כזה ניסיתי: TCL 30se

"הסמארטפון שלי עולה רבע מהמחיר של המכשיר הזה ועושה את אותם דברים", זו תבנית הטוקבקים האהובה עליי. בניגוד לתבניות רבות אחרות, אין בה שמץ של רוע והיא אפילו עניינית. יש בה תפיסה צרכנית לפיה סמארטפון הוא כלי עבודה וככזה הוא צריך לבצע רשימה של משימות, ושם זה נגמר. גימורים יוקרתיים, מסכים מרהיבים, ערכות השבבים המהירות ביותר שיש, מצלמות עתירות פיקסלים, כל אלו הם מותרות, וחוץ מזה, במחיר הזה, אפשר להחליף סמארטפון כל שנה. ה-TCL 30se שהושק אתמול בכנס הסלולר העולמי בברצלונה והגיע אליי לפני מספר שבועות הוא מייצג קלאסי של התפיסה הזאת: סמארטפון זול מאוד, עם פשרות כמעט בכל סעיף אפשרי, שאמור לתת מענה למי שיש לו התנגדות עקרונית לשלם 1000 ש"ח על סמארטפון. 

TCL 30se (צילום: גד גניר)



המותג TCL אמנם אינו מוכר כל כך לקהל הישראלי, אבל בהחלט לא מדובר ביצרנית עלומת שם. החברה שהוקמה בשנת 1981 מייצרת בין השאר מזגנים, מקררים, מכונות כביסה ,מוצרי חשמל קטנים למטבח ועוד. נכון לחצי הראשון של שנת 2021 היא יצרנית הטלויזיות השלישית בטבלת המכירות העולמית ולפני שנתיים אף העפילה למקום השני. מה לגבי סמארטפונים? הסמארטפונים הראשונים שנשאו את שם המותג TCL אמנם הופיעו לראשונה רק ב-2019, אבל הספיקו להמכר לא רע בארה"ב ובקנדה. TCL היא הבעלים הנוכחיים של המותג Palm, ובין השנים 2016-2020 עיצבה, ייצרה ושיווקה סמארטפונים עבור בלקברי (ביניהם DTEK50 עליו כתבתי כאן).


ה-TCL 30se הוא כאמור מכשיר צנוע. הוא מבוסס על Helio G25, ערכת שבבים מתומנת ליבות מתחתית הקטלוג של מדיהטק הטיוואנית ומתחרה במעבדים מסדרת 4XX של קוואלקום. יצירת המופת השבבית הזאת משודכת במכשיר הזה לנפח ה-RAM המינימלי לסמארטפון בשנת 2022, 4 גיגה, ואחסון בנפח צפוף למדי של 64 גיגה. כל הטוב הזה מתורגם בפועל למכשיר איטי להפליא שהתחושה בשימוש בו היא שהוא כל רגע עומד לקרוס. כמעט כל פעולה שתעשו עם המכשיר תזכיר לכם שעשיתם את עסקת חייכם במונחי עלות לתמורה, אם מתעלמים לרגע מהחלק הזניח של ממש להשתמש במכשיר: מילא אם זה היה מסתכם רק בהשהייה קצרה ומעיקה עם כל פתיחה של אפליקציה, לפעמים ההשהיה הזאת הפכה להודעת שהמכשיר פסק להגיב (זה קרה בעיקר באפליקציית הגלריה של המכשיר). כשאני כותב "השהייה קצרה ומעיקה" אני מוסיף את מידת הסלחנות המתבקשת למכשיר כזה, אבל במספרים מדויקים, פתיחה ראשונית של אפליקציית טוויטר למשל, אורכת כ-7 שניות, נצח במונחי מכשירים מודרניים. נניח מדובר באדם הסבלני ביותר בעולם שמוכן לקבל בסלחנות זמני טעינה ארוכים של אפליקציות, עדיין, האיטיות לא נגמרת בפתיחת אפליקציות: סגירה של אפליקציה וחזרה למסך הבית, גלילה בין מסכי הבית, הורדה של וילון ההתראות, הכל קורה מאוחר יותר ממה שהייתם מצפים. להגנתו יאמר שהאיטיות הזאת מורגשת בעיקר לאחר אתחול וכשאפליקציות נשארות פתוחות ברקע התגובה שלהן מעט מהירה יותר, הבעיה ש-4 גיגה ראם משאירים מעט מקום לאפליקציות פתוחות ברקע אז אם חלילה אתם עושים סבב בין 3-4 אפליקציות, כנראה שמתישהו לפחות אחת מהן תיסגר ותזכו להמתין עד שהמכשיר יזכר מה הוא רצה לעשות. למי שתהה, אין למכשיר תמיכה בדור חמש ומי זקוק לאינטרנט מהיר כשהמכשיר ממילא כה איטי. מה שכן הפתיע אותי למצוא בו זה קישורית NFC. הגדרתי בו את חשבון ה-Google Pay שלי וזה עבד נהדר, בלי בעיות, משהו שאפילו חלק מהמכשירים היקרים יותר של שיאומי לא יודעים לעשות


