כזה יש לי: Google Home Mini

איכשהו, במשך שנים הצלחתי להתחמק משימוש בסייענים קוליים כדוגמת Google Assistant, אלקסה וסירי. אני מניח שהיה מצופה מצידי להיתלות בתירוצים של חשש מפגיעה בפרטיות, אבל הסיבה האישית שלי היתה יותר פרוזאית: נראה לי משונה להתחיל לעשות דברים באמצעות שימוש בקול שלי, ועוד באנגלית, במיוחד כשכל כך נוח לי פשוט לשלוף את הטלפון מהכיס ולעשות אותם דרכו. במסגרת הבלוג בדקתי השנה כמה רמקולים חכמים, כשהמשותף לכולם הוא שלא ניתן להפעיל בהם בישראל את הסייען הקולי שלהם, ומנקודת המבט הזאת, לא ראיתי בכך חסרון מהותי. לפני מספר שבועות, כשהגיעה אליי מערכת שלמה של Sonos לבדיקה, החלטתי שהגיע הזמן שאנסה להכריח את עצמי להבין מה אני מפסיד, והזמנתי Google Home Mini (מהדור הראשון), פיסת החומרה הזולה ביותר שניתן לרכוש כדי לעשות את מילותיי הראשונות בתחום.

גוגל הום מיני (צילום: גד גניר)


"הדרך הכי זולה לעשות את מילותייך הראשונות בתחום היא דרך הטלפון שלך, בור שכמוך" ירטון מגיב מספר 12 באתר הארץ. מגיב מספר 12 אכן צודק, אבל באותו זמן גם קצת טועה. Google Assistant הוכרז לצד הרמקול החכם של גוגל, ה-Google Home, כבר בחודש מאי 2016, והיה זמין למשתמשי מכשירי הטלפון של גוגל, פיקסל, כבר מהיום הראשון. לא חלף זמן רב ו-Google Assistant הפך לזמין גם עבור משתמשי סמארטפונים אחרים, וכיום קשה למצוא מכשיר אנדרואיד שהסייען של גוגל לא משולב בו. ולמרות הזמינות הגבוהה, עדיין יש שוני מהותי בין החויה של שימוש בסייען קולי בטלפון, לשימוש בו ברמקול חכם. ברירת המחדל ברוב הטלפונים היא ש-Google Assistant לא ייכנס לפעולה אם לא פתחתם את נעילת הסמארטפון. ניתן אמנם לשנות זאת, אבל דווקא הריחוק מהסמארטפון, המכשיר שכל כך קל להישאב בו להסחות דעת אחרות, עושה כאן את ההבדל. התקשורת מול Assistant מבוססת על בקשות ספציפיות ומענה עבורן: להפעיל פלייליסט, לשמוע את תחזית מזג האויר, להפעיל מזגן בבית, ועוד. כשזה על מסך הטלפון אתם חשופים להתראות להודעות מוואטסאפ, למייל, לאייקון של טוויטר שמפתה אתכם לבדוק מה חדש בפיד ומה לא. כשאתם מתקשרים עם רמקול, אתם מקבלים תשובה ושם זה נגמר. במובן מסויים זה מתחבר קצת לחויה של שימוש בשעון חכם, שמחבר את המשתמש רק להתראות שלו וחוסך, תיאורטית, את שליפת הסמארטפון מהכיס ואת הצלילה לתוך המסך. אפשר היה גם לחבר את היתרון הזה של הרמקול לסט הכלים של גוגל, Digital Well being, להגבלת השימוש בסמארטפון, אבל גוגל הסירה את המוטו "Dont be Evil" מהקוד האתי עבור עובדיה כבר ב-2018, כך שסביר להניח שיש ברצון של גוגל להפחית את זמן המסך שלנו איזשהו אינטרס וזה לא חלק מגישת ניו אייג' כלשהי. 



האינטרס, ככל הנראה, הוא לתת לגוגל את הזכות להיות המתווך בכל פעולה שאנחנו מבצעים. לגוגל אין בעיה שתהיו בקשר עם חברות אחרות. אין לה בעיה אפילו לחבר שירותים מתחרים כמו Spotify למשל, לשמש כברירת המחדל שלכם להאזנה למוזיקה דרך Google Assistant, אפילו שזה בא על חשבון Google Play Music ו-Youtube Music שלה. העיקר מבחינתה הוא להיות הגורם המתווך ולקבל כמה שיותר מידע על מה שאתם עושים באינטרנט. אז למה לשתף פעולה עם זה ולמה לקנות רמקול חכם? כי זו מלחמה אבודה, וכשאני משתמש בג'ימייל, בווייז, ובמכשיר אנדרואיד, אני כל הנראה מוסר וולונטרית את כל המידע הזה גם ככה, אז למה שלא אתנסה בדרך חדשה לסחור במידע האישי שלי תמורת עוד שירות שאמור להפוך את חיי לנוחים יותר?



