כזה ניסיתי: TELLO

נכון לחודש פברואר 2018, DJI היא עדיין יצרנית הרחפנים המובילה בעולם, ושולטת על לא פחות מ-70% מהשוק הזה. מה שאפילו מרשים יותר זה שהיא מצליחה לעשות זאת באמצעות מספר מצומצם יחסית של דגמי רחפנים, כולם יקרים יחסית. ועדיין, למרות שאפילו נוקיה בימיה הגדולים לא הצליחה להגיע לשליטה כזאת בשוק הסלולר, DJI הסינית לא מעוניינת בגורל דומה לזה של החברה הפינית. הדרך לעשות זאת היא להכנס לסגמנט שבו לא היתה לה נוכחות לפני כן: שוק הרחפנים הזולים.


TELLO (צילום: גד גניר)


בשנה שעברה חברה DJI לסטארטאפ סיני בשם RYZE Tech ויחד השיקו רחפן קטן ופשוט בשם TELLO. שתי החברות משווקות אותו כרחפן כיפי המיועד לילדים ולמבוגרים שרוצים להכנס לעולם הרחפנים, שזו בערך המקבילה השיווקית והפוליטיקלי קורקט ל"בחיאת תפסיקו עם הרחפנים הסינים ב-20 דולר מעלי אקספרס". למי מכם שכבר החל להתרגש מהקונספט של רחפן של DJI בפחות מ-1000 ש"ח, אז חשוב לי להרוס: TELLO הוא לא חלק אינטגרלי ממשפחת הרחפנים של DJI, לכל היותר אח חורג. מדובר ברחפן שמיובא לישראל ע"י בנדא, היבואן הרשמי של DJI, רחפן שתוכלו לרכוש באתר הרשמי של DJI, ומערכת הייצוב שלו באויר היא המערכת של DJI, אבל כל השאר הוא לחלוטין של RYZE. לזכותה של RYZE יאמר כי בכל הקשור לאיכות החומרים וההרכבה, הרחפן הזה נראה ומשדר תחושה איכותית הרבה יותר מרוב הרחפנים הזולים בשוק, ודווקא כן נראה כמו משהו ששייך לקטלוג של DJI.



TELLO מקדימה (צילום: גד גניר)

את TELLO מטיסים באמצעות הסמארטפון. הרחפן מייצר רשת אלחוטית משלו, הסמארטפון מתחבר אליה ושולט עליו דרך אפליקציה יעודית של TELLO. ניתן לרכוש בקר שליטה בנפרד, אולם מדובר בבקר שליטה בלוטות' שבניגוד לבקרים ברחפנים אחרים של DJI לא מגדיל את טווח השליטה ברחפן, מה שאומר שהמרחק המירבי שהרחפן יגיע אליו הוא 100 מטר. זה לא 100 מטר לכל כיוון אגב: הוא יצליח לטוס למרחק אופקי שמתקרב למרחק הזה, אבל אם תנסו לנסוק איתו אל השמיים, תצליח לכל היותר להגיע איתו לגובה של כ-10 מטרים, או במילים אחרות קומה שלישית על עמודים בואכה קומה רביעית. שכנים בפנטהאוז, לפרטיותכם לא נשקפת בשלב זה סכנה.


מתוך האפליקציה של TELLO


דרך האפליקציה תוכלו לשלוט על מגוון טריקים שהרחפן יודע לעשות בלחיצת כפתור. הטריק הראשון הוא המראה בזריקה. מהצד זה נראה מרשים הרבה יותר מההמראה הרגילה (גם היא אגב, בלחיצה על כפתור), אבל יש כאן סוג של בלוף. הייתם מצפים שהרחפן ידע לזהות מתי זורקים אותו ופשוט יתחיל לרחף, נכון? אז זה לא ממש ככה: כדי שהוא ימריא כך, צריך קודם להפעיל באפליקציה את המצב הזה מה שהורס קצת את הספונטניות. מרגע שהפעלתם את המצב הזה, המדחפים מתחילים לנוע במהירות איטית למשך כחמש שניות במהלכן עליכם לזרוק אותו באויר. בשלב הזה, אני רוצה לשתף אתכם בטראומה: זה לא הרחפן הראשון שאני מטיס, אבל בניסיון הראשון שלי לזרוק אותו באויר שכחתי את הכלל הראשון של הטסת רחפנים: לא שמים אצבעות במקום שבו המדחפים מסתובבים, גם אם זה במהירות איטית. למזלי זה נגמר במספר חתכים לא עמוקים במיוחד, ועם טינה קלה בלבד לרחפן שעברה די במהירות לאחר מספר דקות הטסה. טריקים נוספים ש-TELLO יודע לעשות הם טיסה בקפיצות מעלה ולמטה, התרחקות איטית מהמשתמש תוך כדי צילום, צילום בסיבוב של 360 מעלות, סלטות בשמונה מימדים ועוד. בסיום, תוכלו לבחור האם להנחית אותו באופן קונבנציונלי, או להרשים את הסובבים אתכם ולתת לו לנחות על כף ידכם המושטת.



