כזה ניסיתי: Mini 8S II

אי שם בשנת 2006, מכשירי ה-DVD נכנסו לישורת האחרונה של תפקידם ההיסטורי. ממכשירים שבתחילת אותו עשור עלו בין 1500 ל-2000 ש"ח ונחשבו לדרך הטובה והאיכותית ביותר לצרוך תוכן (סרטים), בתוך שנים ספורות הפכו למוצר שניתן למצוא אותו בכל סופרמרקט, בפחות מ-200 ש"ח. האבסורד הוא שמכשירי ה-DVD הזולים והסיניים האלו, הגיעו עם יכולות שמכשירי ה-DVD הממותגים לא יכולים היו להציע באותה תקופה בגלל סוגיות של זכויות יוצרים: מכשיר ה-DVD שקניתם בסופר ידע לקרוא דיסקים צרובים, ידע לנגן קבצי DivX ואף ידע להציג את קובץ הכתוביות המצורף, בפונט מכוער אמנם, אבל עדיין, משהו שה-DVD האיכותי והיוקרתי שלי לא ידע לעשות.


Mini 8S II (צילום: גד גניר)



באותה תקופה החלו להופיע בשוק מסכי LCD ופלאזמה, כאלו הדורשים מקור תוכן המסוגל להזרים לטלויזיה וידאו ברזולוציה גבוהה יותר. מכשירי ה-Blu Ray היו ההמשך הישיר, הליגטימי והחוקי של מכשירי ה-DVD של המותגים הגדולים. הסטרימרים שעשו את הפריצה הגדולה שלכם זמן קצר לאחר מכן, היו הפתרון עבור מי שהעדיף את הסרטים שלו בחינם, על דיסק קשיח או על המחשב.


כמו מכשירי ה-DVD הראשונים, גם הסטרימרים היו בהתחלה מוצרים יקרים, למבינים בלבד. חלפו כמה שנים, יצרניות הפסיקו להשקיע לשלם על פיתוח תוכנה והחלו להשתמש במערכות הפעלה חינמיות, בקוד פתוח, וכיום ישנו מבחר עצום של סטרימרים. מאחר וסטרימרים עדיין נתפסים כאויבי האולפנים הגדולים, המותגים הגדולים נמנעים מלהכנס לשוק הזה. אני לא מחשיב לצורך העניין את מכשירי הסטרימר המריצים את Android TV או מכשירי Apple TV, שדווקא כן מעודדים את המשתשמים לצרוך תכנים באופן חוקי. הסטרימרים שאני מדבר עליהם מגיעים ממותגים מוכרים יותר כמו Xtreamer, או Minix, או מותגים פחות מוכרים כמו Tronsmart, Sunvell, Beelink, או אפילו כאלו שקצת קשה להבין מהו המותג שלהם, כמו זה שבדקתי, ה-Mini 8S II. האם Mini זה שם המותג? לא ברור, אבל הוא זול ומתחייב להריץ קודי, פופקורן טיים, נטפליקס וכל דבר שאנדרואיד תומכת בו, אז למי באמת אכפת מה רשום עליו? מסתבר שצריך להיות אכפת לכם, אם אתם לא רוצים לזרוק לפח קצת פחות מ-200 ש"ח.


ה-Mini 8S II מציע מפרט די סטנדרטי: מעבד Almogic S905X, גרסה מעט מעודכנת של ה-S905, אותו מעבד שתמצאו ב-Neo U1 של Minix, מהסטרימרים היותר פופולריים בישראל. זכרון ה- RAM הוא בנפח 2GB, ונפח האחסון הפנימי שלו עומד על 8 גיגה (כמובן עם אפשרות הרחבה). כל אלו מריצים את מערכת ההפעלה אנדרואיד בגרסא 6, מרשמלו. המפרט הזה מאפשר הצגה של סרטים בפורמטים כמו MKV,MP4,MPEG-1,MPEG-4,MPEG1,MPEG2,MVC,WMV, ברזולוציית FHD, 2K או 4K, ובקידוד  H.264/AVC,H.265. למרות המפרטים הדי דומים, ה-Minix עולה למעלה מפי 3 מה-Mini 8S II. איפה ההפרש הזה בא לידי ביטוי? כנראה קצת בכל הקשור לאיכות ההרכבה והחומרים, אבל בעיקר בתמיכה טכנית, ובעדכוני גרסה.


