כזאת ניסיתי: GoPro HERO5 Black

GoPro ספגה השנה לא מעט חבטות. המותג שעדיין נחשב לשם גנרי למצלמות אקסטרים עבר בתחילת השנה תקופה קשה שכללה צניחה בשווי המניות שלו ונדרש לתהליך פיטורין כואב. במקביל לתחרות עם מותגים זולים יותר שחלקם מציע תמורה לא רעה למחיר, עלתה בשנה האחרונה תמיהה האם שוק מצלמות האקסטרים הולך בדרכו של שוק הטאבלטים - סטגנציה הנובעת מאופי החפיץ הזה: פלח השוק שזקוק למצלמות אקסטרים יקרות ואיכותיות מהסוג שגופרו מייצרת הוא קטן יחסית, והחלק היחסי מתוכו שרוצה באמת לשדרג את המצלמה שלו מדי שנה אף קטן יותר. כל השאר יסתפקו במצלמה שקנו, הרי ממילא אלו מצלמות שאחד ממאפייני המפתח שלהן הוא אמינות. כך נוצר מצב שגופרו רוצה להתפתח, להשיק דגמים מעודכנים, להשקיע במחקר ופיתוח, אבל אין לה את קהל הקונים שיתחזק את השאיפות האלו.


GoPro HERO5 Black, מגיעה בכלל בצבע אפור (צילום: גד גניר)



מה עושים במצב כזה? אם מדובר בחברה שממילא יש לה מוניטין טוב בתחום כמו של GoPro, אין ברירה אלא להמציא את עצמך מחדש ולפנות לתחומים חדשים. אין ספק שכוכב ההשקה המשולשת של GoPro היה הרחפן החדש, ה-Karma שטרם הגיע לארץ. עם זאת, יחד איתו הוכרזה גם סדרת מצלמות הדגל החדשות של החברה, סדרת HERO5 ובה שתי מצלמות: ה-HERO5 Session, מחליפתה של ה-Session משנה שעברה, וה-Hero 5 Black, מצלמת הדגל של היצרנית.



מצלמת ב-4K, ה-GoPro HERO5 Black (צילום: גד גניר)



ה-HERO 5 Black מביאה איתה המון חידושים. איכות הצילום אינה אחד מהם, אך זה גם לא המקום שבו המצלמות של גופרו באמת  היו זקוקות לשדרוג. ה-HERO4 Black שקדמה לה הביאה איתה תמיכה ברזולוציה מקסימלית של 4K בקצב של 30 פריימים לשניה, וזה בדיוק מה שמביאה איתה גם ה-HERO5 Black החדשה. לא מצליח לחשוב על אנשים שלא יסתפקו ברזולוציה של 4K במצלמת אקסטרים, ואני לא מכיר בשוק (הישראלי לפחות) מצלמות אקסטרים המציעות קצב פריימים גבוה יותר. רוצים קצבי פריימים גבוהים יותר? תתפשרו על הרזולוציה: ה-HERO 5 Black מציעה רזולוציות של 2.7K, 1440p, 1080p, 960p, 720p ו-480p. ב-720p תוכלו להגיע לקצב פריימים של 240 פריימים בשניה, מה שיאפשר לכם ליצור סרטוני Slow Motion מרהיבים. כראוי למצלמת הדגל של GoPRo צילומי הוידאו והסטילס משובחים, איכותיים מאוד בייחוד באור יום, הסביבה הטבעית למצלמות מהסוג הזה. בצילומים בתאורת משרד או בלילה היא פחות הלהיבה וסבלה מאובדן דראסטי של צבעוניות ופירוט בוידאו, ועדיין, מדובר בצילום הכי איכותי שקיים בסוג הזה של מצלמות. ה-HERO5 Black מתמודדת מצוין גם עם המצב ההפוך - הצפה של אור, כשאור השמש פוגע ישירות בעדשה. במצלמות זולות יותר במצב כזה ישנו עיוות עז בגווני הצבע של התמונה, וב-HERO 5 Black כאמור זה לא המצב. המצלמה מסוגלת לזהות את האוריינטציה שלה, ובמידה ואתם עושים נניח שימוש במוט סלפי ואוחזים בה הפוך, היא תדע להתחיל לצלם באוריינטציה הנכונה. עם זאת, במידה ותהפכו אותה במהלך הצילום, הטריק הזה לא יעבוד ותמצאו את עצמכם עם חלקים שלמים בסרטון שצולמו בכיוון הלא נכון כפי שקרה לי.


