כזה ניסיתי: Philips Hue

בשנת 2009 נכנסנו לדירה הנוכחית שלנו. מאחר וחדר השינה שלנו ניחן ביכולת המדהימה להקצין את הטמפ' השוררת בחוץ, במיוחד בלילות הקיץ, היה לנו ברור שנקנה מאוורר תקרה. בסופו של דבר בחרנו במאוורר שנראה לא רע בכלל ומגיע עם חידוש מסעיר: שלט רחוק, השולט על עוצמת המאוורר וחשוב מכך, על התאורה בחדר. נשמע רעיון מצוין נכון? מה יותר נוח מלשלוט על האור בחדר היישר מהמיטה במקום לקום ולגשת לכניסה לחדר? ובכן, בתיאוריה זה אכן נשמע נהדר. במציאות, השלט שנמצא על השידה ליד המיטה הופך כל כניסה בלילה לחדר לגישוש באפילה. הפתרונות האפשריים הפכו את כל העסק לדי מטופש: שימוש בפנס בסמארטפון, שימוש במתלה לשלט בכניסה לחדר (מה שמחייב לזכור להחזיר אותו לשם כל בוקר משהו לא קרה מעולם), יאוש משני הפתרונות האלו וחזרה למישוש באפילה. בקיץ שעבר המאוורר תקרה הזה החל להרעיש, ולקחנו החלטה להחליף אותו, במאורר תקרה קונבנציונלי יותר, החלטה שהחזירה אור לחיינו ולחדר השינה שלנו.

Philips Hue (צילום: גד גניר)


לפני שבועיים, האפשרות לשלוט על התאורה בחדר השינה היישר מהמיטה חזרה אל חיי בזכות הנורות החכמות של פיליפס, מסדרת מוצרי Hue של החברה. אני קיבלתי לבדיקה את הסט הכולל מגשר ושתי נורות Hue Lux. בנוסף, בלי קשר, קיבלתי נורת Hue המסוגלת להחליף צבעים. בכלליות, הנורות האלו מתחברות לרשת האינטרנט בבית שלכם, ונשלטות ע"י אפליקציה בסמארטפון. על נורות ה-Lux  בתוך הסט אין לי הרבה מה להרחיב: אלו נורות המפיקות אור לבן בלבד וניתן לשנות את עוצמת התאורה שלהן, בדומה לדרך שבה אתם שולטים על תאורה בבית המחוברת לדימר. החלק הבאמת מעניין בחבילה שהגיעה אליי מפיליפס היא ללא ספק נורת ה-Hue, הנורה שיודעת להחליף צבעים. איכשהו, 90% בערך מהאנשים שסיפרתי להם על הנורה הזאת הגיבו בצורה דומה: "אה, כמו בבורדל". מסיבות תרבותיות וסוציולוגיות, תאורה שאינה לבנה נתפסת משום מה כסממן של העולם הכי רחוק ממה שפיליפס באמת רוצה שתחשבו עליו כשאתם שוקלים לקנות את הנורות האלו. איך שלא תסתכלו על זה, כשאתם מאירים את חדר השינה שלכם בתאורה סגולה, ורודה, או אדומה, אתם מעבירים מסר שלא בהכרח יובן בצורה הנכונה ע"י הצד השני.


המגשר - החלק שמקשר בין האינטרנט האלחוטי בבית שלכם לנורות Philips Hue (צילום: גד גניר)


אז על מה פיליפס כן רוצה שתחשבו בהקשר של הנורות האלו? על אוירה, אבל לא את זו שתיארתי קודם. באמצעות האפליקציה ניתן לבחור בתאורה שנועדה לדמות תרחישים מובנים מראש: שקיעה, חוף ים בבוקר, אור השמש באתר סקי, ועוד ניתן גם לבחור תמונה מתוך גלריית התמונות האישית שלכם ולתת לאפליקציה להחליט מה הצבע שמייצג את התמונה הזאת. אוירה זו לא סיבה מספיק טובה מבחינתכם? פיליפס מדברת גם על השפעת התאורה בבית על הבריאות שלכם. ניתן לבחור בתאורה המתאימה לקריאה, תאורה רכה כשרוצים להרגע, או תאורה חזקה כשצריך. לא קניתם את ההסבר הבריאותי? פיליפס פונה לפחד. מהו הסיוט הגדול ביותר של פרנואידים שיוצאים לחופשה? שישקיפו על הבית שלהם, יראו שחשוך בו מספר ימים ויסמנו אותו כמטרה לפריצה. עם פיליפס Hue זה לא יקרה מאחר והנורות החכמות של פיליפס מאפשרות לכם להדליק את הנורה האדומה בחדר השינה בביתכם, אפילו מחו"ל ולגרום לפורצים לתחושות אשמה על כך שכמעט והרסו לכם רגע רומנטי.

