כזאת ניסיתי: Insta 360 Air

לפני כמעט 10 שנים הציגה גוגל את Street View, תוספת מלהיבה לשירות Google Maps המאפשרת צפייה בתמונת VR של רחובות ונקודות עניין. 5 שנים לאחר מכן, יחד עם עדכון אנדרואיד לגרסה 4.2, הוצג Photo Sphere: מצב צילום המסייע לכם באמצעות רצף של צילומים ליצור תמונה פנורמית ב-360 מעלות, או אם תרצו, גרסה משלכם ל-Google Street View, בכל מקום שתבחרו ובאמצעות מצלמת הטלפון שלכם, בתנאי שמדובר במכשיר נקסוס. הגרסא הראשונה של Photo Sphere היתה מרשימה קונספטואלית אבל לא הציעה תוצאות מרשימות במיוחד. עם השקת אנדרואיד 4.3 וה-Nexus 7 2013, גוגל הציגה שיפור משמעותי באיכות התוצאות של מצב הצילום הזה. המשתמשים לא עטו על ה-Photo Sphere אך הוא נשאר כחלק ממצבי הצילום המובנים באפליקציה.


Insta 360 Air מחוברת אל ה-Nexus 6P שלי (צילום: גד גניר)


לפני קצת יותר משנה הציגה LG את ה-G5. יחד איתו הוצגו מגוון אביזרים נלווים (להם קראה LG "חברים"). חלקם התחברו ישירות למכשיר עצמו וחלקם התחברו באופן אלחוטי. אחד האביזרים המעניינים שהוכרזו באותה הזדמנות היתה מצלמה חיצונית שעושה פחות או יותר את מה ש-Photo Sphere איפשרה לכם לעשות כבר ארבע שנים לפני כן, רק בהבדל אחד משמעותי: בעוד Photo Sphere דרש שתצלמו רצף של עשרות תמונות בזויות שונות כדי לתעד את העולם סביבכם, המצלמה של LG עשתה זאת בלחיצת כפתור אחת, ואפילו יכולתם לעשות זאת מרחוק, בלי לגעת בה בכלל


המצלמה של LG היתה אמנם הראשונה בשוק, אך בעקבותיה הגיעו גם מצלמות של מותגים כמו סמסונג,Ricoh ואחרות. כפי שקורה לעיתים קרובות במוצרים שמביאים עימם חידוש טכנולוגי לשוק, היה מדובר במצלמות לא זולות במיוחד שמחירן החל ב-1000 ש"ח וצפונה. רגע לפני שטסתי ל-MWC 2017 אנשי באג ציידו אותי ב-Insta 360 Air, מצלמה חדשה המציעה גם היא צילום VR, אבל עושה זאת באופן קצת שונה: במקום מכשיר נפרד המתחבר בבלוטות' אל הטלפון שלכם, ה-Insta 360 Air מתחברת אליו באופן פיזי לשקע הטעינה שלו. המצלמה שאני קיבלתי לבדיקה מגיעה עם חיבור USB Type C (החיבור של רוב המכשירים שיצאו לשוק בשנה האחרונה), אך ישנה גם גרסה עם חיבור Micro USB למכשירים כדוגמת ה-Galaxy S7 של סמסונג שרק מאוחר יותר אימצה את תקן החיבור החדש יותר. ישנה גם גרסה המיועדת לחיבור לאייפון, אך היא היא נראית אחרת, ומציעה סט קצת שונה של יכולות.


Insta 360 Air (צילום: גד גניר)


לתצורה הזאת יש יתרונות וחסרונות. בצד החיובי, המצלמה לא דורשת טעינה נפרדת כמו המצלמות שהזכרתי קודם, כלומר, לא צריך לזכור לטעון אותה לפני השימוש. היא מקבלת את כל הכוח שהיא זקוקה לו היישר משקע הטעינה של המכשיר. בנוסף, מאחר ואין לה כרטיס זכרון משלה, משדר בלוטות' או סוללה, היא שומרת על מימדים צנועים יותר ביחס למצלמות האחרות. עוד יתרונות: חיבור פיזי הוא חיבור קל יותר וחשוף פחות לתקלות או קשיים בהתחברות מאשר חיבור אלחוטי. אין צורך אפילו להדליק אותה, רק לחבר אותה אל המכשיר והאפליקציה תיפתח מיידית.


