Trackball. עד לפני חודש בערך, מצבנו היה דומה במובן מסוים למשתמשי Windows Phone: מעטים מתחברים לקונספט שאנחנו כה מעריצים, ואפילו Logitech, היצרנית שמכרה הכי הרבה עכברים כאלו, הפסיקה להשיק דגמי Trackball חדשים אי שם ב-2010. ואז, יום בהיר אחד בספטמבר האחרון הפתיעה לוג'יטק והשיקה עכבר Trackball חדש העונה לשם MX ERGO.

Logitech MX ERGO (צילום: גד גניר)

עכברי Trackball למי מכם שטרם יצא להכיר, או הכיר ולא הבין מה הסיפור, הם עכברים הכוללים גולה גדולה בחלקם העליון. השליטה על סמן העכבר על המסך מתבצעת ע"י גלגול הגולה הזאת, ולא ע"י הזזת העכבר כולו. לפני שאספר לכם על MX ERGO חשוב לי לשים את שני דברים על השולחן: אם אתם שמאליים, אין טעם להמשיך לקרוא. העכבר הזה אינו סימטרי בצורתו ומיועד אך ורק לשימוש ביד ימין. הדבר השני הוא שגם אם אתם ימניים, אין לי יומרות להמיר מישהו מהקוראים לעבור להשתמש בעכבר מהסוג הזה. מי שרגיל במשך כל חייו הבוגרים להשתמש בעכבר רגיל, יצטרך טונות של מוטיבציה לעבור את הימים הראשונים עם עכבר שלא מזיזים עם כל היד מבלי להתייאש. ניסיתי לשכנע אנשים בסביבה שלי, השאלתי להם את ה-Trackball האישי שלי שמלווה אותי מאז 2008 בערך והפצרתי בהם לתת לו צ'אנס. כולם ללא יוצא מן הכלל התייאשו, בעיקר כי ניתנה להם הברירה לחזור אחורה לעכבר הרגיל בו השתמשו עד כה.



איך אני הפכתי לחובב עכברים מהסוג הביזארי האלו? זה כבר קשור לחויית ילדות: בסוף שנות ה-90 התחלקנו שלושה אחים במחשב בבית. יום בהיר אחד אחי הגדול החליט להעביר אותנו לשימוש בעכבר trackball מבלי לשאול אותנו ממש, וכך מצאתי את עצמי נאבק מספר ימים בעכבר הזה, עד שהמעבר הושלם. מאז, אין לי בעיה להשתמש בעכברים רגילים, אך ההעדפה האישית שלי היא בעיקר לעכברים עם הכדור.

Logitech MX ERGO, הכפתור הקטן מעל הכדור מאפשר מעבר לגלילה איטית ומדוייקת יותר (צילום: גד גניר)


העכבר הקודם שבדקתי בתצורה הזאת היה למעשה העכבר האחרון מהסוג הזה שלוג'יטק השיקה, ה-M570, גרסה אלחוטית של Trackman Wheel, שהושק 9 שנים לפניו, ב-2001. לוג'יטק התנסתה עם מספר צורות של עכברי טרקבול, אך בסופו של דבר הצורה המצליחה והפופולרית ביותר (במונחי הקטגוריה הספציפית הזאת) הסתמנה בתור התצורה שבה השליטה בגולה מתבצעת באמצעות האגודל. ב-MX ERGO החליטה לוג'יטק להכניס שינוי קטן בתצורה הזאת שלפחות בתחושה שלי משדרג את נוחות השימוש: הודות למעמד מגנטי שיושב בחלקו התחתון, איזור הגולה מוגבה מעלה בזוית של 20 מעלות. ההגבהה הזאת משנה את כל זוית האחיזה בעכבר, מקטינה את הפיתול של הזרוע האוחזת בעכבר, וכך הופכת את השימוש בעכבר לנוח בהרבה. ניתן לוותר על ההגבהה הזאת ולחזור לזוית השימוש הרגילה, אם כי סמכו עליי, מספר דקות עם ההגבהה הזאת ולא תוכלו לחזור לאחור.

Logitech MX ERGO , מוגבה בזוית של כ-20 מעלות מהמשטח עליו הוא מונח (צילום: גד גניר)

Logitech MX ERGO (צילום: גד גניר)


ה-MX ERGO מביא איתו את כל הפינוקים שנוספו בשנתיים האחרונות לעכברים מודרניים, אל הקטגוריה האיזוטרית של עכברי Trackball. כמו ה-M570, גם ה-MX ERGO הוא עכבר אלחוטי. בניגוד לעכבר של לוג'יטק משנת 2010, העכבר החדש יודע לתקשר לא רק עם המקלט האלחוטי (דונגל) Unifiying של לוג'יטק, אלא גם עם כל מחשב שיש לו קישורית Bluetooth, ובכך לפנות לכם שקע יו אס בי אחד שעד כה נתפס ע"י המקלט הזה. אז למה בכל זאת מצרפת לוג'יטק את המתאם שלה לערכת העכבר החדש? לטובת מי שמעוניין להשתמש בו במחשב שעדיין מריץ את מערכת ההפעלה ווינדוס 7 שאינה מצטיינת, בלשון המעטה, בתקשורת בלוטות' עם עכברים.

