כזאת ניסיתי: DEEZER

חידה: איך קוראים לשירות מוזיקה שבתחילת שנות ה-2000 הציע למשתמשים גישה חופשית לעשרות אלפי קבצי מוזיקה, צבר פופולריות, הסתבך עם גורמים בתעשיית המוזיקה, נסגר ונפתח מחדש במתכונת חדשה ולגיטימית? אם התשובה שלכם היא "נאפסטר, ברור, הרי זו בטח לא שאלה מתחכמת שהפאנצ' שלה הוא שיש עוד שירות מוזיקה שהתחיל ככה", אז אתם טועים. שירות המוזיקה DEEZER שהשיק לפני כחודשיים את פעילותו הרשמית גם בישראל, התחיל את דרכו כשירות בשם Blogmusik ובניגוד לנאפסטר, התבסס על הזרמה של שירים, ולא על הורדה שלהם. היזם שעמד מאחוריו, בחור צרפתי יהודי בן 23 בשם דניאל מהרלי לא טרח להתעסק בזוטות כמו זכויות יוצרים, ואכן בתוך זמן קצר נסגר Blogmusik לאחר איומי תביעה מצד SACEM, המקבילה הצרפתית של אקו"ם.         

Deezer (צילום: יח"צ)


חודשים ספורים לאחר מכן, הגיע דניאל להסכמות עם סוכנות SACEM ופתח מחדש את השירות, הפעם באופן לגיטימי ואפילו עם שם חדש. נכון להיום, השירות עצמו זמין לשימוש ב-185 מדינות על רחבי הגלובוס, ועושים בו שימוש כ-12 מיליון משתמשים. טכנית, השירות עצמו היה זמין בישראל גם לפני ההשקה הרשמית, אך כלל מעט מאוד אם בכלל מוזיקה ישראלית. על מנת להציע תכנים המותאמים לקהל הישראלי חברה DEEZER למדיה לב גרופ, חברה מייצגת אמנים בארץ ובחו"ל. עם ההשקה בארץ נרשמתי לשירות והעברתי אליו את האחריות הכבדה של להזרים מוזיקה אל אזניי, אחריות שהיתה עד כה מוטלת על לא אחרת מאשר Apple Music.



ב-Deezer מתגאים בקטלוג המורכב מ-44 מיליון שירים, קצת יותר מאפל מיוזיק וכמעט 25% יותר מספוטיפיי. כדי לעבור אל DEEZER באופן מלא, הייתי צריך להעביר אליה את כל ספריית המוזיקה שבניתי ב-Apple Music, ולצורך כך התחלתי לחפש את השירים האהובים עליי בשירות. בשבועיים הראשונים שלי עם DEEZER אספתי דוגמאות רבות למקומות בהם החיפוש לא עבד ונדרשתי לחפש את שמות האמנים הישראליים בשפה האנגלית. שתבינו, בניתי פסקה מלאת זעם על כמה שהחיפוש בעברית גרוע וחלק גדול מהשורה התחתונה שלי התבסס על החויה המזעזעת הזאת. בשבועות האחרונים כנראה שנעשתה עבודה מצד האנשים ב-DEEZER לשפר את החיפוש ואכן, כמעט כל הדוגמאות שהכנתי פתאום הסתדרו. ועדיין, זה לא מושלם: אם תחפשו "ירמי קפלן", תקבלו אלבום אחד בלבד. אם תחפשו את שמו באנגלית תגיעו אל דף האמן שלו שכולל את כל האלבומים שלו. "מלך" השיר היחיד בערך של דנה ברגר שאני אוהב נמצא רק בחיפוש באנגלית. גם את "שולה" של אטרף, תמצאו רק אם תחפשו באנגלית, כמו גם את נצ'י נץ'. מה אין בכלל? "מחבואים" בביצוע של טאטו או בביצוע הכינורות של רביעיית מסנר לא קיים כאן, אבל במקומם יש גרסת קאבר של רוני סופרסטאר, תודה באמת. יש כאן כמעט כל שיר שנינט טייב ביצעה, למעט אלו שאני הכי אוהב כחלק מפרוייקטים מיוחדים שלה:"My Game" עם גלעד כהנא ו-"Crazy" עם רד בנד. בכלל, לרד בנד אין ייצוג כאן למעט שיר אחד באוסף של ריטה, ואינפקציה למשל לא קיימים כאן בכלל. את מופע הארנבות של דוקטור קספר דווקא מצאתי בעברית, אבל היה שם רק אלבום אוסף, אלבום הופעה חיה ואת האלבום הראשון המעולה, אבל כל השאר לא שם. מה כן שם? כל מה שיספיק לרוב הישראלים: שלמה ארצי, איל גולן, סטטיק ובן אל, גידי גוב, ברי סחרוף, רמי פורטיס, טונה, איפה הילד, משינה, טונה, ואפילו את כל האלבומים של לא דובים. האוסף מתרחב כל הזמן, ונוספים אליו עם הזמן שירים שבהתחלה לא מצאתי. בגזרה הבינלאומית, באופן לא מפתיע, לא נתקלתי בחוסרים כלשהם.

