כאלו ניסיתי: Switcher Runner ו-Smart Plug

8 שעות. זהו במצטבר, משך הזמן שעמדתי במהלך השנה האחרונה והמתנתי, בוהה בחלל ושוקע במחשבות, בעודי לוחץ על מתגי התריסים החשמליים בבית עד שיסיימו את מסעם למעלה או למטה. זה לא שיש לי התנגדות עקרונית לבית חכם, להיפך: דוד המים החמים והמזגן מקושרים אצלי לגוגל הום וגם מופעלים אוטומטית באמצעות תזמון מוגדר מראש. יש רמקולים חכמים ברוב החדרים בבית, ואין מבחינתי דרך חזרה מהנוחות שבהפעלת מוזיקה, רדיו או בירור מזג האויר באמצעות פקודה קולית. למרות שהטכנולוגיה קיימת, מהטקס הדו-יומי (כפול מספר התריסים הנגללים בבית) המייגע הזה של ללחוץ על לחצן במשך 10 שניות עדיין לא הצלחתי להימלט. לאחרונה ניתנה לי ההזדמנות להתנסות בפתרון של סוויצ'ר לסוגיה הזאת, ועל הדרך גם לנסות את השקעים החכמים של החברה שמתרחבת לאחרונה בעולמות הבית החכם מעבר למפסקי הדוד החכמים. 



סוויצ'ר ראנר

סוויצ'ר ראנר מגיע כפאנל שלם שמחליף את המפסק הקיים. הוא מגיע בשתי צורות: האחת מותאמת לקופסאות גוויס 3 מקום (מלבנית), והשניה לקופסה 55 (ריבוע). הכל טוב ויפה אם הקופסה בקיר מאכלסת מפסק אחד בלבד. במידה והקופסה מאכלסת בנוסף למתג התריסים גם מתגי תאורה, אין אפשרות להחליף אותה בסוויצ'ר ראנר, והפתרון במקרה כזה הוא לחצוב בקיר מקום נוסף עבורו. כך או כך, המכשיר הזה לא מיועד להתקנה עצמית וצריך להזמין לצורך כך חשמלאי מוסמך. תנאי קבלה נוסף הוא שבקופסה אליה מיועד ה-Runner להכנס, יש "קו 0". איך אנשים שאינם חשמלאים מוסמכים יודעים אם יש או אין להם שם קו אפס? קוראים לחשמלאי מוסמך שיבדוק, ויעביר לכם קו אפס מקופסה סמוכה אחרת בחדר במידת הצורך.



הסוויצ'ר הראשון והשני היו קופסאות פלסטיק מגושמות ודי כעורות. בשלב מסוים הבינו שם שגם לחובבי בתים חכמים יש חיבה לאסתטיקה ועברו להשתמש בפאנלים דקיקים עם כיסוי זכוכית ופקדי מגע שנראים הרבה יותר טוב. ה-Runner כולל שלושה פקדים: אחד לפתיחת התריס, אחד לסגירה שלו ופקד מרכזי שמאפשר לכם לעצור את תנועת התריסים באמצע.





מרגע שה-Runner הותקן, תהליך ההגדרה והחיבור שלו לאפליקציה קל ופשוט, והאפליקציה מספקת את כל ההנחיות הדרושות. אם יש לכם בבית רשת אלחוטית הפועלת בשני תדרים, 2.4 ו-5 גיגהרץ, מומלץ בחום לנתק זמנית את זאת של ה-5, משום שה-Runner (כמו רוב מוצרי הבית החכם) לא תומך ברשת הזאת ובמהלך ההתקנה המכשיר באמצעותו אתם מגדירים אותו, צריך להיות מחובר לאותה רשת בדיוק. במסגרת תהליך ההגדרה, ה-Runner מכייל את עצמו כדי להבין כמה זמן נדרש לתריס  אליו חיברתם אותו להיפתח ולהיסגר במלואו ובסיום התהליך (עניין של דקות בודדות) הוא מוכן לשימוש.







יש לי השגות על העיצוב של האפליקציה של סוויצ'ר, אבל היא בהחלט נוחה וקלה לשימוש, וכוללת בתוכה כל אופציה שאני מצליח לדמיין בהקשר של תריס חשמלי: היא מציגה את שלושת מתגי השליטה הוירטואליים על התריס (פתיחה, סגירה ועצירה), ניתן להגדיר בה אם מעוניינים שהפתיחה תהיה ידנית (לחיצה רצופה) או אוטומטית (לחיצה קצרה פותחת או סוגרת את התריס במלואו), ניתן לשלוט באחוז פתיחת התריס במדויק ולקבוע תזמונים לפתיחה וסגירה אוטומטיים של התריס ללא התערבות מצידכם. כמו בסוויצ'ר השולט על דוד המים החמים, גם כאן יש את היסטוריית פתיחת וסגירת התריסים שמציגה מי פתח, מי סגר, מתי וכמה. בסוויצ'ר לדוד המים החמים התיעוד הזה חשוב כי לדוד פועל יש משמעות כלכלית. לא ברור לי מה הצורך בכך במפסק לתריס חשמלי, אבל זה גם לא מפריע שיש את זה.