Mini 8S II מהצד: חיבור USB, וחריץ הרחבה לכרטיס זכרון (צילום: גד גניר)



עדכוני גרסה נשמעים כמו משהו מאוד לא מרגש בסטרימרים, וכל עוד הכל עובד כשורה, הם לא באמת אמורים לעניין אתכם. הבעיה עם ה-Mini 8S II,היא שדברים לא עבדו כשורה. העשר דקות הראשונות דווקא היו מבטיחות: המכשיר הגיע אליי בדואר, חיברתי אותו לחשמל, לרשת וכמובן לטלויזיה והפעלתי אותו. הסטרימרים שמגיעים אלינו מסין, מגיעים כבר עם KODI מותקן עליהם, עם תוספים שמאפשרים צפייה בסרטים באופן פיראטי. חלק מהתוספים כבר לא רלוונטיים כמו Genesis, וחלק מהם יספקו לכם את כל מה שתרצו כמו Exodus. זה לא הגרסאות של KODI המותאמות לקהל הישראלי שכוללות תפריטים מעוצבים או ממשקים מלאים בעברית, אבל את המטרה הבסיסית שלהם, לספק לכם גישה מהירה לסרטים זה בהחלט ישרת ובכל מקרה אם אתם מעוניינים לשנות משהו, יש ים של מדריכים באינטרנט שילמדו אתכם איך לעשות זאת.


וככה נראה קודי על ה-Mini 8S II (צילום: גד גניר)





שוטטתי בתפריטים, מצאתי סרט, התחלתי לצפות בו והכל היה נראה בסדר. חמש דקות לתוך הסרט, פתאום הצבעים על המסך התחלפו לגוונים של ירוק וסגול זרחניים. דקה לאחר מכן הצבעים הנורמליים חזרו. שתי דקות לאחר מכן שוב הצבעים התחלפו, וכך, הגעתי למסקנה שכנראה נפלתי על יחידה מקולקלת. גיגול קצר העלה שהיחידה שלי בסדר גמור, או יותר נכון, אין בה שום דבר מקולקל. התופעה של החלפת הצבעים היא תופעה מוכרת וידועה בשידוך בין סטרימרים המבוססים על מעבדי Amlogic (מהדגמים S905, S912 ולצערי גם ה-S905X), לבין חלק מדגמי הטלויזיות של סוני, סמסונג ופיליפס, יצרנית הטלויזיה שיושבת בסלון שלי מאז שנת 2010. זוכרים את ה-Minix Neo U1? שם פתרו את הבעיה ושחררו עדכון לסטרימר. במקרה של סטרימר אלמוני כמו ה-Mini 8S II הסיכוי שזה יקרה אינו גדול במיוחד. החלטתי שלא אתן לבעיה פעוטה כמו צבעים שמתחלפים כל כמה דקות לייאש אותי, והחלטתי לנסות מגוון פתרונות אלטרנטיביים לבעיה שמשתמשים שיתפו ברשת, כמו בחירה ברזולוציה ובקצב רענון שונה, ביטול מצב ה-HDR וצירופים שונים של שינויים כאלו ואחרים בהגדרות. שום דבר לא פתר את הבעיה לחלוטין, אבל נראה שחלק מהפתרונות הקלו קצת על התסמינים, וכך במקום שהמסך ישנה את צבעיו פעם בחמש דקות, הוא שינה את צבעיו פעם ברבע שעה, אין ספק, תנאים אידיאליים לצפייה בסרט. כשסוף סוף הצלחתי לצפות בסרט לפרקי זמן קצרים, פתאום התגלתה בעיה נוספת: ה-Mini 8S II, כמו סטרימרים רבים נוספים מסוגו, לא יודע להתמודד טוב עם סצינות חשוכות. למשל בסרט "אפס ביחסי אנוש", הסצינה בו חברתו של הקצין מפתיעה אותו בחדר החשוך, נראתה על המסך כמו אוסף של כתמים חומים על רקע שחור, שזה אמנם שיפור על פני הכחול והירוק הפסיכודליים ממקודם אבל זה עדיין לא כיף גדול, מה גם שממילא בתוך דקות גם הכחול והירוק חזרו.


מסך הבית של ה-Mini 8S II (צילום: גד גניר)



ואז הגיע Black Friday, והחלטנו להתחדש בטלויזיה חדשה (של LG). חיברתי את אליה את הסטרימר, ופתאום הכל בסדר, הכל עובד, אין זכר לצבעים המוזרים. הבעיה עם הסצינות החשוכות עודנה קיימת, אבל ניתן לטפל בה באופן חלקי ע"י כוונון של הגדרות התצוגה עד לרמה נסבלת. וכך מצאתי את עצמי, לאחר חודש וחצי בהן השמצתי את הסטרימר הזה, עם מכשיר שלפתע ממלא את יעודו בצורה לא רעה בכלל. מעבר לכך, ברגע שניתן לצפות בסרטים, ניתן לבחון את המוצר הזה קצת יותר לעומק ולהתייחס להיבטים נוספים בשימוש שלו. ה-Mini 8S II התגלה כמכשיר מהיר למדי, ויציב באופן מפתיע: משך כל התקופה שהיה אצלי הוא לא נתקע, קרס או איתחל את עצמו ולו פעם אחת. הרשיתי לעצמי להתעלל בו. השארתי אותו פועל במשך שבועות רצופים. בכל פעם שחזרתי להשתמש בו הוא היה מוכן לפעולה ונכון להציג בפניי סרטים.


