בזה צפיתי: אירוע השקת האייפונים החדשים

מכירים את הסרט קוקו? הסרט עם הילד המקסיקני שמצליח להגיע אל עולם המתים בערב חג המתים? אם טרם ראיתם אותו, עשו לעצמכם טובה ותראו אותו, זה סרט נפלא, אבל דלגו על המשך הפסקה הזאת כי יש בה סוג של ספוילר. אם אתם פחות בעניין של סרטי אנימציה על מתים, אספר לכם שאחד מכללי המשחק הקריטיים בסרט הם שכל עוד בעולם החיים זוכרים אדם כלשהו ומציבים את תמונתו בחג המתים, הוא ממשיך להתקיים בעולם המתים. אמש, אפל גרסה לחתיכות זעירות את תמונתו של סטיב גובס, באודיטריום סטיב ג׳ובס, והאמת? הגיע הזמן.

iPhone Xs ו-iPhone Xs Max (מתוך אתר אפל)

כמעט כל טור דעה שנכתב יום לאחר אירוע השקה של אפל כולל שתי מנטרות שחוקות: ״אין כאן חידוש אמיתי״, ו-״האייפון החדש הוא כל כך לא סטיב ג׳ובס״. ברשותכם, נשים בצד את המנטרה הראשונה כי היא לא בלעדית להשקות של אפל. השנייה, מן הסתם יותר רלוונטית, ונפוצה בעיקר אצל כותבי טורים שבאים עם עמדה אוהדת יותר לחברה מקופרטינו. מאחר שסטיב ג׳ובס, איך לומר זאת בעדינות, מת, לפני קרוב ל-7 שנים, אפשר רק לשער מה סטיב ג׳ובס היה חושב על כל אייפון שהושק מאז עבר אל עולם המתים.


איך משערים דבר כזה? מאחר ובאפל עסקינן, חברה עם פולקלור כמעט דתי, אפשר לנקוט בגישה דומה לזו של אנשים מאמינים ולהקפיא חלקים נרחבים מהמציאות לנקודת הזמן שבה עדיין כן אפשר היה לדעת מה דעתו של ג׳ובס על דברים. תוסיפו לכך מיליוני מילים ושעות של סרטים שעוסקים באישיותו המורכבת של מייסד אפל, המציירים תמונה של אדם מבריק, אבל עקשן וקפריזי, ותקבלו מעין מחולל שאומר ״לא״ על כל שינוי משמעותי בכל מוצר של אפל. כך, מאמיני ג׳ובס היו מזועזעים מהעט שהוצג ב-2015 (הרי סטיב ג׳ובס לעג לסטיילוסים בהשקת האייפון), וכך גם הזדעזעו מכל שינוי או הוספה של מכשיר עם מסך בגודל של מעבר ל- 3.5 אינטש (הרי סטיב ג׳ובס אמר ב-2010 שאף אחד לא יקנה מכשירים עם מסך גדול).

מאמיני גובס וודאי התפלצו אמש: זה לא רק המסך הענק בגודל 6.5 אינטש של ה-iPhone Xs Max, זה אפילו השם שלו. לאן נעלמו המספרים, מה זה ״Xs"? מאיפה הגיע XR? מה זה כאן? שיאומי? מה פשר הבלאגן הזה? לאן נעלמו האייפונים הממוספרים? למה לא אייפון 9 ו-9 Plus? אם כבר דגם מוזל, למה לא iPhone X SE? ועוד דואל סים? למה מה קרה? אנחנו בסין?

הסמארטפון הזול ביותר שהוצג אמש (מתוך ההשקה, אתר אפל)


ובכן, אפל רוצה מאוד להיות בסין. למעשה היא כבר בסין והיא שחקנית משמעותית שם. היא כל כך רוצה להיות שם שנמנעה מלתבוע את Xiaomi בין אם בגלל שלתבוע בסין זה סיוט, ובין אם בגלל שהחברה שהפכה את מלאכת החיקוי של אפל לאומנות אהודה מאוד בסין ואפל לא רוצה להסתכן בלהפוך לאויבת המדינה. אפל כל כך רוצה להיות בסין שהסכימה באוגוסט האחרון להסיר מחנות האפליקציות הסינית שלה, כ-25,000 אפליקציות שלא עמדו בקנה אחד עם התקנות הרגולטריות של המשטר הקומוניסטי. למה אפל כל כך רוצה להיות בסין? כי סין היא שוק ענק, ובשנים האחרונות צרכנים סיניים מוכנים להשקיע סכומים שהולכים וגדלים על סמארטפונים, ואפל נורא רוצה חתיכה מהעוגה הזאת. הנתונים שטים קוק הציג לפני השקת האייפונים החדשים נכונים. iPhone X היה דגם הסמארטפון הנמכר ביותר בעולם השנה. מצד שני, כשבוחנים מי היו היצרניות שמכרו הכי הרבה סמארטפונים ברבעונים האחרונים, מסתבר שלראשונה בתולדותיה הצליחה Huawei לעקוף את אפל ולכבוש בסערה את המקום השני בדירוג המכירות העולמי.

