כאלו היא ניסתה: Jumping Sumo ו-MiP

רובוטים הם הגלגול המודרני של רכבים בשלט רחוק. הרעיון הבסיסי דומה: צעצוע שבלחיצת כפתור מבצע פעולות פיזיות. איך הופכים את הצעצוע הזה לעכשווי? ממתגים אותם כ-Droneים (השם שבו משתמשים גם לתיאור מל"טים צבאיים) ומאפשרים שליטה בהם דרך אביזר שממילא דבוק לידיים של הילדים שלכם (טוב נו, גם לידיים שלכם), הסמארטפון. לפני מספר שבועות גד הציע לי להתנסות בשניים כאלו שקיבל לבדיקה. הראשון, Jumping Sumo של חברת Parrot שייתכן ומוכרת לכם בזכות ה- A.R.Drone שהוא כמעט שם נרדף לרובוטים מעופפים. השני הוא ה- MiP של חברת WowWee מהונג קונג, חברה קצת פחות מוכרת אך כזאת שכבר הצליחה להרשים מגוון רחב של משתמשים ברחבי העולם, עם ה-RoboSapien,רובוט אחר שהציגה בערב חג המולד בשנת 2004 והצליחה למכור ממנו בתוך מספר ימים לא פחות מ-1.5 מיליון יחידות. 

Jumping Sumo
הרובוט של חברת Sumo נראה כמו כלי שטח קטן, עם גלגלים גדולים במיוחד, שתי נורות LED קדמיות הנראות כמו עיניים ושוקל רק 180 גרם. הקונספט שלו אולי נראה פשוט, אך הוא מהנה במיוחד - לצד האפשרות להניע את הרובוט קדימה, אחורה ולצדדים, שמחתי לגלות שהוא מגיע עם מגוון תמרונים מוגדרים מראש ותרגילים מיוחדים. השליטה ברובוט וביצוע התרגילים השונים הם באמצעות אפליקציה (זמינה למשתמשי iOS, אנדרואיד ואפילו Windows Phone), המאפשרת תזוזה חופשית או לחילופין בניית מסלול ״מכשולים״. מסלול זה כולל אפשרות לקבוע את תנועת הרובוט, לצד ביצוע תרגילים ותעלולים בנקודות מסויימות. להערכתי, מדובר בסוג של הצגת יכולות מוכנה מראש, במטרה להרשים עוד יותר את חבריי כשהם רואים את הרובוט בפעם הראשונה.


Parrot Sumo, מבט על החזית (צילום: גד גניר)


לצערי, הרובוט אינו מגיע ״מוכן לפעולה״ מהקופסה ואופן ההפעלה שלו לא אינטואיטיבי כמו שקיוויתי. המשמעות היא שהיה עליי לעשות משהו שאני שונאת לעשות - לפתוח את חוברת ההפעלה ולהבין איזה אפליקציה עליי להוריד, היכן נמצאת הסוללה וכמה זמן אני צריכה להטעין את הרובוט. במידה ואתם מתכננים להביא את ה-Jumping Sumo כמתנה לדור הצעיר, סביר להניח שיהיה עליכם לשבת איתם בפעם הראשונה ולהסביר להם מה עליהם לעשות, או לזרוק את האחריות הזאת על הוריהם.


עוד נקודה חשובה: החיבור בין הרובוט לאפליקציה מתבצע באמצעות רשת WiFi פנימית שמשדר ה-Jumping Sumo. כלומר, כל עוד הסמארטפון שלי מחובר לרובוט, לא אוכל לקבל הודעות Whatsapp, אימיילים או לגלוש באינטרנט. אם אתם שואלים אותי ייתכן שמדובר ביתרון, הודות לעובדה שאותן הודעות לא יפריעו לי בעת המשחק, לצד העובדה שטווח השליטה שלי לא יהיה מושפע מקירות או אובייקטים פיזיים החוסמים את החיבור בין הסמארטפון לבין הרובוט. כעת, לאחר שהתקנתי, הגדרתי והטענתי את כל האלמנטים הדרושים, הגיע הזמן לשחק קצת.

