כזה ניסיתי: Nokia Lumia 1020

מיקרוסופט תפסה בשבועיים האחרונים לא מעט כותרות, זה התחיל עם השקת האופיס בגרסת האייפד (ופתיחת אופיס באנדרואיד לשימוש בחינם), ונמשך בכנס המפתחים בו הוכרזה חבילת העדכונים ל- Windows 8.1 והעדכון שחובבי Windows Phone חיכו לו בקוצר רוח מגרסא 8 ל-8.1. במקביל, הוכרזו גם מספר מכשירים חדשים של נוקיה מסדרת לומיה, ביניהם ספינת הדגל, ה-930 ובנוסף גם ה-630 הזול יותר. רגע לפני שהם דוחקים הצידה את מכשירי הדור הנוכחי של נוקיה, זה זמן טוב למשש קצת את הלומיה 1020, ספינת הדגל הנוכחית של נוקיה בישראל.
נוקיה לומיה 1020(צילום: גד גנירק)

תקציר הפרק הקודם: המכשיר האחרון שבדקתי מבית נוקיה היה הלומיה 925. החויה היתה די פושרת, ולא רק בגלל מערכת ההפעלה, אלא גם (ואולי בעיקר) הברזל עצמו – נוקיה. מצד שני, הלומיה 1020 הוא ספינת הדגל של נוקיה, מה שה-925 מעולם לא התיימר להיות, דבר אשר מעורר תקוות שאולי מדובר במכשיר איכותי יותר. כראוי לספינת דגל, השקת ה-1020 בחו"ל היתה מלווה במסע יח"צ אגרסיבי שכלל משאיות עם שלטי פרסומת ענקיים שהוצבו בצמוד לשלטי פרסומת של מצלמפון אחר, ה-Samasung Galaxy S4 Zoom, וקראו תיגר על איכות המצלמה שלו. טלפון שזוכה למסע יח"צ כזה מעורר ציפיות, וסקרן אותי מאוד לדעת אם הוא עומד בהן.


אז לפני שנגיע למצלמה, יש לנו מספר תחנות לעבור, כי בכל זאת מדובר כאן בטלפון. אתחיל, כמה שטחי מצידי, מבחוץ. נוקיה ויתרה בלומיה 1020 על שטיקים של פסי ניקל, גימור מתכתי או כל דבר אחר בסגנון. במקום זאת יש לנו מכשיר אשר בנוי מגוף פלסטיק בגימור מט. במבט מקדימה הפינות שלו נראות מלבניות לחלוטין, אך דפנותיו מעוגלות ונוח להחזיק אותו. אני קיבלתי אותו בצבע שחור (שגורם לו להראות כאילו מדובר בטלפון של באטמן, המגניב, מהסרטים האחרונים), אך הוא מגיע בצבעים אחרים גם – צהוב, לבן ואם הייתם יכולים להיות לקוחות AT&T, היתה לכם אפשרות לקבל אותו באדום. חלקו האחורי חלק לחלוטין, ובמרכזו אלמנט המצלמה, בליטה עגולה ושטוחה שבתוכה ניתן למצוא את עדשת הקארל צייס, פלאש קסנון (פלאש אמיתי), ונורת לד קטנה למיקוד. הבליטה הזאת גורמת ללומיה 1020 לנוח על השולחן בהטיה מסויימת. לי אישית זה לא ממש הפריע, אבל אני מציין זאת סתם שתדעו. באופן כללי, אני מאוד אוהב את העיצוב של ה-Lumia 1020, וגם החומרים ממנו הוא עשוי נראים איכותיים מאוד ונותנים תחושה טובה כשמחזיקים אותו ביד. מצד שני, המסך המצופה בזכוכית גורילה Class 3, מאכזב מאוד בכל הקשור לאופן בו הוא מתמודד עם שריטות. היחידה שקיבלתי לבדיקה הזאת הגיעה כשהמסך מכוסה בשריטות ולכן המלצתי למי שמתכנן לקנות את הלומיה 1020, היא לקנות לו מבעוד מועד גם מגן מסך מתאים.

כהרגלה של נוקיה, היא מיקמה את כל כפתורי המכשיר בצד ימין. נמצאים שם לחצני הווליום, לחצן הנעילה, ולחצן המצלמה. בשני מכשירי הנוקיה הקודמים זה הרגיז אותי בעיקר בגלל שהכפתורים היו ממוקמים בדיוק היכן שהתושבת שלי ברכב אוהבת לאחוז את הטלפון. במקרה של הלומיה 1020, המרחקים בין הכפתורים, והמיקום שלהם לאורך הדופן הימנית שלו מאפשר הצבה שלו בתושבת שלי בצורה נוחה, שאינה לוחצת על אף כפתור. בחלקו התחתון ממוקם הרמקול, ושקע הטעינה, ובדופן העליונה תוכלו למצוא את שקע האוזניות. הלומיה 1020 אינו גדול במיוחד, אך הוא  גם לא דקיק במיוחד, וגם אם המשקל שלו אינו כבד מדי, יש לו נוכחות שתורמת אף היא לתחושת החוסן של המכשיר.
Nokia Lumia 1020 (צילום: גד גניר)

