כזה ניסיתי: Shark Stratos IZ423

לפני שנתיים וחצי הגיע אליי לבדיקה Shark Zero-M Double Pro, דגם הדגל דאז בקטלוג שואבי האבק האלחוטיים של Shark. התכונה שמחלקת השיווק של המותג בארץ הקפידה להבליט היתה היכולת שלו להתמודד עם שיער (אנושי או של בעלי חיים) באופן שימנע ממנו להצטבר לאורך זמן על המברשת, ויחסוך למשתמשים את הצורך להתיר ממנה את השיער מפעם לפעם. באותה תקופה לא ממש הבנתי את הצורך ביכולת הייחודית הזאת אבל כן התרשמתי מאוד לטובה מהשואב עצמו, מעוצמת השאיבה שלו, מהעובדה שהגיע עם שתי סוללות באריזה, ועוד כמה פטנטים חביבים שעושים את החיים קלים יותר. בזמן שחלף מאז קרו שני דברים: המברשת בשואב הביתי (שאינו של Shark) נתקעה בגלל הצטברות שיער, ו-Shark השיקה בינתיים דגם דגל חדש, Stratos IZ423, שמגיע עם עוד הכרזת מלחמה על משהו שלא באמת נראה קריטי במיוחד: ניחוחות לא נעימים שנוצרים בזמן השאיבה. בדקתי אותו בשבועות האחרונים ומצאתי את עצמי שוב מתלהב מדברים אחרים.

Shark Stratos IZ423 (צילום: יח"צ)



כמו בפעם הקודמת, גם במקרה של Stratos IZ423 לא טורחים ב-Shark לפרסם נתונים מספריים של עוצמת היניקה או הספק המנוע. כל מה שידוע הוא שמדובר במנוע דיגיטלי נטול מברשות פנימיות אשר לטענת היצרנית פועל באופן שמנצל ביעילות את הסוללה. גם בהעדר המידע הזה, ניתן להתרשם בשימוש בפועל בשואב, שאין כאן בעיית עוצמה, וכמעט אף פעם לא נדרש יותר ממעבר אחד על איזור מסוים כדי להשאירו נקי. גם בשטיחים, אתגר ששואבים אלחוטיים רבים נופלים בו, הצליח Stratos IZ423 לחלץ כמות מפתיעה של אבק משטיחים בביתי שעוברים שאיבות תכופות.


לא מן הנמנע שמהנדסי Shark צפו במה שעשו החבר'ה מדייסון ב-V15 Detect, וקיבלו השראה. כמו שואב הדגל של החברה הבריטית, גם Stratos כולל מצב אוטומטי בשם Clean Sense IQ המנתח ללא הפסקה את כמות הלכלוך על הרצפה ומשנה את עוצמת השאיבה בהתאם. השינוי הזה מתבטא בפעולת המנוע שהופכת לרועשת במיוחד לכמה שניות בכניסה לאיזור מלוכלך יותר, אבל לא רק: על ראש השאיבה ישנו פס תאורה שמציג את כמות הלכלוך בשטח שעליו עוברים. ככל שהפס ארוך יותר, כך האיזור מלוכלך וייתכן שנדרש מעבר נוסף. אם זה לא מספיק, ראש השאיבה גם מצויד בתאורת לדים שתפקידה לחשוף לכלוכים שקשה להבחין בהם בתאורת החדר ולוודא שלא מפספסים איזורים מלוכלכים. התאורה אינה מבליטה לכלוכים כמו תאורת הלייזר של דייסון, ואפילו לא מכסה את כל רוחב ראש השאיבה, אבל גם מה שיש שימושי למדי ועדיף על כלום. נתקלתם בלכלוך עיקש במיוחד ו-Clean Sense IQ לא מצליח להתמודד איתו, תמיד ניתן בלחיצת כפתור לעבור למצב Boost כדי לקבל תוספת כוח לשאיבה, אם כי המצב הזה מקצר מן הסתם באופן דראסטי את משך זמן השאיבה שמספקת הסוללה.