Parrot Sumo (צילום: גד גניר)

Parrot Sumo, מנגנון הקפיצה (צילום: גד גניר)


נהנים מכל רגע
כפי שציינתי, Jumping Sumo מגיע עם מגוון תרגילים הכוללים בין היתר קפיצה גבוהה במיוחד, כשהחברה מעידה על כך שהרובוט מגיע לגובה של 80 סנטימטרים, סיבוב במקום (360 מעלות), אפשרות לפנות פניות חדות במיוחד (של 90 מעלות) ואפילו אפשרות קפיצה לרוחק, במקרה שעל הרובוט לקפץ מעל שלולית או אפילו מעל לחתול כדי להמשיך הלאה. כל אחת מהפעולות הללו מלווה בקולות מתכתיים ומעט מוזרים, שהופכים את החוויה למעט יותר משעשעת או אולי אפילו מעט יותר מפחידה. הודות לכך שהרובוט קל ועשוי מחומרים עמידים, הוא מצליח לשרוד בגבורה את הקפיצות המרשימות ואפילו את ההתקלויות במהלך הדרך, למרות שהרעשים שהוא משמיע נשמעים כאילו הוא עומד להתפרק בכל רגע. מהירות הנסיעה של הרובוט יכולה להגיע עד ל-7 קמ״ש, אך מהנסיון האישי שלי לא תסתפקו בסתם נסיעה קדימה, אלא תרצו שהרובוט ישאר בקרבת מקום. אם אנחנו כבר בנושא, טווח הקליטה של הרובוט עומד על כ-50 מטרים בשטחים פתוחים, כך שבכל מקרה לא יוכל להתרחק מכם יותר מידי. במידה ואתם אכן מעוניינים לקחת את הרובוט לשטח, תוכלו לשנות את תצורת הגלגלים שלו ולהצמיד אותם על מנת לקבל שליטה טובה יותר גם על גבי משטחים לא אחידים, הכוללים דשא או אפילו אבנים. מדובר על תהליך שכמעט גרם לי לשבור את הרובוט כשניסיתי לבצע אותו לבד וללא הוראות מפורטות, כך שגם כאן תצטרכו לבדוק מראש כיצד לפרק ולהרכיב את הגלגלים מחדש. מצד שני, ברגע שמבינים את הטריק, הרובוט יכול להפוך לאביזר שטח שימושי ומהנה, גם בטיולים מחוץ לבית או בביקור בגינה השכונתית.


Parrot Sumo (צילום: גד גניר)

Parrot Sumo, גלגלים במצב קומפקטי (צילום: גד גניר)


לצד אותם תרגילים, אחד האלמנטים שהכי אהבתי ב-Jumping Sumo היא המצלמה הקדמית שלו. אמנם הרזולוציה שלה בסיסית ועומדת על 640 על 480 פיקסלים, אך הודות לעדשה הרחבה אנו מקבלים טווח ראייה לא רע בכלל. שלחתי את הרובוט לשוטט ברחבי הבית מבלי שיתקע בקירות או חפצים שונים, ניסיתי ליצור קשר עם חיית המחמד השכונתית ואפילו בדקתי כמה אבק הצטבר מתחת לספה, מבלי לזוז מילימטר. האפליקציה מאפשרת לצלם תמונות סטילס ולשמור אותן על גבי מכשיר הסמארטפון, אך על מנת לצלם סרטוני וידאו התבקשתי לחבר דונגל USB לרובוט שישמור את התכנים, אותם נוכל להעביר לאחר מכן למחשב. לאור העובדה שמדובר בהוצאה נוספת, סביר להניח שרוב המשתמשים לא ימהרו לבצע את הרכישה. אם אתם שואלים אותי, לא מדובר בתוספת משמעותית ואפשר לוותר עליה.


ממשק ה-Parrot Sumo (צילום: גד גניר)

ממשק ה-Parrot Sumo (צילום: גד גניר)

ה-Parrot Sumo  מאתר לכלוך כדי לסייע לרומבה (צילום: גד גניר)