מתוך DEEZER בדפדפן (צילום: יח"צ)


שירותי מוזיקה קמים ובעיקר נופלים על מה שחסר בהם. ב-Deezer מאפשרים לכם, בדומה לאפל מיוזיק ול-Google Play Music, להוסיף שירים מהאוסף קבצי ה-MP3 האישי שלכם לספרייה שלכם ב-Deezer. כרגע ניתן לעשות זאת רק דרך הדפדפן ולא דרך האפליקציות השונות, אבל נחמד שהאפשרות עצמה קיימת. ההגבלה בפיצ'ר הזה היא ל-2000 שירים שזה אמנם לא הרבה כמו ב-Google Music, אבל זה עדיין המון בשביל שירות שנועד להשלמת חוסרים.

DEEZER על OnePlus 5T (צילום: גד גניר)


אחת מגולות הכותרת של השירות היא Flow, מעין פלייליסט המבוסס על הטעם המוזיקלי שלכם. כניסה ל-Flow תיתן לכם שירים מתוך האוסף שלכם, יחד עם שירים נוספים שהמערכת (באמצעות 14 אלגוריתמים שונים של למידת מכונה, לטענת הקומוניקט) חושבת שיתאימו לטעם האישי שלכם. בגדול המערכת עושה את מה שהיא מבטיחה, אבל גם כאן, העסק לא מרגיש אפוי עד הסוף: המערכת ממש טובה בזיהוי הטעם שלי, כל כך טובה שבערך כ-70% מהשירים ב-Flow מגיעים מהפלייליסטים האישיים שלי. ה-30% האחרים הם אכן שירים חדשים, וברובם אכן קולעים לטעם המוזיקלי שלי. הבעיה ש-Flow לא מספיק מגוון. זה אומר שאחרי משהו שנע בין שעתיים לשלוש שעות של האזנה רצופה, פתאום שירים יתחילו לחזור על עצמם. אגב, רק למערכת מותר לחזור על שירים שכבר נוגנו. אם נניח העברתם בטעות שיר קדימה ותרצו לחזור אחורה בתוך Flow, האפשרות חסומה. תוכלו אפילו לראות את רשימת השירים שנוגנו, אבל ללחוץ על אחד מהם ולשמוע אותו באופן מיידי (במקום לצאת מ-Flow ולחפש אותו באופן עצמאי)? זה לא. למה? לא ברור. אגב, מרגע שתפעילו את Flow, הוא לא יפסיק עד שלא תפסיקו אותו בעצמכם. אם אתם נוטים להרדם עם מוזיקה, קחו בחשבון שגם תתעוררו איתה. אתם שומעים מוזיקה בהזרמה מהרשת, ולא מחוברים לרשת Wifi, הדבר ירד מחבילת הגלישה שלכם. החוקיות של מתי ואיך המוזיקה ממשיכה היא מעט אניגמטית: למשל, אם חיפשתי שיר ספציפי, נניח Word Up, הדבר יתחיל רשימת השמעה שכוללת בתוכה את כל השירים שעלו בתוצאות החיפוש: הביצוע של Cameo, הביצוע של Korn, הביצוע של Gun, מיקסים שונים של הביצועים האלו, או שוב את אותם ביצועים, הפעם מאוספים שונים. בנוסף, רשימת ההשמעה האקלקטית הזאת תכלול גם שירים שיש בשמם, בשם האמן המבצע אותם או בשם האלבום את המילים Word, ו-Up, בנפרד. עשרות שירים שהשד יודע למה אני צריך לשמוע אותם, כולל שיר אחד בשם "Once Upon A Sendeschluß" שאני מקווה מאוד שלא הגיע לשם בגלל ה-"Up" שמסתתר ב-"Upon". בניגון פלייליסט, הנגינה תסתיים בסוף השיר האחרון, אלא אם הפעלתם את אפשרות ה-Repeat.

