כזה ניסיתי: Karbonn Sparkle V

כנס המפתחים של גוגל לשנת 2014 ביוני האחרון היה עמוס בהכרזות חשובות. העיקרית שבהן היתה חשיפתה של גרסה 5 למערכת ההפעלה אנדרואיד, Lollipop, אך יחד איתה נחשפו גם פלטפורמות Android Wear (המחשב הלביש עפ"י גוגל), Android TV ו-Android Auto . הכרזה אחרת, פחות נוצצת ומרגשת היתה ההכרזה על Android One, אך למעשה מדובר כנראה במהפכה שתגיע בסופו של דבר אל יותר משתמשים מכל שאר החידושים שהוכרזו בכנס הזה.
Karbonn Sparkle V (צילום: גד גניר)


אז מה זה בעצם Android One? במובן מסוים, זה ההיפך הגמור מהרעיון הבסיסי של אנדרואיד. אם עד כה אנדרואיד היתה מערכת הפעלה בקוד פתוח, שכל יצרן יכול לעשות בה שימוש ולהתאימה לחומרה שלו, אז ב-Android One משתנים הכללים: במסגרת התכנית הזאת, קובעת גוגל סטנדרט מסוים של חומרה לסמארטפון, ומשתפת פעולה עם יצרניות אשר מיישרות קו עם הסטנדרט המאוד נוקשה הזה. שיתוף הפעולה שלה מתבטא בכך שמכשיר אנדרואיד One יקבלו עדכוני תוכנה ישירות מגוגל, בזריזות יחסית, וימשיכו להיות מעודכנים במשך תקופה ארוכה ביותר, בניגוד למכשירים המקבלים את עדכוני התוכנה שלהם מהיצרניות עצמן. מטרת התכנית הזאת היא לספק חוויה המזכירה את זו של מכשירי ה-Nexus או גרסאות ה-Google Play Edition למכשירים קיימים בהיבטים של ממשק גוגל נקי, במהירות תגובה וביציבות. השוני בתכנית הזאת הוא בקהל היעד ובמחיר המכשיר. תכנית ה-Android One  נוצרה מתוך רצון של גוגל להכנס לשווקים מתפתחים, בהן לרוב האוכלוסיה עדיין אין סמארטפונים. על מנת להשיג דריסת רגל בשווקים האלו, מכשירי ה-Android One מתוכננים סביב חומרה זולה יחסית ומחירם אמור להיות נמוך משמעותית מזה של מכשירי המיינסטרים.

חלקו האחורי של ה-Karbonn Sparkle V (צילום: גד גניר)

דרישות החומרה הכלליות למכשיר Android One הן מצלמה קדמית ואחורית, מעבד בעל ארבע ליבות מבית מדיה טק, תמיכה בכרטיס זכרון MicroSD (נקודה חשובה לאח"כ, שימו לב לזה), סוללה שאמורה להחזיק מעמד יום שלם (תמיד נקודה חשובה), ושני חריצי SIM. אם לא הבנתם זאת עד כה, אני לא נכלל בקהל היעד של מכשירי התכנית הזאת, אך זה לא אומר שלא סיקרן אותי מאוד לנסות מכשיר כזה. ואכן, לפני חודש וחצי התגלגל לידיי מכשיר בשם Sparkle V של היצרנית ההודית Karbonn (המייצרת את מכשיריה בסין), אחד משלושה מכשירים ראשונים מתכנית Android One שניתן לרכוש בהודו החל מחודש ספטמבר האחרון.

