כזה ניסיתי: Sony Xperia Z5

את ההיכרות שלי עם סדרת מכשירי ה-Xperia Z, מכשירי הדגל של סוני, התחלתי לפני כמעט שנתיים עם ה-Z1. תלונה עיקרית אחת היתה לי (וגם לאחרים) לגבי סוני: היא משיקה מכשירי דגל כמעט זהים זה לזה, בהפרשי זמנים קצרים יותר מכל חברה אחרת. השנה, משהו בהתנהלות הזאת מעט השתנה, לפחות מבחינת הקהל הישראלי. בין ה-Z3 ל-Z5 הושק באופן מוגבל, ורק בשווקים בודדים, מכשיר שבחלק מהמקומות נקרא Z4, ובחלק מהמקומות נקרא Z3 Plus. המכשיר הזה דילג על השוק הישראלי, ובמקומו קיבלנו את סדרת מכשירי ה-Z5, סדרה הכוללת גרסת Compact, גרסת פרימיום, ואת גרסת המיינסטרים עליה אספר לכם בפוסט הזה, ה-Xperia Z5. פלח השוק של סוני בישראל עומד על 3 אחוזים. האם ה-Z5 הוא המכשיר שיאפשר לסוני לתפוס נתח רחב יותר, ולנגוס באלו של סמסונג ו-LG?

Sony Xperia Z5, בגלל המצלמה? (צילום: גד גניר)

ה-Xperia Z5 הוא מכשיר חזק ומהיר מאוד, בין המהירים ביותר שבדקתי בתקופה האחרונה. לא נתקלתי בו לא בגמגומים כלשהם ולא בשום בעיות יציבות. לא הרגשתי צורך לאתחל אותו בשום שלב שהיה אצלי, וגם כשכרטיס הזכרון העמוס שלי בתוכו, ה-Z5 לא הראה קושי בהתמודדות או ירידה בביצועים. ניתן בהחלט לזקוף זאת לטובת מעבד ה-Snapdragon 810 עליו מבוסס המכשיר הזה. עם זאת, עם כוח גדול מגיעה גם התחממות רבה. כמו כל מכשיר אחר המבוסס על המעבד הזה, ולמרות שמדובר בגרסה העדכנית של המעבד, הגרסה שקוואלקום הבטיחה שנפתרה בה בעיית ההתחממות, גם ה-Z5 נוטה להתחמם יותר ממכשירים עם מעבדים אחרים. לא תיכוו ממנו, אבל אחרי צילום וידאו, משחק ממושך, ניווט, או כל פעילות אחרת שדורשת משאבי מעבד, האיזור שליד עדשת המצלמה יהיה מאוד לא נעים למגע. סוני בחרה להסתמך על זכרון RAM בנפח של 3 גיגה, בזמן שחלק ממתחרותיה כבר משלבות זכרון בנפח של 4 גיגה. נכון להיום זה לא באמת משנה, וכאמור ה-Z5 הוא מהמכשירים המהירים ביותר בהם יצא לי להתנסות לאחרונה, כך שחויית השימוש לא באמת נפגעת מההחלטה הזאת. נפח זכרון האחסון איתו מגיע המכשיר עומד על 32 גיגה, כאשר את הנפח הזה ניתן להרחיב באמצעות כרטיס זכרון.


גרסת האנדרואיד על המכשיר היא גרסה 5.1.1 וצפויה להשתדרג בקרוב לאנדרואיד 6. ממשק המשתמש של סוני "מתנקה" ממכשיר למכשיר ומתחיל להידמות לממשק הנקי של גוגל. הניקיון לא עמוק מספיק ועדיין ניתן למצוא במכשיר מגוון אפליקציות של סוני אשר הותקנו מראש כמו What's New ו-Xperia Launge שעדיין לא הבנתי מה ההבדל ביניהן, אבל משתיהן ניתן להוריד אפליקציות, טפטים וכו', בנוסף ל-Play Store של גוגל. בנוסף, תמצאו כאן אנטי וירוס AVG, אפליקציית קישור ל-Play Station, מנהל קבצים File Comander (אותו ניתן לרכוש ב-Play Store ויש אפילו גרסה חינמית שלו), Smart Connect - אפליקציה לניהול חיבור מוצרים לטלפון, אפליקציית TrackID שעושה פחות או יותר מה ששזאם עושה וזהו בגדול.



