כזה ניסיתי: Asus ZenBook Pro Duo

בכל פעם שמגיע אל ידיי מוצר כמו ה- ZenBook Pro Duo של אסוס, אני נזכר בציטוט הבלתי נשכח של אייל שני "זה או הצלחה ענקית או, רוב הסיכויים - התרסקות איומה". ככה זה כשקוראים תיגר על העקרונות הבסיסיים של עיצוב מחשב נייד ואף מתיימרים לקרוא לו "המחשב של מחר". מה כל כך חריג ב-ZenBook Pro Duo? ובכן, הוא כולל מסך נוסף במקום לא שגרתי, ובעקבות כך חייב סידור קצת שונה של שאר המרכיבים שבדר"כ נהוג למצוא שם. זו לא הפעם הראשונה שאני פוגש מחשב של החברה הטיוואנית שהשתילו בו מסך נוסף. כבר בדקתי מחשב עם מסך מגע קטן בתוך משטח העכבר לפני קצת יותר משנה והשורה התחתונה נטתה קצת יותר לכיוון השלילי בסקאלה של אייל שני. האם ה-Pro Duo הוא הצלחה ענקית או התרסקות איומה? האמת? קצת משניהם.


Asus ZenBook Pro Duo (צילום: גד גניר)


לפני שאגיע למסכים, נתונים טכניים: דגם המחשב הספציפי שהגיע אליי (UX581GV-H2004T) הוא לא הקונפיגורציה החזקה בסדרה, אבל מה שבדקתי רחוק מאוד מלהיות חלש. המעבד הוא Core i7-9750H מהדור התשיעי של אינטל, מעבד שיצא לשוק לפני כחצי שנה. הוא נבנה בארכיטקוטורת 14 ננו-מטר והוא בעל 6 ליבות הפועלות במהירות 2.6 גיגהרץ בשגרה, או במהירות 4.5 גיגהרץ במצב טורבו לפעולות תובעניות במיוחד. זכרון ה-RAM במחשב שבדקתי הגיע בנפח נאה של כ-16 גיגה, והאחסון בטכנולוגיית SSD בנפח 512 גיגה. בנוסף, במחשב שולב כרטיס גרפי מכובד מאוד, NVIDIA® GeForce RTX™ 2060  עם 6 גיגה RAM. באופן לא מפתיע, הביצועים שלו נהדרים. המחשב טס, מתמודד נפלא עם ריבוי משימות, סרטים, עריכת תמונות, וידאו, ובמחיר שהמחשב הזה עולה, אין גם סיבה שתהיה איזושהי בעיה עם הביצועים שלו.



עם כל הכבוד לביצועים, מה שמעניין כאן הוא התצורה הייחודית של המחשב הזה. אל בסיס המחשב שבדר"כ מאכלס מקלדת, משטח עכבר ואולי לפעמים גם רמקולים, דחסה אסוס מעל למקלדת מסך מגע מלבני צר בשם ScreenPad Plus, בגודל 14 אינטש וברזולוציית 4K. אסוס עטפה את המסך הזה בממשק ייחודי משלה שאמור להפוך את השימוש בו לאינטואיטיבי יותר, ולעזור לו להיות יותר מסתם גימיק. ניתן להציג עליו מקשי מספרים, ניתן לכתוב עליו בכתב יד והוא יזהה את המילים (בינתיים באנגלית, אין עדיין תמיכה לזיהוי אותיות בעברית), וניתן גם להציג עליו פאנל הכולל קיצורי דרך לפעולות שממילא התרגלתם לבצע באמצעות צירופי מקלדת כגון, העתק, הדבק, גזור, בטל פעולה ואחרים. בכל אלו לא באמת השתמשתי והם נהדרים בעיקר לצילומי תדמית של המחשב הזה. במה כן השתמשתי המון? ביכולת לגרור אל המסך הזה חלונות מהמסך הראשי. זו לא פעם ראשונה שאני עובד עם יותר ממסך אחד, פשוט מעולם לא פגשתי במחשב נייד שמייצר את חויית השימוש הזאת באופן מובנה. כך למשל, אני יכול לעבוד על כתיבת הביקורת הזאת על המסך הראשי, ועל המסך המשני להציג את המפרט הטכני של המחשב ובמקביל לפתוח עליו גם חלון של אפליקציית ספוטיפיי, והכל נגיש וזמין במגע. העניין המעיק היחיד כאן הוא העובדה שבכל פעם שהמחשב נכנס למצב שינה, כשיתעורר ממנו תגלו שכל החלונות שהעברתם אל ה-Screen Pad Plus נמלטו חזרה אל המסך הראשי. 