Mini 8S II, סט חיבורים סטנדרטי (צילום: גד גניר)



עם זאת, לא הכל מושלם: אם אתם בונים על המכשיר הזה כדי לקבל חויה קולנועית עם שמע היקפי (סראונד), אז שנו את התכניות שלכם. ה-Mini 8S II לא יודע להתמודד כראוי עם פורמטים מתקדמים של סאונד כמו DTS או דולבי ויש קיטועים בסאונד. אם אתם צופים בסרטים דרך KODI ומסתמכים על הרמקולים הסטריאופוניים של הטלויזיה עצמה זה לא ישנה לכם ותשמעו הכל כשורה, אבל אם מעוניינים לצפות בסרט ולהשתמש במלוא הפוטנציאל של מערכת הקולנוע הביתית שלכם, עדיף שתחשבו על סטרימר אחר. גם ה-Bluetooth מאכזב ב-Mini 8S II, ולא מצליח לשמור על חיבור קבוע בכל הקשור לשמע באזניות. קליטת ה-Wifi גם לא מדהימה. ממליץ לכם בחום לחבר אותו לרשת קוית, או לחילופין לוודא שיש לכם אות רשת חזק בחדר שבו תמקמו אותו.


השלט של ה-Mini 8S II: נראה זול, אבל עושה בסה"כ את העבודה (צילום: גד גניר)



השלט נראה זול למדי. זה אפילו לא Air Mouse שמאפשר שליטה באמצעות הזזה של השלט באויר, אבל בגדול הוא עושה את העבודה וטווח הקליטה שלו מצוין. מבחינת חיבורים יש כאן את כל הדברים הסטנדרטיים: חיבור HDMI בתקן 2.0 (המאפשר העברה של תכנים ברזולוציית 4K בקצב פריימים של 60 שניות, משהו שה-Apple TV מהדור החדש ביותר לדוגמה עדיין לא יודע לעשות), שני חיבורי USB, יציאה אופטית כניסת רשת וחריץ הרחבה לכרטיס זכרון.


ה-Mini 8S II נמכר בחו"ל ב-39 דולר, נשלח לארץ ללא תוספת תשלום על משלוח, ומאחר ומחירו הוא מתחת לרף המע"מ והמכס, הסכום הכולל הכולל שתשלמו עליו הוא פחות מ-160 ש"ח. אם הייתם שואלים אותי לפני חודשיים מה דעתי עליו, הייתי אומר לכם שחבל על ה-160 ש"ח האלו. כיום התמונה שונה למדי, אמנם לא בזכות משהו שעשה יצרן הסטרימר הספציפי הזה, אבל עדיין, הוא הפך לשמיש בכל מובן המילה. להחליף טלויזיה זה לא פתרון אמיתי, אבל אם אתם עומדים לפני קניית סטרימר, עשו לעצמכם טובה, אל תסתנוורו מהמחיר הנמוך ובדקו ברשת תיעוד לתקלות אפשריות. גם עבור מי שלא ייתקל בבעיות שתיארתי, לא מדובר במכשיר מושלם, אבל הוא בהחלט יעשה את העבודה עבור המשתמש הממוצע שלא מנסה להתחרות בחויית הצפייה בבית הקולנוע. עבור מי שמחפש קופסה שתאפשר לו לצפות בסרטים דרך KODI, ה-Mini 8S II הוא פתרון מעולה, זול ואמין באופן מפתיע, כל עוד שמים לב לאותיות הקטנות שאף אחד לא טרח לרשום במפרט הטכני שלו.

הסטרימר נמסר לבדיקה באדיבות אתר Gearbest

3 תגובות

  1. מעניין, אני לפני רכישה של סטרימר - טוב לדעת

    השבמחק
  2. מאכזב שמי שמתיימר להיות "כתב טכנולוגי" לא מבין הרבה בנושא שאותו הוא מסקר. סטרימר + קודי לא נועד מלכתחילה להדיוט אלא למשתמש ממוצע ומעלה.
    להחליף טלוויזיה? ברצינות??? יש כמה פתרונות יותר נורמאליים, רק צריך לדעת לגגל את הבעיה או לשאול בפורומים המתאימים.
    בינוניות לשמה...

    השבמחק
    תשובות
    1. תמיד יהיה את כפוי הטובה שבמקום להגיד תודה על כתבה אינפורמטיבית, יזין את רגשי הנחיתות שלו בירידות בוטות על מי שכתב את הכתבה.

      מחק

הוסף רשומת תגובה

חדש יותר ישן יותר