כזה ניסיתי: סמארטפון Nokia Lumia 925

מעולם לא הייתי איש של נוקיה. מאחר והתחלתי את ההיסטוריה הסלולרית שלי ברשת פלאפון, באיזור שנת 1999, במשך 6-7 שנים נאלצתי להסתפק במה שהיה לרשת הזאת להציע לי, בעיקר מכשירי סמסונג ו- SK. משך כל אותן שנים התבוננתי בקנאה בחבריי בסלקום ובאורנג' מסתובבים עם מכשירים המסוגלים להריץ סנייק, להחליף פאנלים ובאותו הזמן להיות עמידים כמו נגמ"ש קטן. גם כשסיימתי לשלם את כל התשלומים על המכשירים שפלאפון מכרה לי, ועברתי לסלקום, בחרתי בהתחלה ב-E1 של מוטורולה, ואחריו ב- W800i של סוני אריקסון, שני מכשירים שראויים לפוסט נוסטלגי בפני עצמו.

נוקיה נכנסה לחיי עם הגיעו של ה-N73 במסגרת מבצע לעובדי חברה כשעבדתי בזאפ. ה-N73 היה באותה תקופה ספינת הדגל של נוקיה. היה לו מסך עצום (2.4 אינטש), מצלמה נפלאה עם רזולוציה של 3 מגה פיקסל, רדיו, תמיכה ברשת הדור השלישי והחשוב מכל, הוא הריץ את מערכת ההפעלה סימביאן שאיפשרה התקנת אפליקציות ולמעשה, למרות שמצחיק לחשוב עליו באופן הזה, הוא היה סמארטפון לכל דבר. בפועל, התקופה איתו היתה אחת התקופות הקצרות ביותר שהעברתי עם טלפון סלולרי. שנה אחרי שקניתי אותו, הלכתי וקניתי את האייפון הראשון שלי. מאחר ומתישהו אני צריך להגיע ל-Nokia Lumia 925, לא אפרט בפניכם את נסיבות שהביאו אותי לוותר על ה-N73 כל כך מהר, אבל היו הרבה כאלו, ורוב הבעיות שהמאיסו אותו עליי נגעו למערכת ההפעלה שלו.
Nokia Lumia 925 (צילום: גד גניר)

הניסיון הבא שלי עם נוקיה היה לפני זמן לא רב, קצת יותר משנה, כאשר ניתנה לי ההזדמנות להתנסות בנוקיה לומיה 820 למשך שבוע. לא התלהבתי ממנו במיוחד, בלשון המעטה. חלק מהבעיות שהיו לי איתו נעוצות במכשיר עצמו, וחלק במערכת ההפעלה Windows Phone 8 שהיתה עוד יחסית צעירה בשוק ולא הכילה דברים בסיסיים, כמו למשל אפשרות ניווט לקהל הישראלי (רק לפני מספר חודשים יצאה גרסת ה-Windows Phone 8 של Waze).

לפני מספר שבועות החלטתי שאני בשל מספיק לבדוק שוב מכשיר מסדרת Lumia. תנאי הפתיחה טובים בהרבה: ישנה עלייה בנתח השוק שתופסים מכשירי Windows Phone 8 במדינות מסוימות באירופה, חנות האפליקציות של מערכת ההפעלה הזאת החלה לגדול, ונוקיה החלה לשחרר את עדכון Nokia Black שאמור מעבר להוסיף פיצ'רים למכשירים (ואולי גם לשפר את הדרך שבה הם מתפקדים). כאמור, קיבלתי לבדיקה את ה-Lumia 925, גרסא עדכנית למכשיר הדגל לשעבר של נוקיה, ה-Lumia 920.