מאחורי הקלעים של הביקורת הזאת (צילום: גד גניר)

שילוב המסך המשני ב-ZenBook Pro Duo חייב את המעצבים של אסוס להזיז ולשנות קצת את הסדר הקבוע של משטח העכבר והמקלדת (צילום: גד גניר)

Asus ZenBook Pro Duo (צילום: גד גניר)


האמת שהופתעתי לגלות כמה מהר התרגלתי לעבוד עם המסך הנוסף, כמה שזה נוח וכמה שזה כיף. בתוך מספר דקות היה לי קשה להיזכר איך מסתדרים עם מסך אחד בלבד, ואיך אני אמור לחזור אל הלפטופ השגרתי שלי. המסך הראשי אגב הוא תענוג לעיניים, מסך OLED צבעוני ומרהיב ברזולוציית 4K, בגודל 15.6 אינטש, עם זויות צפייה רחבות במיוחד ותאורה חזקה שמצליחה לתת פייט מרשים להשתקפויות על הגימור המבריק שלו.

מה היה פחות כיף? כל הפשרות שנעשו במחשב הזה כדי לדחוס לתוכו את המסך הזה. התחושה היא שבישיבות העיצוב של ה-ZenBook Pro Duo, שכחו תמיד לזמן את מומחי הארגונומיה של החברה כדי שלא יבאסו את החבר'ה מהשיווק, וקראו להם רק כשהמחשב כמעט הגיע לפס הייצור. אמנם לא מדובר במחשב קטן במיוחד, אבל כדי שהמסך המשני יוכל לעשות את כל הניסים והנפלאות שתיארתי קודם, אסוס לא יכולה היתה להתפשר על הגודל שלו. במקום זאת היא התפשרה על המקלדת ומשטח העכבר. אסוס אמנם מספקת פתרונות לפשרות האלו, אבל מדובר בפתרונות מסורבלים ולא יעילים.

מבט מקרוב על משטח העכבר/מקשי המספרים של Asus ZenBook Pro (צילום: גד גניר)


המקלדת הוזזה הכי למטה שאפשר, צמוד לחלק התחתון של המחשב, היכן שאתם בדר"כ מניחים את החלק התחתון של כפות הידיים. עבודה ממושכת באופן הזה (וב"ממושכת" אני מתכוון יותר מחמש דקות) תגרום לכם בוודאות לכאבים בפרקי הידיים. הפתרון של אסוס לסוגיה הזאת הוא מעין משטח הגבהה שמצורף לערכת המחשב. את המשטח הזה מניחים לפני ה-Pro Duo ועליו משעינים את כפות הידיים. שמעתם נכון. לכל מקום אליו תלכו לעבוד עם המחשב, תצטרכו לקחת איתכם את חתיכת הפלסטיק הזאת, ה-Pad of Shame הזה, אם תרצו לחסוך לעצמכם דלקת פרקים. המקלדת עצמה צפופה למדי אבל עם סידור מקשים סביר. המקשים מוארים ויש להם מרווח לחיצה של כ-1.4 מ"מ. ומה לגבי משטח העכבר? הוא הוזז לצד ימין של המקלדת, היכן שבמחשבי 15.6 אינטש ניתן למצוא בדר"כ את מקשי המספרים. ייתכן שבשלב מסוים הייתי מצליח להתרגל למיקום המוזר הזה, אבל בפרק הזמן של מספר השבועות שהמחשב היה אצלי זה לא באמת קרה. אגב, אסוס לא ויתרה לחלוטין על מקשי המספרים. ניתן בלחיצת כפתור להציג אותם על משטח העכבר ולעבוד איתם כמקשי מגע, אבל זה לא ממש נוח. מעבר לזה, הלחצן שמחליף בין מצב משטח המגע למצב מקשי המספרים דורש לחיצה חזקה מיוחד מה שמקשה על מעבר מהיר בין המצבים. בסופו של דבר, ההמלצה שלי היא לוותר על הניסיון להתרגל לתועבה הזאת ופשוט להשתמש בעכבר רגיל.

