על כאלו הנחתי את הידיים: הנוקיות החדשות

כמה העולם צמא לסנסציה בעולם הסלולר? מספיק כדי שטלפון סלולרי שאינו סמארטפון, "טיפשפון", יהפוך לאייטם מוביל בהקשר של MWC 2017. מצד שני, זה לא סתם טלפון סלולרי, זה הרימייק, הקאבר, הלידה מחדש של אחד המכשירים האיקוניים ביותר של נוקיה, ה-3310. המכשיר הראשון שנשא את השם הזה הגיח אל השוק לקראת סוף ספטמבר 2000. נמכרו ממנו כ- 126,000,000, יחידות במהלך השנים (מה שמכניס אותו למקום 12 ברשימת דגמי הטלפונים הסלולריים הנמכרים ביותר בעולם, המקום הראשון שייך אגב גם הוא לנוקיה עם דגם 1110, ש-250,000,000 יחידות שלו נמכרו), אך מה שקיבע אותו בספרי ההיסטוריה היתה העמידות שלו ומשך זמן הפעולה שלו בין טעינה לטעינה, שהפכו לחומר גלם לממים ברשת. נוקיה 3310 כלל פיצ'רים חדשניים לטלפון סלולרי באותה תקופה כמו מחשבון, אפשרות ליצירת תזכורות, ואפילו ארבעה משחקים, אחד מהם היה סנייק. נוקיה 3310 מודל 2017 אמנם לא מאוד דומה חיצונית לקודמו, אבל שומר על יתרונותיו ומספק פחות או יותר את אותם הצרכים, וכאן מתחילה הבעיה שלי איתו.


נוקיה 3310 מודל 2017 (צילום: גד גניר)



האמת מעולם לא היה לי טלפון סלולרי "טיפש" של נוקיה. תור הזהב של נוקיה, שנמשך בערך כעשור, מאמצע שנות ה-90 ועד תחילת הדעיכה של החברה לקראת סוף העשור הראשון של המאה ה-21 היה ברובו תקופה שבה לא יכולתי לרכוש מכשירים של החברה הפינית. למה לא? כי באותה תקופה רשת פלאפון, הרשת בה התחלתי את העידן הסלולרי שלי לא כללה בקטלוג שלה מכשירי נוקיה, וקנייה של טלפון סלולרי בנפרד מהמפעילה היתה בלתי אפשרית בהתחלה, ולא כדאית בשלבים מאוחרים יותר. בשנת 2007 החל הרומן הקצר שלי עם נוקיה: קיבלתי ממקום העבודה שלי מכשיר נוקיה מדגם N73, סוג של סמארטפון מבוסס מערכת ההפעלה סימביאן המנוחה שנשען על תהילת העבר של נוקיה, אך היה רחוק מלעמוד במוניטין שבנתה לעצמה החברה.



זו גם התקופה שבה התחילה נוקיה לגמגם באופן כללי. השקת האייפון באמצע 2007 זעזעה את רוב היצרניות בשוק, אבל הפגיעה בנוקיה היתה האנושה ביותר, בעיקר בשל ההתעקשות שלה להמשיך ולהסתמך על מערכת ההפעלה הכושלת שלה. בשנת 2011 נוקיה החליטה לעשות צעד דראסטי, והכריזה על שיתוף פעולה עם Microsoft, במסגרתו מכשירי הסמארטפון שלה החברה יריצו את מערכת ההפעלה החדשה של הענקית מרדמונד, Windows Phone. הצעד הזה לא הוביל לשיפור במצבה. להיפך, נתוני המכירות התדרדרו, החברה נכנסה לקשיים, פיטרה כ-4000 עובדים ובשנת 2013, החליטה מיקרוסופט לרכוש את חטיבת ייצור הטלפונים הסלולריים של נוקיה, את הזכויות לשימוש במותג נוקיה, והתחייבות מחברת נוקיה עצמה שלא להתחרות במיקרוסופט, כל זה בסכום של כ-5.4 מיליארד דולר. הפיטורין נמשכו גם לאחר הרכישה, ובשנת 2014 פוטרו עוד כ-18,000 עובדים בחברה. בסוף שנת 2014 החליטה מיקרוסופט להפסיק לשווק מכשירים תחת המיתוג "נוקיה", ולהחליפו בשם Microsoft Mobile.


