כזה ניסיתי: Nokia Lumia 930

ה-Lumia 930 הוכרז באפריל 2014. אפריל 2014 היה גם הפעם האחרונה שבה הנחתי את ידיי על טלפון מסדרת Lumia של נוקיה. זה לא שלא יצאו מאז לשוק מכשירי Lumia, פשוט רובם לא הגיעו לארץ. אם בחו"ל קשה להחדיר לשוק מכשירים שאינם מכשירי אנדרואיד או אייפון, בישראל זו משימה בלתי אפשרית. נוקיה למדה זאת על בשרה, כאשר בחרה את ווינדוס פון כקרש הצלה, שעד כה סייע לה אמנם לצוף מעל פני המים, אך לא הרבה מעבר לכך. בהתאם לכך, הלומיה 930 הוא המכשיר האחרון שיוצא תחת שם המותג נוקיה. לאחר רכישת חטיבת המובייל של נוקיה ע"י מיקרוסופט, כל הסמארטפונים שלה ימותגו תחת השם Microsoft Lumia.

Nokia Lumia 930 (צילום: גד גניר)


נחזור ל-930. הוא הוכרז כאמור לפני כמעט שנה, והיה זמין לרכישה שלושה חודשים לאחר מכן ביולי 2014. לישראל הוא הגיע רק באמצע חודש נובמבר. פרק הזמן הארוך הזה לא מפריע ללומיה 930 להמשיך להחזיק בינתיים בתואר מכשיר ה-Windows Phone החזק ביותר בשוק כיום. Windows Phone  היא מערכת חסכונית במשאבים ויכולה לרוץ יפה גם על חומרה חלשה יותר, אך הלומיה 930 מתהדר בחומרה חזקה גם יחסית למכשירי אנדרואיד, לפחות כאלו שהושקו יחד עם הלומיה 930. נוקיה ציידה אותו במעבד Snapdragon 800, מעבד בעל ארבע ליבות במהירות 2.2 גיגהרץ כל אחת, מבית קוואלקום. יש לו זכרון RAM בנפח 2 גיגה, וזכרון אחסון בנפח 32 גיגה שאינו ניתן להרחבה. חויית השימוש בלומיה 930 דומה מאוד לזו שהיתה לי עם כל מכשיר לומיה אחר שבדקתי: חלקה, זורמת, מאוד נעימה לעין וזריזה. במקרה של ה-Nokia Lumia 930 התחושה זריזה אפילו יותר.


Windows Phone נראית אלגנטית יותר מכל מערכת הפעלה אחרת: האריחים החיים במסך הבית, האנימציות החלקות, הפונטים היפים, הכל נראה מאוד מעוצב ומאוד מרשים. מעבר לכך, יש בה המון צדדים חיוביים. קחו לדוגמא את אפליקציית אופיס, שמטפלת בקבצי אופיס כמו שרק מי שהמציא את אופיס יודע לעשות (למעט בעיה נקודתית שנתקלתי בה עם רווחים שמופיעים לפני סימני פיסוק במקום אחריהם). בזאת סיימתי עם המחמאות ל-Windows Phone 8.1. האמת היא שמשך רוב זמן הבדיקה חיכיתי בקוצר רוח לחזור למכשיר אנדרואיד, לא משנה איזה, אפילו מכשיר חלש וזול כמו ה-Karbonn Sparkle V. החסרון הבולט ביותר הוא החסרון הקבוע, הבנאלי שכבר מתחיל להימאס להזכיר אותו בכל ביקורת על מכשיר המריץ את מערכת ההפעלה הזאת. אין לה מספיק אפליקציות. נכון, יש תחליפים, יש אפליקציות קליינט שמספקות שירותים דומים, אבל זה עדיין לא זה. גוגל למשל, בחרה ברמה האסטרטגית שלא לבנות גרסאות Windows Phone 8 לאפליקציות ולשירותים שלה. לא תמצאו כאן את Keep, אין כאן אפליקציית Analytics באמצעותה אוכל לבדוק בכפייתיות כמה גולשים יש לי בבלוג בכל רגע נתון, אין את Inbox, אין כרום, אין Youtube (יש "אפליקציה" - אייקון שמוביל לפתיחת גרסת המובייל בדפדפן) וגם לא יהיו אפליקציות אחרות של גוגל עד להודעה חדשה. גם אפליקציות פופולריות אחרות נעדרות מחנות האפליקציות של מיקרוסופט. תשכחו מ-Trello עליה אני מנהל את הלו"ז שלי בבלוג הזה, אין Pocket, אין אפליקציות לבנק שלי או לבנקים אחרים, יש אמנם אפליקציה ל-Ynet אך אין אפליקציה לעיתון הארץ, וכשבעל אייפון ובעל אנדרואיד הציעו לי להצטרף אליהם למשחק טריוויה, נאלצתי להגיד בעצב שאני לא יכול, כי יש לי Windows Phone השבוע. הדפדפן המובנה, Explorer ממשיך להציג את הבלוג שלי (וכנראה גם אתרים רבים אחרים) בצורה לא תקינה, רק שכאן, הפתרון שהצעתי בבלוג בעבר לא ממש עובד. תוסיפו לזה את בעיות העיכובים בקבלת הודעות וואטסאפ ופייסבוק שעדיין לא נפתרו לחלוטין (אם כי הצטמצמו משמעותית), ותקבלו כאן חויה די בודדת ועצובה.

