כזה ניסיתי: Samsung Galaxy J5 2016

לפני קצת יותר מחודשיים, הזמינה סמסונג ישראל קבוצת עיתונאים ובלוגרים למפגש מיוחד. הוצגו בו בין היתר ה-IconX עליהם כתבתי כאן לפני מספר שבועות, ה-Gear Fit 2 עליו אספר לכם בקרוב, וסדרת ה-Galaxy J בגרסת 2016, ממנה קיבלתי לבדיקה את הקטן והזול יותר מבין השניים שהוצגו, ה-J5. אם טרם יצא לכם להכיר, סדרת J היא הסדרה היותר זולה מבין סדרות המכשירים שהיצרנית הקוריאנית מוכרת בישראל (בנוסף לה, קיימות כאן גם סדרה A, סדרה S וסדרת ה-Note). למרות תשומת הלב הגדולה שמכשירים כמו Galaxy S7 ומכשירי ה-Note זוכים לה, סמסונג מרויחה יפה מאוד גם בסגמנטים הפחות יוקרתיים שלה. יש להודות שמדובר בצעד די חריג מבחינתה: עד כה, השקה של מכשירים שאינם מכשירי דגל לא זכתה לאירוע מהסוג הזה. אז נכון, כשמצרפים לסדרה J שני חפיצים מלהיבים כמו ה-Gear Fit 2 וה-IconX, ניתן להגיד שמדובר בהשקה שמצדיקה הזמנה של עיתונאים, אבל עיקר תשומת הלב במפגש ניתנה לשני הסמארטפונים של סמסונג לשוק ה-MID. אז למה בעצם לערוך אירוע כזה? בשנתיים האחרונות אלטרנטיבות סיניות זולות הולכות והופכות ללגיטימיות יותר, מותגים סיניים גדולים עושים עלייה, מציעים מפרטים שעל הנייר נראים מרשימים יותר במחיר אטרקטיבי יותר, וסמסונג מצידה לא מתכוונת לפנות עבורם את הדרך.


Galaxy J5 2016 (צילום: גד גניר)



מה היתרונות שיש לסמסונג להציע? בעיקר את המותג שלה. יש לא מעט אנשים שרגילים לסמסונג, וימשיכו לקנות סמסונג. ה-J5 מציע ממשק זהה לזה של המכשירים היקרים יותר שלה, אך אחד הנושאים שעליהם שמה סמסונג דגש במפגש הזה הוא נושא האמינות, והתפארה שם באחוז התקלות הנמוך שיש לה בכל סדרות המכשירים שלה.


קצת פחות מחודשיים לאחר מכן התפוצצה פרשת ה-Note 7.


טכנית, רשמית, ומעשית אף לקוח ישראלי לא נפגע ישירות מהפרשה הזאת, למעט אולי לקוחות קבועים שפיתחו נאמנות לסדרת ה-Note, חיכו בקוצר רוח לבואו של המכשיר השישי בסדרה ויאלצו להמתין כעת בסבלנות עד שהנציגות המקומית תהיה בטוחה שהמכשירים שמגיעים לישראל תקינים ובטוחים לשימוש. ניתן גם להתחכם ולהגיד שבגלל שאף לקוח ישראלי לא הספיק לקבל לידיו את המכשירים, רקורד האמינות שלה, לפחות בישראל נשאר כשהיה. מצד שני לא ניתן להכחיש שברמת המותג, יש כאן משהו שהיו שמחים לשים מאחור, אבל זה לא הולך להיות פשוט. מה זה אומר לגבי ה-J5? לא הרבה ברמה המעשית, אבל עבור מי שמתלבט אם לרכוש אותו או מכשיר סיני במחיר דומה, הפרשה הזאת יכולה לשנות את התמונה ולכן צריך לשאול איזו בשורה, מלבד אמינות, מביאה היצרנית אל סגמנט ה-MID.
Galaxy J5 2016 (צילום: גד גניר)


