כזה ניסיתי: LG S95QR

זה מרגיש כאילו חלף נצח מאז, אבל מדובר בסה"כ בתקופה של קצת יותר מעשור: ב-2011 רכשתי מערכת קולנוע ביתית משולבת עם חמישה רמקולים וגם סאב וופר, וכולם התחברו בחוטים ליחידה אחת, רסיבר שמשולב בו גם DVD. אודיופילים נחרו בבוז על מערכות מהסוג הזה, במידה מסוימת של צדק, כי גם אז היה מדובר בפשרה לעומת מערכת המורכבת מרכיבים שנבחרו כל אחד בנפרד. ולמרות זאת, מערכות משולבות סיפקו פתרון  פשוט, נוח וזול יחסית עבור מי שרצו לשמוע קליעים מתעופפים סביבם באופן משכנע. מתישהו, בעשור האחרון, את הפשרה הזאת החליפה פשרה חדשה: סאונד בר. מכשיר שמשלב בתוכו כמה רמקולים וחוסך את הצורך בהרצת חוטים ובחציבת תעלות בקירות, כאשר ההקרבה כאן כבדה יותר: אובדן כמעט מוחלט של תחושת השמע ההיקפי.

LG S95QR (קרדיט תמונה: LG)



ה-LG S95QR היא מעין מערכת משולבת כזאת, אבל מודרנית: ה-DVD נעלם מזמן, ומרכז המערכת הוא סאונד בר שמתחבר לטלויזיה שלכם. בנוסף, מגיעים איתה סאב וופר ושני רמקולים לוייניים, כולם אלחוטיים והכל בתוך אריזה ענקית אחת, ערכה שלמה ושמחה. הייחוד שלה הוא העובדה שהיא משמיעה סאונד ב-9.1.5 ערוצים, ולדברי LG זו המערכת הראשונה בעולם הכוללת רמקול מרכזי המופנה מעלה.


מה זה בעצם אומר 9.1.5 ערוצים? בואו נדבר רגע על האופן שבו ערוצי שמע מיוצגים. הספרה הראשונה מונה את כמות הערוצים ההיקפיים והספרה לאחר הנקודה הראשונה מייצגת את מספר הסאב וופרים במערכת. לפיכך, מערכת 5.1 כוללת כחמישה רמקולים ועוד סאב וופר אחד. אז מה זו הספרה השלישית? מקורה בפורמטים מתקדמים יותר של סראונד. Dolby ATMOS לדוגמה, תומכת בשמע שלא רק סובב אתכם כי אם גם חולף מעליכם ויוצר תחושה תלת ממדית מלאה. בשביל לתמוך בחויה הזאת, המערכת חייבת לכלול גם רמקולים תקרתיים, או לחילופין, כאלו הפונים כלפי מעלה ומקפיצים את השמע מהתקרה חזרה אליכם. מספר הערוצים האלו מיוצג בספרה השלישית, כלומר, ל-S95QR יש לא פחות מתשעה ערוצים שמקיפים אתכם, סאב וופר אחד ועוד חמישה רמקולים הפונים כלפי מעלה, שלושה בסאונד בר ועוד שניים ברמקולים ההיקפיים. ההספק הכולל של המערכת עומד על 810 וואט, כשהחלוקה היא 220 וואט לסאב וופר, 40 וואט לכל אחד משני הערוצים ברמקולים הלוייניים, 40 וואט לרמקול המרכזי ולרמקול המרכזי המופנה מעלה בסאונד בר, ו-45 וואט לארבעת הרמקולים הנוספים בסאונד בר, שניים בחזית ועוד שניים בצדדים.


LG S95QR (קרדיט תמונה: LG)



