כזה ניסיתי: dynabook Tecra A40-J

לפני שלוש שנים הפציע בשוק המחשבים הניידים העולמי מותג חדש-ישן: dynabook. שם המותג מבוסס על קונספט למחשב נייד משנת 1972 שהגה אלן קיי, מדען מחשב נודע, אבי התכנות מבוסס אובייקטים. הדיינבוק של קיי היה חדשני להפליא לאותם ימים ונראה כמו שילוב של טאבלט עם מקלדת מובנית וכלל אפילו סטיילוס, כל זה להזכירכם כשמחשבים ניידים בתצורה הקלאסית שלהם עדיין לא היו אפילו בתכנון. בשנת 1985, טושיבה השיקה את המחשב הנייד הראשון שלה שמיועד לשיווק המוני, והחלה למתג את מחשבי הסדרה בשם dynabook. בשנת 2018, נאלצה טושיבה לקצץ חדות בהוצאותיה ומכרה את חטיבת המחשבים הניידים שלה. החטיבה שנמכרה ברובה ל-Sharp היפנית השמיטה את השם טושיבה משמות מוצריה ומיתגה את עצמה מחדש שוב עם השם dynabook, כאשר שנה לאחר מכן השלימה Sharp השתלטות עם 100% ממניות החברה.

dynabook Tecra A40-J (צילום: גד גניר)



על רקע הטלטלה שעבר המותג בשנים האחרונות, הסדרות העסקיות שמרו על אותם שמות ומשפחות דגמים: לצד מחשבי Portégé הקלים והמעוצבים, ו-Satellite Pro שמציעים מבחר מחשבים עבור הקהל העסקי ועבור תלמידים וסטודנטים, טושיבה מציעה את סדרת Tecra, סדרת מחשבים ניידים עסקיים למהדרין. המחשב שהגיע אליי לבדיקה לאחרונה הוא Tecra A40-J, הקומפקטי יותר מבין שתי הסדרות החדשות ביותר של הסדרה.


כפי שזה בדר"כ במחשבי סדרת Tecra, (וכמעט בכל סדרת ביניים עסקית של מותגים אחרים) העיצוב משמים. גימור המחשב כולו עשוי פלסטיק חלק ופשוט יחסית. אין לי טענה על האיכות שלו והוא לא נראה שביר או עדין במיוחד, אבל גם במסגרת הז'אנר, ה-Tecra A40 משדר משהו צנוע ופשוט מדי לדעתי. שני דברים כן ראויים לציון בהקשר הזה: הפלסטיקה אמנם לא מרשימה, אבל מה שמשפר מעט את הרושם הוא הבחירה של טושיבה בגוון אפור כהה עם מעט כחול שנותן לו ייחוד מסוים. הדבר השני הוא העובדה שהפלסטיק הזה מצופה בחומר דוחה בקטריות, במסגרת הטרנד העולמי שתפס תנופה בתקופת התפרצות הקורונה, למרות שאין לו קשר ישיר אליה. הכחול-אפור כהה הזה נראה נהדר כל עוד זוכרים לשטוף היטב ידיים עם סבון לפני שנוגעים בו. כל רמז, שריד לשמנוניות יונצח על הפלסטיק הזה ועל המקשים השחורים, ורק ניגוב נמרץ יוריד אותו משם. המחשב עצמו לא כבד במיוחד (1.47 ק"ג) ומסגרות מסך דקיקות מאפשרות לו לשמור על מימדים קומפקטיים ביחס למחשב עם מסך 14 אינטש.


dynabook Tecra A40-J (צילום: גד גניר)

dynabook Tecra A40-J (צילום: גד גניר)



המסך הוא ככל הנראה החלק הכי פחות מרשים במחשב הזה. מדובר אמנם בפאנל IPS כך שזויות הצפייה רחבות יחסית, אבל כבר ראיתי מחשבים עסקיים עם מסכים צבעוניים יותר והייתי שמח אם היה מואר יותר. גימור מט מאפשר לו להתגבר על השתקפויות וסינוורים בגבורה, המסך נפתח לזוית 180 מעלות והרזולוציה היא FullHD, אבל כאמור, יש בשוק מחשבים עסקיים עם מסכים יותר מרהיבים.


המקלדת של dynabook Tecra A40-J נוחה מאוד לשימוש, מספקת פידבק מצוין, לא נוקשה ולא רכה מדי, ועומק הלחיצה מעולה גם הוא. המקשים מסודרים בצורה הגיונית ולא נדרש ממני זמן רב מדי כדי להתרגל להקלדה במחשב הזה. המקלדת מוארת ומוגנת בפני התזות מים. משטח העכבר מדויק ומגיב מצוין. ראיתי משטחי עכבר גדולים יותר במחשבים בגודל הזה, אבל זה לא ממש הפריע בשימוש השוטף. מצלמת הרשת בתת הדגם הספציפי שבדקתי (Tecra A40-J-10W) היתה סטנדרטית ביחס לקטגוריה: רזולוציית 720P בלבד, עם ביצועים ממוצעים בכל הקשור להתמודדות עם תאורה נמוכה. זה בסדר לשיחות אבל זה לא יוצא דופן ביחס למחשבים אחרים. אגב, המצלמה אינה עומדת בתנאים הנדרשים לשחרור המחשב מנעילה באמצעות זיהוי פנים Windows Hello, אבל מצוידת בתריס פיזי המאפשר לחסום אותה.


