כזאת ניסיתי: Epson EcoTank ITS L4150

ברשימת המוצרים שבמשך שנים נמנעתי מלבדוק, לקטגוריית המדפסות יש מקום של כבוד. זה לא נובע מאידיאולוגיה סביבתית כלשהי. זה יותר סוגיה של חוסר עניין, יחד עם יאוש כללי מסוג המוצר הזה. המדפסת הביתית שלי, מכשיר משולב משוכלל שנרכש בתחילת העשור, אשר יודע להתחבר לרשת האלחוטית הביתית, לסרוק, לצלם ואפילו להדפיס, הפך למערכת משוכללת לבזבוז מקום מעל הכוורת בחדר העבודה. היא הרויחה ביושר את שינוי היעוד הזה לאחר שהציגה אחוזים ניכרים של חוסר אמינות וזמינות בדיוק כשצריך אותה: ברוב הזמן, איכשהו, המחשבים לא ידעו לזהות אותו ברשת הביתית ונדרשה הגדרה מחדש בכל פעם שרציתי להדפיס. מעבר לכך, מדובר במעין חיית מחמד לא חמודה בכלל אבל עם דרישות: לא רק שצריך לרכוש עבורה ראשי דיו יקרים, צריך לוודא שהיא לא נזנחת לאורך תקופה ארוכה מדי כדי שראשי הדיו לא ייתייבשו, או גרוע מכך, משהו בצנרת שמעביר את הדיו מהמיכל לראש ההדפסה ייסתם.


Epson EcoTank ITS L4150 (צילום: יח"צ)


אז מה גרם ל-EcoTank ITS L4150 של אפסון לשבור את מחסום השעמום והיאוש? מדובר בקטגוריית מדפסות חדשה, שמגיעה עם הבטחה (עם כוכביות, כמובן) להדפיס ולהדפיס ללא צורך בהחלפת ראשי דיו במשך כ-3 שנים. באופן מסורתי, מי שצריך היה להדפיס כמויות גדולות של מסמכים, העדיף ללכת על האופציה היקרה יותר לרכישה של מדפסות לייזר. מדפסות הזרקת דיו היו פורמט די בזבזני שהתאים יותר למשתמשים פרטיים ופחות למשרדים. ה-L4150 כאמור שייכת לסדרת מדפסות הזרקת דיו חדשה, EcoTank ITS: מדפסות ללא מחסניות דיו (בחו"ל מתייחסים למדפסות מהסוג הזה גם כאל "Ink Tank"), שמגיעות עם מיכלי דיו מובנים עם קיבולת גדולה, אותם ממלאים באמצעות בקבוקי דיו. לדברי נציגי אפסון בארץ, מערכת מיכלי הדיו הגדולים רגישה פחות לתקופות ארוכות של חוסר שימוש, וראשי ההדפסה לא ייסתמו, לפחות לא באותה קלות שבה נסתמים ראשי ההדפסה במחסניות דיו.



בספרו "לא רציונלי אבל לא נורא", מספר דן אריאלי על החלטתה של חברת פילסברי לשנות את התערובת המוכנה של עוגות השוקולד שלה להכנה ביתית, כך שהמשתמשים יידרשו להוסיף בעצמם את הביצים. ההחלטה הזאת הביאה לעליה במכירות התערובת, וההסבר לכך היה שאנשים העדיפו לרכוש תערובת שבה נדרשת מהם קצת יותר השקעה בהכנת העוגה, וההשקעה היא זו שגורמת להם להרגיש חיבור רגשי וסיפוק רב יותר מהעוגה שהכינו. נזכרתי באנקדוטה הזאת בעודי ממלא את מיכלי הדיו ב-EcoTank ITS L4150, רק בלי החיבור הרגשי או הסיפוק. בתוך אריזת המדפסת מגיעים מראש בקבוקי הדיו שאמורים להספיק לכם לכ-3 שנים של הדפסה. את הבקבוקים מחברים כל אחד בתורו אל שקעים המתחבאים מתחת למכסה בחזית המדפסת, ונותנים לדיו לזרום לתוך המיכלים עד שהם מתמלאים. זה טיפה מורכב יותר מהחלפת ראשי דיו, אבל לא באמת קשה או מסובך. לאחר תהליך קצת מעיק (שנמשך כרבע שעה) בו הדיו החדש מוזרם אל ראשי ההדפסה, ניתן לראות פיזית את מפלס הדיו שנותר במיכלים דרך ארבעה חלונות בחזית המדפסת, במקום לנבור בהגדרות המדפסת. רוצים לראות נתון מדויק? אתם מוזמנים להכנס להגדרות המדפסת ותחת "Ink Level" תגלו הודעה ששולחת אתכם בחזרה להתבונן במיכלים עצמם, במקום להציג מספר או נתון כלשהו.