מקסימום הנאה, מקסימום במחיר
אני חייבת להודות שמדובר על אחד מהרובוטים הכיפיים ביותר שיצא לי לשחק איתם לאחרונה, למרות שעל הנייר הוא נשמע בסיסי ולא נראה כאילו הוא מחדש משהו בעולם משחקי השלט הרחוק. אני מצאתי את עצמי שורפת עליו כ-20 דקות, שאולי לא נשמעות כמו זמן רב אך זהו זמן הפעולה המירבי של ה-Jumping Sumo. כלומר, הסיבה היחידה בגללה הפסקתי להקפיץ את הרובוט באוויר ולהפחיד את חיות המחמד מסביב היא מכיוון שהסוללה נגמרה, כשבשלב זה היה עליי להמתין כשעה וחצי עד שתטען שוב. כפי שאתם יכולים לנחש, מדובר באחד מהחסרונות העיקריים של הרובוט, ויש להניח שככל שאמשיך לשחק בו עוד ועוד, זמן השימוש של הסוללה ירד משמעותית.
זמן הפעולה, לצד העובדה שהרובוט נמכר במחיר העומד על לא פחות מ-850 שקלים בבאג הם אלה שככל הנראה יחרצו את גורלו של הרובוט ויהפכו אותו מרכישת חובה לכזאת שתשקלו פעמיים. אמנם מדובר ברובוט מהנה במיוחד לדור הצעיר והמבוגר יחדיו, אבל לאור העובדה שגורלם של כל משחקי השלט הרחוק זהה וגם ה-Jumping Sumo צפוי להכנס בשלב מסויים לארון ולא לצאת ממנו, אני לא בטוחה שהוא אכן שווה את המחיר הגבוה המתלווה אליו. לשיקולכם האישי.


MiP
בניגוד ל-Jumping Sumo שנועד לדמות רכב שטח, חברת WowWee החליטה להציג רובוט שאכן נראה כמו רובוט וכולל ידיים, פנים וגלגלים בתור רגליים. MiP פועל באמצעות ארבע סוללות AAA המפעילות מיקרופון, חיישן ומשדר אינפרה אדום ורמקול. הרובוט מייצב את עצמו על גבי הגלגלים באמצעות תזוזה קדימה ואחורה, ומביע רגשות אנושיים על ידי שימוש בצלילים ושינוי  האייקונים על פניו. לצד האפשרויות הסטנדרטיות של הסעת הרובוט קדימה ואחורה, קיימת כאן שימושיות מעט מפתיעה ומתוחכמת שתדרוש מכם לקום מהספה ולזוז קצת. השימושיות מתבטאת במצבי משחק מגוונים, אותם תוכלו לזהות באמצעות צבע ייחודי שיוצג על גבי חלקו הקדמי של הרובוט. כל אחד מהמצבים הללו מתבטא בפעולה שונה של הרובוט, שכאמור נועדו להעניק למשתמש מעט יותר עניין. גם כאן השליטה על הרובוט היא באמצעות אפליקציה, כשבנוסף אליה הרובוט מגיב גם לפקודות קוליות, מחיאות כף ואפילו מסוגל לזהות תנועות יד. כך לדוגמה, תנועת יד של עצור גורמת לרובוט לנוע אחורה, הזזת היד לשמאל או ימין גורמת לו לנוע בהתאם ומשיכת היד קדימה תאפשר ל-MiP לנוע לכיוונכם. עד כמה שאפשרויות השליטה הללו נשמעות מגניבות, לאכזבתי הן התגלו כמגושמות, כששוב היה עליי לפתוח את חוברת ההוראות על מנת להבין כיצד בדיוק לשלוט ברובוט. בשלב זה גיליתי שעליי להיות צמודה אל החיישן הקדמי של הרובוט על מנת שיזהה את המחוות השונות, מה שדרש ממני להתיישב על הרצפה או לייצב את הרובוט על גבי שולחן גבוה. כפי שאתם יכולים לתאר, לא מדובר על שימושיות אידיאלית ולאחר שהבנתי את העיקרון של מחוות התנועה, העדפתי להשתמש באפליקציה על מנת לשלוט על MiP. הסמארטפון והרובוט מתחברים באמצעות בלוטות׳, כך שטווח השליטה העומד על כ-50 מטרים תלוי משמעותית בכך שלא יהיו חפצים או קירות ביניכם לבין הרובוט - שכן אחרת החיבור יתנתק.