ל-Deezer יש קטלוג פלייליסטים עשיר מאוד. השירות מציע לכם כבר בעמוד הבית של האפליקציה פלייליסטים שמתאימים לטעם האישי שלכם (כמו ב-Flow, מתבססים על הפלייליסטים האישיים שלכם). מעבר לכך, ישנן קטגוריות לפלייליסטים עפ"י מצב רוח או ז'אנרים מוזיקליים. ב-Deezer מדברים על אלפי רשימות השמע. לא ספרתי אלף רשימות השמעה, אבל מה שיש בהחלט מגוון ומתאים להמון סיטואציות. יש לי בעיה עם אופן ההנגשה של כל המגוון הזה. איך למשל מגיעים לכל הפייליסטים? מתחת לקישור הענק ל-Flow יש כותרת שהמילה Playlist" לא מופיעה בה בכלל: "Browse". לחיצה עליה תביא אתכם לתפריט הפלייליסטים. מתחת ל-Browse יש כותרת אחרת "Playlist Picks" שהיא כבר יותר ברורה ואם לא הייתי מגלה לכם לפני 23 מילים היכן כל הפלייליסטים, הייתם חושבים שהם שם. הבעיה שכאן הכותרת לא לחיצה, ומה שיש בקטגוריה הזאת זה רק הפלייליסטים שנבנו ע"י העורכים המוזיקליים, בשונה לחלוטין מכל שאר הפלייליסטים שגם הם נבנו ע"י העורכים המוזיקליים. ממשיכים הלאה: ב-Popular תמצאו באופן מפתיע את הפלייליסטים, האמנים והאלבומים החדשים, אבל רק הפופולריים שבהם. הפלייליסט "להיטים-Hits" מככב שם: הוא לא רק הראשון שמופיע בדף הבית של האפליקציה והראשון ברשימת הפלייליסטים בכניסה לדף הפופולריים, הוא אפילו הראשון בבחירת העורכים באותו דף. פופולרי לאללה. כאחד ששומר אמונים לרשימת השירים שבניתי לעצמי, עם גיחות קצרות לעיתים רחוקות ל-Flow, או לפלייליסטים שמתאימים למצב רוח שלי, קשה לי להגיד שזה משהו שהיה פוסל מבחינתי את האפליקציה, אבל אם פלייליסטים זה הקטע שלכם, זה לא רק שספוטיפיי עושה עבודה טובה יותר בהיבט הספציפי הזה, אפילו 99FM מציגה פלייליסטים בצורה נגישה יותר ומגוונת יותר.