TCL 30se (צילום: גד גניר)

TCL 30se (צילום: גד גניר)



כל הדרמה הזאת מתרחשת על פני הגרסה העדכנית ביותר של אנדרואיד, גרסה 12. הגרסה הזאת הגיעה עם בשורה של ממש בכל הקשור לעיצוב, עם ווידג'טים חדשים, התאמה אוטומטית של צבעי הממשק ושלל אפשרויות ויזואליות שנעדרות מהמכשיר הזה. במקומן מקבלים את TCL UI, ממשק של היצרנית הסינית שלא נראה ייחודי במיוחד ומשאיר את כל השינויים האלו בחוץ. מה שכן שרד זה התשתית עצמה של מערכת ההפעלה ואפשרות שימושית למדי, צילום מסך נגלל, ללא איבוד פרטים. כל מי שניסה לבצע צילום מסך ארוך (נניח של פיד או של חלון שיחה) היה צריך עד כה להקפיד לא לגלול יותר מדי למטה משום שאיכות צילום המסך יורדת. כאן אין פגיעה באיכות והתמונה נשארת חדה וקריאה גם ביצעתם צילום מסך ארוך במיוחד.


ל-TCL 30se גב שקוף שתחתיו משטח מבריק המייצר אשליה של נפח, ומסביבו מסגרת פלסטיק עבה. המראה מצועצע משהו ולמרות ההתחכמות בגימור של גב המכשיר ואיכות בניה טובה בסה"כ, הוא עדיין נראה זול. במרכזו של גב המכשיר ממוקם קורא טביעות אצבעות. קוראי טביעות אצבעות בגב היו פופולריים מאוד לפני 3-4 שנים אבל היום בקושי תראו כאלו והתעשייה עברה לקוראים המשולבים בכפתור ההדלקה בצד או בתוך המסך עצמו. העובדה שמדובר בבחירה לא אופנתית, לא מפריעה לו לתפקד נהדר, ולזהות בקלות ובמהירות לא אופיינית (ביחס לשאר חויית השימוש במכשיר) את אצבעות המשתמש. גם מלפנים מצפה למשתמשים הצהרה אופנתית מהעבר, מגרעת בצורת טיפה שהיתה נפוצה בעיקר במכשירים לפני שנתיים והוחלפה ברוב המכשירים החדשים במצלמות קדמיות בצורת נקב במסך.


TCL 30se (צילום: גד גניר)

TCL 30se (צילום: גד גניר)

TCL 30se (צילום: גד גניר)



המסך עצמו, בגודל 6.52 אינטש הוא מסך IPS ומציג רזולוציה מהעבר, 720 על 1600 פיקסלים. הרזולוציה לא באמת מפריעה וצריך מאוד להתאמץ כדי להבחין בהבדלים בינו לבין מסך 1080p. הבחירה בפאנל IPS יותר מפריעה והצבעים במסך, נראים דהויים ועייפים מעט, בטח ביחס למסכי AMOLED על נגזרותיהם השונות, אבל גם לזה מתרגלים די מהר. מה לגבי החלקת תנועה? הפינוק הזה טרם חילחל אל מכשירים ברמת המחיר הזאת אבל בהתחשב באיטיות ובגמגומים של המכשיר, אין כאן באמת איזשהו פספוס.