Insta 360 Air מחוברת לסמארטפון (צילום: גד גניר)



מה החסרונות? בעיקר העובדה שהיא לא מציעה את כל היתרונות שמציעות מצלמות אלחוטיות: מאחר והיא מתחברת אל הטלפון שלכם, יראו אתכם בכל תמונה שתרצו לצלם באמצעותה. הנוכחות שלכם בתמונה תהיה כמעט תמיד מוזרה כי איפשהו היד שמחזיקה את הטלפון ועליו המצלמה תחתך או תהפוך ל"שקופה". הדרך היחידה להתמודד עם החסרון המובנה הזה היא להשתמש בטיימר באפליקציה, לתזמן את הצילום למועד מדויק, להציב את המכשיר איפשהו, להתרחק ולהתפלל שלא ייפול בינתיים. מעבר לכך, העובדה שהיא אינה מסוגל לעבוד בזכות עצמה, אומרת שתהיו חייבים להסתמך על זכרון הטלפון שלכם וחשוב מכך, על הסוללה שלו. סוללה היא מצרך יקר, בייחוד בטיולים, הסיטואציה הטובה ביותר לקחת אליה מצלמה מסוג זה. זה מאוד נוח שלא צריך לטעון את המצלמה בנפרד, אבל פחות נוח לדעת שכל חיבור של המצלמה אל המכשיר ושימוש בה, בא על חשבון אחוזי סוללה יקרים כשאתם מחוץ לבית.


Insta 360 Air, מגיעה (גם) עם שקע USB Type C (צילום: גד גניר)



מה עוד? ההסתמכות על שקע הטעינה אומרת שב-99% מהמקרים, כדי לעשות שימוש במצלמה, תאלצו להפוך אותה. נדיר למצוא כיום סמארטפונים ששקע הטעינה שלהם נמצא בחלקם העליון. מרגע שחיברתם את המצלמה אל הסמארטפון והאפליקציה נפתחה אוטומטית, המסך מתהפך כדי שהמצלמה תהיה בחלקו העליון. אם המכשיר שלכם כולל מקשי ניווט וירטואליים, הם פשוט יופיעו בחלקו התחתון של המסך ההפוך והכל בסדר. אם יש לכם מכשיר מקשי ניווט וכפתור בית פיזיים שאינם חלק מהמסך, הם מן הסתם ישארו במקומם ואז הניווט בתפריטי המכשיר קצת פחות נוח. מעבר לכך, מאחר והתקע בתחתית המצלמה צריך להכנס עד סופו אל שקע הטעינה של המכשיר, לפני שתחברו את המצלמה אל הסמארטפון שלכם, תאלצו להסיר את הקייס ממנו.


(צילום: גד גניר)

(צילום: גד גניר)



כמו כל שאר מצלמות ה-VR בשוק, גם Insta 360 Air בנויה משתי עדשות "עין הדג", רחבות מאוד הממוקמות גב אל גב. כל עדשה מכסה 210 מעלות לכל כיוון, וחיבור בין התוצרים של שתי העדשות מייצר את ה"כדור" שנותן את חויית ה-360 מעלות (חלק מזוית הצילום חופפת, אני יודע ש-210 מעלות כפול 2 לא שווה 360 מעלות). התפר בין שני חצאי הכדור ברוב המקרים כמעט ואינו מורגש וגם המצלמה עצמה מפיקה תמונות באיכות לא רעה בכלל. רזולוציית הצילום בסטילס היא 3008 על 1054 פיקסלים, והרזולוציה בוידאו היא 2560 על 1280 פיקסלים. המצלמה נתמכת בסוגים וסדרות ספציפיים של מעבדים סלולרים (בעיקר הנפוצים, שימו לב לפני שאתם קונים שהמעבד של המכשיר שלכם נמצא ברשימה), ודורשת זכרון RAM מינימלי בנפח 2 גיגה, ומערכת הפעלה אנדרואיד בגרסה 5.1 לפחות. בכל הקשור לצילום אין כאן הבדל בינה לבין מצלמות קונבנציונליות. באור יום ובתנאי תאורה טובים התמונות יצאו חדות, ברורות ומפורטות. בתנאי תאורה פחות טובים נחשפים לחסרונות שמביא איתו הצמצם הצר יחסית, f/2.4: ניכר גרעון מסוים בתמונות, ישנה ירידה בעושר הצבעים וטשטוש, בעיקר של עצמים זזים.