כל המשחקים כבר בפנים
מלבד אפשרות השליטה הרגילה ב-MiP, בעזרתה הצלחתי להסיע אותו קדימה, אחורה, לצדדים או אפילו לבנות לו מסלול נסיעה קיים מראש, כל מצב משחק עומד בפני עצמו וידרוש הפעלה ייחודית שלו. כאמור, מצבי המשחק מתבטאים באמצעות צבע מסויים המוצג בחלקו הקדמי של הרובוט, שאני יכולה להפעיל אותם גם ידנית באמצעות סיבוב גלגלי הרובוט עם כיוון השעון. בסך הכל תוכלו למצוא 10 מצבי משחק שונים, הכוללים:


MiP (צילום: גד גניר)


מצב ערימה - MiP מגיע עם מגש פלסטיק קטן המתחבר אל חלקו הקדמי, שנועד למשחק במהלכו יהיה עליכם להערום כמה שיותר אובייקטים על גבי המגש, מבלי שהרובוט יפול. הודות לתנועה התמידית של הרובוט קדימה ואחורה, גודל המגש הקטן במיוחד והעובדה שעומד לרשותכם זמן מוגבל, מדובר על משחק הרבה יותר מאתגר ממה שנדמה. במידה ותצליחו, תעברו לשלב הבא ותוכלו להמשיך להערים מוצרים. במידה ונכשלתם, הרובוט יסתובב ויעיף את כל המוצרים, מה שידרוש מכם להתחיל מחדש. קיימת אפשרות לבטל את הטיימר במידה ותפעילו את המצב שלא דרך האפליקציה, כך שכל מה שתצטרכו לעשות הוא פשוט להניח עוד ועוד חפצים על גבי המגש - אך אין ספק שמדובר על תהליך פחות מהנה ופחות מאתגר.

מצב כלוב - סוג של משחק תופסת, במהלכו הרובוט ינסה לנוע בכיוונים מסויימים ויהיה עליכם לחסום אותו. חשוב להבהיר שהחסימה מתבצעת באמצעות הצבת היד קרוב לראשו של הרובוט, אך אינה דורשת מכם לגעת בו פיזית. לאחר כמה שניות בודדות של משחק אני יכולה להגיד בלי צל של ספק שמדובר על משחק המכוון לדור הצעיר, שיש לו כוח ורצון לרוץ אחר הרובוט ברחבי הבית. על מנת להפוך את המשחק למעט יותר תחרותי, במידה ו-MiP מצליח לברוח, הוא ישמיע צליל נצחון שבוודאי יעצבן את מי שלא הצליח לתפוס אותו (כמוני, לדוגמה).
מצב פעלולים - במצב זה תוכלו להגדיר עד 50 תנועות נפרדות אותן יבצע הרובוט, אחת אחרי השניה. את התנועות תוכלו לקבוע באמצעות מחוות התנועה שהוזכרו בהתחלה, כשבסופו של התרגיל כל מה שתצטרכו לעשות הוא למחוא כף פעמיים ו-MiP יתחיל בהצגה. האמת היא שאני לא בטוחה למה מצב זה טוב, אבל סביר להניח שיכול להיות שימוש לצרכי הצגת יכולת או אפילו הפחדת החברים עם רובוט שפתאום יסתער לכיוונם, במחיאת כף.

מצב התקדמות מהירה - אין הרבה שתוכלו לעשות כאן, מלבד לשבת על הספה ולהתרווח. הרובוט ינוע חופשי ברחבי החדר ובכל פעם שיתקל במכשול, יסתובב וימשיך אל הכיוון הנגדי. במידה ותרצו להפוך זאת למשחק, תוכלו לשים חפצים ומכשולים ברחבי החדר, על מנת לראות כיצד MiP יתמודד איתם, אם בכלל. במקרה שלי, אגב, הוא נתקע בין הקיר למיטה עד שהואלתי לקום ולהוציא אותו משם ידנית.

מצב איתור חפצים - לדברי החברה, מצב זה יאפשר לרובוט לזהות חפצים הנמצאים בטווח הקרוב שלו, להשמיע צליל בהתאם ולהמשיך בנסיעה. בפועל, נראה כי מצב זה זהה למצב הקודם עם מעט יותר צלילים, אך הייחודיות שלו היא שהוא אינו זמין באמצעות האפליקציה, אלא רק על ידי הפעלה ידנית.

מצב ריקוד - בעת הפעלה מהאפליקציה, תוכלו להשמיע מוזיקה ישירות ממכשיר הסמארטפון שלכם, כש-MiP יציע תנועות ריקוד בהתאם. בעוד שהרובוט אינו זז בחינניות ואינו כולל יותר מידי צעדי ריקוד מלבד כמה סיבובים, דווקא הדור הצעיר נהנה מכל רגע בו רקד עם הרובוט, כך שמבחינתי מדובר בהצלחה מסחררת, גם אם נמשכה כמה דקות בודדות בלבד.