(צילום: גד גניר)


מבחוץ, ה-GoPro HERO 5 Black היא בכלל אפורה. היא שומרת על הצורה הכללית של המצלמות שקדמו לה, אבל בכל זאת ישנם הבדלים שימנעו את האפשרות להשתמש בחלק גדול מהאביזרים הנלווים למצלמות מסדרת HERO4. עם זאת, בשורות טובות, על מארז הצלילה הבסיסי ניתן לוותר. העמידות במים מובנית במצלמה, עד לעומק של 10 מטרים. האם אלו בשורות טובות או רעות? גם וגם. הבשורות הטובות הן שכעת אין צורך להכניס את המצלמה לתוך מארז מסורבל שמוסיף עוד משקל ועוד שכבת זכוכית מעל העדשה ועשוי לפגוע באיכות התמונה. מצד שני, מצלמות ה-HERO4 נמכרו בזמנו יחד עם מארז צלילה שמאפשר להכניס אותן למים עד לעומק של 40 מטרים, כך שבמעבר בין הדורות, העומק אליו תוכלו להגיע עם המצלמה כפי שקניתם אותה במקור הוא רדוד יותר. אם זה ממש מפריע לכם ותכננתם להשתמש בה בעיקר לצלילות, תאלצו להיפרד מעוד כמה מאות שקלים ולקנות מארז מתאים. אם אתם רוכבי אופני שטח, מטפסי הרים, רוכבי סקייטבורד ושאר פעילויות שמשאירות אתכם יבשים רוב הזמן, הויתור על מארז הצלילה לא ימנע מכם להרטיב אותה, ועדיין להנות ממצלמה קומפקטית יחסית.


הנה משהו שלא יכולתם לעשות עם ה-HERO4 Black ללא מארז צלילה (צילום: גד גניר)



מעולם לא הצלחתי להתרגל לתפעול המצלמות של GoPro באופן ידני, באמצעות שלושת הכפתורים שלהן. חויית השימוש, כולל המצלמות שכללו מסך מגע היתה לא טובה מספיק, בטח עבור משתמשים חדשים. אישית, בבדיקה של המצלמות האלו בעבר העדפתי לברוח כמה שניתן אל האפליקציה לסמארטפונים של GoPro ולתפעל את המצלמות ממנה. ניכר כי ב-HERO5 Black שמו דגש בשיפור את חויית השימוש, וזה אכן השתלם. הכפתור הקדמי בוטל. כעת הכפתור בחלקה העליון של המצלמה משמש לצילום, בין אם ממצב כבוי לחלוטין ובין אם כשהמצלמה עצמה מופעלת. הכפתור בצד הימני של המצלמה משמש להדלקת המצלמה וניווט בתוך התפריטים השונים. מסך המגע משמש גם הוא לשינוי הגדרות ומעבר בין מצבי צילום והממשק שנבנה עבורו ידידותי באופן מפתיע, אינטואיטיבי ודורש זמן הסתגלות קצר בהרבה מזה של המצלמות הקודמות. אחד הדברים שעדיין דורשים הסתגלות הוא מסך המגע. זה לא המסך מגע של הסמארטפון שלכם. זה מסך מגע רגיש הרבה פחות וקטן הרבה יותר, וייקח לכם קצת זמן לדעת איך לגרום לו לציית לכם באופן מלא, אבל מתרגלים לזה בסופו של דבר. המסך עצמו אגב חד מאוד, בהיר, ומאפשר שימוש נוח גם באור יום. מסך המונוכרום בחזית מציג מידע שימושי כמו רזולוציית הצילום הנבחרת ומספר הפריימים בשניה, מצב הסוללה ומשך זמן הצילום הנותר בהתבסס על נפח הזכרון הפנוי בכרטיס הזכרון.

שמרו בצד: רשימת הפקודות להפעלה קולית של ה-GoPro, שלכם, או מי שתרצו לחרב לו את סשן הצילומים (צילום: גד גניר)



בנוסף לשינויים האלו, הוסיפה GoPro ל-Hero 5 Black מערכת לזיהוי פקודות קוליות. בינתיים מדובר רק באנגלית ובעוד כמה שפות שאינן עברית, אך מההתנסות שלי - זה עובד, ועובד לא רע בכלל. ולמרות זאת צריך לקחת בחשבון שתי מגבלות חשובות: הפעלת האופציה לזיהוי פקודות קוליות גובה מחיר מסוים מהסוללה. העניין השני הוא שהמצלמה מזהה את הפקודה, היא לא מזהה את מי שנתן אותה. פירוש הדבר הוא שאם מישהו מרושע בסביבתכם מעוניין בכך, הוא יכול פשוט להורות למצלמה שלכם להפסיק לצלם, להתחיל לצלם וכך הלאה, מבלי לגעת בה.