ברמת המפרט, ה-J5 בגרסת 2016 מציג שדרוג די מינורי על פני קודמו. ערכת השבבים נשארה אותה ערכה משנה שעברה, Snapdragon 410, בעלת ארבע ליבות במהירות יחסית של 1.2 גיגהרץ, אך זכרון ה-RAM הורחב מ-1.5 ל-2 גיגה ונפח האחסון המינימלי הוכפל מ-8 ל-16 גיגה. לא הרגשתי איטיות כלשהי בתפקוד היומיומי של המכשיר. הוא גם לא היה מהיר במיוחד, אבל בסה"כ תפקד באופן לא רע בכלל, אתגר לא פשוט על רקע העובדה שבדקתי אותו בסמוך לתקופה בה הגיעו אליי מכשירי הדגל של שנת 2016 והתרגלתי לסטנדרטים מאוד גבוהים. מעבר לכך, חויית השימוש בו היתה טובה הרבה יותר מזו של מכשיר אחר עם מפרט זהה על הנייר, ה-Zenfone Max של אסוס, עליו היו לי לא מעט תלונות בכל הקשור לביצועים. גרסת האנדרואיד אגב על ה-J5 של 2016 היא Marshmallow, אותה אחת שנכון להיום ניתן למצוא גם על ה-S7.


מבחוץ, ה-J5 לא מציע ייחוד כלשהו, אבל הוא גם אינו נראה זול. דפנות המכשיר מוקפות במסגרת מתכתית, ומכסה הסוללה אמנם עשוי פלסטיק אך הגימור שלו מזכיר מתכת מוברשת, דומה למשהו ש-LG הגדירה בשנת 2014 "כגב מטאלי" עבור מכשיר הדגל שלה דאז, ה-G3. איך סמסונג מבדלת בין מכשירים מסדרה J למכשירים מסדרות יותר יוקרתיות שלה? מקצצת בפינוקים, וגם בדברים שהתרגלתי לחשוב עליהם כסטנדרט ולא ברור למה הם לא כאן. קחו לדוגמא את המקלדת הוירטואלית של סמסונג: ב-J5 אין בה רטט, וכך גם במקשי המגע מתחת למסך. בנוסף, קורא טביעות אצבעות, משהו שניתן כבר למצוא במכשירים שמחירם נמוך אפילו מ-1000 ש"ח, נעדר כאן ומחייב את מי שרוצה לנעול את המכשיר שלו לעשות שימוש בטכניקות הבסיסיות של קוד, צורה או סיסמה.


לגבי המסך יש לי רגשות יותר מעורבים: הוא אמנם בטכנולוגיית Super AMOLED, מה שמאפשר לו להציג צבעוניות מרשימה וצבע שחור כהה במיוחד. גם העובדה שסמסונג הסתפקה ברזולוציה של 1280 על 720 פיקסלים בלבד על מסך בגודל 5.2 אינטש לא מאוד מפריעה לי, אם כי הסטנדרט בשוק למכשירים ברמת המחיר הזאת הפך בשנתיים האחרונות ל-1080p. מה שמאוד מפריע לי זה העדרו של חיישן אור. בניסיון לשמור על מחיר נמוך, סמסונג ויתרה כאן שוב על משהו שהתרגלתי לחיות איתו כסטנדרט. שמעתי כבר על אנשים שלא משתמשים בחיישן הזה ומכוונים מספר פעמים ביום את בהירות המסך שלהם באופן ידני. לי אין סבלנות לזה, ואני מצפה שטלפון בשנת 2016 ידע לכוון את בהירות המסך שלו לבד, בהתאם לתנאי התאורה. ה-OnePlus 3 לא ידע לעשות זאת כראוי, ה-Galaxy J5 לא מסוגל לעשות זאת בכלל כי סמסונג חסכה ולא שילבה בכלל רכיב כזה במכשיר.