Shark Stratos IZ423 (צילום: גד גניר)

Shark Stratos IZ423 (צילום: גד גניר)


Shark Stratos IZ423 (צילום: גד גניר)




רוב השואבים בשוק כוללים בערכתם ראש שאיבה ממונע עם מברשת רכה המותאמת בעיקר לרצפות ומשטחים קשים אחרים אבל אינה נוחה במיוחד לניקוי שטיחים. השואבים היקרים והמאובזרים יותר כוללים גם ראש שאיבה נוסף עם מברשת חובטת המיועדת לשטיחים. הסידור הזה אמנם מספק פיתרון לשני סוגי המשטחים, אבל דורש התעסקות של פירוק והחלפת הראשים במעבר בין הרצפה לשטיחים. ב-Shark מצאו פיתרון אחר והכניסו את שני סוגי המברשות לתוך ראש שאיבה אחד. בשונה מהדגם הקודם, כאן אין צורך אפילו בלחיצת כפתור כדי לעבור בין מצבים: ניתן לדלג עם השואב בין שטיחים לרצפות ובשניהם התנועה תהיה חלקה, נוחה ובעיקר יעילה. כמו בדגם הקודם, גם כאן ראש השאיבה יודע להתמודד עם שערות ומונע הצטברות שלהן על המברשות הממונעות על מנת לאפשר פעולה אופטימלית לאורך זמן.


ל-Shark Stratos IZ423 מסנן HEPA בפתחי יציאת האויר מהשואב, אשר לטענת החברה מסנן כ-99.9 אחוזים מהאבק והאלרגנים שנאספו בפעולת השאיבה עצמה. כאמור, Stratos IZ423 לא רק מסנן את האויר הנפלט, כי אם גם מבשם אותו: טכנולוגיה בעלת השם הבנאלי "Anti Odour" המבוססת על מחסנית חומר בישום, פולטת ריח נעים של ניקיון במהלך פעולת השאיבה. ניתן לשלוט על עוצמת הריח באמצעות חוגה על

 המחסנית שממוקמת בראש השאיבה העיקרי. בשונה מהיכולת להתגבר על הצטברות שיער, כאן מדובר בצרות של עניים. ניחוחות רעים בזמן שאיבה הם תופעה שמאפיינת פילטרים מלאי אבק או שואבים זולים בעלי יכולת סינון אויר נחותה. במקרה של IZ423, אין בעיה כזאת, וגם כשמורידים ל-0 את עוצמת הפצת הריח, אין באמת ניחוחות לא נעימים בזמן שאיבה. מעבר לכך, מדובר מן הסתם באביזר מתכלה שיש להחליפו מפעם לפעם ועולה כמה עשרות ש"ח, אבל כאמור, אין באמת הכרח לעשות זאת.


ידית האחיזה של השואב ממוקמת בקצהו האחורי של Stratos IZ423. התצורה הזאת נוחה בעיקר לאנשים גבוהים ועדיפה בעיניי על התצורה הסטנדרטית שבה חלק מהמנוע יושב מעל ומאחורי ידית האחיזה. הצד הפחות חיובי של התצורה הזאת הוא העובדה שפיזור המשקל פחות מתאים להנפת השואב מעל הרצפה, ובניגוד לשואבים אחרים, פחות נוח לניקוי של קורי עכביש ואבק מהתקרה. עוד סוגיה בעייתית בסעיף נוחות השימוש נוגע לראש השאיבה העיקרי: הוא מצויד גלגלים אחוריים ובמנגנון שמקבע אותו במצב עליון כדי להקל על התנועה איתו בין חדרים. כל עוד הראש מקובע ככה, המנוע עובד אך לא מתבצעת שאיבה. כדי להתחיל את השאיבה יש לדחוף למטה באמצעות הרגל את ראש השאיבה. איפה הבעיה? בעיקר בתמרונים מורכבים. מדי פעם, בזויות קיצוניות, ראש השאיבה התרומם מעצמו והשאיבה הפסיקה באמצע ניקוי, עד שהתמקמתי בצורה אחרת ודחפתי שוב את ראש השאיבה מטה. 