Sony Xperia Z5 (צילום: גד גניר)

Sony Xperia Z5 (צילום: גד גניר)


מטבע הדברים, המכשיר שמשך את מירב תשומת הלב בהכרזה על משפחת דגמי ה-Z5, היה דגם הפרימיום, אשר מצויד במסך 5.5 אינטש אשר מציג באופן קבוע רזולוציית 2K, ועולה ל-4K כאשר מוצגים בו תכנים ברזולוציה בזאת. הדגם הרגיל אותו בדקתי מסתפק במסך בגודל של 5.2 אינטש בלבד, ברזולוציית FullHD בלבד. זה לא דבר רע. המסך הזה חד דיו לכל פעולה שתרצו (פרט כמובן להצגת סרטי 4K) וכנראה מבזבז גם פחות משאבי סוללה ומעבד. הוא מתפקד מצוין גם באור יום והתלונה היחידה שיש לי עליו היא העובדה שביחס למכשירים אחרים, הצבע הלבן שלו לא מספיק לבן, ונוטה באופן מאוד מינורי לגוון תכלכל-אפרפר.

Sony Xperia Z5 (צילום: גד גניר)

בקוים כלליים, העיצוב של ה-Z5 מזכיר מאוד את זה של קודמיו לסדרה. כשמתבוננים יותר מקרוב, ניתן להבחין במספר הבדלים מהותיים. ההבדל הגדול והמשמעותי ביותר הוא סילוק ציפוי הזכוכית מגב המכשיר והחלפתו בפלסטיק בגימור שנראה מתכתי. על מנת להגן גם על המסך בחלקו הקדמי, וגם על ציפוי חלקו האחורי, מהנדסי סוני החליטו שמסגרת המכשיר תהיה רחבה יותר בחצי מילימטר משאר המכשיר. כך, אם תניחו את המכשיר על המדרכה נניח, הפרש הגבהים יגן על המכשיר עצמו מפני חול שעשוי היה לשרוט אותו. ההחלטה העיצובית הזאת הופכת את המכשיר למאוד לא נעים לאחיזה. הבליטה הזאת של המסגרת חדה יותר ממה שהייתם מצפים. היא לא תשאיר לכם חתכים על היד, אבל היא סתם לא מוסיפה לנוחות השימוש במכשיר. בכלל, עיצוב המכשיר משאיר אותי בתחושות מעורבות: כמו במכשירים קודמים, סוני לא מוותרת על לחצן צילום יעודי, שזה נהדר. מצד שני, הלחצן הזה נמצא בקצה התחתון של מסגרת המכשיר, מיקום שקשה להגיע אליו במהירות, אלא אם תשנו את צורת האחיזה במכשיר. בסוני בחרו לוותר על כפתור ההדלקה העגול והמרגיז מהדורות הקודמים, והחליפו אותו בכפתור מוארך המאכלס בתוכו גם קורא טביעות אצבעות, אביזר שהפך במחצית השניה של 2015 לפריט חובה במועדון האקסלוסיבי של מכשירי הדגל באנדרואיד. הכפתור הזה הוא שיפור מדהים לעומת מה שהיה ב-Z3 וב-Z2. מעבר לכך, הבחירה לשלב אותו עם קורא טביעות אצבעות היא בחירה חכמה ונוחה מאוד: כפתור הפתיחה מנעילה נמצא בדר"כ בצד המכשיר, אין סיבה שקורא טביעות האצבע לא יהיה חלק מהכפתור הזה. הקורא עצמו מזכיר מאוד בהתנהגותו את זה שניתן למצוא גם ב-+Samsung GalaxyS6 Edge, וב-Note 5. המהירות בה הוא קורא את טביעת האצבע נאה, ואחוז הטעויות בזיהוי נמוך יחסית. תחושות מעורבות אמרתי? כפתורי הווליום נמצאים בין כפתור הצילום לבין קורא טביעות האצבע, מיקום לא נוח שדורש מיומנות כדי להגיע אליו ולהשתמש בו כראוי.


