כזה ניסיתי: Huami Amazfit Stratos


השם ״Huami״ עדיין לא אומר הרבה לקהל הישראלי, אבל נכון לאוגוסט 2017 זוהי יצרנית המחשוב הלביש הגדולה בעולם, השולטת על נתח של כ-17% מהשוק. איך ייתכן שלא שמעתם על החברה שהצליחה לעקוף את אפל ופיטביט? הסיבה פשוטה: ברוב המקומות שבו פורסמו הנתונים האלו, הראשונה בטבלה היתה שיאומי, עבורה הואמי מייצרת רכיבים למוצרי מחשוב לביש, ואף את צמידי ה-Mi Band הפופולריים. שיאומי מצידה היא אחת המשקיעות הגדולות בהואמי, ומשווקת את מוצריה. שיתוף הפעולה בין שתי החברות מבלבל לא אחת את העוסקים בתחום, והכותרות על מוצרים חדשים של הואמי מציגות פעמים רבות את השעונים החכמים החדשים של החברה ככאלו של שיאומי, אם כי האמת היא ששיאומי לוקחת חסות על המוצרים האלו ומשווקת אותם, כפי שהיא עושה גם בתחומים אחרים, והסידור הזה עובד טוב עבור שתי החברות.

Amazfit Pace (עם הרצועה הכתומה), ו-Amazfit Stratos (צילום: גד גניר)


סדרת השעונים החכמים של הואמי נקראת Amazfit. הראשון בסדרה, ה-Pace, הגיע אל השוק האמריקאי כבר בשנת 2016, וצבר מאז קהילה מרשימה של משתמשים ואוהדים. לישראל הוא לא הגיע באופן רשמי, אבל רבים רכשו אותו דרך אתרי קניות סיניים, וגם כאן יש לא מעט שעובדים על פיתוח כלים, קושחות (רומים) אלטרנטיביים ועושים ימים כלילות כדי להתאים אותו טוב יותר לשוק הישראלי. דגם ההמשך שלו, ה-Amazfit Stratos הגיע אליי היישר ממטה החברה בארה״ב, באדיבות משווק רשמי חדש של מוצרי החברה בישראל, Wear Your Tech.

מבחוץ, ה-Stratos נראה מעולה: גוף השעון שחור, עם גימור Carbon Fiber ייחודי, ויחד עם מסגרת ניקל כהה מתקבל מראה אלגנטי - ספורטיבי, שלא היה מבייש יצרניות בעלות שם יותר מוכר. הדבר היחיד ששובר את הגוונים הכהים זה פס אדום דקיק המקיף את העליון מבין שלושה לחצנים פיזיים בצידו הימני של השעון. הוא לא רק יפה, הוא גם עמיד: ה-Stratos מתהדר בתקן 5 ATM מה שאומר שניתן לצלול איתו לעומק של עד כ-50 מטר. קודמו אגב, ה-Pace היה עמיד בעיקר בהתזות מים, ובאופן תיאורטי בטבילה במים בעומק של עד 1 מטר, מה שפסל אותו לשימוש בשחייה, אך ה-Stratos מזמין את משתמשיו לשחות לא רק בבריכה כי אם גם בים הפתוח. זאת גם הסיבה מדוע יש לשעון שלושה לחצנים פיזיים: בשעת שחיה בלתי אפשרי לתפעל מסך מגע. שלושת הלחצנים מאפשרים ניווט בין תפריטי השעון, כאשר כל אחד מהם עושה פעולות שונות בלחיצה קצרה או ארוכה. רצועות השעון הן ברוחב 22 מ״מ, ניתנות להסרה קלה באמצעות מנגנוני Quick Release ולהחלפה בכל רצועת שעון אחרת ברוחב הזה. למרות שהשעון עצמו די מאסיבי בגודלו, הוא לא כבד במיוחד ובהחלט לא מציק בשעת מאמץ.

ה-Stratos כמו ה-Pace, נע על הגבול שבין שעון חכם לבין שעון ספורט. הוא יודע לקבל ולהציג התראות (עם כוכבית גדולה עבור הקהל הישראלי, אגיע לכך בהמשך), הוא יודע לשלוט על המוזיקה בסמארטפון שלכם (או כזאת שאחסנתם על הזכרון הפנימי שלו), ואפילו ניתן, באופן לא רשמי אמנם, להתקין עליו אפליקציות. מצד שני, הוא התברך בפיצ׳רים של שעון ספורט למהדרין: יש לו GPS מובנה, מד דופק, גישה מהירה למעקב אחר הפעילות הספורטיבית שלכם, ואפילו יש לו זכרון פנימי צנוע (בערך 2 גיגה פנויים) כדי שתוכלו להעמיס עליו שירים, לחבר אליו אזניות בלוטות׳ ולצאת לריצה, הליכה, שחיה ומה לא, בלי צורך בסמארטפון.