Philips Hue


אפליקציית Hue לא עמוסה ביותר מדי אפשרויות, אבל יש כאן את רוב מה שתצטרכו. מעבר לשליטה בעוצמת התאורה בכל נורה בנפרד, והשליטה בצבעים ובאוירה, תוכלו להגדיר בה טיימר או התראה לזמן מוגדר מראש שבו התאורה תופעל או תכובה. השליטה בכל נורה בנפרד באפליקציה היא עניין בעייתי: מבחינת האפליקציה כל נורה מייצגת חדר. אצלי בחדר השינה, שימוש בנורת LUX אחת משאיר את החדר די חשוך (לא, החדר שינה שלי לא גדול במיוחד, למעשה הוא די קטן, הבלוג הזה עדיין רחוק מלממן לי קוטג'). מה הפתרון? לשים שתי נורות. מה הבעיה עם זה? מאחר וכל נורה נשלטת בנפרד, אם תרצו לעמעם באמצעות האפליקציה את התאורה, תאלצו לעשות זאת עבור כל נורה בחדר בנפרד. עצם המחשבה לעשות זאת עם ארבעת הנורות במנורת הסלון שלי די מורידה לי את ההתלהבות מכל העניין.

פיליפס מפרגנת לאפליקציות צד ג'

מגוון סצינות מוגדרות מראש - Philips Hue

ששליטה על כל נורה בנפרד, פיליפס חושבת שמספיקה נורת Hue אחת כדי להאיר חדר. אני לא מסכים איתם.


בניגוד ל-Switcher שבדקתי כאן לפני מספר שבועות, פיליפס מאוד ידידותית לאפליקציות צד שלישי. דרך האפליקציה שלה היא מפרגנת לאפליקציות אחרות (יש בערך 250 כאלו), כשגולת הכותרת היא ההתממשקות של הנורות לאפליקציית IFTTT. דרך החיבור הזה, ניתן לגרום למנורות לעשות דברים באמת חכמים כמו להבהב כשמגיע אליכם מייל, לשנות את צבע התאורה לכחול כשמתחיל לרדת גשם כדי לדכא אתכם עוד יותר, להידלק אוטומטית כשאתם נכנסים הביתה (ע"י זיהוי המיקום שלכם), לדמות זריחה בבוקר, לשנות את צבע התאורה לצבע השולט בתמונת האלבום של השיר שאליו אתם מאזינים באותו הרגע, ואפילו להגדיר צבע תאורה ספציפית לרגעים בהם תחנת החלל הבינלאומית חולפת מעל מיקום מסוים בשמיים. האפשרויות כאן בלתי מוגבלות, ובאפשרותכם כמובן ליצור בעצמכם מתכוני IFTTT משלכם.

התענוג הזה יקר מאוד. הסט הכולל מגשר המתחבר לראוטר שלכם, ושתי נורות Lux עולה 459 ש"ח. נורה צבעונית אחת עולה לא פחות מ-275 ש"ח. במחירים כאלו, קשה לראות את המנורות האלו מגיעות אל יותר מדי בתים בישראל. מחפשים בכל זאת דרך זולה יותר להתעורר בבוקר מתאורה שנראית כמו זריחה? תשאירו את התריסים פתוחים בלילה.

1 תגובות

  1. מאז המחירים ירדו והתחרות גדלה. אגב חדר חם בלילה - כדאי לברר אם ניתן להוסיף איטום מעליו (אם יש גג). מצער שבניה עם תקן תרמי חוייבה רק מ-2014 (ולא תמיד נאכפת).

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

חדש יותר ישן יותר