חשוב שתדעו: באייפון החדש שלכם יש קצת מוטורולה

שתי היצרניות המדוברות ביותר בעולם הסלולר בחודש האחרון הן ללא ספק מוטורולה ואפל. אפל השיקה לאחרונה את האייפון 6 והאייפון 6 פלוס, וגוגל חשפה בשבוע שעבר את הנקסוס 6, פאבלט המיוצר ע"י מוטורולה. התחלת המכירה הרשמית של האייפון 6 בישראל הלילה היא הזדמנות מצויינת לחזור מספר שנים אחורה בזמן, לימים בהם שתי החברות שיתפו פעולה, כיצד זה הוביל לאייפון הראשון, ומה קרה לאחר מכן.


ראשית כל, חשוב לי להדגיש: חלק מהמידע בפוסט הזה מתבסס על סדרת כתבות מרתקת שנכתבה לפני 4 שנים ע"י אלדר מורטזין, בלוגר רוסי, מהחשובים והמשפיעים ביותר בעולם הסלולר, על התהליך שעברה אפל החל מתחילת שנות ה-80, בדרך לייצור האייפון הראשון.

כידוע לכולם, ה-iPhone הראשון הוצג בשנת 2007. עם זאת, השמועות על טלפון סלולארי מבית אפל החלו כ-3 שנים לפני כן, בשנת 2004. בתקופה הזאת, המוצר המצליח ביותר של אפל היה נגן ה-iPod, ועם התפתחותו של עולם הסלולר בתקופה זאת, היה זה רק מתבקש שאפל תמצא דרך להשתלב בו גם. לאור העובדה שהאינטרנט הסלולרי היה רק בחיתוליו באותן שנים, הציפיה מאפל היתה שניסיונה בייצור נגני MP3 יעזור לה לייצר טלפון שיעניק למשתמשיו את חויית המוזיקה הטובה ביותר. שימו לב, אף אחד באותה תקופה לא דיבר ברצינות על אינטרנט סלולרי או אפליקציות.



למרות הכחשות גורפות מצידו של סטיב ג'ובס ב-2004 על קיומן של תכניות באפל לייצור טלפון סלולרי, סקיצות של מכשירים כאלו שורטטו בקופרטינו עוד בשנת 1982. אחת מהסקיצות האלו הציעה שהטלפון של אפל יהיה בתצורת צדפה ובעיצוב של תפוח, סקיצה שבפרספקטיבה של הזמן נראית מטופשת למדי. בשנת 2004 עם הפיכת האייפודים לנגנים הנמכרים בעולם, היו באפל אנשים שסברו שאת יכולות הטלפון יש לשלב בתוך ה-iPod, והשליטה בטלפון תתבצע בעזרת גלגל השליטה שהיה אחד מסימני ההיכר של המכשיר. מהר מאוד הבינו באפל שגם הקונספט הזה לא יהיה נוח לשימוש מספיק והמשיכו לחפש אחר הנוסחא שתאפשר להם להציג טלפון חדשני וייחודי שיהפוך ללהיט בדיוק כמו האייפוד.

קונספט התפוח (מקור: Mobile-Review.com)

כאמור, באותה תקופה אפל היתה היצרן המוביל בעולם בכל הקשור לנגני MP3, אך חסרה את הניסיון הנדרש כדי לייצר טלפונים סלולריים. במקביל לסיעור המוחות שהתבצע באפל לגבי דמותו של הטלפון העתידי שלה, החלה אפל לחפש שותפה, יצרנית סלולר שתסייע לה לרכוש את הניסיון הזה. קשר שנוצר בין סטיב ג'ובס לאד זנדר, המנכ"ל החדש של מוטורולה הוביל לשיתוף פעולה בין שתי החברות. מוטורולה, החברה שהמציאה למעשה את הטלפון הסלולרי היתה בימים אלו של תחילת 2004 בצרות מבית ומבחוץ. חילופי תפקידים תכופים בתוך החברה יחד עם החלשות דראסטית במכירות (מול יצרניות אחרות כמו נוקיה, מותג שהולך ונעלם בימים אלו ממש) הובילו אותה לשפל חמור. מוטורולה עבדה באותה תקופה באופן חשאי על ה-RAZR, כן, מכשיר הצדפה הדקיק שהפך לימים ללהיט מכירות מטורף. עם זאת אף אחד במוטורולה לא ידע לחזות זאת, ולכן ההצעה של אפל לשתף פעולה נשמעה אטרקטיבית במיוחד.