Sony Xperia Z5, קורא טביעות האצבע (צילום: גד גניר)


Sony Xperia Z5, שקע הטעינה חשוף ולא זקוק כבר לכיסוי (צילום: גד גניר)

Sony Xperia Z5 כפתורי הצילום והווליום (צילום: גד גניר) 

Sony Xperia Z5 שימו לב להפרשי הגבהים בין מסגרת המכשיר לגב שלו (צילום: גד גניר)


אחד הדברים שהכי ייחדו את סדרת ה-Xperia היה נושא העמידות במים. מרגע שסמסונג ויתרו על העמידות הזאת במעבר מ-S5 ל-S6, סוני נשארה החברה היחידה בשוק הישראלי שמצהירה באופן רשמי על עמידות במים במכשירה. עם זאת, ניסיון השנים האחרונות ושורה של לקוחות זועמים שצללו עם המכשיר בים, או כאלו שלא סגרו היטב את הפתחים במכשיר, הביאו את סוני להסיר מאתרה את כל תמונות האנשים המצלמים עם המכשיר בתוך המים. נכון להיום בסוני מתחייבים להגנה (שוב, בתנאי שכל הפתחים מכוסים וסגורים היטב) בתקן IP68. זה אומר שאתם יכולים לשוחח בטלפון בחוץ בגשם, להפיל כוס משקה על המכשיר, להפילו אותו לשירותים ואפילו לבריכה (מים מתוקים, בכוונה לא אמרתי לים), בתנאי שלא מדובר על עומק של למעלה מטר וחצי, וגם זה למשך עד 3 דקות. בניגוד למכשירי עבר של סוני, כאן יש רק מכסה אחד שמגן רק על חריץ הסים וכרטיס הזכרון. כל שאר חיבורי המכשיר חשופים, אך עמידים במים, כנראה כדי להסתמך פחות על אחריותם של המשתמשים לזכור לסגור כראוי את כל פתחי המכשיר.

Sony Xperia Z5, הפתח היחיד שצריך לזכור לסגור (צילום: גד גניר)


אתר DxO המדרג מצלמות, הגדיר את ה-Z5 בתור הטלפון עם המצלמה הטובה ביותר נכון להיום בשוק. קטונתי מלקרוא תיגר על החלטות האתר הזה. עם זאת, בצילומים הספונטניים שעשיתי, לא הצלחתי להבחין במה שגורם למצלמה של הטלפון הזה להיות ראויה למיקום הזה יותר ממצלמות של טלפונים אחרים. שלא תבינו לא נכון. מדובר לטעמי באחת המצלמות הטובות ביותר בשוק כיום: היא מתמקדת במהירות גבוהה ומפיקה תמונות חדות, עם צבעים ריאליסטיים. היא פחות מרשימה בביצועיה בחשיכה ממכשירים מקבילים אם כי עדיין היא מתפקדת גם מהבחינה הזאת בצורה לא רעה. בצילום וידאו, המצלמה מתמודדת טוב יותר עם תנועה של אובייקטים, ואפקט הטשטוש בתנועה נמוך בה משמעותית ממכשירים אחרים. המשהו שכן הרגיז אותי הוא האיטיות במעבר בין מצב צילום לצפייה בתמונות. המעבר הזה הוא תהליך שלוקח לא פחות מ-3 שניות במהלכן המסך מחשיך לחלוטין, זמן שנראה כמו נצח במונחים האלו, ורק לאחר מכן המכשיר נכנס אל הגלריה. מעיק.