ברשותכם, אשפוך כאן כרגיל, בליל של מידע טכני שאני לא אוהב לכתוב ואתם כנראה לא באמת מתעכבים עליו, אבל אף תיאור חויית שימוש בטלפון אינו שלם בלעדיו: מעבד כפול ליבה במהירות 1.5 גיגהרץ, זכרון עבודה 1 גיגה ונפח אחסון של 16 גיגה. ללומיה 925 יש מסך בגודל 4.5 אינטש ברזולוציה של 1280 על 768 פיקסלים בטכנולוגיית AMOLED, מצלמת 8 מגה פיקסל אחורית ומצלמת 1.3 מגיה פיקסל קדמית. המכשיר קיבל עדכון גרסא ל-Nokia Black (ככה נוקיה קוראת לעדכוני הגרסא שלה, לא ברור לי מדוע) במהלך שהותו אצלי, עדכון שהוסיף אפליקציות ופיצ'רים שונים.
Nokia Lumia 925 (צילום: גד גניר)

האמת שכמשתמש קבוע בטלפון אנדרואיד, לבדוק מכשירי אנדרואיד חדשים זו משימה קלה למדי. כל שעלי לעשות זה להזין את פרטי הכניסה שלי לגוגל, וכל האפליקציות יורדות מעצמן, אנשי הקשר מסתנכרנים למקומם, כמו גם המיילים, ולמרות שרוב הזמן אני מתעצל לעשות זאת, ניתן גם לשחזר די בקלות את יומן השיחות וה-SMSים. אבל מה קורה כשאני בודק טלפון עם מערכת הפעלה אחרת? לשמחתי הלומיה 925 הקל עליי חלקית את העבודה. ניתן להכניס כחשבון ראשי בטלפון את חשבון הגוגל שלי, וככה מיקרוסופט עושה את החיים קלים יחסית עבור משתמשי אנדרואיד המעוניינים לעבור אליה. הצרה החלה כאשר תכונת השיחה המזוהה לא תמיד עבדה בגלל שהטלפון לא ידע לזהות ש- +972, וקידומת במבנה רגיל פנים ארצי הן למעשה אותו דבר. בנוסף, כדי להוריד אפליקציות מחנות האפליקציות של מיקרוסופט אין לכם ברירה, ולכן, אם אתם מעוניינים להוריד אפליקציות, גם חינמיות, לא יהיה מנוס מלהזכר בסיסמת הכניסה שלכם למסנג'ר זכרונו לברכה, או לחילופין, לפתוח חשבון מיקרוסופט חדש.

אז אנשי קשר, מיילים ולו"ז כבר יש לי. אפליקציות זה כבר סיפור אחר, וכצפוי במעבר בין מערכות הפעלה, הן גם לא ירדו אוטומטית אל המכשיר החדש שלי. מגוון האפליקציות הוא נושא כאוב לכל מי שעוסק ב-Windows Phone 8, אבל מצד שני זו גם הטענה הכי נפוצה על מערכת ההפעלה. אמנם קיימת עלייה משמעותית בחודשים האחרונים במספר האפליקציות הזמינות בחנות האפליקציות של מיקרוסופט, אם כי יחסית לחנויות המצליחות של גוגל ואפל, עדיין מדובר במספר זעום. זה לא בהכרח דבר רע. חנויות האפליקציות המתחרות מלאות בג'אנק, משחקים אידיוטיים המוצפים בבאנרים, ערכות נושא ומה לא. כמערכת הפעלה צעירה, נהנית Windows Phone 8 מכמות קטנה יחסית של אפליקציות, אבל הן נראות מצוין ברובן ועושות את העבודה רוב הזמן. גם Waze סוף סוף הגיעה לחנות האפליקציות והשתיקה את כל המתנגדים (וביניהם גם אני...) שטענו שאם אין אפשרות ניווט נורמלית במכשירי Windows Phone 8, אין הצדקה לקנות אותם. מצד שני, חסרים כאן הרבה דברים: גוגל למשל שומרת על נוכחות מאוד מינורית ב-Windows Phone 8. למעט אפליקציית החיפוש שלה, אין כאן את מגוון האפליקציות המשתמשות בשירותי גוגל, שיש באנדרואיד. כמשתמש שעבר לנוקיה ממכשיר אנדרואיד, ואוהב להתעדכן על מצבו של הבלוג הזה מאחורי הקלעים, מאוד הפריע לי שאין לי גישה נוחה לאנליטיקס, או לגוגל דרייב שלי. מעבר לכך, אין לי כאן את אפליקציית Pocket האהובה עליי וכשניסיתי להוריד אפליקציה שתאפשר לי לשים Widget (ב-Windows Phone 8 הם קוראים לזה "אריח") של שעון במסך הבית, גיליתי שהאפליקציה היחידה שאכן עושה זאת, עושה זאת בצורה גרועה והשעון מתעדכן רק פעם בכמה עשרות דקות, מה שכמובן הזכיר לי את הבדיחה השחוקה על כך ששעון מקולקל מראה את השעה במדויק פעמיים ביום.