Samsung Galaxy J5 2016, מסך איכותי, אבל בלי חיישן תאורה אוטומטית (צילום: גד גניר)



בכל הקשור למצלמה הנמכתי ציפיות, ואכן לא התאכזבתי, אבל גם לא הופתעתי לטובה. המצלמות של מכשירי הדגל של סמסונג נפלאות, אך בסדרות הזולות יותר סמסונג משלבת מצלמות שמציעות ביצועים סטנדרטיים לחלוטין ביחס למצלמות של מכשירים אחרים בקטגוריה. מצלמת ה-13 מגה פיקסל של המכשיר הפיקה באור יום תמונות נאות למדי: חדות, מפורטות יחסית, כשהדבר היחיד שהפריע לי בהן הוא מיקוד לא מדויק מספיק, כלומר, האיזור הממוקד בתמונה הוא לא בהכרח מה שתכננתי שיהיה, אבל לא מדובר במשהו חריג  במצלמות של מכשירים ברמה הזאת. כצפוי, המצלמה של ה-J5 התקשתה בצילומי לילה, והתמונות יצאו חשוכות מאוד ומרוחות קצת.


Samsung Galaxy J5 2016, מצלמה שאינה מאכזבת אך גם לא מפתיעה לטובה



ל-J5 של 2016 יש סוללה בקיבול של 3100mAh, כ-500mAh יותר מזה של המכשיר של שנה שעברה. המכשיר הזה יסחוב לכם בשימוש סטנדרטי יום שלם, ואפילו תשארו עם עד כ-10% בסוף היום. זה לא רע, אבל הייתי מצפה ליותר ממכשיר עם מעבד חלש יחסית, ורזולוציה סטנדרטית בלבד. ייתכן שחיישן אור שמגביל את התאורה כשלא צריך אותה בעוצמות גבוהות, היה מעניק לסוללה עוד כמה אחוזים בודדים בסוף היום. שקע הטעינה כאן הוא בתקן MicroUSB, ואין כאן טעינה מהירה. הסוללה אגב, לחובבי נוסטלגיה של שוק מכשירי האנדרואיד לפני קצת יותר משנתיים, ניתנת להחלפה. גם בתחום הטלפוניה ה-J5 לא מבריק. באפרכסת השמע ברור, איכותי וחזק מספיק, אך השמע ברמקול חלש וקשה לצד השני לשמוע אתכם.


סוללה נשלפת, געגועים לאנדרואיד של לפני שנתיים (צילום: גד גניר)



כמה עולה התענוג? 1295 ש"ח. המתמודד של סמסונג לסגמנט המיד קמצן בפינוקים. לא מדובר במכשיר גרוע, אך במחיר הזה המתחרות של סמסונג (ובעיקר היצרניות הסיניות) מציעות תמורה אטרקטיבית יותר. סמסונג מונעת כאן מהשתמשים שלה דברים רבים שהייתם מצפים למצוא כחלק מחויית השימוש של טלפון ברמת המחיר הזאת בשנת 2016: תאורה אוטומטית, רטט בכפתורי הניווט ובמקלדת הוירטואלית, ואפילו קורא טביעת אצבע שכבר מופיע כחלק מהציוד הסטנדרטי במכשירים זולים יותר ממנו. עם מה זה משאיר את ה-J5 2016? בעיקר עם השם סמסונג. האם די בשם ובשדרוג המינורי במפרט משנה שעברה כדי לגרום לקהל להפסיק לפזול לעבר היצרניות הסיניות? לדעתי לא.

3 תגובות

  1. תודה על הפוסט. בתקציב של 1,000 ש"ח, טלפון לנער מתבגר, מהי המלצתך? תודה ושנה טובה

    השבמחק
    תשובות
    1. בקניה בארץ? בתקציב הזה הייתי הולך על אחד המכשירים של מייזו, נכון להיום, לדעתי האישית, הם נותנים מקסימום של תמורה למחיר.

      מחק
    2. בקניה בארץ? בתקציב הזה הייתי הולך על אחד המכשירים של מייזו, נכון להיום, לדעתי האישית, הם נותנים מקסימום של תמורה למחיר.

      מחק

הוסף רשומת תגובה

חדש יותר ישן יותר