Nokia Lumia 930 (צילום: גד גניר)

בעדכון ל-Windows Phone 8.1 נוסף וילון התראות דומה לזה של אנדרואיד. הוא כולל פיצ'ר ייחודי שאין במכשירי אנדרואיד. אם מופיעה לי בוילון הזה התראה, היא לא תעלם ממנו גם אם אכנס לאפליקציה שהקפיצה את ההתראה. אני צריך לבחור למחוק את ההתראה מהוילון עצמו, או לחילופין, להכנס לאפליקציה מתוך הוילון, אחרת ההתראה תמשיך להופיע שם. אם לא הבנתם עד עכשיו, זה לא פיצ'ר, זה באג. הלאה: ניתן לסנכרן את חשבון ה-Gmail עם אפליקציית הדואר של המכשיר, אך בניגוד לאפליקציית Gmail, כאן את אין את החלוקה הנוחה של ה-Inbox ל-Primary, Social, Promotions והשאר. כל הדוא"ל מגיע לתיבה הרגילה ונראה נורא מבולגן. נקודה מרגיזה נוספת שאינה באג אבל מלמדת על חוסר בטחון מצד הטלפון: שיחה נכנסת. על המסך מופיעה הנחיה להסיט את האצבע כלפי מעלה למענה. הסטתי, אתם חושבים שעניתי? לא! אני צריך ללחוץ על המסך שוב כדי לענות בפועל. בקיצור, יש עוד הרבה עבודה, ואני מאוד מקווה ש-Windows 10 תוכל לסדר את הדברים המרגיזים האלו, אם כי בנוגע להיצע האפליקציות אני פחות אופטימי.

אחרי שסיימתי לקטר על מערכת ההפעלה, אני יכול לחזור לשבחים. אתחיל מגוף המכשיר, שעשוי פלסטיק איכותי מאוד, מוקף במסגרת מתכת. אני קיבלתי את הגרסא השחורה שלו אך הוא מגיע גם בצבעים שמחים יותר כמו כתום וירוק ונראה מצוין. הקלישאה הגדולה ביותר על נוקיה מדברת על העמידות של המכשירים שלה. לא ניסיתי לפגוע בכוונה ב-Lumia 930, אך הוא בהחלט משדר עמידות שמזמן לא ראיתי. יש מצב שזה קשור למשקל שלו, 167 גרם. לא מאוד כבד, אבל יש לו נוכחות ביד ובכיס. המסך, בגודל 5 אינטש, וברזולוציית 1080 על 1920 פיקסלים, בטכנולוגיית AMOLED כמיטב המסורת של נוקיה, נראה מעולה. אין מערכת הפעלה כמו Windows Phone 8.1 עם כל הצבע השחור שבה, כדי להוציא את המיטב מטכנולוגיית המסך הזאת. גם בחוץ, באור יום המסך הזה בהיר מספיק ומתפקד מצוין.


Nokia Lumia 930, גב המכשיר בשחור. קיים גם בצבעים שמחים יותר (צילום: גד גניר)

כפתורי הווליום, הדלקה וכיבוי, ולחצן מצלמה, Nokia Lumia 930 (צילום: גד גניר)

אז אמנם כסמארטפון, ה-Nokia Lumia 930 אינו מצליח להרשים, אבל כטלפון הוא בהחלט עושה זאת. הרמקול שלו מאפשר שיחה נוחה בזמן נסיעה ברכב, והרמקול באפרכסת חזק מספיק כדי שלא תצטרכו להשתמש בעוצמה המירבית שלו. עניין שאני לא נוטה להתייחס אליו לרוב הוא איכות השמע בחיבור אוזניות. לרוב אני לא מבחין בהבדלים משמעותיים בין המכשירים בהיבט הזה, אולם הלומיה 930 מצטיין גם בעניין זה ואיכות השמע שהוא מוציא דרך יציאת האזניות היא מעולה.
 