משטח ההגבהה של Asus ZenBook Pro Duo. חתיכת פלסטיק שתצטרכו לקחת איתכם לכל מקום עם המחשב כדי להמנע מכאבי פרקים (צילום: גד גניר)


מבחוץ, ה-ZenBook Pro Duo נראה כמו פרי אהבתם האסורה של מחשב עסקי יוקרתי ומחשב גיימינג. מצד אחד, המעטה החיצוני הוא בגימור מתכת כהה. מצד שני, המחשב משופע בקימורים וזויות שמזכירים את מטוס חמקן. המסך אגב נפתח בצורה שמגביהה את גוף המחשב מעל למשטח שעליו הוא מונח, מה שמאפשר זרימת אויר מתחתיו וקירור טוב יותר. אם כבר מדברים על קירור וחמקנות, ה-ZenBook Pro Duo שקט בצורה מפתיעה ומאוורריו כמעט ואינם נשמעים גם בפעילות מאומצת.



Asus ZenBook Pro Duo (צילום: גד גניר)


סט החיבורים של ZenBook Pro Duo סטנדרטי: שני שקעי USB 3.1 Type A, שקע Thunderbolt 3 USB Type C, שקע HDMI 2.0  סטנדרטי ושקע אזניות/מיקרופון 3.5 מ"מ. אסוס מצהירה שסוללת שמונה התאים בקיבול ה-75Wh של המחשב מסוגלת לספק לו כ-7.5 שעות עבודה. בפועל, הצלחתי לסחוט ממנה בקושי ארבע שעות. קשה לצפות שמחשב חזק כל כך עם שני מסכים ברזולוציית 4K יצליחו למשוך יום שלם, אבל זה עדיין לא מצליח להסביר את הפער המביך הזה בין הצהרת היצרן למציאות. המטען אגב גדול, כבד ומגושם כמו המטענים של רוב המחשבים מסוגו, אבל היי, ממילא אתם צריכים תיק גדול כדי להכניס אליו גם את העכבר ואת משטח ההגבהה. הרמקולים של Asus ZenBook PRo Duo מתהדרים בכיתוב Certified by Harman Kardon, אבל הם בינוניים לכל היותר ומספקים רעש סטנדרטי לחלוטין למה שהתרגלתי לשמוע בלפטופים: שמע שטוח, צורם קצת ונטול עומק.

(+)
  • מסך משני נוח ושימושי להפליא
  • מסך ראשי מרהיב
  • ביצועים מעולים הודות למפרט טכני חזק במיוחד

(-)
  • כדי להשתמש במקלדת בצורה נוחה, תצטרכו לקחת איתכם לכל מקום משטח הגבהה
  • משטח העכבר קטן, ממוקם במקום לא שגרתי, והניסיון להפוך אותו גם למקשי מספרים - כושל
  • סוללה ל-4 שעות בלבד, משמעותית פחות מהצהרת היצרן

מחירו של Asus ZenBook Pro Duo מתחיל ב-10,676 ש"ח, לא זול, אבל גם לא מפתיע בהתחשב בכך שיש למחשב הזה שני מסכים ומפרט טכני כה עוצמתי. ספציפית, בכל הקשור למקלדת והעכבר, המחשב הזה הוא אכן התרסקות איומה. על סוגיית העכבר ניתן להתגבר בקלות: פשוט חברו אל המחשב עכבר סטנדרטי. אם יש לכם יותר מ-10,000 ש"ח להשקיע במחשב, יש לכם גם כנראה כמה מאות בודדות להשקיע בעכבר ראוי. המקלדת היא כבר התרסקות שלא ניתן למנוע, והפתרון שאסוס מציעה כדי לשפר את המצב, משטח ההגבהה המצורף למחשב, אמנם עוזר קצת אבל עדיין נראה כמו אלתור של הרגע האחרון שלא מתאים למחשב ברמה הזאת. ועדיין, המסך המשני שבגללו המקלדת והעכבר נראים ככה הוא הצלחה ענקית: הוא שימושי, הוא אינטואיטיבי והוא מביא ערך של ממש לעבודה היומיומית במחשב. זה עדיין לא מחשב המחר, אבל הוא בהחלט בכיוון הזה.

2 תגובות

  1. מחשב מעניין מאד, אני אוהב שיש יצרניות שדוחפות את התעשיה קדימה, גם אם המוצר הסופי לא אפוי ב 100 אחוז.

    השבמחק
  2. מסכים עם מורן.
    תודה על סקירה נהדרת על כל מה שחשוב לי.
    אביב

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

חדש יותר ישן יותר