כמו אפליקציות מוזיקה אחרות, גם Deezer מציעה אפשרות להציג את מילות השיר. בשונה מהן, בחלק מהשירים, השורה הספציפית בשיר באותו רגע מודגשת כדי שתוכלו לעקוב אחר מילות השיר. זה עובד מצוין היכן שזה קיים וזה קיים בלא מעט שירים. אם אתם קוראים את השורות האלו ובונים תכניות לשיר בקולי קולות יחד עם חד חוה אלברשטיין את חד גדיא, ממליץ שתמתינו קצת: בשירים בעברית לא תמצאו באפליקציה את מילות השירים. השקת האפליקציה בארץ נערכה בסמוך להכרזה על רכישתה של "שאזאם", אפליקציית זיהוי השירים המוכרת ביותר בעולם על אפל. בדיזר כבר נערכו לאפשרות הזאת מראש והכריזו כי אפשרות זיהוי שירים נבחנת בתכנית בטא כבר. באירוע נטען שהאפשרות הזאת אמורה להפוך לחלק אינטגרלי מהאפליקציה ממש בקרוב, ושאפילו ניתן יהיה לזהות שיר שתזמזמו בעצמכם. הייתי שמח לספר לכם איך זה עובד, הבעיה שנכון להיום, חודשיים לאחר שהשירות הוכרז בישראל, הוא עדיין לא חלק מהאפליקציה.

ברי סחרוף ב-DEEZER (צילום: גד גניר)


יש מקום אחד שבו DEEZER מביסה את אפל מיוזיק והמקום הזה חשוב מאוד: השירות אמין הרבה יותר מבחינה טכנית. בניגוד לאפל, מותג הטכנולוגיה החזק ביותר בעולם, DEEZER מביאה חויית האזנה רציפה, ללא הפסקות, ללא קריסות, ללא קפיצות חסרות סיבה לשיר הבא, עובדת בדיוק כפי שאפליקציה כזאת צריכה לעבוד. לעיתים רחוקות, אחרי העברה רצופה של כמה עשרות שירים בהזרמה מהרשת, נתקלתי במצבים שבהם לקח לשיר בין 2 ל-3 שניות לעלות, וזה בערך הדבר הכי גרוע שאני יכול להגיד עליה בהיבט הזה. איכות השמע בתכנית +Premium היא 320 kbit/s, גבוה ביחס לסטנדרט באפליקציות כאלו. דיזר מציגה זמינות ברשימה מרשימה של שירותים ומכשירים, החל מאפליקציות אנדרואיד, ו-iOS, טלויזיות חכמות של פנסוניק, סמסונג, פיליפס, טושיבה וכלה ב-Google Home, סטרימרים של Roku ורבים אחרים, והרשימה הזאת ממשיכה להתעדכן.

השירות עצמו כולל ארבעה מסלולים: מסלול חינמי שכולל פרסומות ומוגבל מאוד באפשרויותיו. ישנה גישה לכל השירים, אבל אפשרות החיפוש זמינה רק במחשב. באפליקציות המובייל ישנה גישה רק לרשימות ההשמעה ול-Flow. כמו כן, אין אפשרות למצב Offline, ניתן לדלג על שיר רק שש פעמים בשעה, ולא ניתן לנווט בתוך שיר. גם איכות ההזרמה נמוכה יותר ועומדת על 128kbit/s. המסלול בתשלום, מסלול +Premium הוא בעלות של כ-19.90 ש"ח לחודש (30 יום ראשונים בחינם), ובו אין את כל המגבלות שתיארתי במסלול החינמי. מסלול משפחתי ייתן לכם בדיוק את מה שנותן מסלול +Premium ויעלה לכם 29.90, אך ניתן לשייך אליו עד כשישה חשבונות נפרדים. היקר ביותר הוא מסלול HiFi שבו אתם מקבלים מוזיקה ללא דחיסה (Losless), באיכות CD. בסופו של דבר, התמחור הוא סטנדרטי ודומה מאוד לזה של שירותים מקבילים. מה מקבלים בתמורה לתמחור הסטנדרטי? שירות מוזיקה סטנדרטי שמתבלט לטובה בעיקר בפן הטכני. יש קצת מה לשפר בקטלוג הישראלי, יש גם מה לשפר בחויית השימוש, אבל בבסיסו, כשירות שמטרתו לאפשר לכם לשמוע את המוזיקה האהובה עליכם, DEEZER הוא לא רע בכלל ושווה לתת לו הזדמנות.