כמו שואבים אחרים של Shark, גם Stratos IZ423 מצויד במוט הארכה בעל מנגנון קיפול. המנגנון הזה מאפשר שני דברים עיקריים. הראשון הוא לתמרן ולהכניס את השואב לחללים נמוכים שלא ניתן להגיע אליהם עם שואבים שאין להם מנגנון דומה. השני הוא אחסון נוח וצנוע יותר: השואב יודע להתקפל לשניים ולמצוא את מקומו בקלות יותר בתוך ארון שירות. אין כאן צורך בתחנת עגינה שתופסת נדל"ן לא מבוטל על אחד הקירות בבית ומתפקדת כמקדש להצגה לראווה של השואב. מלבד המוט, הערכה כוללת גם מברשת קומפקטית ממונעת לשיער בעלי חיים, אביזר רב תכליתי לריפודים, מברשת צרה לפינות וחריצים, ומברשת אבק אנטי אלרגנית.


Shark Stratos IZ423 (צילום: יח"צ)




אם אין תחנת עגינה, איך Stratos IZ423 נטען? בשתי צורות: ניתן לחבר אליו ישירות מטען קיר כשהוא לא בשימוש. לחילופין, הערכה כוללת מטען חיצוני לשתי הסוללות המסופקות כסטנדרט עם השואב וניתן פשוט לנתק מהשואב כל אחת לאחר שהתרוקנה, לטעון ובינתיים להשתמש באחרת. גם בגזרת הסוללה נרשם שדרוג, וכעת כל סוללה מספיקה תיאורטית לכ-60 דקות שימוש (לעומת 45 דקות בדגם הקודם), אך הנתון הזה תקף כצפוי לעוצמת השאיבה החלשה ביותר ושימוש במברשת שאינה ממונעת. בפועל זמן השימוש במצב האוטומטי קרוב יותר ל-40 דקות בהתאם למידת הלכלוך. זה נתון די סטנדרטי, אם כי החברה מספקת כאמור שתי סוללות בערכת השואב, מה שמאפשר זמן שאיבה כפול.


(+)
  • שאיבה חזקה ויעילה בין אם על רצפות ובין אם על שטיחים
  • שתי סוללות בערכה
  • התאמה אוטומטית עוצמת השאיבה לרמת הלכלוך של המשטח
(-)
  • ראש השאיבה העיקר נוטה להתרומם בתמרונים קיצוניים
  • פחות נוח להנפה באויר
  • פס התאורה לא מכסה את כל רוחב ראש השאיבה העיקרי

מחירו של Shark Stratos IZ423 כפי שנמסר ע"י היבואן הרשמי שריג אלקטריק עומד על 2790 ש"ח. זה לא זול, אבל הערכה כוללת כאמור שתי סוללות וראש השאיבה העיקרי מתאים גם לשטיחים וגם לרצפות, אקסטרות שלא מגיעות בדר"כ כסטנדרט. הפצת הריח היא גימיק נחמד אבל לא הרבה יותר מזה. יש עדיין מה לשפר בארגונומיה וביכולת התמרון, אבל בסופו של דבר, כמו קודמו IZ432 מצטיין בדברים הבסיסיים: הוא חזק ויעיל בניקוי, הוא מסנן היטב את האויר היוצא ממנו ושתי הסוללות והמטען החיצוני הכלולים בערכה מאפשרים זמן שימוש ארוך יחסית. מעבר לכך, הוא לא חוסך בפינוקים שמשפרים את חויית השימוש: היכולת החדשות כמו המעבר החלק בין שטיחים לרצפות, כמו גם שינוי העוצמה האוטומטי בהתאם ללכלוך מצטרפים למוט עם המפרק שמאפשר הגעה למקומות מאתגרים וקיפול נוח לאחסון.

2 תגובות

  1. עוד נתון שלא מציינים בפירסומים הוא רעש בדציבלים. כדאי להתייחס לזה כי זה מהותי ללא מעט אנשים: שואב שקט נוח יותר להפעלה בשעות לא שיגרתיות.

    השבמחק
  2. א.המשקל של שואביי שארק גדול משמעותית משואבים אחרים בשוק.
    ב.חברת נינג'ה-שארק לא מספקת את 2 הנתונים הטכנים המשמעותיים וזו לא טירחה אלא חובתם:
    1.עוצמת היניקה
    2.הספק המנוע.
    לא מבינה מדוע ארגוני צרכנים אינם דורשים ממנה את המידע.
    ג.הגימיק של אביזר הריח מיותר וספק אם החומרים המופצים ממנו בריאים לשאיפת אדם.

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

חדש יותר ישן יותר