הצ'אק נוריס של הטלפונים הסלולריים, נוקיה 3310 משנת 2000 (צילום: http://weknowmemes.com)



במאי 2016, חברה פינית בשם HMD רכשה את זכויות השימוש במותג נוקיה מידי מיקרוסופט. מפעלי ייצור הסמארטפונים של מיקרוסופט נמכרו ל-FIH, חברה בת של Foxconn (המייצרת את מכשירי האייפון), וכך נסללה חזרתה לשוק של נוקיה כיצרנית סמארטפונים, הפעם, מבוססי אנדרואיד.


טלפון עם מצלמת 2 מגה פיקסל בשנת 2017. זה בעייתי כמו שזה נשמע (צילום: גד גניר)



נחזור לנוקיה 3310, כוכב MWC 2017. ב-HMD השקיעו לא מעט כסף כדי לחזור להשתמש במותג נוקיה. איך מחברים מחדש את הקהל למותג שהפסיק לייצר טלפונים סלולריים משובחים באמצע העשור הקודם? באמצעות נוסטלגיה. נוקיה מתכוונת ברצינות להציע אותו למכירה. לא מדובר באבטיפוס, מוקאפ או כל דבר אחר בסגנון. מדובר במכשיר אמיתי שנוקיה מקווה למכור. אנשים גם יקנו אותו בשם הנוסטלגיה וישמרו אותו ככל הנראה במגירה בחדר השינה בתירוץ שמדובר בטלפון חלופי לשעת חירום.


 Nokia 3310 (צילום: גד גניר)

נוקיה 3310 (צילום: גד גניר)



נוקיה 3310 הוא כאמור מכשיר "טיפש", שלא תומך בהתקנת אפליקציות. יש לו אמנם מסך צבעוני (בגודל 2.4 אינטש וברזולוציה של 240 על 320 פיקסלים), הוא מסוגל להשמיע את הרינגטון של נוקיה, ואפילו יש בו את סנייק. בניגוד למכשיר הראשון יש לו גם חיבור Micro USB, חריץ הרחבה לכרטיס זכרון, ואפילו שקע אזניות שלנוקיה 3310 המקורי ולאייפון 7 אין. אז למה יש לי בעיה איתו? כי המכשיר הזה הוא תעלול יח"צני. תעלול יח"צני מעורר הערצה, תעלול יח"צני שראוי להילמד בבתי ספר ליח"צנות, תעלול יח"צני שעבד אפילו עליי, עובדה שאני כותב עליו. ועדיין, הוא מהווה היפוך מושלם לכל מה שנוקיה 3310 סימל. נוקיה 3310 היה סמל הפרקטיות בשנת 2000. בשנת 2017, מכשיר שלא ניתן להתקין עליו וואטסאפ, מכשיר עם מצלמת 2 מגה פיקסל, מכשיר שלא תוכלו לשתף ממנו תמונות הוא לא פרקטי בכלל. הוא לא מגביל רק אתכם, הוא מגביל את הסביבה שנאלצת לסבול אתכם ואת השגעונות הנוסטלגיים שלכם. כן, דרך הנוקיה 3310 אני פונה אל כל אותם יצורים אנוכיים שמתמידים בהתנגדותם לסמארטפונים: אנחנו ב-2017. לא תצליחו לחנך את העולם, לא תצליחו להחזיר את הגלגל לאחור, וכל היפסטר שמסתובב כיום עם נוקיה ישנה עם מסך שחור לבן ומנסה לשכנע את הסביבה שהרבה יותר נוח לו שאי אפשר להשיג אותו ולשגע אותו, הוא אדם מעיק. מעיק כי אי אפשר להשיג אותו ואי אפשר לשגע אותו ובימינו, האפשרות להשיג אותך באמצעי התקשורת שכולם משתמשים בהם ולשגע אותך באמצעותם, היא קרבן שכולנו כחלק מחברה אנושית מתקדמת צריכים להקריב. זכותו של כל אדם להוציא את הטלויזיה מהבית. זכותו של אדם לא להחזיק חשבון פייסבוק. מוזר, אבל לגיטימי. כשמישהו מתעקש לא להחזיק חשבון וואטסאפ, הוא מחייב אותי לשלוח לו אס אם אס, להשתמש בפורמט מוגבל ולא נוח, ולמען האמת, בחלק המקרים גם פחות אמין. למה? כי *הוא* לא רוצה שישגעו *אותו*. אנוכיות לשמה.