האפליקציה המפעילה את המצלמה כוללת גלריה של תמונות שמשתמשים מכל העולם צילמו באמצעותה והסכימו לשתף עם שאר המשתמשים (גם אתם יכולים אם ממש תרצו). בנוסף, היא משמשת כגלריה עבור התמונות שצילמתם (לא תוכלו לצפות בהם באמצעות אפליקציה אחרת). בכל תמונה ניתן לצפות בכמה מצבים: ניתן לגלול אותה באמצעות האצבע או להזיז את המכשיר כדי להביט לכיוונים אחרים בתמונה. בנוסף, ניתן לצפות בתמונה במצב Small Planet, שהדרךהטובה ביותר לתאר אותו הוא כמעין פנורמה מעגלית שיוצרת תמונות שנראות כמו, ובכן, כוכב קטן. מסך ההגדרות כולל אפשרויות כמו קביעת איכות הסרטונים או התמונות שתצלמו (כדי לחסוך בתעבורת רשת בזמן העלאת הצילום ליוטיוב או פייסבוק), מדריכים כיצד להשתמש בה, הוספת מיקום באמצעות GPS, קביעת אורך סרטון מקסימלי ל-15 שניות, ואפילו אפשרות מיותרת להפליא להוסיף Watermark בנקודת החיבור של התמונות, מעין חותמת, אבל לא אישית, כי אם כזאת הכוללת את לוגו Insta 360 Air. בשום שלב שהמצלמה היתה אצלי, לא חשתי מספיק אסיר תודה לחברה המייצרת אותה, שאסכים להוסיף לתמונה לוגו שלה. דרך האפליקציה תוכלו לשתף תמונות 360 אל הוואטסאפ, פייסבוק, פייסבוק מסנג'ר, אינסטגרם, טוויטר וכו'. כשמדובר בסרטון וידאו, אל אפשרויות השיתוף נוסף גם חשבון youtube. כמו כן, רוצים לשתף בטלגרם? בגוגל פלוס? באייסיקיו? ב-IRC? באפשרותכם להעלות את התמונה לשרתי החברה ולקבל לינק אליו יוכל להכנס כל מי שתרצו. דוגמאות לקישורים מהסוג הזה ניתן למצוא כאן, כאן, כאן וגם כאן. כבעל דף פייסבוק הפריע לי שאין באפשרותי להעלות את הסרטון היישר לדף: נאלצתי להעלות אותו קודם לחשבון הפייסבוק האישי שלי ולשתף את הסטטוס שהכיל את סרטון ה-360 על הדף. את הסרטונים שתעלו מהמצלמה אל חשבון היוטיוב שלכם תוכלו לראות דרך משקפי תלת מימד. לא חייבים Gear VR, וניתן בהחלט להסתפק ב-Google Cardboard ותואמיו. עוד משהו שהפריע לי בסרטוני הוידאו הוא העובדה שלא ניתן לערוך ולחתוך אותם דרך האפליקציה. ניתן רק לשתף אותם As Is.

Insta 360 Air (צילום: גד גניר)


תיעוד של רגע באמצעות מצלמה מהסוג של Insta 360 Air הוא תיעוד שמכניס אתכם בכל פעם מחדש לאותו מקום, ומאפשר לכם להרגיש כאילו אתם שוב שם, להתבונן לצדדים ולשים לב לפרטים חדשים שלא הבחנתם בהם. ביום יום סביר להניח שלא תשתמשו בה, אבל התיעוד שהיא מאפשרת לכם בטיול בחו"ל ובאירועים חשובים הוא די מדהים. נכון להיום, מחירה של Insta 360 Air בגרסת ה-Micro USB וגרסת ה-USB Type C הוא 599 ש"ח, פחות או יותר כמו מחירה בחו"ל ושאפו ליבואנית על כך. במחיר הזה היא מהווה את אחת האופציות הזולות ביותר (אם כי לא הזולה ביותר) שניתן למצוא בישראל לקניית מצלמת 360, ובכך היא מנגישה את אפשרות הצילום הזאת גם למי שלא רוצה לקרוע את הכיס, עם יחסית מעט פשרות.

המצלמה נמסרה לצורך הבדיקה באדיבות רשת Bug.

3 תגובות

  1. כתוב מצויין כתמיד,
    כיף שאתה פורש כנפיים רחבות
    וכותב על מוצרים מעניינים שכנראה לא אקנה לעולם,
    במקום על עוד איזה פלאפון.
    שא ברכה,
    אביב

    השבמחק
  2. שלומות לך
    אני נתקלתי בבעיית תאימות למכשיר הs7 אדג' עם גירסת 7 של אנדרואיד,בעוד שמכשיר הגיבוי שלי G3 עם גירסת 6 של אנדרואיד עבד כשורה.
    בריאות ותודה על הסקירות

    השבמחק
  3. תודה רבה על הסקירה המצוינת.
    אתה יודע לומר מילה על ההבדל בין האיכות של ה INSTA 360 ל LG 360, שעולה בארץ כיום 450?
    תודה.

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

חדש יותר ישן יותר