מתחת למכסה הסוללה של ה-Karbonn Sparkle V: שני חריצי סים, סוללה נשלפת וחריץ הרחבה לכרטיס זכרון (צילום: גד גניר)

ה-Sparkle V שקיבלתי הגיע אליי בצבע אפור כהה, כאשר ניתן להשיגו גם בצבע לבן ובצבע אדום. בחלקו הקדמי של המכשיר מקיפה את המסך מסגרת שחורה. מעל למסך נמצא ה"גריל" של האפרכסת. הגריל ממוקם בתוך שקע עגול, שמזכיר מאוד את זה הקיים בנקסוס 5. כפתורי הווליום ונעילת המסך נמצאים בצד ימין של המכשיר, לא נוקשים מדי ולא רכים מדי. באופן כללי הוא לא משדר תחושה של מכשיר יקר, אבל הפלסטיקה נראית איכותית, וטביעות האצבע של בקרת האיכות של גוגל ניכרות כאן גם במראה החיצוני של המכשיר.
Karbonn Sparkle V (צילום: גד גניר)

מתחת לפלסטיקה נמצא כאמור מעבד של חברת מדיה טק, MT6852, בעל ארבע ליבות במהירות של 1.3 גיגהרץ. זכרון ה-RAM של ה-Sparkle V הוא בנפח הגדול ביותר שהייתם יכולים למצוא בשנת 2011, 1 גיגה, ונפח האחסון הפנימי עומד על 4 גיגה. תוכלו להתקין על הזכרון הפנימי אפליקציות ללא שום בעיה, אך כחלק מהמגבלות של תכנית Android One, לא תוכלו לראות את המחיצה הזאת אם תחברו את המכשיר למחשב. לי אישית זה הפריע מאחר ובכל מעבר בין מכשיר למכשיר אני טורח להעביר את כל תיקיית ה-Whatsapp שלי כדי לשמור על היסטוריית שיחות רציפה. על מנת לעשות זאת עליי לגשת אל הזכרון הפנימי של המכשיר, מה שלא התאפשר כאן, לא אסון גדול. *עדכון בנושא זה, מסתבר שהטעות היתה אצלי, מאחר והתקנתי את וואטסאפ לפני שהכנסתי את הכרטיס למכשיר. אם הייתי מתקין את וואטסאפ על המכשיר כשהכרטיס עם תיקיית הגיבוי נמצאים כבר עליו, האפליקציה היתה מותקנת כולה על כרטיס הזכרון ואז הוא גם היה מזהה את קבצי הגיבוי ומשחזר מהם את המידע.*

 המפרט הזה מריץ נכון להיום את אנדרואיד בגרסא 4.4.4, אך צפוי להתעדכן במהלך החודש הנוכחי לגרסה 5 Lollipop. ה-Karbonn Sparkle V מספק חויית שימוש זורמת מאוד, רחוק מאוד ממה שהייתי מצפה ממכשיר ברמת המחיר הזאת. אפילו אנימציית כיבוי המסך בסגנון CRT מפגינה כאן נוכחות בדיוק כפי שזה במכשירי הנקסוס. הוא זריז מאוד, התגובה שלו למגע מעולה והתנועה במסכי הבית ובתפריטים חלקה מאוד. ניתן לתלות זאת בממשק האנדרואיד הנקי לחלוטין (בתוספת רדיו FM) שיש למכשיר, וניתן גם להסביר זאת באמצעות המסך בעל הרזולוציה הנמוכה יחסית שלא דורש משאבי עיבוד גבוהים במיוחד. המסך אגב, הוא אחת מנקודות התורפה העיקריות של המכשיר הזה. עם רזולוציה של 480 על 854 פיקסלים הוא רחוק מלהרשים, אפילו במסך קטן יחסית, בגודל של 4.5 אינטש. המעבר ממסך HD במכשירים אחרים למסך של ה-Sparkle V היה מדכא קצת בהתחלה, אך לאחר יום התרגלתי. בכל אופן, קשה לי להאמין שקהל היעד של המכשירים האלו יעקם את האף למראה המסך הזה.

ממשק אנדרואיד נקי - Karbbonn Sparkle V (צילום: גד גניר)

בחלקו האחורי של ה-Karbonn Sparkle V תוכלו למצוא את עדשת מצלמת ה-5 מגה פיקסל הצנועה ששולבה בו, בתוך בליטה קטנה המאכלסת גם את נורית הפלאש הקטנה. אין מה להרחיב את הדיבור על המצלמה הזאת, מאחר והיא מספקת תוצאות ההולמות מצלמה צנועה שכזאת. באור יום היא מפיקה תמונות באיכות סבירה, ובתנאי אור פחות אידיאלים התוצאות שלה אינן מרשימות במיוחד. המצלמה הזאת מסוגלת לצלם וידאו ברזולוציה של 720p, אך גם כאן אל תפתחו ציפיות גבוהות מדי.