TCL 30se (צילום: גד גניר)


מערך הצילום, כמו כל המכשיר, צנוע וכולל שלוש מצלמות: מצלמה ראשית ברזולוציית 50 מגה פיקסל עם צמצם f/2.4, וזוג מצלמות 2 מגה פיקסל עם צמצם f/2.4 המשמשות כמצלמת מאקרו וחיישן נפח. באופן מפתיע, הן לא איומות, ולמרות שנדרש שילוב של יד מאוד יציבה וסבלנות כדי להפיק תמונות חדות, התוצאות לא רעות בכלל, בטח ביחס למחיר: באור יום התמונות יוצאות עם טווח דינמי נאה, מפורטות וריאליסטיות. בלילה, כפי שזה בדר"כ מצלמות במכשירים זולים, ניכרת ירידה בצבעוניות של התמונות ובפירוט. למען האמת אם שופטים לפי התוצרים שלה, מערך הצילום הזה לא נופל באופן ניכר ממצלמות של מכשירים באיזור ה-1000 ש"ח. זה שאפשר לייצר תוצאות לא רעות איתו, לא אומר שתהנו מהתהליך: בשלב הזה כנראה לא תופתעו לשמוע שלוקח למצלמה יותר מדי זמן להיפתח ואם כבר צילמתם ואתם רוצים לצפות בתמונה דרך המכשיר, ברוב הפעמים ניסיון כניסה לאפליקציית הגלריה יסתיים בהודעה שהאפליקציה קרסה.


(צילום: גד גניר)


(צילום: גד גניר)

(צילום: גד גניר)

(צילום: גד גניר)



ל-TCL 30se סוללת 5000mAh. היא הספיקה לי בממוצע לכ-7-7.5 שעות מסך בין טעינה לטעינה שזה נאה, אבל לא יוצא מגדר הרגיל. המטען המצורף אינו מטען מהיר, וטעינה של הסוללה האימתנית במלואה אורכת כשלוש שעות. הרמקול של TCL 30 SE שמיש. העוצמה שלו מספקת, האיכות לא מרגשת, אבל ניתן לבצע איתו שיחות טלפון בצורה סבירה גם בזמן נסיעה ברכב. המכשיר מצויד לא רק בשקע אוזניות, אלא גם באוזניות חוטיות (!). הן לא איכותיות במיוחד אבל העיקר הכוונה. 


(+)
  • גרסה עדכנית של מערכת ההפעלה
  • NFC
  • מצלמה לא רעה בכלל ביחס לנהוג בז'אנר

(-)
  • איטי להחריד
  • עיצוב מיושן וזול
  • טעינה איטית

ה- TCL 30se עולה כעת 149 דולר בגרסת הבסיסית אותה בדקתי. למחיר זה יש להוסיף דמי משלוח של כ-7 דולר, וכמובן מיסי ייבוא מה שמעלה את מחירו לקצת יותר מ-600 ש"ח. כדי להגיע למחיר הזה, TCL עשתה המון פשרות, ועם רובן הייתי יכול לחיות בשלום: המסך האנמי, העיצוב הזול, והבחירה המאוד לא אופנתית בקורא טביעות אצבעות בגב ומגרעת בצורת טיפה. כל אלו דברים שאני והטוקבקיסט מההתחלה יכולים להסכים שהם נסלחים. TCL 30 SE אפילו מצליח להפתיע לטובה עם גרסה עדכנית של מערכת ההפעלה, NFC ומצלמה סבירה בהחלט ביחס לנהוג בז'אנר. הבעיה היחידה היא הביצועים וזו חתיכת בעיה שהופכת את חויית השימוש במכשיר למייאשת באופן שאפילו המחיר הנמוך לא יכול לכפר עליה.

4 תגובות

  1. כבר לפני עשור, המעבדים שהיו אז איפשרו שימוש חלק בממשק (למשל גלילת הוילון למטה). המעבד הכי חלש היום עדיין יותר חזק מהמעבד הכי חזק שהיה לפני אסור, ו-4 ג'יגה זיכרון זה בין פי 2 עד פי 4 ממה שהיה אז, אז אין סיבה שמכשיר כזה יגמגם בביצוע פעולות ממשק סטנדרטיות. לכן הבעיה במכשיר היא כנראה בעיית תוכנה, וזה דבר די שכיח אצל יצרניות סיניות, בעיקר במכשירים הזולים.

    השבמחק
    תשובות
    1. ואיך עשור הפך לי לאסור? לא יודע…

      מחק
    2. לפני עשור מערכת ההפעלה והאפליקציות דרשו פחות כוח עיבוד מהמכשירים.
      היום אנדרואיד היא מערכת מפלצתית שדורשת מכשירים חזקים הרבה יותר.

      מחק
  2. תגיד, מה הקטע שפתאום עלו שלוש סקירות שלו בעברית תוך שבוע?

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

חדש יותר ישן יותר