שקע האזניות בראש המכשיר, Nokia Lumia 930 (צילום: גד גניר)


הלומיה מצויד באחת המצלמות הטובות ביותר בהן נתקלתי בטלפון סלולרי. היא מתמקדת בזריזות, מתפקדת מצוין גם בתנאי תאורה פחות אידיאליים, התמונות חדות מאוד, עם גווני צבע מרהיבים, חשיפה מאוזנת ופשוט נראות נפלא. לא פחות. הגלריה של נוקיה מציגה את התמונות כסרטוני אנימציה קצרים מה הכוונה? מסתבר שנוקיה שומרת את כל מה שקלטה העדשה מספר שניות לפני הצילום, וכך ניתן לראות במקום תמונות, אוסף של קטעי וידאו קצרצרים המסתיימים בתמונה אותה בחרת לצלם.

עדשת המצלמה והפלאש, Lumia 930 (צילום: גד גניר)

בקרוב בבלוג זה (צילום: גד גניר)

(צילום: גד גניר)

(צילום: גד גניר)

(צילום: גד גניר)

(צילום: גד גניר)

(צילום: גד גניר)

(צילום: גד גניר)

הסוללה של הלומיה 930 לא מרשימה בצורה יוצאת דופן, אך היא מקבלת ציון עובר. קיבול של 2420mAh מספיק לה כדי לאפשר לכם להשתמש בטלפון במשך יום עבודה שלם בשימוש סטנדרטי, ואף לצלוח כמעט יממה שלמה בשימוש מועט. למה אני מדבר על שימוש מועט? כי כשמבחר האפליקציות כה דל, הדחף להוציא את הטלפון מהכיס יורד פלאים. אם יש לכם מטען אלחוטי, תשמחו לשמוע שהלומיה 930 תומך בטעינה אלחוטית בתקן Qi.


בסופו של דבר, ה-Lumia 930 הוא מכשיר טראגי. כברזל, כמכשיר בפני עצמו, הוא נפלא. יש לו סאונד איכותי וחזק, מצלמה מעולה, וחיצונית הוא נראה מצוין ומשדר תחושה מאוד עמידה ואיכותית, כמו כל מכשיר נוקיה אחר. ואז צריך להשתמש במכשיר והתחושה, איך אגיד זאת בעדינות, מדכאת. מעבר לכך אני יכול להגיד כמעט בוודאות שבתרחיש בדיוני בו נוקיה היתה מהמרת על אנדרואיד (לא שזה היה בשליטתה) כמערכת ההפעלה למכשיר הדגל שלה, אין ספק שהלומיה 930 היה מציב תחרות קשה לסמסונגHTC והאחרות.  אני מודע לזה שאני מוטה במידה מסויימת כי אני רגיל ואוהב להשתמש במכשירי אנדרואיד. העניין הוא שנכון לסוף שנת 2014, 96 אחוז מהסמארטפונים בעולם הם אייפונים או מכשירי אנדרואיד. אם Windows Phone 8  והאחרות היו מתייצבות על קו הזינוק באותה נקודת זמן, ייתכן מאוד שהתמונה היתה נראית אחרת לחלוטין, אך כיום מוטל על Windows Phone האתגר לסגור את הפער העצום ממערכות ההפעלה האחרות. כאשר הנחיתות בהיצע האפליקציות היא כל כך משמעותית, אחרי תקופה כה ארוכה שמערכת ההפעלה הזאת בשוק, מדובר באתגר שאני לא רואה איך הוא מצטמצם. למי בכל זאת יתאים המכשיר הזה? לאנשים שפיתחו אנטגוניזם לאנדרואיד ול-iOS, מעוניינים באלטרנטיבה, ומוכנים לשלם על כך את המחיר באפליקציות. בנוסף, אנשים אלו יצטרכו לשלם את המחיר הלא זול בשקלים, העומד על 2541 ש"ח נכון לכתיבת שורות אלו. זה אמנם  פחות ממה שיעלה לכם אייפון 6, אך יקר יותר מחלק ממכשירי אנדרואיד המובילים של שנת 2014.

2 תגובות

  1. אבל איפה המסעדה ואיך האוכל?

    השבמחק
  2. יש לי את המכשיר והוא מכשיר מצוין, לא מחליף אותו בעיקר בגלל איכות השמע באזניות והעמידות שלו.

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

חדש יותר ישן יותר