לא רק האנשים שיקנו נוקיה 3310 מרגיזים אותי. גם למכשיר עצמו לא חסר: הרינגטון של נוקיה שהוטמע בו נשמע כמו חיקוי חיוור של המקור, והגרסה הצבעונית והמשודרגת של סנייק שכלולה איתו היא הדבר הכי חסר נשמה, והכי רחוק מהסנייק שכולכם זוכרים. אפילו העיצוב לא ממש מזכיר את המכשיר הישן והאהוב. נוקיה 3310 כושל אפילו בדבר היחיד שבו תוכנן להיות טוב בו: פריטה על מיתרי הנוסטלגיה והרגש. לטעמי, הצדעה לנוקיה 3310 היתה צריכה להראות כמו נוקיה 3310, עם העדכונים הדרושים: מערכת הפעלה שתומכת בשימושים הבסיסיים בטלפון סלולרי של ימינו, או במילים אחרות - אנדרואיד, מצלמה סבירה ואולי מסך מעט גדול יותר. נוקיה 3310 היה חדשני למדי לתקופתו, אין סיבה שנוקיה 3310  של העשור השני של המאה ה-21 יהיה מכשיר מוגבל.

נוקיה 6 (צילום: גד גניר)

נוקיה 6 (צילום: גד גניר)

נוקיה 5 (צילום: גד גניר)

נוקיה 5 (צילום: גד גניר)

נוקיה 3 (צילום: גד גניר)

נוקיה 3 (צילום: גד גניר)


ואיך מכשירי הנוקיה החדשים, מבוססי האנדרואיד? חסרי נשמה גם הם אבל לפחות פרקטיים. שלושה דגמים הוצגו ב-MWC 2017: נוקיה 3, 5 ו-6, כולם עם מפרטים טכניים של מכשירי ביניים לכל היותר, אבל בנויות למופת, ואפילו לא יקרות במיוחד. בנוסף, הם מריצים את הגרסה האחרונה של מערכת ההפעלה אנדרואיד, מגיעים עם ממשק האנדרואיד המקורי, ללא שינויים כמעט, ועם הבטחה להפיץ אליהם את עדכוני התוכנה והאבטחה בתדירות גבוהה ובמהירות. על פי כל פרמטר זה מכשיר אנדרואיד עם יופי של פוטנציאל, ועדיין, ממכשיר אנדרואיד שמגיע עם הלוגו של נוקיה הייתי מצפה ליותר: כמעט כל יצרנית לוקחת את אנדרואיד ובונה מעליה ממשק ייחודי משלה. החברה הפינית שלימדה חברות אחרות לפני 20 שנה איך לבנות ממשק משתמש לטלפון סלולרי, מסתפקת היום בתבנית הבסיסית של אנדרואיד ולא טורחת לצקת בתוך המכשיר איזשהו מגע אישי, איזושהי נשמה. יש כאלו שיעדיפו את זה ככה. אני אישית חושב שיש כאן פספוס.

6 תגובות

  1. רשומה נפלאה,
    עם הרבה נשמה, להבדיל מהנוקיה הנוסטלגית,
    ניכר שהרגשת שבעטו לך בבטן עם הפספוסים.

    אהבתי מאוד.
    אביב

    השבמחק
  2. מסכים איתך לגמריי. זה סתם גימיק שרוכב על נוסטלגיה מהעבר. אז או שזה ישאר במקומו המכובד בעבר או שיעדכנו את זה להווה.