זהו הדור השישי של מכשירי סדרת ה-Z של סוני, שישה דורות בהם לא השכילה סוני לשפר את עוצמת הרמקול של הטלפון. קשה לדבר עם המכשיר דרך הרמקול בזמן נסיעה. לא שזה בלתי אפשרי, זה פשוט לא ממש כיף, ורוב המכשירים המקבילים אליו מציעים רמקולים חזקים בהרבה. הרמקול אגב פונה קדימה, אבל בניגוד למכשירים של HTC, מיקום הרמקול אינו מפצה על חולשתו. באפרכסת השמע מספק הן באיכותו והן בעוצמתו.

מקום שבו מכשירי ה-Z דווקא כן הציגו בו ביצועים מרשימים הוא משך זמן הסוללה. סוני מתגאה בכך שמצב ה-STAMINA ב-Z5 יכול לאפשר לכם שלא לטעון את המכשיר במשך יומיים רצופים. זה פשוט לא נכון. יחד עם זאת, הצלחתי לסחוט ממנו יום וחצי של שימוש סטנדרטי, שזה נתון מכובד ויפה מאוד, גם אם לא עומד בקנה אחד עם הפרסומים המוגזמים של סוני. דרך תפריט ה-STAMINA ניתן לקבוע אילו יישומים ישארו פועלים ומסונכרנים באופן קבוע (בזמן שכל השאר נכנסים למצב המתנה) ואף ניתן להגביל את ביצועי המכשיר כדי להגביל את צריכת הסוללה. לא רק שפעולה זו אינה פוגעת בחויית השימוש הכללית, היא  גם מפחיתה דראסטית את תופעת ההתחממות. מצב Ultra STAMINA ישבית את רוב פעולות המכשיר וישאיר רק את הפונקציות הבסיסיות כמו הטלפון והיכולת לקבל ולשלוח הודעות SMS פעילות, על מנת לאפשר לכם למתוח אפילו יותר את זמן השימוש במכשיר.

Sony Xperia Z5 (צילום: גד גניר)

רגע לפני שסיימתי לכתוב את הפוסט הזה, חבר מהעבודה שלא עוקב אחר תחלופת הסמארטפונים אצלי, שאל אם יצא לי לנסות את ה-Xperia Z5. החבר הזה הוא בעליו הגאים והמרוצים מאוד של Z3, שעבר פגישה אלימה במיוחד עם הרצפה ובשל עלות תיקון לא ריאלית, בחר לרכוש במקומו מכשיר OnePlus 2. במבט מהצד, הפגישה בין חובב הסוני הזה, למכשיר החדש של החברה, נראתה לי הזויה. המכשיר הזה, שעליי להודות, לא הצליח לרגש אותי, נראה לחבר הזה כמו המכשיר המושלם ולא ממש הצלחתי להבין את כל ניסיונותיו להסביר מדוע. המפגש הזה מתאר את מצבה של סוני כרגע: ה-Z5, כמו מכשיריה הקודמים של סוני, הוא מכשיר טוב, שירגש שוב בעיקר את הלקוחות הנאמנים והקבועים של סוני, אבל הוא לא מביא בשורה יוצאת דופן או חידוש מרגש במיוחד. אם סוני רוצה להגדיל את פלח השוק שלה בעולם (וגם בישראל), היא תצטרך להתאמץ קצת יותר ולמצוא דרך משכנעת יותר להעביר אליה לקוחות מיצרניות אחרות. מחירו של ה-Z5 עומד כיום על 3490 ש"ח בישראל, יקר מאוד, ודומה מאוד למחירי ההשקה של ה-LG G4 וה-Galaxy S6. אז נכון המכשירים האלו הוכרזו לפני יותר מחצי שנה, אך חויית השימוש והמפרט שלהם דומה מאוד לזה של הסוני Z5. מעבר לכך, מחיריהם הספיקו להישחק באופן משמעותי, מה שהופך את האתגר של סוני להרחיב את נתח השוק שלה לקשה במיוחד.

Post a Comment

חדש יותר ישן יותר