מצב מעקב - ההגדרה הרשמית של מצב זה היא שהרובוט מסוגל לעקוב אחר התנועות שלי. בפועל, מדובר על שליטה דומה לזאת המתבצעת ללא אפליקציה, כשתנועות הידיים מיועדות להסביר לרובוט כיצד להתקדם. בניגוד להפעלה הידנית, התזוזה כאן היא מעט יותר מדוייקת, כשכל מה שתצטרכו לעשות הוא להצמיד את היד אל פנים הרובוט ולצפות כיצד הוא זז בהתאם.

מצב שינה - במידה ולא שיחקתם עם הרובוט במשך 10 דקות, אך השארתם אותו פועל, הוא ישמיע שיר ערש ויכנס למצב שינה. בעוד שזה נשמע חמוד, חשוב להבהיר כי בתום השיר הרובוט למעשה יכבה, יפסיק לאזן את עצמו וייפול על הרצפה, כך שעליכם להיות מוכנים לתפוס אותו.

מצב אגרוף/קרב - שני מצבים אלה רלוונטים במידה ויש לכם שני רובוטי MiP, כשתוכלו לגרום להם להלחם אחד נגד השני. אני מודה שלא יצא לי להתנסות במצבים הללו, שכן קיבלתי רק רובוט אחד בודד לסקירה, אך מצפייה בסרטונים שונים המציגים את הקרבות הללו נראה כי לא הפסדתי יותר מידי.

מצב פחיות - בתוך האפליקציה תוכלו למצוא את אפשרות ה-Cans, המציעה הפעלה מהירה וזמנית של מצבים שונים. תוכלו לגרום ל-MiP להיות שמח, עצוב, ישנוני או אפילו לגרום לו להוציא קצת גזים (וירטואלים), לצד אפשרויות נוספות ועוד פחות מעניינות מאלה.

כל כך הרבה משחקים, כל כך מעט עניין
במחשבה ראשונית נראה של-MiP יש את כל מה שצריך כדי להיות מוצר מנצח: העיצוב שלו ייחודי ומעניין, הוא מביע רגשות באמצעות צלילים והבעות פנים וכמובן, מגיע עם מספר רב של משחקים ומצבים שונים שנועדו למשוך ולעניין את כל מי שמשחק בו. לצערי, המשחקים לא הצליחו לעניין אותי למשך יותר מידי זמן, כשגם הדור הצעיר העדיף לכבות את הרובוט לחלוטין ולשחק איתו בצורה עצמאית, בדומה לשאר הבובות הנמצאות באוסף שלו.

התחושה שלי היא ש-MiP ניסה לקפוץ מעל לפופיק באמצעות הצעה של עשרות אפשרויות ברובוט אחד, כשכל אחת מהן ממוצעת במקרה הטוב. המשחק היחידי שהצליח למשוך עניין כלשהו הוא משחק הערימות, כשגם הוא נמאס לאחר כמה פעמים בודדות. זאת, לצד העובדה שהשליטה ברובוט אינה קלה או אפילו נוחה באמצעות האפליקציה, הובילה אותי להתייאש מאוד מהר מהמוצר, להחזיר אותו לקופסה ולשים אותו בצד.

מתוך הממשק של MiP (צילום מסך: חן אידן)


בשורה התחתונה, MiP לא מצליח לעניין או לרגש כמו רובוטים אחרים בשוק ואין לי ספק שמדובר על מוצר שיגיע מהר מאוד לארון לאחר הרכישה. אפילו המחיר ״ההוגן״ שלו, העומד על 450 שקלים בלבד לא גורם לרובוט להיות יותר אטרקטיבי, למרות כל הרצון הטוב שלי ושל WowWee. במידה והילדים שלכם חובבי רובוטים, אתם מרגישים שקניתם להם כבר הכל או שמשום מה הסרטונים ברחבי הרשת גרמו לכם להתאהב ממבט ראשון, ייתכן שמדובר במוצר עבורכם, אחרת - עדיף להתמקד ברובוטים אחרים, או לחסוך ולהשקיע ברובוט מתקדם יותר.



הרובוטים נמסרו לצורך הבדיקה באדיבות רשת Bug.

Post a Comment

חדש יותר ישן יותר