מתחת למכסה המנוע ממתין לנו מפרט טכני מהחזקים ביותר לטלפון המריץ את מערכת ההפעלה Windows Phone 8, לפחות עד ההכרזות האחרונות של נוקיה. וניגש למספרים: מסך AMOLED (דומה לאלו של סמסונג, עם צבעים שמחים ושחור כהה במיוחד) בגודל 4.5 אינטש וברזולוציה של 768 על 1280 פיקסלים, 2 גיגה זכרון עבודה, 32 גיגה זכרון אחסון פנימי, מעבד כפול ליבה של קוואלקום במהירות 1.5 גיגהרץ, ומעבד גראפי Adreno 225. כן. אני יודע, למעט זכרון העבודה, כל שאר המספרים הם בערך בסדר גודל של טלפון כמו ה-HTC Desire 500, ולא ספינת דגל של שנת 2013. מצד שני חייבים לזכור ש-Windows Phone 8 היא מערכת הפעלה המחייבת משאבים פחות חזקים מאנדרואיד. בפועל, ביום יום, ה-1020 הרגיש זריז מאוד ובניגוד לחויות עבר, לא נתקלתי בטלפון הזה בקריסת אפליקציה ולו פעם אחת. המכשיר הזה יודע להתמודד יפה עם ריבוי משימות (אני משער שזה הודות לזכרון העבודה המכובד), נשאר רספונסיבי וזריז באופן קבוע ולא נדרשתי להפעילו מחדש משך כל תקופת שהותו אצלי.

מבחינת הממשק, אין ל-Lumia 1020 בשורות חדשות. Windows Phone 8 היא מערכת הפעלה שיש בה מעט מקום לקוסטומיזציה של היצרנית, בטח ובטח כשהיצרנית נרכשה ע"י מפתחת מערכת ההפעלה לפני מספר חודשים. זה שאין בשורות זה לא דבר רע בהכרח. ממשק האריחים נוח מקדש את המושג "מטרה קלה", מה שאומר שאם סידרתם כראוי את מסך הבית שלכם בטלפון, לא תהיה לכם בעיה "לקלוע" עם האצבע לאפליקציה הספציפית שרציתם להגיע אליה.

לצערי גם ברמת האפליקציות אין בשורות חדשות. מהיכרותי עם ימיה הראשונים של מערכת ההפעלה הזאת, למיקרוסופט היו דרישות מאוד מחמירות בנוגע לאופן שבו אפליקציות צריכות להראות ולעבוד. מהתבוננות באפליקציית ווייז ואפליקציית פייסבוק, נראה שבמקומות מסוימים הסכימו שם לוותר על ממש המטרו המקודש, ולאשר אפליקציות שנראות די דומות לאחיותיהן במערכות הפעלה אחרות.

כטלפון, הוא עושה את העבודה: הספיקר, בניגוד למספר מכשירים אחרים שבדקתי לאחרונה שמיש לחלוטין. אמנם הייתי מעדיף עוצמה טיפה חזקה יותר אך ניתן בהחלט להסתדר עם מה שיש כרגע ללומיה 1020 להציע. באפרכסת הוא נשמע מצוין וגם אני נשמע נהדר לצד השני, בלי קשר לדברים אותם אני אומר.

לפני שניגש לחלק הכי מעניין, מילה על הסוללה – היא בסדר. המכשיר הזה מצליח לסחוב יום שלם ללא טעינה בשימוש רגיל. מצד אחד זה בסדר, מצד שני, היצרניות החלו לעשות מאמצים גדולים במהלך השנה האחרונה כדי לגרום למכשירים שלהן לדעת לצרוך סוללה בצורה חסכונית, או לפחות דחסו לתוך המכשיר סוללות עם אמפראז' גבוה יחסית (כן LG, דיברתי עליכם). במקרה של הלומיה 1020, בחרו ללכת על סוללה צנועה יחסית, רק 2000 mAh, שכפי שאמרתי, היא נותנת זמן שימוש לא רע, אבל גם לא הרבה מעבר לזה. יוצאים לנסיעה או טיול ארוך שבו לא תהיה לכם גישה למטען? עדיף, ליתר בטחון שתצטיידו בסוללה חיצונית, מאחר ואת הסוללה ב-Lumia 1020 לא ניתן להחליף.