מעבר לחיבור בלוטות', מביא ה-MX ERGO עוד כמה חידושים, לפחות עבור משתמשי עכברי trackball: גלגלת שניתן לא רק לגלול איתה למעלה ולמטה, אלא גם לצדדים באמצעות הטייה שלה ימינה או שמאלה, וכפתור שנמצא בדיוק מעל גולת השליטה שהופך את הגלילה לאיטית הרבה יותר ומאפשר עבודה עדינה יותר, משהו שימושי עבור מעצבים גרפיים שזקוקים לשליטה טובה יותר על הסמן. בנוסף, תמצאו שני לחצנים איתם ניתן לנווט קדימה ואחורה בדפדפן. כל הכפתורים שציינתי ניתנים לתכנות ולשמש כקיצורי דרך לפעולות אחרות שתבחרו, אם התפקודים המקוריים שלהם לא שימושיים מספיק עבורכם.





עובדים על שני מחשבים נפרדים? תוכלו לחבר את MX ERGO אל שניהם. סיימתם לעבוד עם המחשב מהעבודה ורוצים לעבוד עם עכבר ה-Trackball שלכם על המחשב בבית? לחיצה על כפתור מתחת לגלגלת תחליף ביניהם. רוצים לעבוד עם העכבר במקביל על שניהם? אפשרי, אבל לצורך כך תצטרכו להתקין את תוכנת ניהול החומרה Logitech Options על שני המחשבים, לוודא ששניהם מחוברים לאותה רשת, ולהפעיל בשניהם את Flow, פונקציה המאפשרת לא רק הזזת סמן העכבר בין שני המחשבים, אלא גם שימוש ב-Copy ו-Paste לטקסטים ואפילו לקבצים. מההתנסות שלי - זה עובד, אבל ישנו מעצור מסוים במעבר בין המסכים, כלומר, באותה פעולת גלילה ארוכה לא תצליחו "לפרוץ" את הגבול שבין המסכים. כדי לעבור בין מסך של מחשב אחד לאחר תאלצו לבצע זאת בשתי פעולות גלילה נפרדות, לא אסון, פשוט לא זורם כמו עבודה על שני מסכים המחוברים למחשב אחד. ועדיין, מדובר באפשרות שימושית ביותר אם אתם עושים שימוש בשני מחשבים על בסיס קבוע.

Logitech MX ERGO (צילום: גד גניר)


ל-MX ERGO סוללה מובנית. אין צורך יותר לקנות סוללות סטנדרטיות, הסוללה הפנימית נטענת באמצעות כבל עם חיבור Micro USB. הייתי יותר שמח לראות כאן חיבור USB Type C, אבל עדיין מדובר בחיבור נפוץ למדי. טעינה מלאה אחת אמורה להספיק לארבעה חודשים. מאחר ולא חלפו ארבעה חודשים מאז שהעכבר הושק, אני נאלץ לסמוך על דבריה של לוג'יטק בעניין זה. כך או כך, אם תמצאו את עצמכם עם סוללה ריקה, ERGO MX יודע להטען בתוך דקה מספיק עבור שימוש של יום מלא.

ה-MX ERGO הוא כל מה שחובבי Trackball חיכו לו: עכבר מודרני, עם פיצ'רים חדשים ושימושיים, וחשוב מכל: נוח יותר לשימוש. ועדיין, מדובר ב-Trackball, עכבר שמראש נידון לקהל יעד מצומצם למדי. עם זאת, ייתכן שדווקא התוספות החדשות האלו יחזירו חלק מהמשתמשים שנטשו לטובת עכברים אחרים. מחירו של MX ERGO בחו"ל עומד על 99 דולר, סכום לא זול עבור מי שמעולם לא ניסה עכבר כזה ועשוי להתייאש ממנו במהרה. מצד עבור משתמשי Trackball שרק חיכו לעכבר קצת יותר מודרני ומפנק, זהו סכום סביר בהחלט.

4 תגובות

  1. אחלה,
    אוהב את רשמיך מביקורים בעולם הביזאר.

    אביב

    השבמחק
  2. מעניין אם הוא נח יותר מעכבר אנכי

    השבמחק
  3. השתמשתי ב-M570 תקופה לא מבוטלת אבל נשבר לי ממנו לחלוטין, לא מכיוון שהוא לא ארגונומי (אכן מקל על המפרק) או מכיוון שקשה לעבוד איתו (מתרגלים מהר מאוד) אלא בגלל סיבה לכאורה טיפשית- לאחר שימוש די קצר ה"קערה" שמחזיקה את הכדור במקומו מתחילה לצבור אבק ושומן משימוש רגיל והדבר גורם לכדור לגמגם. מדובר בכמות פטתית של לכלוך, כזו שמצטברת משימוש סביר של כשבוע ימים, אבל היא בהחלט מספיקה כדי להפסיק את העבודה ולנקות את העכבר. מרגיז ונטול פתרון. אם הארגו נסמך על אותן שלוש גולות קטנטנות שיושבות בתוך הקערה ועליהן מסתובב הכדור אז אני מאמין שהבעיה הזו מתקיימת גם שם.

    השבמחק
  4. שאלה: העכבר הזה עולה בחו״ל פי 4 מהדגם הקודם. האם זה שווה את זה?

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

חדש יותר ישן יותר