מבט מקרוב על גימור ה-Carbon Fiber (צילום: גד גניר)

Amazfit Stratos (צילום: גד גניר)

שלושה כפתורי חומרה שיכולים להחליף בזמן שחיה את מסך המגע (צילום: גד גניר)



הואמי בחרה באנדרואיד 5.1.1 הישישה (להזכירכם, גרסת האנדרואיד העדכנית ביותר כיום היא גרסה 8, ואוטוטו מגיעה גרסה 9) כפלטפורמה עליה מתבססת מערכת ההפעלה שלה לשעונים חכמים. הבהרה חשובה: זו לא WearOS המיועדת לשעונים חכמים, זו אנדרואיד לכל דבר, מהסוג שמיועד לסמארטפונים, אבל ספק אם תצליחו לזהות אותה. הואמי עשתה עבודה יסודית כדי להתאים אותה לשעונים שלה: הממשק עצמו פשוט, ברור, אינטואיטיבי ונאה למראה. הסנכרון עם הסמארטפון מתבצע דרך אפליקציית Amazfit של החברה, ודרכה ניתן לא רק לשלוט בשעון עצמו, כי אם גם לקבל מידע על הפעילות הגופנית שלכם, המסלול שעשיתם במהלך הפעילות, לעקוב אחר מספר הצעדים, הדופק (המדידה מדוייקת למדי רוב הזמן, אבל יש טובים ממנו במובן הזה), איכות השינה שלכם ועוד. רוב המידע אגב נגיש גם דרך ממשק השעון עצמו בלי צורך בסמארטפון. אחד המקרים שבו השעון שבה את לבי היתה כאשר סיימתי הליכה בשכונה ואז גיליתי שהשעון מצווה עליי לנוח מפעילות במשך 15 השעות שלאחר מכן, ואף מציג טיימר קטן שמודד את הזמן עד שירשה לי לשוב לפעילות.

מתוך אפליקציית Amazfit (צילום: גד גניר)


יש לכם מבחר של כ-14 עיצובי שעון לבחור מביניהם. בגרסה הרשמית של אפליקציית Amazfit, הגישה לעיצובים נוספים עדיין לא פעילה, אך אם אתם הרפתקנים, תוכלו לנסות להתקין גרסה חלופית בה האפשרות הזאת נפתחה ומציעה מגוון רחב מאוד של עיצובים נוספים. דרך האפליקציה ניתן גם לקבוע אילו אפליקציות יורשו לשלוח התראות אל השעון שלכם ומאיזה אפליקציות תמנעו את הפריבילגיה הזאת.

חלק מעיצובי השעון של Amazfit Stratos (צילום: גד גניר)


זוכרים את הכוכבית ממקודם? אז ככה: למרות ההתבססות על אנדרואיד 5.1.1 שכללה בזמנו תמיכה מובנית בהצגת עברית, השעון הזה לא תומך באופן רשמי בשפת הקודש. מצד שני, בניגוד ליצרניות רבות אחרות, יש מה לעשות בנידון: כדי להציג גופנים עבריים במערכת ההפעלה, עליכם לפתוח את ה-Bootloader  של השעון, ולהריץ פקודה כלשהי שמוסיפה אותם. כאן לא מסתיימות הצרות, מאחר שבניגוד לכל מקום אחר בשעון, ההתראות בעברית מוצגות על מסך הנעילה של בכיוון ההפוך, משמאל לימין. ישנה גם דרך לטפל בסוגיה הזאת, ע״י התקנה של אפליקציה בשם Watch Droid על השעון ועל הטלפון, אשר מחליפה למעשה את מערכת ההתראות של השעון ויודעת לא רק להתמודד עם כיוון הכתיבה המשונה של דוברי השפה העברית, אלא גם מספקת אפשרויות התאמה אישית נרחבות כמו שליטה על גודל כותרת ותוכן ההתראה, משך הרטט ועוד. הבשורות הרעות הן שהגרסה העדכנית של האפליקציה הזאת זוללת סוללה באופן בלתי נסבל, כך שהעדפתי להתרגל לחיים עם עברית בכיוון ההפוך בזמן הבדיקה. תתפלאו, זה אמנם מבאס מאוד, אבל בהחלט אפשרי. כל הפעולות האלו נראות אמנם מסובכות, אך הקהילה הישראלית של Amazfit פיתחה כלי למחשב שמפשט מאוד את התהליך. מתנגדים לקונספט של לשלם שקלים חדשים על שעון שאינו דובר עברית? תשמחו לשמוע שתמיכה מובנית בעברית נמצאת כרגע בעבודה במחלקת הפיתוח של Amazfit וההערכה היא שבסוף חודש אוגוסט כבר לא תצטרכו לעבור את התהליך הזה.  
העברית במסך הנעילה. בינתיים הפוכה, אבל לא לאורך זמן (צילום: גד גניר)


