כזאת ניסיתי: כאן OD

תאגיד השידור הציבורי כבר משדר. לא רק שהוא משדר, הוא משדר 24/7 מתחת לאף של נתניהו, ביטן ורגב. מה הוא משדר? מוזיקה בלבד בתחנות רדיו אינטרנטי, ללא הפסקות לתשדירי שירות או רחמנא ליצלן חדשות. הוא התחיל לעשות זאת לקראת סוף חודש נובמבר באתר התאגיד, ולפני קצת יותר משבועיים עלתה לחנויות האפליקציות של אפל ואנדרואיד האפליקציה הרשמית, בשם המעט אירוני "כאן OD". אני ממעט בבדיקת אפליקציות, במיוחד חינמיות לחלוטין מהסיבה הפשוטה שבשביל להתרשם מאפליקציה חינמית, אינכם זקוקים לי, תורידו אותה ותנסו אותה בעצמכם. במקרה של כאן OD היא חינמית, אבל מאחר ומדובר בחלק מהשידור הציבורי, וממומנת מהמיסים שאני ואתם משלמים, ראוי לבדוק אם יש תמורה בעד מס ההכנסה.

התפריט הראשי של כאן OD. רוצים מוזיקה ים תיכונית? גללו (צילום: גד גניר)


כשהשירות עלה לאויר בנובמבר, הוא כלל שלוש תחנות רדיו בלבד: "כאן נוסטלגיה", "כאן להיטים" ו-"כאן אלטרנטיבי". במהלך הזמן נוספו עוד תחנות והשמות קצת השתנו: "כאן אלטרנטיבי" הפך ל"קצת אחרת", ואל "להיטים" ו"נוסטלגי", התווספו "שיא הרגש", "קלאסי" "90-80" וכדי שלמאזינה והשרה מירי רגב לא יהיה על מה להתלונן, יש כאן את "ים תיכון". מירי, אם את בכל זאת רוצה להתלונן, תמיד תוכלי להתרעם על כך שבמסך הראשי של האפליקציה, תחנת "ים תיכון" נדחקה למקום החמישי, מיקום שצריך לגלול את המסך כדי להגיע אליו.




הוידג'ט לוילון ההתראות של אפליקציית האנדרואיד


תחנת הרדיו האינטרנטי - "נוסטלגי"

כאמור, התחנות משדרות 24 שעות ביממה. המבחר נאה והפלייליסט של כל תחנה ותחנה רחב למדי. אם אתם מאזינים פאסיביים, כאלו שרק רוצים להפעיל את האפליקציה, לבחור תחנה ולתת למוזיקה להתנגן, האפליקציה הזאת תעשה את העבודה מבחינתכם. באמצע שנות ה-90, מספר שבועות לפני ש-99FM עלתה לשידור, החלו שידורי ההרצה של התחנה, במהלכם שודרה שם מוזיקה ללא הפסקה. ידעתי שזה זמני, אבל הימים היו ימי טרום ה-MP3, שלא לדבר על אפליקציות מוזיקה כמו אפל מיוזיק או Tidal. באותם ימים, בהם הברירה היתה בין להאזין לקלטת בווקמן, לבין להאזין לרדיו קונבנציונלי, תחנה שמשדרת מוזיקה עכשוית נון סטופ היתה אטרקציה. כיום יש מבחר אדיר של אפליקציות שמספקות שירות דומה, ומוזיקה ללא הפסקה זה נחמד, בטח כשמדובר במוזיקה ישראלית ובטח כשהיא בחינם וללא פרסומות. נחמד, אבל לא מספיק. כשאני בא לבדוק את הפונקציונליות של כאן OD, אני מביא בחשבון שמדובר בשירות שונה לחלוטין מאפליקציות מוזיקה כדוגמת ספוטיפיי או Apple Music. ההשוואה המתבקשת היא לאפליקציה של תחנת רדיו כמו ECO 99 music. ועדיין, אפילו כשאני מנטרל מההשוואה את העובדה של-99FM יש תכנים אחרים פרט למוזיקה, האפליקציה של תאגיד השידור הציבורי נחותה בכל פרמטר אפשרי. יודעים מה? נחותה זה עדין מדי. "מביכה" מתאים יותר לתיאור האפליקציה הזאת שנבנתה במימון כספי המיסים שלנו וכולי תקווה שצפויה לה מתיחת פנים מאסיבית עם תחילת השידורים בסוף אפריל.