בדומה למצב בישראל עד לפני מספר שנים, גם בארה"ב שוק מכירת הטלפונים הסלולריים (ה"ברזלים" עצמם) נשלט באותן שנים ע"י המפעילות הסלולריות. על מנת להבטיח שהטלפון שלה יימכר, אפל היתה חייבת לייסד קשרי עבודה עם המפעילות הסלולריות, קשר שמוטורולה לאור מעמדה כיצרנית טלפונים ותיקה יכולה היתה לסייע לה ליצור. ב-26 ביולי 2004 הכריזו שתי החברות על שיתוף פעולה, ואף פירטו בהודעה לעיתונות את טיבו של שיתוף הפעולה הזה: מוטורולה תשלב בתוך מכשיריה אפליקציית נגן מוזיקה של אפל, שתדע להסתנכרן מול אייטיונס (באמצעות כבל USB או קישורית בלוטות') לטובת לקוחותיה חובבי המוזיקה.

הפגישות הראשונות בין שתי החברות חשפו את ההבדל המהותי ביניהן בתפיסה ובהתייחסות לשוק ולמוצרים שהן מעוניינות למכור. מוטורולה היססה לשלב את אפליקציית נגן המוזיקה שלה ב-RAZR, והציעה לשלב אותו במקום זאת בדגם ייחודי של מכשיר שמוטורולה מכרה כבר באותה תקופה, ה-E398. למי שלא מכיר או זוכר, ה-E398 היה מכשיר מוזיקלי מאוד במונחים של אותם ימים: הוא כלל רמקולים סטריאופוניים (תצורה נדירה בשנת 2004), תאורה צבעונית מתחלפת, אפשרות הרחבת זכרון וזוג אוזניות איכותי למדי בתוך ערכת המכשיר. באפל היו מזועזעים מהמחשבה על כך שהטלפון הראשון שהיא מעורבת בו לא יהיה חדש לחלוטין וייחודי, אך היו מוכנים לבלוע את הצפרדע הזאת כדי להמשיך את שיתוף הפעולה עם מוטורולה, ואת הגישה שאיפשר השת"פ הזה אל מפעילות הסלולר בארה"ב. התוצאה של השילוב בין הנגן של אפל וה-E398 היתה ROKR E1. גרסה בצבע לבן של ה-E398, עם כפתור נוסף שמוביל ישירות אל הנגן של אפל שהותקן בטלפון במקום הנגן המקורי של מוטורולה.

Motorola ROKR E1 (צילום: יח"צ)

במהלך העבודה על ה-ROKR החלו חיכוכים בין אפל למוטורולה שהגיעו לשיא סביב תקרית בה חשף אחד מבכירי מוטורולה את אפליקציית נגן המוזיקה של אפל במהלך תערוכת CES, בניגוד גמור לגישתה הדיסקרטית של אפל הדוגלת בהאפלה מוחלטת עד ליום חשיפת המכשיר לציבור הרחב (מדיניות שאפל קצת סטטה ממנה לאחרונה). למרות זאת, השת"פ המשיך להתקיים, נציגי אפל צברו מידע רב וניסיון בתהליכי תכנון וייצור של טלפונים סלולריים, התלוו לפגישות של אנשי מוטורולה עם מפעילות סלולריות ויצרו קשרים משל עצמם .ב-7 בספטמבר 2005 כמעט שנה לאחר תחילת השת"פ, הוכרז המכשיר המשותף של שתי החברות והפך עד מהרה לכישלון מהדהד. הסיבות לכך היו רבות: מדובר היה בגרסה זהה כמעט של מכשיר שנמכר כבר שנה בשוק ושווק במחיר לא אטרקטיבי במיוחד. לפי בקשתה של סינגיולר, מפעילת הסלולר דרכה שווק המכשיר, לא ניתן היה להשתמש בשירים מאפליקציית המוזיקה של אפל כרינגטונים, נגן המוזיקה הוגבל לתכולה של 100 שירים בלבד, ועוד סיבות רבות ומגוונות שהפכו את המכשיר הזה לכושל. לישראל המכשיר הזה הגיע ב-2006 והיה מכשיר ה-GSM הראשון שקניתי לאחר שנים של שימוש במכשירי פלאפון. למה קניתי אותו? כי בישראל הוא דווקא נמכר בזול והציע תמורה לא רעה בכלל למחיר הזה. והקונים הראשונים כמוני אגב זכו לקבל איתו צ'ופר יקר ערך – אוזניית בלוטות' של מוטורולה וכרטיס זכרון בנפח המטורף של 256 מגה בייט. המכשיר הזה לא האריך ימים אצלי. חצי שנה לאחר שקניתי אותו, מכרתי אותו ובמקומו קניתי את הטלפון המלהיב ביותר במחצית הראשונה של 2006, ה-W800i של Sony Ericsson, טלפון מוזיקלי נוסף, מוצלח הרבה יותר מה-ROKR.