זה בהחלט כיף להטיס את TELLO. הוא מגיב מהר ובאופן מדויק יחסית, הוא זריז, ומתמרן בקלילות. עם זאת, בגלל שמדובר ברחפן כה קטן וקליל, כמעט כל משב רוח לא חזק במיוחד מטלטל אותו, ומערכת הייצוב של DJI לא באמת משפרת את המצב. מצד שני, הוא מתמרן מספיק בזריזות כדי שניתן יהיה להטיס אותו בקלות יחסית בתוך חללים סגורים כמו אופן ספייס של משרד. הוא אמנם לא יודע את שלושת כללי הרובוטיקה של אסימוב, אבל פוטנציאל הנזק שלו לאנושות מזערי גם ככה. הוא מצויד במגינים למדחפים (שבאמת מגינים כל עוד לא מניחים את האצבעות היכן שלא אמורים להניח אותן), וגם אם בכל זאת בחרתם לצאת אל הפארק ולהטיס אותו, הוא מצויד במערכת להנחתה איטית וזהירה במידה ונותק איתו הקשר.

TELLO מהצד, הסוללה נטענת דרך הרחפן עצמו (צילום: גד גניר)


אחד הדברים המטרידים והכיפיים ביותר שעושים עם רחפן זה כמובן לצלם. במקרה של TELLO יש ל-RYZE לא מעט עבודה לעשות בתחום לפני שהצילומים שלו יצטרכו להטריד מישהו או שניתן יהיה להגדיר אותם כמשהו כיפי. ל-TELLO מצלמת 5 מגה פיקסל עם ייצוב תמונה אלקטרוני שיודעת לצלם ברזולוציית 720p, ונתמכת ע"י מעבד של אינטל בעל לא פחות מ-14 ליבות. במונחי סמארטפונים, במבחן התוצאה היא מקבילה בערך למה שהייתם מקבלים בסמארטפון מתקדם משנת 2010, שזה נחמד, אבל לא מתקרב לסטנדרט שהתרגלתי לראות ברחפנים של DJI. בסטילס המצב עוד סביר, אבל בוידאו התמונה רועדת רוב הזמן, התנועה לא חלקה ונוטה לאיבודי פרטים רגעיים. אפשר לעשות סרטונים חמודים עם הרחפן, אבל חמוד זה הגבול העליון כאן. כל צילומי הסטילס והוידאו משודרים בזמן אמת לסמארטפון שלכם ומאוחסנים עליו ולרחפן עצמו אין זכרון פנימי. יש לבחירה הזאת של RYZE ואינטל יתרון משמעותי אחד וחסרון משמעותי אחר: היתרון הוא שאם איכשהו הרחפן ירחף את דרכו לאבדון, הסרטון שמתעד זאת יישמר על הסמארטפון שלכם ולא יאבד יחד עם הרחפן שלכם. החסרון הוא שיציבות הקשר בין הרחפן לסמארטפון שלכם ניכרת בסרטוני הוידאו שתצלמו איתו, כך שכל הפרעה רגעית לרשת האלחוטית של הרחפן, תבוא לידי ביטוי ברעידות ועיוותים בתנועה בסרטון עצמו.

מבט מקרוב על המצלמה של Tello (צילום: גד גניר)


הסוללה של TELLO תספיק לכם לטיסה של כ-13 דקות. זה לא נשמע הרבה, וזה אכן לא הרבה, אבל זה בהחלט הסטנדרט ברחפנים מסוגו של TELLO. תמרונים חריפים ושימוש נרחב בצילום ובטריקים של תמרונים אוטומטים יגזלו כוח רב יותר מהסוללה ויקצרו את זמן הטיסה. הסוללה עצמה נטענת דרך הרחפן, אך ניתן לשלוף אותה ממנו, כך שאם אתם מעוניינים בזמן טיסה ארוך יותר, ניתן לרכוש סוללה נוספת ופשוט להחליף ביניהן.

את TELLO קונים כדי לגלות אם באמת צריכים רחפן. זה אמנם כיף להטיס רחפנים, אבל רובנו לא באמת צריכים כאלו. עם כל הרושם שמשאירים צילומים מגובה של כמה עשרות מטרים, אם אינכם מתכוונים באמת להפוך את זה לתחביב קבוע, מדובר בבזבוז כסף משווע שישאיר אתכם עם כמה אלפי ש"ח פחות בחשבון הבנק, ועם מתקן מתוחכם לצבירת אבק בבית. TELLO הוא רחפן נטול יומרות עם ביצועים מוגבלים אבל קל וכיפי מאוד להטסה. במחיר של 599 ש"ח, TELLO יכול להיות הרחפן הראשון והאחרון שלכם, או הרחפן שיפתח לכם את התיאבון לבאים אחריו, אבל לפחות לא יעלה יותר מדי לגלות זאת.

TELLO (צילום: גד גניר)

2 תגובות

  1. איזה יופי של סקירה,
    תודה גד!

    אביב

    השבמחק
  2. תודה רבה.
    עוזר מאד בבחירה

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

חדש יותר ישן יותר