בפועל, המספרים האלו אומרים ש-S95QR היא מערכת חזקה להחריד שיכולה בהחלט להתאים לחדרים גדולים יותר מסלון הבית בדירת חמשת החדרים הממוצעת שבה אני מתגורר, וצפייה בסרטים התומכים ב-Dolby ATMOS באמצעותה היא ללא ספק חויה מטלטלת ותלת ממדית. קחו לדוגמה את Stranger Things, סדרה שבאופן כללי יכולה לשמש חלון ראווה לעיצוב סאונד תלת ממדי. בפרק הראשון בעונה הרביעית, בסצינה בה מקס צועדת לאיטה במסדרון תיכון הוקינס בדרך לחדר היועצת ומאזינה באוזניות ל-Running Up That Hill של קייט בוש, מרגישים כאילו אתם באמת שם במסדרון הזה: שומעים את המוזיקה היטב בערוץ המרכזי, אבל גם את רחשי הרקע מסביב, שיחות, גלגלי סקייטבורד שחולף שם, והתחושה היא שהשמע לא מרוכז בקו אחד כי אם מגיע בכמה גבהים. הערוץ המרכזי אגב לא מיועד עבור Dolby ATMOS, הוא נועד לשדרג את האופן שבו דיבור נשמע דרך המערכת ולשפר את הצלילות שלו וזה בהחלט עובד. המערכת הזאת אינה מוגבלת רק ל-Dolby ATMOS. אם הטלויזיה או הסטרימר שלכם מוציאים אות ב-DTS:X או IMAX ENHANCED, תשמחו לשמוע ש-S95QR תומך גם בפורמטים האלו. 


LG S95QR (קרדיט תמונה: LG)



איך חויית ההאזנה למוזיקה ב-S95QR? טובה, אך יש מקום לשיפור: בניגוד נניח לסונוס, באפליקציה של LG לסאונד ברים שלה, אין ממשק משלה לניגון תכנים משירותי הזרמת מוזיקה. היא נסמכת על האפליקציות של השירותים עצמם שתדענה איך להזרים את התוכן ישירות אליה. זה לא חסרון לכשלעצמו. בינינו, מעולם לא אהבתי להשתמש בשיקוף של ספוטיפיי דרך האפליקציות של רמקולים חכמים ותמיד העדפתי להתחבר אל הרמקול ישירות מהאפליקציה של ספוטיפיי עצמה, פרוטוקול שנקרא "Spotify Connect". המערכת תומכת גם ב-AirPlay וב-Chromecast ככה שמהבחינה הזאת אין מה לדאוג ששירות המוזיקה המועדף עליכם לא ייתמך ממילא במערכת. אז מה בכל זאת מפריע לי? עניין קטן שהעיק עליי בכל פעם שניסיתי להאזין למוזיקה: דרגות עוצמת השמע, כשמנסים לשלוט בו דרך הטלפון לא אחידות וגסות מדי. זו לא סתם תחושה שלי, רואים את הקפיצה במספרים במסך אלפאנומרי הקטן בחזית המערכת. הקפיצות האלו גורמות לכך שאם אינכם משתמשים בשלט שלה, ייתכן מאוד שתמצאו את עצמכם נאלצים לבחור בעוצמת שמע מעט גבוהה מדי או מעט נמוכה ממה שרציתם.








ההתקנה הראשונית של המערכת קלילה: מחברים את ארבעת היחידות שלה לחשמל, מחברים את הטלויזיה לשקע ה-eARC (כדי לאפשר שליטה בעוצמת השמע דרך שלט הטלויזיה ולצורך תמיכה בפורמטים מתקדמים של סראונד) האפליקציה מזהה את כל הרמקולים וזהו פחות או יותר. S95QR מצויידת במיקרופונים המאפשרים לה לבצע תהליך רועש של כיול לצורת החדר שבה הם ממוקמים והיא גם תומכת בסייעת הדיגיטלית של אמזון, אלכסה. משתמשי גוגל אסיסטנט לא מקופחים כאן לחלוטין וניתן לשלוט באופן בסיסי בניגון המוזיקה ב-S95QR דרך רמקולים חכמים אחרים בבית המחוברים לרשת הביתית. אין הרבה מקום להסתבך עם הגדרות המערכת. ישנם מספר מצבי שמע קבועים שניתן לבחור ביניהם: מצב AI שמתאים לבדו את הגדרות השמע לתוכן שמושמע דרך המערכת, ישנו מצב סטנדרטי שאמור להתאים לכל סוגי התוכן, מצב Music Meridian המותאם ספציפית למוזיקה בסיוע חברת האודיו המוערכת Meridian איתה LG משתפת פעולה מזה שנים, מצבי קולנוע, גיימינג, ספורט, הדגשת דיבור והדגשת באס מוגבר. התאכזבתי מעט דווקא ממצב Meridian Music. אני לא בא לזלזל בעבודתם של אנשי אודיו שזוהי מומחיותם ועל כך הם גם מקבלים כסף למחייתם, אבל לטעמי האישי, המצב הזה לא החמיא למוזיקה ששמעתי. הצלילים הגבוהים נבלעו מעט ומצד שני הבאסים היו מעט מרוסנים מדי לטעמי. אם אתם קטנוניים כמוני, תמיד אפשר לשחק עם איזון הצליל באופן ידני, לפי הערוצים השונים, אבל גם אם תגיעו להגדרה המושלמת לסוג מסוים של תוכן, אין דרך לשמור פרופילים אישיים וכל העבודה שהשקעתם תיזרק לפח אם ברגע של חוסר ריכוז תעברו למצב שמע אחר. חשוב לי להדגיש שכל זה לא אומר שלא כיף להאזין למוזיקה באמצעות המערכת הזאת, פשוט במחיר שלה הייתי מצפה לקבל חוייה טובה יותר.