מבט מקרוב על המצלמה, Karbonn Sparkle V (צילום: גד גניר)

השמע באפרכסת של הטלפון הזה מספק, אך הייתי שמח אם הרמקול היה חזק יותר. כנ"ל גם ביצועי הסוללה. גוגל דורשת כי מכשירי ה- Android One יאפשרו שימוש של יום שלם במכשיר. מניסיוני, הסוללה בקיבול המאוד צנוע של 1700mAh מצליחה להחזיק את המכשיר פועל בקושי עד השעה 19:00 בערב ביום שמתחיל בשעה 06:30. אם גוגל מכוונת את המכשירים האלו לקהל של אנשים שלא בהכרח עובדים כל היום במשרד, היא תצטרך לעשות משהו בנידון. לפי ההערכות, גרסת Lollipop צפויה להביא לשיפור מסוים בצריכת הסוללה של מכשירי אנדרואיד ומסקרן לדעת האם זה באמת יהיה משמעותי. בניגוד לאופנה הרווחת, במכשיר הזה ניתן להחליף את הסוללה בקלות ע"י פתיחת החלק האחורי של המכשיר.


את ה-Sparkle V של Karbonn לא תוכלו למצוא בחנויות. השמועות מדברות על כך שיש תכניות לייבא לארץ באופן רשמי ומסודר את הדור הבא של מכשירי Android One, שצפוי להיות חזק יותר. ה-Karbonn Sparkle V רחוק מלהיות מושלם, אך למרות זאת נהניתי מאוד מתקופת השימוש בו, בעיקר בגלל חויית השימוש היציבה והחלקה שהוא מציע, למרות המפרט הצנוע. אם בכל זאת תתעקשו לקנות מכשיר, כדי לקבל אותו במחיר המקורי שלו, 6090 רופי (שווה ערך למחיר מצחיק של 389 ש"ח) תצטרכו לטוס להודו, מאחר ולא ניתן להזמינו לישראל או לארה"ב. לחילופין, תוכלו להזמין אותו מאיביי ב-700 ש"ח (ולהוסיף למחיר הזה גם מע"מ ומס קניה). למי מכשיר כזה יכול להתאים? למי שקונה סמארטפון לראשונה בחייו, וזקוק למכשיר שפשוט יעבוד, וישאר מעודכן בגרסת האנדרואיד החדשה ביותר לאורך זמן. לפיכך, הוא יוכל להתאים לילדים שיהנו ממכשיר זול מאוד שמתפקד בצורה חלקה מהרבה ממכשירים דומים באותו טווח מחירים. סביר להניח שה-Karbonn Sparkle V הוא לא המכשיר שיגרום למהפכה בשוק הסלולר העולמי, אך הוא בהחלט נראה כמו צעד משמעותי בכיוון.

4 תגובות

  1. האם Moto E לא עושה את העבודה טוב יותר ובמחיר דומה?

    השבמחק
    תשובות
    1. האמת שלא יצא לי לבדוק את ה-Moto E, ולכן קצת קשה לי לענות על השאלה :)

      מחק
  2. אתה לא מרבה אם בכלל להציג התרשמות מרכיב הג'י.פי.אס בטלפון וחבל. מכשירים סיניים ידועים בחוסר התפקוד של רכיב זה ודווקא מעניין לדעת למה לצפות. אשמח אם תכתוב כמה מילים בנושא.

    השבמחק
    תשובות
    1. GPS תקין הוא דרישת סף מבחינתי. במידה והוא לא מתפקד כמו שצריך אני מציין זאת בפוסטים שלי. במילים אחרות, אני בודק את תקינותו בכל אחד ואחד מהמכשירים שאני מקבל, ולרשום שהוא מתפקד בכל פעם מחדש נראה לי מיותר קצת.

      מחק

הוסף רשומת תגובה

חדש יותר ישן יותר