ואז מתחילים להדפיס, ומגלים שגם לחסכון יש מחיר, והמחיר הוא באיכות ההדפסה. ה-L4150 תדפיס טקסטים באיכות טובה, בתנאי שבהגדרות ההדפסה בחרתם באיכות הגבוהה ביותר שניתן. פחות מזה (הגדרות Standrad, או Standard-Vivid) ותוכלו לראות טקסטים משוננים, מפוקסלים מעט ולא חדים מספיק. במקרה של הדפסת תמונות המצב פחות טוב, וגם בהגדרות הדפסה האיכותית ביותר, התמונות המתקבלות דהויות מעט, לא מפורטות מספיק, ועם גרעון ניכר באיזורים כהים. להדפסת עבודות ומטלות ביה"ס זה בהחלט יספיק, אך אם אתם מעוניינים במדפסת שמסוגלת להדפיס תמונות באופן איכותי, ה-EcoTank ITS L4150 היא לא האחת בשבילכם. ההבטחה של אפסון ל-3 שנים מתבססת על ממוצע של הדפסת 290 דפים בחודש, בפרופיל שכולל הדפסה בכמה דרגות איכות ומגוון סוגי הדפסה צבעונית. 290 דפים בחודש זה המון, ובמשך התקופה שבדקתי את המדפסת הדפסתי באמצעותה כמות דומה. הייתי שמח לבדוק ולהעריך את כמות הדיו שנצרכה, אבל כאמור הדרך היחידה לעשות זאת היא לפי העין, ולפי העין נראה שרמת הדיו נשארה זהה כמעט לחלוטין לכמות שהיתה במיכלים בתחילת הבדיקה, קשה לי להעריך אם זה אכן יספיק לשלוש שנים, אבל הנתון האמיתי כנראה לא יהיה רחוק מכך. העלות של בקבוקי הדיו נעה בין 50 ש"ח (לבקבוקון אדום, כחול או צהוב) ל-83 ש"ח עבור בקבוק דיו שחור, המגיע בנפח גדול יותר. המחירים של בקבוקי הדיו האלו דומים לאלו של ראשי דיו, אבל בזמן שבקבוקון צבע אחד מספיק לכ-6000 עמודים, ראש דיו מספיק לכ-800-900 עמודים בלבד, מה שאומר שהחסכון בעלות הכללית לאורך זמן הוא עצום.

הדפסה באיכות "Standard" (צילום: גד גניר)


אפסון היא לא הראשונה או היחידה לעשות זאת, אבל מסיבה לא ברורה היא בוחרת שלא לספק באריזת המדפסת את הכבל באמצעותו מחברים אותה אל המחשב. זהו כבל USB שבקצה המתחבר למדפסת יש לו תקע מסוג B, סטנדרטי לכל דבר, עולה שקלים בודדים, ועדיין, תצטרכו לרכוש אותו בנפרד. אמנם אין הכרח להשתמש בכבל, אבל ההתקנה באמצעותו קלה ופשוטה הרבה יותר מהתקנה באמצעות חיבור המדפסת לרשת האלחוטית. התהליך עצמו, יחד עם מילוי הדיו, לוקח יותר זמן ממה שציפיתי. מעבר לכך, ממשק ההתקנה נראה ספרטני למדי, עם ממשק לא מזמין במיוחד, בלי אשף התקנה מעוצב או כל דבר אחר שהתרגלתם לצפות למצוא בתהליך ההתקנה של מדפסת מודרנית. כדי למנוע תקלות בתהליך חרגתי ממנהגי והשתמשתי בדף ההוראות בעת ההתקנה. אם לא הייתי עושה כך, ספק אם תהליך ההתקנה היה עובר בצורה חלקה. ל-L4150 אין צג. יש בחזית המדפסת חמישה לחצנים באמצעותם שולטים על פעולות שונות במדפסת. האיורים על הלחצנים לא מסבירים בצורה ברורה מספיק מה כל אחד מהם עושה, ומעבר לכך, לא קיימים כאן לחצנים שכן הייתי מצפה למצוא כמו כפתור לצילום מהיר או סריקה של מסמך. רוצים לבצע את הפעולות האלו? עשו זאת דרך המחשב.

אפליקציית iPrint של Epson (צילום: גד גניר)

הפאנל הקדמי של L4150, חמישה כפתורים לא ברורים (צילום: גד גניר)


על כל אלו מפצה אפליקציית iPrint של אפסון. היא קלה ופשוטה מאוד לשימוש, ומספקת לא מעט אפשרויות שליטה והדפסה. למען האמת, היא כל כך נוחה, שזה מרגיש כאילו מישהו באפסון בטוח שאנשים לא עוזבים את הסמארטפון שלהם בשום שלב, ויעדיפו להשתמש במדפסת דרכו על פני כפתורים פיזיים במדפסת עצמה. באמצעות iPrint תוכלו להדפיס תמונות או מסמכים מהסמארטפון שלכם או משירות ענן, תוכלו לשלוט על סריקת מסמכים או צילום שלהם, וגם תוכלו לסרוק מסמך באמצעות מצלמת הטלפון ולשלוח אותו ישירות למדפסת להדפסה. בנוסף, תוכלו לשלוט דרך האפליקציה על פעולות תחזוקה במדפסת: עדכון קושחה, ניקוי ראשי הדפסה ועוד. האפליקציה כוללת חיווי למצב הדיו, אבל החיווי הזה לא פעיל במקרה של L4150.