הגענו סוף סוף למצלמה. קודם קצת נתונים טכניים ואז ניגש לתכלס: חיישן בגודל 1/1.5 אינטש, ברזולוציה של 41 מגה פיקסל, טכנולוגיית PureView של נוקיה, זיהוי פנים, פנורמה, צילום וידאו ברזולוציית 1080p בקצב של 30 פריימים בשניה, וכפי שציינתי קודם – פלאש קסנון, ונורת מיקוד המשמשת גם כתאורה במצב וידאו. אומר זאת כך: רזולוציה של 41 מגה פיקסל תאפשר לבאטמן (רק לבדוק אם אתם ערניים וקראתם את הפוסט במלואו) לצלם את כל גותהאם בתמונה אחת, ועדיין לקבל תמונה מפורטת מספיק כדי להבחין בחיידקים המצייתים לחוק ה-5 שניות.  ייתכן ויש הסחפות מסויימת בתיאור הזה, אבל הבנתם את הרעיון. עם רזולוציה כזאת אתם מקבלים תמונות מאוד מפורטות, בלי מריחות, גם בצפייה על מסך גדול. מעבר לכך, התמונות יצאו ברובן חדות מאוד, ועם צבעים חיים אבל לא באופן מוגזם. במשך שנים קראתי כתבות אשר מחנכות את קהל הצרכנים לזלזל בנתון הרזולוציה במגה פיקסלים ולהסתכל על פרמטרים אחרים כמו גודל החיישן, איכות העדשה, ייצוב תמונה אופטי ועוד. ההסבר היה שככל שיש יותר מגה פיקסלים על חיישן בגודל נתון, כל פיקסל יכול לקלוט פחות אור וכך התמונה יוצאת פחות איכותית, במיוחד במקרים של תנאי תאורה שאינם אידיאליים. במקרה של הלומיה 1020, נדמה שהמגה פיקסלים חזרו לאופנה ובצדק. גם תמונות שצילמתי בתוך הבית, בחדר השינה (לא צירפתי את התמונות, בכל זאת, קצת פרטיות) בתאורה של מנורת לילה בלבד, בחושך, נראו מוארות, חדות וחפות מרעש דיגיטלי וגרעון. למי שמחפש את משפט המחץ, אז כן, מדובר בטלפון הסלולרי עם המצלמה הטובה ביותר שאי פעם יצא לי לראות. רוצים עוד? המצלמה הזאת טובה יותר כנראה מרוב המצלמות הקומפקטיות (זוכרים? חפיצים כאלו שכל מטרתם היא צילום?) שפגשתי.
נוקיה לומיה 1020 (צילום: גד גניר)

הוידאו היה קצת פחות מרשים, אני לא אומר חלילה שהוא נראה רע, פשוט הצבעים היו קצת יותר דהויים וחלביים, התמונה התעוותה לפרקים בעת תזוזה של המצלמה, וגם המיקוד לא היה מהיר במיוחד. מדובר במצלמת וידאו טובה, אבל לא מדהימה.




תמונות לדוגמא שצולמו באמצעות הלומיה 1020 (צילומים: גד גניר)


כשהושק, הלומיה 1020 נמכר במחיר המתקרב ל-4000 ש"ח. כיום, מספר חודשים לאחר מכן, תוכלו למצוא אותו בחנויות במחיר סביר יותר של 3050 ש"ח. פרק הזמן שביליתי עם הלומיה 1020 היה ללא ספק חויה מתקנת לזמן שביליתי עם הלומיה 925. ה-1020 מספק חויית שימוש טובה יותר בכל פרמטר, ומוכיח שנוקיה עדיין יודעת לייצר ברזלים (או במקרה הזה, פלסטיקים) משובחים, ובנוסף, תקבלו באותה חבילה גם את המצלמה הטובה ביותר שאי פעם שולבה בטלפון סלולרי, נכון לכתיבת שורות אלו. הנקודה הבעייתית כאן היא כמו בכל שאר מכשירי Windows Phone 8: היצע האפליקציות. לגוגל אין אינטרס להשקיע בפיתוח גרסאות Windows Phone 8 לאפליקציות ולשירותים שלה, מה שמקשה מאוד על אנשי אנדרואיד לעשות את המעבר אליה. אמנם יש תחליפים שפותחו עצמאית, אולם לא מרגיש לי נוח במיוחד להזין את שם המשתמש והסיסמא של חשבון הגוגל שלי באפליקציה לא רשמית. אני חייב להודות כי בהיבט של המבחר הכללי של אפליקציות מבחינים בשינוי בשנה האחרונה, אך הוא עדיין איטי מאוד. לפיכך, את הבחירה האם לקנות את ה-Lumia 1020, תאלצו לעשות בעצמכם. האם המצלמה כה חשובה לכם, שאתם מוכנים לוותר על מבחר האפליקציות באנדרואיד או ב-iOS? (אל תתביישו, לגיטימי גם לענות ב"כן" על השאלה הזאת), אם כן, אז הלומיה 1020 הוא ללא ספק בשבילכם.

Post a Comment

חדש יותר ישן יותר