לסטרטוס מסך LCD צבעוני עם פאנל טראנספלקטיבי בגודל 1.34 וברזולוציה של 320 על 300 פיקסלים. לא התכוונתי לזרוק את המלה ״טרנספלקטיבי״ ולברוח: משמעותה היא שהפאנל מחזיר אור, וכך יודע להתמודד נפלא עם תאורת אור יום. שעונים חכמים עם מסכי AMOLED מרהיבים, יודעים להציג תמונה צבעונית וססגונית בתנאי תאורה אידיאליים, אבל בקושי ניתן לראות את מה שמופיע עליהם אם אתם מוצאים את עצמכם בחוץ בשעות הבוקר או הצהריים. הבשורות הפחות טובות הן שבכל מצב אחר, המסך הזה נראה משמעותית פחות יפה ומרשים (אם כי עדיין, ברור וקריא) לעומת שעונים חכמים אחרים כדוגמת Huawei Watch 2, Samsung Gear Sport, ואחרים, אך כאמור מבחינה פרקטית, המסך של Stratos הרבה יותר טוב. מעבר לכך, המסך הזה צורך משמעותית פחות חשמל ממסכי AMOLED, מה שתורם משמעותית למשך חיי הסוללה של השעון.

מתפקד נהדר באור יום (צילום: גד גניר)

GPS מובנה (צילום: גד גניר)


חיי הסוללה של הסטרטוס מצויינים: בשימוש סטנדרטי, כשעון חכם בלבד, חלפו חמישה ימים בין טעינה לטעינה איתו. שלבו בתוך הלו״ז הזה פעילות גופנית שדורשת מדידת דופק רציפה ושימוש ב-GPS וזמן הסוללה יתקצר משמעותית, אך עדיין, מדובר בהישג לא רע בכלל. הטעינה עצמה מתבצעת דרך עריסה יעודית. בניגוד ליצרניות אחרות של שעונים חכמים, הואמי ויתרה כאן על מגנטים ומשתמשת בבליטות שנתפסות על גוף השעון. זה פחות אלגנטי אבל זה פרקטי הרבה יותר.

Amazfit Stratos (צילום: גד גניר)


מחירו הרשמי של Amazfit Stratos בישראל עומד כרגע על 849 ש"ח, אבל ניתן להשיג אותו נכון להיום גם במחיר נמוך יותר . בטווח המחיר הזה לא קיימות אלטרנטיבות דומות שיודעות להציע את מה שהשעון הזה מציע. שעון ספורט שאפשר להכנס איתו לים, עם סוללה שמחזיקה מספר ימים ומסך שמתפקד מעולה באור יום זו עסקה שלרוב משלמים עליה הרבה יותר. נכון, העברית היא סוגיה שמעיבה על החגיגה, אבל מדובר בסוגיה שככל הנראה תיפתר בקרוב, וגם אם לא, יש מה לעשות לגביה.

12 תגובות

  1. האם יש אפשרות להתממשק עם אפליקצית Garmin?

    השבמחק
  2. לא, הגרסה הבינלאומית עובדת עם אפליקציה יעודית, איתה ניתן לייצא נתונים לStrava בלבד. כן ניתן לייצא את המסלולים לGPX בתוך השעון, וגם לייבא, ואז ניתן למשוך אותם לתוך הממשק של Garmin.

    השבמחק
  3. הי גד,
    כמה אמינה מדידת הדופק? הבנתי שזו נקודת תורפה בדגם הישן.