רוצים לשלוט ב-Runner בקולכם? אין בעיה, הוא יודע להתחבר גם לאלכסה של אמזון וגם ל-Google Assistant. במקרה של האחרונה, יש שלוש פקודות קוליות שונות: "OK Google, Turn On Runner" לפתיחת התריס, "OK Google, Turn Off Runner" לסגירתו, ו-"OK Google, Set Runner for ___  Precent" אם תרצו לפתוח את התריס חלקית. ניתן כמובן להגדיר דרך אפליקציית גוגל הום שם אחר, במקום Runner, נניח "Blinds" (תריסים), אם כי חשוב לי לציין שמנסיוני זה יצר בלבול לעיתים קרובות עם "Lights". כמו כן, אם בכוונתכם לקנות יותר מ-Runner אחד, תהיו חייבים לשנות לפחות לאחד מהם את השם כדי לשלוט בכל אחד מהם בנפרד. אם אתם מעדיפים לשלוט במכשירי הבית החכם שלכם דרך אפליקציית גוגל הום, קחו בחשבון שה-Runner יופיע שם, אבל בלי ממשק שליטה. באופן מוזר, דרך גוגל אסיסטנט דווקא כן יש ממשק שמאפשר לשלוט בפתיחת התריס בצורה מלאה או לפי אחוזים.


סוויצ'ר סמארט פלאג

אם המטרה העיקרית ב-Runner היא לחסוך זמן, הרי שב-Switcher Smart Plug היעוד העיקרי הוא לחסוך כסף. כאן אין צורך בחשמלאי: את ה-Smart Plug פשוט מכניסים לשקע, ואל השקע של ה-Smart Plug מחברים מוצר חשמל שברצונכם לשלוט עליו דרך הסמארטפון. תהליך ההגדרה כאן קצר ונטול כאבים: מכירים לשקע החכם את רשת ה-Wifi בבית שלכם, ואז הוא מופיע ברשימת מכשירי הסוויצ'ר שלכם באפליקציה. 





מאותו רגע תוכלו לא רק לשלוט על אספקת החשמל אל אותו מכשיר, תוכלו לקבוע את משך הזמן המקסימלי שהמכשיר המחובר יקבל חשמל, או לחילופין לקבוע תזמונים מראש, ולקבוע שעות מדויקות מתי יש צורך שהמכשיר המחובר יקבל חשמל ומתי לא. קרה לכם שיצאתם מהבית בבוקר חורפי קר, וכששבתם אליו אחה"צ וגיליתם שהבית חם ונעים כי שכחתם את הרדיאטור פועל כל היום? שקע חכם יכול היה למנוע זאת.


מעבר לכוח לשלוט, Smart Plug מציע גם מודיעין: באמצעות האפליקציה ניתן לראות מהו הזרם שאותו מוצר חשמלי שחיברתם אליו צורך, וגם ניתן לקבל התראה כשהזרם יורד ל-0. היכולת הזאת שימושית נניח לקומקום חשמלי: ברגע שהמים רותחים והקומקום כבה, אתם תקבלו התראה לטלפון שלכם.


כמו הסוויצ'ר וה-Runner, גם Smart Plug יודע לעבוד עם אלכסה וגוגל אסיסטנט, ולהישלט ע"י פקודות קוליות. גם כאן, אם אתם עובדים עם כמה שקעים חכמים, מומלץ בחום לשנות באפליקציית גוגל הום את שמותיהם לשמות החדרים או המוצרים המחוברים אליהם כדי שיהיה קל יותר לזכור מה מהם עושה מה, ונוח יותר לפנות אליהם בעזרת קולכם.





הדבר העיקרי שהפריע לי ב-Smart Plug הוא הממדים: בהשוואה לשקעים אחרים בשוק, השקע החכם של סוויצ'ר הוא מעט שמנמן. במידה ואתם מחברים אותו לשקע חשמלי הממוקם בצפיפות עם שקעים אחרים, סיכוי סביר שתאלצו לוותר על השימוש בשקע הסמוך אליו.


(+)
  • אפליקציה קלה ופשוטה לשימוש
  • תמיכה באלכסה וגוגל אסיסטנט
  • מגוון תכונות חכמות: התראה על ניתוק חשמל, תזמון הפעלה אוטומטי

(-)
  • אין כרגע פתרון לקופסאות המשלבות מפסקי תאורה ותריס חשמלי יחד 
  • הסמארט פלאג מעט שמנמן ועשוי להסתיר שקעים סמוכים

בסופו של דבר, מדובר בפינוק, אבל פינוק פרקטי: גם הראנר וגם הסמארט פלאג הופכים את החיים לנוחים יותר, בין אם בלחסוך לכם כמה דקות ביום של לחיצה על מפסק, ובין אם בלהסיר לכם דאגה מהראש אם השארתם מכשיר חשמלי מסוים בבית פועל. סוויצ'ר ראנר לתריס חשמלי אחד עולה החל מ-219 ש"ח (תלוי בסוג הקופסה שאליו מכניסים אותו בבית) ולמחיר הזה צריך להוסיף ביקור של חשמלאי מוסמך לטובת התקנה שלו. יחידת סמארט פלאג אחת עולה כ-135 ש"ח. זה מעט יקר יותר מהמתחרים הנמכרים בישראל, אבל עיון בתמורה שמקבלים מראה שכאן גם מקבלים קצת יותר: לא כל המוצרים המקבילים תומכים בגוגל אסיסטנט ובאלכסה. מעבר לכך, בחלק מהמוצרים המקבילים קיים מודל תמחור שונה שבו המכשיר עצמו זול יותר אבל אליו נוסף תשלום חודשי שמאפשר גישה לתכונות שבמוצרים של סוויצר מגיעות ללא תוספת תשלום.

2 תגובות

  1. קניתי 3 כאלה לבית. מצוין מצוין! כל הכבוד לסוויצ'ר, אי אפשר לחזור אחורה בלאט

    השבמחק
  2. תודה על סקירה מעניינת נוספת,
    אגב שם מוצר נוראי, מזכיר באט פלאג.
    ברכות,
    אביב

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

חדש יותר ישן יותר