dynabook Tecra A40-J (צילום: גד גניר)

dynabook Tecra A40-J (צילום: גד גניר)

dynabook Tecra A40-J (צילום: גד גניר)

dynabook Tecra A40-J (צילום: גד גניר)

dynabook Tecra A40-J (צילום: גד גניר)



אמצעי האבטחה של המחשב כוללים שבב אבטחת מידע dTPM 2.0, קורא טביעות אצבעות המשולב במשטח העכבר, ושקע למנעול. סט החיבורים נדיב למדי וכלל שני שקעי USB Type C Gen 2 Thunderbolt 4 המאפשרים לצד העברת נתונים גם טעינה של המחשב וחיבור לצגים חיצוניים. מעבר לכך, הוא מצויד גם בשני חיבורי USB A 3.2, שקע אוזניות 3.5 מ"מ, שקע רשת קוית, קורא כרטיסי MicroSD וחיבור HDMI 2.0. היה מתבקש שלאור העובדה שכבר יש כאן שני שקעי Type C דרכם ניתן לטעון את המחשב, שהמהנדסים ילכו לקראת המשתמשים וימקמו אותם משני צידי המחשב, אבל מסיבותיהם הלא ברורות בחרו למקם את שניהם זה לצד זה, בצד שמאל. לידם אגב, חיבור טעינה קנייני של dynabook, המאפשר שימוש במטענים ישנים יותר של החברה, מה שמזכה את הדופן השמאלית של המחשב הזה בתואר הייחודי "הכי הרבה שקעי טעינה במקום אחד במוצר אחד".


היחידה שקיבלתי לבדיקה מצויידת ב-Core i7-1165G7, מעבד ותיק מעט (הוכרז בסוף 2020) מדור 11 של אינטל, זכרון RAM DDR4 בנפח של 16 גיגה (שתי יחידות של 8 גיגה), אחסון מסוג SSD NVMe M.2 בנפח 512 גיגה וכרטיס מסך מובנה iRISxe של אינטל. המחשב הגיע אליי כש-Windows 11 כבר מותקנת עליו. למרות המעבד הלא מאוד חדש, יש ל-A40-J-10W את כל הכוח הדרוש למשתמש העסקי הממוצע. הוא עובד נהדר עם תוכנות אופיס, כרום לא מכביד עליו יותר מדי גם עם עשרות לשוניות פתוחות, ובאופן כללי הוא עבד אצלי חלק מאוד. Tecra A40 הוא ככל הנראה המחשב השקט ביותר שבדקתי לאחרונה. גם בפעילות אינטסיבית היה קשה מאוד להבחין ברעש המאווררים, והוא גם שמר על טמפרטורה נמוכה יחסית. הסוללה בת הארבעה תאים של Tecra A40-J אמורה, לפי בדיקת היצרן לספק (בתנאי מעבד) כמעט 10 שעות עבודה בין טעינה לטעינה. בשימוש סטנדרטי הצלחתי לסחוט ממנה בממוצע בין 6 ל-7 שעות שזה גם לא רע בכלל.


(+)
  • קליל וקומפקטי
  • שקט וקריר
  • מקלדת נוחה לשימוש

(-)
  • עיצוב משעמם
  • מסך לא מאוד צבעוני ולא מאוד מואר
  • גימור פלסטיק שמבליט טביעות אצבעות

מחירו של Tecra A40-J מתחיל ב-4158 ש"ח לגרסה הכוללת מעבד Core i5 ואחסון בנפח 256 גיגה. מדובר מחשב לא זוהר או נוצץ במיוחד, אך ככה הם בדר"כ מחשבים עסקיים בקטגוריה שלו. הוא לא ניחן בעיצוב מושך במיוחד, והמסך שלו לא מלהיב, אבל המקלדת המעולה, המאווררים השקטים והקרירות גם בשעת מאמץ, הם יתרונות חשובים עבור מי שזקוק לסוס עבודה.

3 תגובות

  1. תודה על הסקירה המקיפה. אני תוהה למה שמישהו ישלם כזה מחיר כאשר ניתן לקנות לנובו עם I5 מדור חדש ו-512 ג'יגה, ו-16 ג'יגה רם, ב-500-1000 שקל פחות.

    השבמחק
    תשובות
    1. i7 עולה הרבה יותר מ-i5. וחוץ מזה, איך אפשר להשוות מחשב רק לפי הפרמטרים שציינת? מה עם המסך? הסוללה? הפורטים (יציאות) שיש? האחריות?

      מחק
  2. נשמע יקר בשליש מ-דל או לנובו מקבילים.

    מסתייג מהטענה על מעבד דור 11: זה המעבד העדכני ביותר שנמכר בארץ. שים לב שמעבדי i7 לא מתעדכנים במהירות כמו i5 ומטה.

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

חדש יותר ישן יותר