    השבמחק
    תשובות
    1. לי יש את השעון כחודשיים. במדידה במנוחה, השעון מדויק מאוד. בזמן פעילות גופנית מזייף לטעמי ברמות בלתי סבירות.

      מחק
    2. מזייף כל כך לדעתי שזה בושה להגיד שהוא שעון ספורט. אני קופץ על דילגית 10 דקות מתנשף והדופק שלי בשמיים והשעון מראה דופק 60, מאכזב מאוד בייחוד שרכשתי אותו לספורט.

      מחק
  4. תודה על סקירה נהדרת נוספת!
    אני בעלים גאה של ביפ, אחרי המלצה של אחד המטקבקים כאן,
    מבסוט לאללה, אמין, מד דופק עובד מצויין כמו שצריך,
    והבעייתיות של העברית.

    שא ברכה,
    אביב

    השבמחק
  5. יש משהו במחיר שלו ובמפרט שלו פיטביט VERSA עולה 899 ש"ח ואם יש לך מישהו בארה"ב הוא יכול להשיג אותו דרכם בהנחה (במועדים שונים הם נותנים הנחות של 25- 50%)

    השבמחק
  6. 1) אילו התראות ניתן לקבל לשעון?
    2) האם הוא מציג הודעות וואטסאפ?
    3) האם ניתן לענות ולהוציא שיחות טלפון דרך השעון? כמו באפל וואטש?
    4) האם יש חנות פליי ואפשר להתקין את האפליקציות של ספוטיפיי, שאזאם וגוגל מאפס?

    השבמחק
  7. 1. ניתן לקבל התראות לאפליקציות אשר מוגדרות בתוך האפליקציה של השעון איתו עובדים על הסלולרי, הAmazfit watch.
    2. ניתן לקרא הודעות וואצאפ, לא ניתן לענות עם האפליקציה המקורית, יש פתרונות תחליפיים אשר הופכים את שעון הספורט לקצת יותר חכם ואז ניתן לעשות כמה דברים עם תשובות קבועות מראש.
    3. לא ניתן ליזום ולקבל שיחות לשעון, השעון לא מכין רמקול ומיקרופון, לא ניתן לנהל איתו שיחות, ניתן רק לדחות או להשתיק שיחה נכנסת מהשעון.
    4. השעון מבוסס אומנם על מערכת אנדרואיד, אך היא יחסית סגורה ולא מאפשרת התקנת ישומים בצורה נוחה. לפי השאלות של אנונימי, מרגיש לי שאתה צריך יותר שעון מבוסס Wear OS, אשר מהווה פיתרון תקשורתני מתקדם יותר, עם אפליקציות כפי שהנך מכיר מהסלולרי. הייתי ממליץ לבדוק חלופות כמו הticwatch E/S , דור שני של שעוני Huawei ואולי דגמים יותר איזוטריים שמוצאים חן בעיניך מבחינה עיצובית.

    השבמחק
  8. לא משנה איזה שעון תקנו, מדדי הדופק שלו תמיד יזייפו, חיפוש קצר בגוגל יבהיר את הנושא, אם אתם מחפשים דופק "אמיתי" תחברו רצועת חזה לשעון. אם אני לא טועה אפשר לחבר לשעון הנ"ל.
    אני עם השעון כבר שלושה חודשים בערך והוא עובד נפלא וחיי הסוללה שלו ארוכים להפליא, עם הזמן הבנתי שלקבל הודעות בשעון זה פשוט מטרד, ולכן הוא על מצב טיסה כל הזמן ומחזיק לי שבועיים בלי הטענה. יש שיגידו אז למה לך שעון חכם, צודקים, אבל לא לשכוח שמטרת השעון היא ספורט ופחות לתפקד כחכם.

    השבמחק
    תשובות
    1. קראתי כתבה מעניינת בכלכליסט שבה נעשתה בדיקת אמינות מדי הדופק של סונטו, גרמין ופולאר המובילים בתחום. הסטיות הגבוהות ביותר היו סונטו והמדוייק ביותר היה הפולאר אבל מדובר בסטיות של שתיים שלוש פעימות בשיא הפעילות, במנוחה באמצע ובמנוחה היה דיוק כמעט מלא. ההשוואה הייתה כמובן למוניטור מקצועי. אז נכון שכדי לקבל דיוק מלא צריך חגורה, אבל הטובים בהחלט מספקים נתונים שאפשר לחיות איתם.

      מחק

הוסף רשומת תגובה

חדש יותר ישן יותר