עוד קיטור אחרון לגבי אפליקציות- מסיבה שאיננה ברורה, גם ב-Whatsapp וגם ב-Facebook, ישנו עיכוב בקבלת הודעות מדי פעם. ב-Facebook לפעמים לא מתקבלת כלל התראה שהגיעה הודעה. במקרה של Whatsapp זה אפילו גרוע יותר- ההודעות מתעכבות לפעמים בפרקי זמן של דקות עד שעות. באחד מימי הבדיקה לא קיבלתי ולו הודעה אחת ב-Whatsapp (ולא, זה לא בגלל שאף אחד לא אוהב אותי), ואז קיבלתי את כולן בבת אחת בבוקר שאחרי. ברור לי שלא נוקיה ולא מיקרוסופט אחראיות לעובדה שמפתחי האפליקציות האלו אינם משקיעים  באפליקציות ה-Windows Phone 8 שלהן את אותה תשומת הלב שהם משקיעים בפלטפורמות אחרות, אבל חשוב שאתם, כקונים פוטנציאלים של המכשיר הזה, תכירו את המציאות הזאת.

למרות האמור לעיל, Windows Phone 8 היא מערכת הפעלה בשלה לחלוטין. יותר מכך, לעבור להשתמש במכשיר שמבוסס עליה כבר לא נראה לי כמו מדע בדיוני. לכל אחד מהחוסרים שציינתי קודם ניתן למצוא פתרון חלופי. גם אם הפתרונות החלופיים האלו אינם נוחים, או שבחלק מהמקרים נראים ומרגישים פחות איכותיים המגמה היא בהחלט מגמה של שיפור. ממשק האריחים Metro נראה מעולה, במיוחד על רקע השחור העמוק  שמייצר מסך ה-AMOLED של ה-Lumia 925. האפליקציות המובנות של Windows Phone 8 (לוח שנה, אנשי קשר וכו') מעוצבות בצורה היפה ביותר לטעמי מבין כל שלושת מערכת ההפעלה העיקריות בשוק נוחות לשימוש, וקל מאוד להתרגל אליהן.