מה כל כך מביך באפליקציה הזאת שאני ואתם שילמנו עליה? מלבד שבע התחנות עליהן דיברתי קודם, האפליקציה מציעה תפריט פלייליסטים, ואפילו תפריט די מגוון. בוחרים נושא כללי כמו מוזיקה ישראלית, בוחרים פלייליסט מתוך המבחר, המסך מחשיך ואז קורה משהו מדהים. מתחיל להתנגן פלייליסט, לא תאמינו, מ-Youtube. מעבר לעובדה שזה נראה חובבני, זה לא שמיש: סרטונים ביוטיוב הם משהו שנפסק מיידית ברגע שבחרתם לעבור למסך הבית או אפילו לאפליקציה לגיטימית לחלוטין לשימוש בעודכם מאזינים למוזיקה כמו נניח Waze או דפדפן אינטרנט. כדי להנות מהפלייליסטים של שיתוף הפעולה בין כאן OD ויוטיוב, עליכם להשלים עם העובדה שהמוזיקה תתנגן רק כל עוד הוידאו רץ על המסך. הפלייליסטים הם פונקציונליות הקיימת אך ורק באפליקציה. לא תוכלו להנות מהתענוג הזה באתר התאגיד, מקום שבו איכשהו הדבר הזה יכול היה להיות דווקא כן שמיש, מאחר והמוזיקה יכולה להתנגן בטאב נפרד. לשם ההשוואה, תפריט הפלייליסטים ב-ECO 99 music כולל התאמה לסיטואציות ("עושה ספורט", "בדרכים", "בדיוק קמתי"), תתי סיטואציות ("ספינינג", "לרוץ" ועוד לדוגמה ב"עושה ספורט"), ואז בחירה בין מספר פלייליסטים שונים. לא כולם זקוקים לזה, אבל זה בדיוק מה שעושה את ההבדל בין אפליקציה שיש בה ניהול תוכן ועריכה מוזיקלית, לבין אפליקציה שנראית כמו חלטורה לכל דבר.

נושאים כלליים לפלייליסטים

פלייליסטים משנות ה-80. מכאן ממשיכים ל-Youtube

אם כבר דיברתי על מעבר לאפליקציה אחרת, בהאזנה לתחנות הרדיו הרגילות, כאן OD דווקא ממשיכה בניגון. אם תרצו לחזור אל האפליקציה תגלו שב-90% מהמקרים תחזרו אל השקופית של עליית האפליקציה ותאלצו לחכות מספר שניות עד שתיטען מחדש. דרך טובה להתגבר על העניין המעיק הזה באפליקציית האנדרואיד הוא להשתמש בווידג'ט בוילון ההתראות. הווידגט דל כמו כל האפליקציה ומאפשר ניגון או עצירה של הניגון. המידע שמופיע בווידג'ט הוא חלילה לא שם השיר המתנגן כמו שהייתם מצפים, אלא רק שם התחנה ותמונת האוירה שלה. בהחלט נוסטלגי.

מסך ההגדרות


מה עוד ניתן למצוא באפליקציה של כאן? כלום. שיטוט בתפריט ההגדרות מציג אפשרות חיבור לרשתות חברתיות. השד יודע למה צריך להתחבר דרך האפליקציה לפייסבוק ולטוויטר, אבל אמרתי שאנסה בכל זאת. לא עובד. בפייסבוק קיבלתי הודעת שגיאה שחושפת כי האפליקציה מוגדרת מבחינת פייסבוק כאפליקציה בתהליך פיתוח. בטוויטר לא קיבלתי את זה אפילו, פשוט לא התחבר. ב"אודות" קיבלתי את המידע החשוב שמספר ה"גר" (גרסה! גרסה! !You had one job) הוא 1.2.4. כולי תקווה שגרסה 1.2.5 לא תראה כמו משהו שיכול לשמש את דוד ביטן כנימוק טוב לסגירת התאגיד, כי "גר" 1.2.4 עושה זאת מצוין.

1 תגובות

  1. חחח, בחירת נושא מצויינת,
    וכתיבה נהדרת, לא רק על גאדג'טים מחורבנים,
    אלא על חיינו בצד הטכנולוגיה שאמורה לשפר אותם.

    תודה!
    אביב

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

חדש יותר ישן יותר