22 תגובות

  1. יקר השירות הזה.. בעיקר ה-LOSSLESS שזה הדבר היחיד שמעניין אותי בו

    השבמחק
    תשובות
    1. יקר ? אתה רוצה לדעת כמה משלמים בארה"ב על HIFI של דיזר ? כפול .20 דולר , אז תעשה לי טובה .
      אגב , בבריטניה זה אפילו יקר יותר . תחשוב שבמחיר של מנוי HIFI חודשי אתה בקושי יכול לקנות דיסק אחד בחודש .

      מחק
    2. יקר. כיום ממילא לא קונים דיסקים. קונים מוסיקה בפורמט דיגיטלי, ואפשר לרכוש רק את הטראקים שבהם מעוניינים אז העלות הרבה יותר נמוכה. והכול ב-FLAC

      מחק
    3. תגובה זו הוסרה על ידי המחבר.

      מחק
    4. לא משנה איך תסתכל על זה , 40 ש"ח בחודש כדי לקבל גישה ל -43 מיליון שירים זה ממש לא יקר . לא משנה אםאתה קונה רק שירים מסויימים או לא .

      מחק
    5. זה כמו לקנות דיסק כל חודש.. מבחינתי זה בזבוז כסף, אבל אני מבין שיש אנשים שאוהבים את המודל הזה. בכלל כל נושא המנויים הוא פרה חולבת. אני אוהב להחזיק את הרכוש שלי ולא לשכור בכל הזדמנות שאני יכול.

      מחק
  2. אחלה סקירה . אני מנוי לשירות כבר מעל שנה ואני לא מסכים שמבחר העברית היה מועט או לא היה קיים כלל לפני הכניסה לארץ . מבחר בעברית היה עוד כשנרשמתי לפני יותר משנה והוא גם היה מכובד מאוד . לגבי מגבלת הנפח של שירים שניתן להעלות לשירות , איפה ראית איזכור על מגבלה של 200MB ? לי יש כרגע 85 שירים שהם בודאות יותר מ-200MB

    השבמחק
    תשובות
    1. אהלן נעם!

      לגבי ההגבלה של 200 מגה, כנראה שלא הבנתי נכון את מה שכתוב כאן: https://support.deezer.com/hc/en-gb/articles/115004221605-Uploading-MP3s-to-Deezer-

      אעדכן בטקסט.
      לגבי מבחר השירים בעברית, לא סגור מתי התחברתי לראשונה לשירות (מעריך שלפני שנתיים בערך), אבל המבחר בעברית היה דל מאוד. אני מניח שהכניסה לשוק הישראלי היתה מהלך שלקח זמן, ובזמן הזה נוספו עוד שירים, אבל לא ביצעתי מעקב קבוע :)

      מחק
  3. נצ'י נצ': https://www.deezer.com/en/artist/1642968

    השבמחק
  4. חצי מהמוזיקה הישראלית הפסיקה להיות זמינה
    זה כולל את סטטיק ובנאל ועוד עשרות אמנים שאני שומע שהיום לא זמינים

    השבמחק
    תשובות
    1. זו בדיוק הבעיה . משתמשיםלוקחים שניים חצי אמנים כדוגמא לכך ש "הרוב חסר " , מה שממש לא נכון . למעשה ,רוב המוסיקה הישראלית כן זמינה .

      מחק
  5. היי גדי, מהו בדיוק מצב האוף ליין?