חלק מהסכם השת"פ בין מוטורולה לאפל קבע כי אפל תשווק את ה-ROKR ואכן, סטיב ג'ובס הציג אותו באירוע המוזיקה של אפל. באותו אירוע הוצג גם האייפוד נאנו הראשון, נגן מוזיקה דקיק וזול שהפך מיידית להכרזה המעניינת ביותר באותו ערב, ומשך את כל תשומת הלב מהמיזם המשותף של שתי החברות. בעוד מה-ROKR הראשון נמכרו כמיליון יחידות במשך כשנה, מהאייפוד נאנו נמכרו כ-7 מיליון יחידות רק ברבעון הראשון של אותה שנה. לאחר הכשלון הזה, והמרירות שנוצרה בקרב שני הצדדים, השת"פ בין מוטורולה לאפל החל להתפורר, ולמעט דגם אחד נוסף של מוטרולה (V3i, וריאציה משופרת של ה-RAZR המקורי), אפליקציית המוזיקה של אפל לא שולבה במכשירים נוספים של מוטורולה. כך, לאחר קצת יותר משנה, תם שיתוף הפעולה בין מוטורולה ואפל בטונים צורמים למדי.


אפל השיגה את מה שרצתה משיתוף הפעולה הזה, בעיקר קשרים וניסיון. כשנתיים לאחר מכן, ב-2007, הידע שצברה התגבש ויצר את ה-iPhone הראשון. בעוד ה-iPhone מיצב את אפל כאחת ממובילת השוק בתחום הסמארטפונים מאז ועד היום, מוטורולה נכנסה לתקופה קשה והפכפכה. במוטורולה לא השכילו להכנס מהר מספיק לעולם הסמארטפונים ומשכו זמן רב מדי את סדרת ה-RAZR, מה שהנחיל להם הפסדי ענק. אימוץ מערכת ההפעלה אנדרואיד שיפר משמעותית את מצבה של מוטורולה, ובשנת 2012 רכשה גוגל את חטיבת המובייל של מוטורולה בעבור 12.5 מיליארד דולר. שנתיים לאחר מכן הכריזה גוגל על תכניותיה למכור את אותה חטיבת סלולר ליצרנית הסינית לנובו, לא לפני שלקחה בעלות על כל הפטנטים שבבעלותה של מוטורולה. למרות השת"פ המוצלח של גוגל עם LG בייצור הנקסוס 4 ו-5, היתה זו שאלה של זמן מתי תבחר גוגל ביצרנית הבית שלה לייצור מכשיר הנקסוס החדש שלה, ובשבוע שעבר קיבלנו את התשובה הברורה לשאלה הזאת.

Nexus 6 (צילום: יח"צ)

סביר להניח שהנקסוס 6 לא יהווה תחרות אמיתית לאייפון 6. המחזות של אנשים הממתינים באוהלים מחוץ לחנויות אפל ימים לפני תחילת המכירה, לא חזרו על עצמם במקרה של מוטורולה (בין השאר בגלל שהמכשיר נמכר כרגע רק בחנות הוירטואלית של גוגל, ולהקים אוהל בחדר זה די מיותר). ולמרות זאת, בין אם אתם מתכננים לקנות אייפון 6 הלילה, ובין אם יש לכם קצת יותר סבלנות, באייפון החדש שלכם, גם אם לאפל לא נוח להודות בזה, יש קצת (ממש קצת) ממוטורולה.

Post a Comment

חדש יותר ישן יותר