אז הזמנתי כאמור את Google Home Mini. ההפרש במחיר בין הדור הראשון לדור השני (שממותג כ-"Google Nest Mini") אינו גדול, והדור השני אף התברך באיכות שמע משופרת, אבל מה שהכריע את הכף דווקא לטובת הדגם הישן יותר היתה הבחירה המשונה של גוגל לשנות את חיבור החשמל של המכשיר מ-MicroUSB המיושן אך הסטנדרטי, לחיבור ייחודי של גוגל. לפני הרכישה הייתי בטוח שארצה להזיז ממקום למקום את הרמקול הקטן, או אפילו לחבר אותו לסוללה נטענת, אבל די מהר הבנתי שאין לי באמת צורך כזה בשימוש יומיומי. הניחוש הקונספירטיבי שלי על ההחלטה לשנות את החיבור הוא בהבנה של גוגל שמשתמשים עשויים להתפתות לנתק מדי פעם את הרמקול ולטעון באמצעותו מכשירים אחרים. כשמשתמשים בחיבור ייחודי, אין סכנה כזאת. כך, שהרמקול זמין לשימושכם 24/7 כפי שגוגל התכוונה שיהיה. מספר ימים של שימוש בגוגל הום מיני לימדו אותי שגם אני רוצה שהוא יהיה זמין 24/7. זה לא שאני משתמש בו מבוקר ועד ערב, זה פשוט הידיעה שלא משנה מה אני עושה, לא משנה אם הידיים רטובות ומלאות סבון משטיפת כלים, או שסתם אני שוכב על הספה ומתעצל להושיט יד אל הסמארטפון, הידיעה שגוגל זמין עבורי בקריאה Hey Google! הופכת את כל החויה לנוחה הרבה יותר.

היה שווה מבחינתי לחכות. העובדה שאני מתחיל את ההתנסות שלי עם Google Assistant כ-4 שנים לאחר שהושק אומרת שאני מתנסה במוצר הרבה יותר בשל: הרמקול החכם יודע להתמודד מעולה עם ניסוחים שונים באנגלית (גם ניסוחים עילגים!) לאותה בקשה. לצורך העניין, כדי לקבל את תחזית מזג האויר למחר, לא צריך בהכרח לשאול אותו מה תחזית מזג האויר למחר, ואפשר גם להסתפק בלשאול אם מחר אזדקק למטריה. עם מה הוא מתמודד פחות טוב? עם עברית. למעשה, הוא לא מתמודד עם עברית בכלל. הוא גם לא מתיימר לעשות זאת, ובאופן כללי עדיין לא ניתן להזמין אותו לישראל. מתי זה ישתנה? לא ברור, אבל בינתיים עברית רק מסבכת את העניינים: בניתם פלייליסט בספוטיפיי ונתתם לו שם בעברית? גוגל הום לא יצליח לעולם לאתר אותו. רוצים לקבל דיווח האם הדרך לכתובת מסוימת עמוסה? עדיף שהכתובת הזאת לא תהיה בישראל, כי הוא לא יבין את שם הרחוב. יש אמנם מעקפים, למשל, אם אני רוצה לשמוע תחנת רדיו מסויימת, הוא לא יבין כשאגיד לו "כאן ב'", או אפילו "אקו 99 אף אם", אבל אם אנקוב בתדר המדויק ("99 אף אם" או "95.5 אף אם"), אקבל את מבוקשי.

