כזה ניסיתי: Sony Xperia X Performance

במשך שנים שיווקה סוני מוצרי אלקטרוניקה במחירים מעט יקרים יותר ממתחרותיה. בחלק גדול מהמקרים, לתוספת המחיר ששילמתם עבור המותג סוני, היתה תמורה שהשתקפה במוצר עצמו, או לפחות היתה להם הילה של מוצרים שמצדיקים את התוספת הזאת: מחשבי VAIO לדוגמה היו אמנם יקרים יותר מרוב המתחרים, אבל אני מכיר לא מעט אנשים שקנו כאלו שעדיין מדברים עליהם בעיניים נוצצות, ויודעים לספר על איכות בנייה טובה יותר מהמתחרים, פטנטים, עיצוב נאה יותר והנדסת אנוש ייחודית לסוני. כפי שלמדתי במהלך השנים האחרונות, גם לסמארטפונים של סוני יש מעריצים, אם כי זה לא ממש משתקף במכירות. בעוד בתחום קונסולות המשחקים שברה סוני שיאי מכירות חדשים, שנת 2015 היתה השנה הגרועה ביותר של חטיבת המובייל של סוני מאז שנת 2011, ושנת 2016 מסתמנת בעיני רבים כשנת הלהיות או לחדול של היצרנית היפנית בסלולר.

Sony Xperia X Perfromance, אחת המצלמות הסלולריות המהירות בשוק (צילום: גד גניר)


כל עוד המכירות בסדר, יצרניות סלולר ממעטות לעשות שינויים גדולים מדי בשמות וסדרות המכשירים שלהן.  זה אמנם מסקרן ומייצר כותרות, אבל זה מבלבל את הקהל הקבוע של החברה. לאור המכירות החלשות בשנת 2015 החליטו בסוני להשיק ב-2016 סדרת מכשירים חדשה, סדרת Xperia X. באופן רשמי, לא מודים בסוני שהסדרה הזאת מחליפה את סדרה Z, אבל באופן מעשי זה מה שהיא עושה בדיוק. המכשיר שביקשתי לקבל לבדיקה מהסדרה הזאת הוא ה-Sony xperia X Performance, המכשיר המתקדם, והחזק ביותר בקטלוג הסמארטפונים של סוני לשנת 2016.


Sony Xperia X Performance (צילום: גד גניר)

ה-Sony Xperia X Performance הוא המכשיר היחיד של סוני שעושה שימוש במעבד Snapdragon 820 של קוואלקום. כל שאר המכשירים שהוכרזו במסגרת סדרה X מגיעים עם מעבדים חלשים יותר של היצרנית האמריקאית, או של מדיהטק הטייוואנית. ה-820 אם לא ציינתי זאת בעבר הוא מעבד בעל ארבע ליבות, שתיים הפועלות במהירות של 1.6 גיגהרץ, ושתיים נוספות במהירות 2.15 גיגהרץ. זכרון ה-RAM של  ה-Sony xperia X Performance מגיע בנפח סטנדרטי של 3 גיגה, ונפח האחסון המובנה עומד על נפח נדיב של 32 גיגה אותם ניתן להרחיב באמצעות כרטיס זכרון. ברוב הזמן ה-Sony xperia X Performance הוא מכשיר זריז למדי, אפליקציות נפתחות מהר והתפקוד השוטף שלו תקין ויציב. הפעמים היחידות בהן נתקלתי בבעיות ביצועים היו בעת התקנת אפליקציות. לרוב, בזמן המעבר אל המכשיר, כשאני מתקין את האפליקציות שלי, אני נוהג לשחק קצת במכשיר ולהתנסות בו. בסוני זה היה בלתי אפשרי מאחר וכל עוד האפליקציות היו בתהליך ההתקנה שלהן, המכשיר הגיב באיטיות קיצונית. עם סיום ההתקנות המכשיר חזר לתפקד מצוין.

ה-Sony Xperia X Performance מריץ את מערכת ההפעלה גוגל בגרסה 6.0.1 (Marshmallow), כשמעליה ממשק ייחודי של סוני. הממשק הזה די דומה לאנדרואיד בצורתה המקורית והנקייה, אבל כולל לא מעט אפליקציות מותקנות מראש. האפליקציות האלו לא ניתנות להסרה. חלקן ניתנות לנטרול (Disable), אבל לא כולן ככה. אז נכון, זה מכשיר שמגיע עם מפרט שאמור לאפשר לו להתמודד בלי בעיה גם עם האפליקציות הללו מותקנות, אבל למה למען השם סוני לא מאפשרת לי להסיר אפליקציה כמו "Whats New" אשר מקפיצה לי ברוב חוצפתה פרסומות של תכנים של סוני היישר אל וילון ההתראות? אני מודע לזה שסוני היא יצרנית תכנים לא פחות מיצרנית חומרה, אבל אם רכשתי מכשיר במחיר מלא, למה אני צריך לקבל את הפרסומות האלו?