מה עושים? משיקים אייפון שיקרוץ לשוק הסיני. בשוק הסיני אוהבים מסכים גדולים ואוהבים מכשירים בעלי סים כפול. לא לחינם הדגיש פיל שילר בהשקה שעבור סין מתוכנן דגם ייחודי בעל שני מקומות לכרטיסי סים סטנדרטיים. Huawei אמנם נכשלה בניסיון להכנס שוב לשוק האמריקאי, אבל היא עשתה חיל השנה בשוק האירופאי, וכרגיל נהנית מהצלחה גדולה בשוק הסיני המקומי. אפל לא יכולה היתה להתעלם מכך והשיקה מכשיר שפונה במידה רבה לטעם הסיני מתוך כוונה לנגוס בנתח השוק הביתי של וואווי.

אם ה-Xs Max אמור לתת מענה לוואווי, הרי שה-iPhone XR הדגם הזול ביותר שהושק אתמול אמור לתת מענה לשיאומי. אפל כבשה השנה לא רק את המקום הראשון לדגם ספציפי בטבלת המכירות, היא כבשה גם את המקומות השני, השלישי והרביעי. מי במקום החמישי? ה-Redmi 5A הצנוע ונטול היומרות של שיאומי. פיל שילר הציג אותו בתור מכשיר שאמור לעזור לאפל להביא את הטכנולוגיות המתקדמות שלה אל קהל רחב ככל האפשר. פיל שילר לא יעז להגיד שמדובר באייפון זול או משתלם. הוא מעדיף לחזור שוב ושוב על קלישאת ״זה האייפון הכי טוב שאי פעם השקנו״, או לדבר על ״הצוות שעשה עבודה מדהימה״ כדי ללחוץ על שלפוחית האמפתיה לחבורת האנשים האמיצים שמקבלים משכורת כדי להנפיק מדי שנה את החידושים המרגשים האלו, או לפחות לשווק אותם כדברים קסומים. ממשיך דרכם של אייפון 5C ו-iPhone SE הוא לא מכשיר זול. עם תג מחיר של 749 דולר לדגם הזול ביותר, הוא משמעותית יקר יותר ממכשירי הדגל של שיאומי, וגם מה-OnePlus 6. לכל היותר הוא יצליח אולי למנוע את נטישתם של לקוחות אפל שמאסו במחירים המאמירים של הדגמים המתקדמים החדשים.

פיל שילר מציג את iPhone Xs Max (מתוך ההשקה, אתר אפל)


ב-2011, שנת מותו של סטיב ג׳ובס, אפל ישבה במקום השלישי בטבלת המכירות העולמית של טלפונים סלולריים, וכאשר התבוננה למעלה ראתה את סמסונג ונוקיה. מצד שני, באותה שנה היא הובילה את טבלת מכירות הסמארטפונים והיצרניות הסיניות עוד דשדשו הרחק אחריה. במצב כזה לאפל היתה שמורה הפריבילגיה להתעקש על מסכים בגודל שאפשר לתפעל בקלות ביד אחת, ולהתעלם מהצורך של צרכנים במכשירים עם סים כפול. השוק של שנת 2018 נראה שונה לחלוטין, ואם לשפוט לפי ההשקה של אמש, נראה שאפל סוף סוף הפנימה זאת.

3 תגובות

  1. לדעתי, כבר בשנה שעברה נראו סימנים לתחילת שקיעתה של אפל, והשנה זה רק המשך של אותו דבר. החדשנות היא יותר באימוץ מאפיינים שכבר נראו בסמארטפונים אחרים, בצורה סולידית ומוקפדת אבל גם שמרנית וזהירה. למשל, זוג מצלמות אחוריות שאחת מהן היא עדשת זום - עשו את זה כבר לפני שנה שנתיים והשנה כבר יש מכשירים עם שלוש מצלמות ומכשירים עם יותר מזה בתכנון. עמידות במים - סמסונג כבר עשו את זה מזמן ורוב היצרניות האחרות התיישרו כבר לפני שנתיים. דברים שאפל לא מנסים לעשות בינתיים ואפילו עבדו כדי להסתיר - המגרעת בחלק העליון של המכשיר (התמונה בה הם משתמשים לפרסם את האייפון החדש היא של כוכב, כאשר החלק השחור של החלל מכסה את המגרעת שמצביעה על חסרון במסך עם כיסוי מלא). המחירים שלהם הופכים פחות ופחות הגיוניים ככל שהזמן עובר והתחרות - גם מיצרניות סיניות קטנות כמו OPPO ואחרים - מתעצמת. גם סמסונג להערכתי תיאלץ לפלח את השוק אחרת. המחירים שלהם קשים לבליעה כאשר השוק בחלקו הגדול מעדיף מכשירים שנותנים יחס עלות/תועלת טובים יותר.

    השבמחק
  2. הדבר היחיד שהם חידשו באירוע הזה הוא השעון עם המערכות שעוקבות אחרי הבריאות שלך
    הXS ו-XS Max הם לא יותר מאייפון X קצת יותר משוכלל והרבה יותר יקר
    וה-XR הוא אייפון X מינוס
    הם גם אמרו שהאייפונים החדשים (ונראה לי גם השעון) ישתמשו ב-eSIM... אותי מעניין מתי החברות הסלולאריות שלנו יתאימו את עצמן לטכנולוגיה הזו

    השבמחק
  3. טים קוק מנכל מצויין. אל תהרוס מה שעובד טוב. הקהל של אפל בדכ אוהב את היציבות של סביבת העבודה שלו ואפל עושה שינויים בעדינות. סה"כ עבודה יפה

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

חדש יותר ישן יותר