זוכרים שציינתי בהתחלה שלא נוח לי, אפילו בבית, ללכת ולזרוק לחלל החדר פקודות, ועוד באנגלית? בתוך דקות אי הנעימות הזאת נעלמת, וגם שאר בני המשפחה אימצו אותו בהתלהבות. פתאום זה נראה טבעי לחלוטין לפנות לישות בלתי נראית, לבקש או לשאול דברים ולקבל מענה, כאילו אני על סיפון האנטרפרייז. בניגוד למאג'ל בארט שתרמה את קולה למחשב של ספינת החלל המוכרת ביותר בטלויזיה, גוגל אסיסטנט טורח להחמיא לך אם במקרה זכרת לפנות אליו בנימוס ולשלב "Please" בפקודות שלך. בכלל, המרכיב הלא רשמי-פונקציונלי כאן מפותח למדי, וגוגל אסיסטנט יודע לספר בדיחות קרש לפי דרישה, לענות על שאלות אישיות ויש המון Easter Eggs שרק מחכות שיגלו אותן. בפן היותר פרקטי, גוגל הום יודע להתממשק למוצרי בית חכם אחרים כמו סוויצ'ר וסנסיבו. באופן הזה, גוגל הום יחסוך לכם את המאמץ המטורף הכרוך בחיפוש האפליקציה הספציפית לאותו מוצר בטלפון, ובנוסף, יסחוט קריאות התפעלות מצד אורחים בבית. גם כאן, לא הכל מושלם: עקרונית, אמורה להיות אפשרות לבקש ממנו להקרין סדרה או סרט מנטפליקס, דרך כרומקאסט. אצלי בבית יש Mi Box 3, סטרימר אנדרואיד טי וי, שיש בו כרומקאסט מובנה. חיברתי בין נטפליקס לחשבון ה-Google Assistant שלי וביקשתי ממנו (ואפילו הוספתי "Please"!) להציג לי סדרה מסוימת, רק כדי לקבל את ההודעה האבסורדית ש-Google Assistant עדיין לא נתמך ב-Android TV. איך למען השם שני מכשירים של גוגל לא יודעים לתקשר ביניהם?

באופן כללי, כרמקול, Google Home Mini לא מרשים במיוחד. יש לו עוצמה, אבל האיכות בינונית ומטה. זה לא אומר שהכל אבוד: אם יש לכם בבית רמקול בלוטות' שמספק איכות שמע טובה יותר, תוכלו לחבר אותו לגוגל הום מיני, ולהגדיר שמוזיקה תושמע דרכו כברירת מחדל במקום דרך הרמקול המאכזב של גוגל הום מיני. המיקרופון שאמור לקלוט את הקול שלכם עושה עבודה לא רעה, אבל קשה לו להתמודד עם חללים גדולים יחסית כמו סלון ומטבח מחוברים.


גוגל הום מיני (צילום: גד גניר)

(+)
  • מזהה פקודות בצורה מדויקת
  • מתחבר למגוון שירותים
  • לא יקר

(-)
  • אין תמיכה בעברית
  • רמקול בינוני לכל היותר באיכותו
  • תמיכה אקטיבית בתאוות המידע של גוגל


כאמור, לא ניתן להזמין את גוגל הום מיני (או כל רמקול אחר של גוגל) מהחנות של גוגל ישירות לישראל, וגם אין למוצרים האלו יבוא רשמי כלשהו. עד שזה ישתנה, אם דחוף לכם לקנות כזה, באפשרותכם לקנות אותו בארץ בחנויות שמייבאות אותו באופן עצמאי, או לחילופין להזמין אותו דרך ebay. לי זה עלה כ-38 דולר, מחיר נמוך למדי, אבל זה בעיקר פתח לי את התיאבון להשתדרג ולהתחדש ברמקול נוסף ואיכותי יותר. כעת אני זומם על Nest Home Hub Max שמגיע עם מסך ויכול לשמש בין היתר גם כמסגרת תמונות דיגיטלית. עדיין לא החלטתי סופית אם אלך על זה, אבל כשניסיתי להתייעץ על העניין הזה עם הרמקול שכבר יש לי, קיבלתי תשובה שבלונית להחריד, שהרמקולים של גוגל לא זמינים לרכישה באיזור הגיאוגרפי שלי. נו טוב, עוד יש דברים שהוא צריך ללמוד.

4 תגובות

  1. היי אני מנסה להתחבר ל-google me ולא מצליחה תוכל להראות איך התחברת ?

    השבמחק
  2. גם אני לא מצליחה להגדיר את הגוגל מיני לwifi בבית. האם גוגל שינתה את הגדרותיה בישראל וחוסמת את האפשרות להתחבר?

    השבמחק
  3. ביקורת יפה. האם אפשר לבקש מהמכשיר google nest mini לנגן רדיו? נגיד לבקש ממנו לנגן גלגלצ?

    השבמחק
    תשובות
    1. עכשיו רואה שיש תשובה חזה בביקורת, משום מה פיספסתי את זה. תודה

      מחק

הוסף רשומת תגובה

חדש יותר ישן יותר