וילון ההתראות, הפעם בלי פרסומות (צילום: גד גניר)


מכשיר הדגל האחרון של סוני, ה-Sony Xperia Z5 Premium היה המכשיר הראשון בשוק שידע להציג סרטונים ב-4K. ב-Sony Xperia X Performance החליטו לקחת צעד אחורה ולצייד את מכשיר הדגל שלהם במסך ברזולוציית 1080p. ההנחה הרווחת היא שעל גודל מסך של 5 אינטש גם לא תזדקקו לרזולוציה גבוהה מזאת, לפחות לא בתפעול השוטף והיומיומי של המכשיר. מתי תצטערו על כך שאין כאן 2K או 4K? רק אם תרצו להשתמש בטלפון בתוך משקפי VR, שם לכל ויתור בפיקסלים יש משמעות מכרעת על חויית השימוש. לא משתמשים במשקפי VR? הרזולוציה של ה-X Performance בהחלט תספיק עבורכם.

סוני מעולם לא התפרעה יותר מדי עם עיצובי הסמארטפונים שלה, וה-Sony xperia X Performance נראה כמו המשך ישיר של סדרה Z, אם כי לטעמי מדובר במכשיר היפה ביותר שסוני השיקה עד כה. הוא לא דקיק במיוחד, אבל גם לא עבה מדי, והבחירה בגודל מסך של 5 אינטש בלבד הופכת אותו למכשיר די קומפקטי. הגרסה שאני קיבלתי היא בצבע אפור כהה, אך ניתן להשיג אותו גם בצבעים זהוב, לבן וורוד. גב המכשיר עשוי מתכת בגימור מוברש ונראה מעולה. בניגוד לשנים קודמות, בהן סוני הוסיפה את המיגון בפני התזות מים לכל מכשירי הסדרה, השנה סוני כללה את המיגון הזה רק ב-Sony Xperia X Performance. כחברה שיש לה ניסיון רב עם מיגון מכשירים בפני מים, עם השנים ויתרה סוני על יותר ויותר דלתות ומכסים שהיה על המשתמשים לזכור לסגור. ב-Sony Xperia X Performance יש רק מכסה אחד שצריך לוודא כי הוא סגור - המכסה שמגן על מגירת הסים וכרטיס הזכרון. יש לי השגות לגבי הארגונומיה של המכשיר הזה: כפתור הנעילה המשמש גם כסורק טביעות אצבעות, ממוקם נכון, בצד ימין, בדופן המכשיר. זה מיקום נהדר לסורק טביעות אצבעות מאחר והאגודל נמצאת שם ממילא רוב הזמן, והסורק עושה עבודה טובה הן מבחינת מהירות תגובה והן מבחינת דיוק. מה לא בסדר כאן? כפתורי הווליום, אשר ממוקמים משום מה מתחת לסורק, משהו שהופך את הגישה אליהם למאוד לא נוחה. הראיתי את המכשיר הזה למעריץ סוני. הוא דווקא לא התלונן אבל יש לו סיבה טובה: הוא איטר יד ימינו, מה שאומר שאופן האחיזה שלו במכשיר שונה לחלוטין מזו של רוב האוכלוסיה. יופי סוני.

מבט מקרוב על סידור הכפתורים בדופן ה-Xperia X Performance (צילום: גד גניר)

גב בגימור אלומיניום מוברש (צילום: גד גניר)


ה-Sony xperia X Performance מצלמה ברזולוציית 23 מגה פיקסל. בסוני יודעים לספר שהמצלמה שלהם יודעת להתמקד הכי מהר בשוק, הודות לטכנולוגיית מיקוד פאזות. לא אכנס לתיאור טכני של כיצד זה עובד, אבל זה עובד, ואכן, ה-Sony xperia X Performance מתמקד במהירות מרשימה, יותר מרוב המכשירים האחרים ברמה הזאת שיצא לי לבדוק לאחרונה והתוצאות באור יום נראות מצוין. בלילה, ובצילום במקומות עם תאורה פחות חזקה, התוצאות קצת פחות מרשימות ביחס למכשירי דגל אחרים. בצילומי לילה יש ירידה דראסטית בפירוט בתמונה. אמנם אין בהן כמעט גרעון, שזה יפה, אך התמונות חשוכות מאוד וישנן מריחות.