Epson EcoTank ITS L4150 (צילום: יח"צ)


ה-EcoTank ITS L4150 עולה כיום כ-999 ש"ח, לא זול בהשוואה למכשירים משולבים דומים העושים שימוש בראשי דיו. מצד שני, המחיר הזה מגלם בתוכו גם את מחיר בקבוקי הדיו המצורפים לאריזה, כך שאם מחשבים את העלות הכוללת של מדפסת קונבנציונלית יחד עם ראשי הדיו שיספיקו לאותה כמות הדפסות, המשוואה נוטה באופן קיצוני לטובת ה-L4150 ומשקפת חסכון פנטסטי של בין 2000 ל-2500 ש"ח במחיר הכולל. ועדיין, מה שקצת מעכיר את האוירה זה שמלבד העובדה שהיא חסכונית מאוד, היא לא מצליחה להלהיב בהיבטים אחרים שקשורים לשימוש בה: נוחות ההתקנה והשימוש בה(להוציא את אפליקציית iPrint הנהדרת) לוקה בחסר, ואיכות ההדפסה שתספיק אמנם להדפסת מסמכים, אבל תיתן לכם תוצאות פושרות לכל היותר בהדפסת תמונות.

5 תגובות

  1. אני רכשתי מדפסת מהסוג הזה (INK TANK) לפני כשבוע. רק שהלכתי על הסדרה החדשה (G) של קאנון במקום אפסון. ולפי הביקורת הזאת (השיקול שלי היה בדיוק בין המדפסת הזאת לדגם שקניתי), עשיתי את ההחלטה הנכונה.
    בדגם של קאנון שרכשתי (G3010), בקבוקוני הדיו אינם מותאמים לתחיבה למיכלי הדיו בצורה שאפשר להשאיר אותם שם, אך אפשר להמנע מלכלוך גם ככה, אם נזהרים. תהליך ההתקנה הראשוני ארוך גם כן (לוקח כחמש דקות להערכתי), וגם קאנון מספקת דרייבר ותוכנה מתוחכמים שמכסים חיבור לענן והדפסה ממכשירים ניידים. קאנון *כן* כוללת כבל USB בערכה, וגם מזהירה שהבקבוקונים שכלולים לא יספקו את אותה כמות דפים מודפסים מפני שההתקנה הראשונית ממלאת את ראשי הדיו. עם זאת, ערכה של בקבוקונים (ארבעה - שחור ושלושה צבעוניים) עולה כאן כ-150 ש"ח, שזה זול מאוד ביחס ל-360 ש"ח לערכה של מחסניות דיו שהייתי צריך לרכוש למדפסת קאנון הפשוטה יותר הקודמת. אלה שתי האגורות שלי ;)

    השבמחק
  2. תוןדה לסקירה + לתגובה שמעל. מחכים מאוד!
    האם אפשר לציין השוואה למדפסת לייזר, ברשותי מדפסת לייזר p1102 של HP, קטנה יעילה וזולה (עלתה כ300 ש"ח וכל טונר מספיק להמון דפים, מחליף פעם בשנה לערך ומדפיס הרבה יחסית עולה כ100 ש"ח)
    חסרונות: לא מתחברת לרשת (ובעידן הלפטופים המרובים בבית זה מאוד מעיק) ואין לה אפשרות צבעונית.
    תודה

    השבמחק
  3. יש לי את המדפסת הזו כבר תקופה, בערך מאז שיצאה... כמה תיקונים:
    איכות הדפסת התמונות על דף רגיל אכן איננה סבירה, אך אם תחליפו לדף ייעודי לתמונות האיכות עולה פלאים! ממש כמו בחנות לפיתוח תמונות!

    דבר נוסף, מחיר הבקבוקונים עומד על כ60 שח לבקבוק ולא 120-180 כפי שציינתם.

    דבר שלישי ואחרון,
    הפעלת המדפסת כאלחוטית נוחה בטירוף, לעומת הברדר הקודמת שהעפתי בעצבים בגלל זה (ובגלל זללנות הדיו שלה).

    מדפסת מעולה, ממליץ מכל הלב.

    השבמחק
  4. עוד משהו לגבי הדפסת התמונות, משום מה האיכות "יורדת" רק בתמונות מסוג מסויים... הרבה תמונות מהמחשב שלי (שאני צילמתי) יצאו מעולה גם על דף רגיל.

    השבמחק
  5. באיזה דף להשתמש? "אך אם תחליפו לדף ייעודי" ?

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

חדש יותר ישן יותר