ברזלים תמיד היו הצד החזק של נוקיה. למי שאינו מעורה בסלנג סלולרי: "ברזל" זו חומרת המכשיר. את המוניטין הזה הכירה מיקרוסופט כאשר בחרה לשתף פעולה (ולאחר מכן גם לרכוש את חטיבת הסלולר שלה) עם נוקיה. ברמת המבנה והתחושה ביד, ה-Lumia 925 מרגיש מצוין, חזק, מעוצב יפה ועמיד. ה-Lumia 925 דק יותר מקודמו, ה-Lumia 920, וצידו האחורי שטוח לחלוטין למעט בליטת המצלמה. משהו שחוזר על עצמו במכשיר הזה, כמו גם בנוקיה 820 איתו התנסיתי בעבר- נוקיה בחרה למקם משום מה את כל הכפתורים הפיזיים של המכשיר בצד אחד, צד ימין. ברוב שעות היום אני מסתדר לא רע עם הסידור הזה, אבל בזמן שאני ברכב, בלתי אפשרי להניח את המכשיר על זרוע אשר תופסת את שני צידיו, מבלי שזו תלחץ על כפתורי הווליום, נעילת המכשיר או כפתור הצילום. אם כבר ציינתי אותו, זה גם המקום להגיד מילה טובה על נוקיה שעדיין מתעקשת לעשות שימוש בכפתור צילום פיזי והלוואי ויצרניות אחרות היו עושות כמוה. חויית הצילום עם כפתור צילום פיזי נוחה משמעותית מהחויה במכשירים בהן היצרניות העדיפו לוותר עליו. המצלמה עצמה אגב לא רעה בכלל, אם כי היא גם לא מספקת תוצאות מרגשות במיוחד. את זה כנראה משאירים בנוקיה ל-Lumia 1020. עוד מלה טובה שאפשר להגיד לזכותו של ה-Lumia 925 היא שבנוקיה זוכרים שלא להזניח את היסודות, וכשאני אומר יסודות אני מתכוון לאיכות ועוצמת השמע המצויינות בטלפון עצמו ובספיקר.
כל הכפתורים בצד אחד, נוקיה לומיה 925 (צילום: גד גניר)

בניגוד למכשירי אנדרואיד, רוב מכשירי ה-Windows Phone 8 מתפקדים באופן חלק וזריז, גם כאלו בעלי מפרט חלש יחסית. לא ניתן להגיד שמפרט ה-Lumia 925 הוא חלש, אך גם לא מדובר במכשיר הדגל של החברה. בכל אופן, מה שיש לו בהחלט עושה את העבודה והלומיה 925 מגיב במהירות, פועל בצורה חלקה ואינו קורס. למען האמת, לא נתקלתי במצבים שבהם יכולתי להגיד "אולי כדאי שאעשה עכשיו ריסטרט", משפט שמשתמשי אנדרואיד אומרים לפעמים. מצד שני, הוא נוטה להתחמם באופן קיצוני, במיוחד בזמן ניווט. להתחממות קיצונית נלווית לעיתים קרובות תופעת לוואי נוספת- סוללה המתרוקנת במהירות. במקרה של ה-Lumia, מדובר בסוללה מרגיזה במיוחד, ברוב המקרים היא החזיקה לי בערך 12 שעות עד שהתרוקנה לחלוטין ומדובר בשימוש רגיל וסטנדרטי. בשימוש אינטנסיבי יותר תמצאו את עצמכם לא מסיימים יום עבודה איתו, ומבחינתי האישית לפחות, מדובר בדיל ברייקר רציני.


אם אני צריך לסכם את השבועיים עם ה-Lumia 925, אני יכול להגיד שזה ככל הנראה לא יהיה המכשיר שיהפוך אותי לטיפוס של נוקיה, בטח ובטח לא במחיר 2100 ש"ח אותו מבקשים נכון לכתיבת שורות אלו, על המכשיר הזה. ברמת מערכת ההפעלה אני די אופטימי, Windows Phone 8 הולכת והופכת ליותר ויותר רלוונטית מיום ליום. אין זה אומר שאני מעדיף אותה כרגע על פני אנדרואיד, אבל היא בהחלט רחוקה מלהיות משהו שניתן לזלזל בו. מצד שני, לנוקיה לומיה 925 יש נקודות תורפה אחרות (ובראשן הסוללה) שמקטינות משמעותית את האטרקטיביות שלו בעיני. מה זה אומר לגבי מכשירי לומיה אחרים? לא ברור, אבל אשמח לבדוק.

1 תגובות

  1. לגבי וואטסאפ: את התקלה שתיארת חוינו אני ואשתי כמה פעמים גם באנדרויד 4.1 בחודשים האחרונים (גלקסי ס' 3). לפני חודש שודרגנו ל4.3 ונדמה לי שמאז זה לא קרה.

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

חדש יותר ישן יותר