דורות של מכשירי סוני עברו תחת ידיי ובכל פעם השמצתי את הרמקול של המכשירים האלו. הם פשוט היו חלשים מדי עד כה. ה-Sony Xperia X Performance יוצא דופן בהיבט הזה. אין כאן רמקול מחריש אזניים כן? אבל בהחלט יותר טוב מהקודמים. איכות ועוצמת השמע באפרכסת סטנדרטיים וגם איכות השמע באזניות (אזניות שלכם, באריזה עצמה אין אזניות) מצויינת.

סוני בחרה לצייד את  ה-Sony xperia X Performance בסוללה בקיבול של 2700mAh בלבד, הסוללה הקטנה ביותר ביותר מבין סוללות מכשירי הדגל שהגיעו לאחרונה לישראל. יש לציין שמדובר לכל היותר בפער של 10 אחוז בקיבול, וסוני הוכיחה בעבר כי היא יודעת לנהל את צריכת החשמל במכשיריה בצורה מעולה, מה שאיפשר לה להציג חיי סוללה מצוינים בדורות הקודמים. בנוסף, יש כאן את מצב STAMINA שאמור להאריך את משך השימוש במכשיר בין טעינה לטעינה. ואיך ה-Sony Xperia X Performance? פחות מלהיב. למרות ההצהרות על סוללה ליומיים של שימוש, בפועל, בשימוש סטנדרטי, המכשיר התחנן לטעינה כבר בשעות הערב, בין אם במצב רגיל ובין אם במצב STAMINA (הפרש של שעה בערך בין המצבים). אחת האפליקציות המותקנות מראש על המכשיר היא אפליקציית Battery Adviser. לוקח לה יומיים וחצי להבין את דפוסי הטעינה והשימוש שלכם במכשיר. לאחר שהיא מעבדת את הנתונים, היא יכולה לנתח את אחוזי הסוללה במהלך היום, לחזות את הזמן בו יהיה צורך בטעינה ולהתריע על כך מראש. האפליקציה ידעה להגיד לי ברוב המקרים כבר בבוקר שהסוללה לא תספיק עד לשעה שבה אני בדר"כ מחבר את המכשיר לטעינה ארוכה. מביך, אבל לפחות כנה. המכשיר יודע להיטען מהר אם כי מדובר בתקן ההטענה של הדור הקודם של קוואלקום, Quick Charge 2.0. כך או כך, המטען המצורף לאריזה אינו מטען מהיר, כך שזה לא באמת משנה. בסוני, כמו בסמסונג בחרו בשלב זה להשאר עם שקע הטעינה מסוג MicroUSB, ולא לעבור לשקע ה-Type C המתקדם יותר.

מביך, אך לפחות כנה: Battery Adviser


ה-Sony xperia X Performance לא ממש מפשל במשהו. מצד שני, הוא גם לא מבריק בצורה יוצאת דופן באף תחום. הוא מכשיר טוב שמצלם יפה, נראה טוב, זריז ואף עמיד בהתזות מים, תכונה נדירה יחסית בשוק. אפילו מחיר ההשקה שלו בארץ זול מזה של מכשירי הדגל הקודמים של סוני, 3490 ש"ח, וכך הוא גם מיישר קו עם מחירי ההשקה של ה-G5 וה-S7. בנוסף, בחלק מנקודות המכירה היבואנית מצרפת למכשיר גם ערכת אביזרים הכוללת מטען מקורי לרכב, כיסוי סיליקון ואזניות מדגם ZX310. במחיר כזה, אם היינו בחודש מרץ, הוא אף יכול היה להציב איזושהי אלטרנטיבה עבורם. אנחנו בחודש יולי. כמעט חמישה חודשים לאחר שהמתחרים של ה-xperia X יצאו לשוק, ובינתיים מחיריהם הספיקו להשחק באופן משמעותי, בין השאר הודות ליבוא פרללי. פירוש הדבר שסוני נכנסת באיחור לתחרות, עם מכשיר שלא מביא יתרון בולט על פני המתחרים, אך עדיין יקר משמעותית מהם. במצב כזה קשה לראות דווקא את ה-xperia X Performance מציל את עסקי הסלולר של סוני.

1 תגובות

  1. כל הכבוד! סיקור מעניין ומקצועי, תודה על התמונות. רכשתי את המכשיר ואני איתו כבר כשלושה ימים, מרוצה מכל רגע!

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

חדש יותר ישן יותר