    השבמחק
    תשובות
    1. מאפשר לך להוריד את המוסיקה למכשיר ולשמוע ללא תלות באינטרנט . כמובן שהשירים מוצפנים כך שלא ניתן להעתיק אותם למקומות אחרים . ניתן לשמוע אותם רק באפליקציה עצמה

      מחק
  6. חברים , מי שמעוניין הצטרף לקבוצת התמיכה של דיזר שפתחתי , מוזמן
    https://www.facebook.com/groups/DeezerIsrael/

    השבמחק
  7. מבחינת מוזיקה ישראלית מה המצב העכשווי של דיזר נניח יחסית לטידאל?
    וכמה עולה מסלול ה Hi+Fi ?

    השבמחק
    תשובות
    1. מודה שלא השתשמתי לאחרונה ב-TIDAL וקצת קשה לי לקבוע בוודאות. לגבי מסלול ה-Hi-Fi, הוא עולה 39.99 לחודש, למנוי יחיד.

      מחק
  8. אכן ברמת הרפרטואר הישראלי השירות עולה על טידל, אבל האפליקציה מבולגנת כפי שתואר בסקירה וכל חיפוש מדביק לרשימת ההשמעה אלפי שירים בהם מופיעה מילה כלשהי... והנורא מכל ומוזר שלא אוזכר בכתבה - לפחות בגרסת הדסקטופ אין אפשרות לנקות את רשימת ההשמעה(שכאמור מודבקים אליה באופן אוטומטי אלפי שירים בלי הגזמה) מה שהופך את חווית ההאזנה הרצופה לכאוס של שירים שאף אחד לא באמת רוצה לשמוע. אני כחובב פלייליסטים מגוונים אומנם נהניתי משירות ה-flow לתקופה מסוימת עד שהוא התחיל לטחון לי בשכל שוב ושוב ושוב את אותם השירים בכל פעם שהפעלתי אותו מה שהפך את העסק למתסכל מאוד. על פניו פשוט שירות שעוד לא הבשיל ובהמשך אולי ייתן פייט. בשלב זה אין תחרות לעושר התכנים המטורף של טידל (כולל שפע תכנים מקורים ובנוסף טכני וידיאו בלעדים שלהם ואפליקצית וידיאו לא פחות ממדהימה שהושקה לאחרונה בלעדית לאנדרואיד טי.וי). טידל אגב הורידו את המחיר לאחרונה ל-20 שח לחודש כך שהם מבחינתי לוקחים רק צריכים לשפר את היצע השירים בעברית והם בנוקאווט על כל המתחרים

    השבמחק
  9. היי, פוסט מעניין - אני בעיקרון משתמש באפליקציה soundcloud ונכון שאין שם שירים עם זכויות יוצרים וכו' אבל יש שם גרסאות cover מעולות - לעיתים יותר טובים מהמקור, מאות יוצרים חדשים ממש נפתח הראש - וכיף ממליץ לך לנסות
    וגם חינמי

    השבמחק
    תשובות
    1. סאונדקלאוד נמצאת במצב של גסיסה . בקרוב היא תעלם . אין לחברה כסף בקופה יותר

      מחק
  10. אם יילך זה מבאס.. בכל מקרה הכי טוב שהיה grooveshark ביום שהוא נסגר היה לי מזל שאחד המחשבים בבית היה עדיין פתוח ויכלתי להעתיק את הplaylist שלי...

    השבמחק
  11. היי גד כתיבה זורמת וקוהרנטית.
    לגבי דיזר אני עם האפליקציה כבר שבוע פלוס ותכלס אני מרגיש שנתקעתי בבועת מוזיקה בגלל הFlow. ציפיתי שהאלגוריתם אכן יחשוף אותי למוזיקה אחרת אבל כאילו הפלייליסט לא מתעדכן, למרות שאני כל הזמן מוסיף אלבומים לספרייה שלי. מזל שספוטייפי הגיעו היום לארץ.

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

חדש יותר ישן יותר