המערכת עצמה נאה למראה: יחידת הסאונד בר עשויה עץ ומצופה מתכת בגימור מוברש, והסבכה הקדמית מבד. LG הצליחה לשמור על גובה נמוך יחסית של היחידה (63 מ"מ) וזו בשורה טובה עבור מי שמתכנן להניח אותו לפני טלויזיה עם רגלית, כי אין חשש שיסתיר אותה. בחזית הסאונד בר תצוגה אלפא נומרית קטנה שמציגה את מקור השמע ואת דרגת העוצמה שלו, תוספת מבורכת עבור מי שהטלויזיה לא מציגה את עבורו את דרגת העוצמה כשמחברים אליה רמקול חיצוני. התצוגה אגב לא מציקה בעין והיא מתעמעמת מיד אחרי שסיימתם את התעסקותכם עם הגדרות המערכת כדי לא למשוך תשומת לב. החיבורים ממוקמים בתוך שקע בחלק התחתון של יחידת הסאונד בר: שני שקעי HDMI 2.0, שקע HDMI eARC, כניסה אופטית, ושקע USB. בנוסף, ניתן להתחבר למערכת ב-Bluetooth  והיא תומכת במקודדי האודיו האלחוטיים SBC ו-AAC.


(+)
  • שמע איכותי מאוד, בייחוד בצפייה בסרטים
  • תמיכה בפורמטים הכי מתקדמים של שמע תלת ממדי
  • התקנה ותפעול פשוטים

(-)
  • דרגות שמע גסות מדי בשימוש במערכת דרך אפליקציית ספוטיפיי
  • מצב השמע המיועד למוזיקה לא מחמיא לה כמו שהייתי מצפה
  • לא ניתן לשמור מצבי שמע מוגדרים אישית

ה-S95QR היא מערכת הדגל של הסאונד ברים של LG. והיא עולה בהתאם: כ-5990 ש"ח. זה לא זול, אבל כשלוקחים בחשבון שמדובר במערכת שמגיעה עם סאב וופר ורמקולים לוייניים כערכה אחת, המחיר הזה מתקבל איכשהו על הדעת. הייתי שמח אם ב-LG היו מלטשים מעט את חויית ההאזנה למוזיקה באמצעותה באופן שיהלום את המחיר שלה, אבל בכל הקשור לביצועים בצפייה בסרטים ונוחות ההתקנה והשימוש באופן כללי, היא בהחלט מספקת את הסחורה.

3 תגובות

  1. במחיר הזה (כ-6000 ש"ח) הייתי בונה מערכת קולנוע ביתי כמעט ללא פשרות. ולמעשה בניתי. כולל רסיבר מודרני עם תמיכה באטמוס, וצליל היקפי 5.1.2. עם כל הכבוד לסאונד ברים (ואין לי האמת) - הם כולם משתמשים בטריקים תוכנתיים כדי ליצור את הצליל ההיקפי ולכן נאלצים להגביר את הסאונד כדי לתת תחושה של צליל איכותי. החוכמה האמיתית היא כאשר הפרדת הצלילים נשמעת היטב גם כשהווליום נמוך. ואת זה מערכות מעוטות רמקולים ופיזור פשוט לא יכולות לעשות (לא בצורה טובה בכל מקרה).

    השבמחק
  2. האם אפשר לתלות את 2 הרמקולים הנוספים מהתקרה, או שהם חייבים לעמוד ישרים על עמוד?

    השבמחק
  3. האם מערכת כזו מומלצת גם כחיבור למחשב נייח?

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

חדש יותר ישן יותר