GoPro HERO5 Black (צילום: גד גניר)

GoPro HERO5 Black (צילום: גד גניר)

GoPro HERO5 Black (צילום: גד גניר)



ה-GoPRo HERO 5 Black כוללת תמיכה בקישוריות Wifi ו-Bluetooth לחיבור לסמארטפון או לשלט רחוק. יש לה גם GPS שכל יעודו הוא לתייג את המקום בו התמונה או הסרטון צולם. בניגוד לדגמי המצלמות הזולים יותר שלה ולדגמי ה-Session, ה-HERO5 Black עדיין מאפשרת החלפה עצמאית ומהירה של הסוללה. משתמשיי HERO4, צר לי לאכזב אתכם, מדובר בסוללה שונה, כך שאם תחליטו להשתדרג, תאלצו לקנות סט סוללות חדש. הסוללה של ה-HERO5 Black היא בקיבול של 1220mAh ותספיק לכם לכשעתיים וחצי של צילום ברזולוציית 1080p ב-30 פריימים בשניה כשקישורית ה-Wifi כבויה. לחילופין, צילום ב-4K בקצב פריימים זהה, עם קישורית Wifi פתוחה, יכלה את הסוללה של ה-HERO5 Black בפרק זמן של כשעה ורבע. ב-GoPro הצטרפו ליצרניות רבות אחרות והחליפו את שקע הטעינה הרגיל מסוג MicroUSB, ל-USB Type C.


כמו המצלמות הקודמות של GoPro, גם תוכנת עריכת הוידאו של החברה היא מלאת אפשרויות, עוצמתית ולא מסבירת פנים למשתמשים חדשים. את מה שעשו מסך המגע והממשק החדש ל-HERO5 Black, מנסה לעשות Quik, תוכנת עריכה חדשה המותקנת על המחשב יחד עם GoPro Studio. אל תצפו ממנה ליותר מדי, היא לא נועדה להחליף את Studio. באמצעות Quik תוכלו בעיקר לחבר בין קטעי וידאו שצילמתם, ע"י בחירה של רגעים ספציפיים בסרטון. לא תמצאו כאן אפקטים של מעבר בין סרטונים, לא תוכלו לשלב טקסט או תמונות סטילס או כל דבר אחר שהייתם עושים בתוכנות אחרות. Quick יודעת לחבר בין קטעי וידאו, להוסיף מוזיקה (מתוך רשימה סגורה של קטעי מוזיקה של גופרו) ולחבר אותם לסרטון שתוכלו לשתף במהירות. בניגוד ל-Studio, את Quik ניתן להתקין גם כאפליקציה ל-iOS או אנדרואיד ולבצע את פעולת העריכה ישירות מהמכשיר עצמו. כמו ה-GoPro Studio, גם ה-Quik מיועדת לעריכת סרטונים שצולמו באמצעות מצלמות GoPro בלבד.


שקע הטעינה והחיבור למחשב בתקן USB Type C (צילום: גד גניר)



ה-GoPro HERO 5 Black עולה בישראל 1999 ש"ח. זה לא מעט, אבל זה זול ב-500 ש"ח ממה שעלתה קודמתה, ה-HERO4 Black כשהושקה בישראל. זה נראה כאילו ב-GoPRO עשו שיעורי בית וטיפלו בעיקר במה שדרש טיפול. באיכות הצילום לא היה הרבה מה לשפר ואכן אין כאן בשורות מרעישות. איפה כן יש בשורות? בשימוש היומיומי במצלמה: המסך משובח, הממשק מלוטש ומסודר בצורה הגיונית הרבה יותר מבעבר, ומסך המגע הופך את הזמן שנדרש כדי ללמוד איך להשתמש במצלמה לקצר בהרבה. זו מצלמת ה-GoPro הראשונה שעליה אני יכול להגיד בלב שלם שפשוט כיף להשתמש בה. יחד עם הפקודות הקוליות (שבאופן מפתיע עובדות לא רע בכלל), אפליקציית העריכה החדשה, והעמידות במים המובנית במצלמה עצמה, מקבלים כאן חבילה שלמה שיכולה להלהיב גם אנשים כמוני שמעולם לא התחברו באמת למצלמות מהסוג הזה, בטח לא ליקרות שביניהן. אני לא יכול להתנבא אם זה מה שיגרום ליותר אנשים לקנות מצלמות GoPro, אבל זה בהחלט יגרום למי שכן קנה כזאת, לדעת לאן הכסף הלך, ולהנות ממנה הרבה יותר.


המצלמה נמסרה לבדיקה באדיבות DAA Sport and Technology

Post a Comment

חדש יותר ישן יותר