    השבמחק
  3. חחח

    כנודניק מדופלם, אני שואב עידוד ותעצומות נפש מדבריך. אני לוקח את המסר שהזכות להטריד היא יסודית מאד.

    וכמובן בהערה זו מילאתי את חובתי.......

    השבמחק
  4. לטעמי יש איזו סתירה בסקירה שלך . מצד אחד אתה כותב שהסנייק לא מזכיר את זה המקורי ושהרינגטון הוא העתק גרוע למקור ומצד שני אתה כותב שהיית רוצה לראות תמיכה באנדרואיד , עם אפשרות לאפליקציות . אני מסכים עם הצד השני . כיום , אפילו כטלפון שני לא הייתי קונה אותו , כי מה יש לי לעשות עם לבנה כזו בשנת 2017 .. כלום ושום דבר . כצרכן מדיה חברתית וטכנולוגיה הייתי מתענה עם דבר כזה .

    השבמחק
  5. רכשתי אותו לפני יומיים וחזרתי למקשים בשמחה לאחר שנה של אייפון 4 ישן שניתן לי בירושה...
    מכשיר פשוט מאוד ובסיסי מאוד. קצת קשה להתרגל אליו בהתחלה, אבל למי שלא אוהב סמארטפונים ולא חובב טכנולוגיה כמוני - זה הפתרון.
    מי שמנסה להיגמל מסמערטפונים, אני בספק אם זה המכשיר בעבורו. כי הפונקציות בו בסיסיות להחריד.
    למי שלא צריך, ובעיקר לא רוצה יותר, זה מכשיר מעולה.
    יש בו שעון מעורר, יומן, הודעות SMS (מעצבנות, הסמן במקש השליטה הולך הפוך מכיוון החצים, משכיר WORD בעברית על יישור שורה לאנגלית) ושיחות.
    וזה כל מה שאני צריך.
    כל השאר לא מעניין אותי ואני לא זקוק לו (מקפיד מאוד על עקרון הרוצה לעומת צריך).
    יש בו אפילו יציאה לאוזניות וכרטיס זיכרון MSD בנפח 32GB, ככה שאפשר לשמוע קצת מוזיקה.
    המכשיר נשמע מצויין, הרמקול לשיחות נשמע על הכיפאק, הוא פשוט מאוד ואין בו שום כלום.
    יש אפשרות לפייסבוק וטוויטר (על דפדפן אופרה הנוראי) לא לוואטסאפ. לא יודע אם פועל היטב, לא ניסיתי.

    2 החסרונות העיקריים שלו הן:
    מקש השליטה האמצעי המרובע (למעלה/למטה, שמאלה/ימינה) שהוא ממש קשה לגישה ולתפעול, אפילו לבעל אצבעות קטנות כמוני.
    מנגנון כתיבת הודעות ה- SMS מעצבן מאוד. היישור מימין לשמאל עובד רוע כשמזיזים את סמן הכתיבה.

    אגב, ביקורת שלמה וכמעט לא כתבת ביקורת על הפונקציות ועל השימוש במכשיר :-)

    השבמחק
  6. החסרון העיקרי והאקוטי של ה- Nokia 3310 3G הוא שתיבת הודעות ה- SMS מתמלאת לאחר שימוש הגיוני של כשבועיים-שלושה, ולאחר התמלאותה (אפילו עם כרטיס זיכרון חיצוני 32GB מסוג SD Card) היא דורשת ממך למחוק הודעות ישנות בכדי לפנות מקום להודעות חדשות.
    כן כן!
    ממש ככה. ללא מחיקה של הודעות ישנות - לא תוכל לקבל SMSים חדשים.
    זה הפלאפון הכי גרוע שהשתמשתי בו אי פעם...
    לאחר כמעט חודש של שימוש ב- Nokia 3310 3G זנחתי אותו לאנחות (הלכו 400 ש"ח) בגלל שלא יכלתי לקבל SMSים חדשים עד שלא מחקתי את הישנים.
    זו בעיה מוכרת במכשיר.
    NOKIA איכזבה ברמה שלעולם לא אתן לה הזדמנות כזו שוב.

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

חדש יותר ישן יותר