כזה פספסנו: Moto Z Play

ישנם פרמטרים מאוד ברורים והגיוניים לפיהם מבקרי חפיצים בוחרים מה הם רוצים לבדוק ועל מה הם יעדיפו לוותר: קודם כל, החפיץ הזה צריך לעניין אותי ושאאמין שיעניין גם אתכם, הקוראים. בנוסף הוא צריך להיות רלוונטי וזמין לקנייה לקהל הישראלי, והוא גם צריך להיות עדכני. מאחר שאנחנו גרים בישראל, כל נושא הרלוונטיות והזמינות לקנייה בארץ יוצרים מצב שעל הדרך אנחנו מפספסים המון סמארטפונים אטרקטיביים. סדרת Moto Z שהוכרזה לפני קצת יותר משנה לא הגיעה באופן רשמי לישראל. קיים אמנם יבואן רשמי למותג מוטורולה, אך זה בחר מסיבותיו שלא לייבא את מכשירי הסדרה לארץ הקודש. גם יבואנים פרלליים נמנעו מלייבא אותו, והאופציה היחידה שנותרה בפני מי שזכר חסד נעורים ל-StarTAC, RAZR ו-Milstone היא לייבא אותו באופן עצמאי. הבעיה עם האופציה הזאת היתה שהמכשירים האלו היו יקרים מדי ביחס למפרט שלהם גם ככה, ולמחיר הזה היה צורך להוסיף כ-34% אחוז מס קנייה ומע"מ, מה שהפך את כל העסק ללא כדאי.

Moto Z Play (צילום: גד גניר)


אז איך Moto Z Play, מצא את דרכו אליי ולמה אני טורח לבדוק מכשיר שדגם ההמשך שלו כבר הושק בחו"ל? ובכן, קודם כל כי זה הבלוג שלי ומותר לי לעשות בו מה שבא לי. ועדיין, מה שבא לי זה שיהיה לכם מעניין להגיע לכאן. ה-Moto Z Play הוא מכשיר מעניין, חיצונית, פנימית וקונספטואלית, והוא זכה להמון ביקורות מאוד אוהדות מצד אתרי טכנולוגיה בחו"ל במהלך השנה החולפת. מעבר לכך, בתקופה האחרונה אתרי מכירות סיניים פופולריים החלו להציע אותו לקנייה במחירים אטרקטיביים מבעבר, גם עבור הקהל הישראלי. האם העובדה שהמכשיר הזה נמצא בשוק למעלה משנה צריכה לפסול אותו מראש? כנראה שלא, אבל במכשיר הספציפי שבדקתי יש כוכבית ענקית שכדאי לשים לב אליה. לפני שאגיע לכוכבית, אתחיל מהמכשיר עצמו.



Moto Z Play, קורא טביעות האצבעות עובד מצוין, אבל מעוצב מוזר ונראה לא קשור (צילום: גד גניר)

ה-Moto Z Play הוא הדגם הזול מבין שלושה מכשירי סדרת Mozo Z שהוכרזו בדיוק לפני שנה. גולת הכותרת של Moto Z Play, Moto Z ו-Moto Z Force היתה ה-Moto Mods, האפשרות לחבר אליהם תוספים שונים ומגוונים כמו פאנלים בסגנונות שונים, סוללת גיבוי, רמקולים, מצלמה משודרגת ואפילו מקרן (!). ההתרגשות הגדולה סביב המודים האלו היתה בגלל העובדה שבניגוד נניח ל-LG G5 שגם הציע תוספים משלו, במקרה של מכשירי Moto Z, אין צורך לכבות את המכשיר. המודים מתחברים באמצעות מגנט אל חלקו האחורי של המכשיר. בדומה ל-G5, המודים האלו מרשימים בעיקר על הנייר: למצלמה שפותחה בשיתוף עם ענקית הצילום השבדית Hasselblad לוקח שניות ארוכות להתמקד והיא יקרה להחריד. המקרן, כצפוי, מציע איכות תמונה מאכזבת, ובמחיר שתידרשו לשלם עבור תוסף הרמקולים של JBL, תוכלו למצוא רמקולים אלחוטיים איכותיים לא פחות, (אפילו של JBL עצמה!) כך שלא ברור מה התועלת הגדולה בלהצמיד אותם לגב המכשיר. אז ממה כולם התלהבו ב-Moto Z Play? בניכוי הגימיק של Moto Mods, דווקא המכשיר שעל הנייר נראה חלש יותר מהאחרים בסדרה, מציע איזון מעולה בין ביצועים, זמן עבודה בין טעינה לטעינה, וחויית שימוש כללית נהדרת.

כשאני אומר חלש יותר, חשוב לשים זאת בפרופורציות. Moto Z Play מצויד בערכת השבבים Snapdragon 625 הזכורה לטוב מ-Xiaomi Redmi Note 4 Qualcomm 4+64, ומ-Xiaomi Mi Max. זכרון ה-RAM מגיע בנפח של 3 גיגה, וזה גם מה שעושה ככל הנראה את ההבדל בביצועים בינו לבין ה-Redmi Note 4 Qualcomm: יותר אפליקציות נשארות פתוחות ברקע ב-Xiaomi, מה שמתורגם למעבר זריז יותר ביניהן, ותחושה כללית זריזה יותר. זה לא הופך את Moto Z Play לאיטי. חויית השימוש בו מהירה ביחס למכשירים אחרים ברמת המחיר הזאת, אם כי עדיין, 4 גיגה RAM ולא 3 היו הופכים אותו ככל הנראה למהיר יותר. המכשיר אותו קיבלתי לבדיקה הוא בגרסה המיועדת לשוק הסיני. בחומרה, ההבדל בין הגרסה הזאת לגרסאות המיועדות למפעילה Verizon, ולגרסה המיועדת לשאר העולם מתבטאת באפשרות לשימוש בסים כפול, ובנפח אחסון פנימי גדול יותר בנפח של 64 גיגה.
הרמקול ממוקם בחלק העליו של המכשיר, יחד עם מבזק עזר למצלמת הקדמית (צילום: גד גניר)

התוכנה היא המקום בו העניינים מתחילים להסתבך. כדי לא להלאות אתכם בפרטים טכניים אתן לכם את השורה התחתונה: בחלק מהמכשירים שאתם מזמינים מאתרים סיניים, תקבלו גרסת תוכנה שנראית כמו זו של המכשירים שאינם מיועדים לשוק הסיני, אבל מאחר שלא מדובר בגרסה המקורית איתה אמור היה לצאת המכשיר הזה מהמפעל, אין אפשרות לעדכן אותה לגרסאות אחרות. במילים אחרות, במקרה של Moto Z Play שתקנו באתרי קניות סיניים אתם תקועים על Android Marshmallow לנצח, למרות שהמכשירים הלא-סיניים קיבלו כבר עדכונים לגרסאות הכי עדכניות של אנדרואיד נוגט, ואף צפויים לקבל את גרסה O לכשתצא. למעשה, גם המכשירים בגרסה הסינית, שנמכרו בשוק הסיני עם גרסת התוכנה המקורית שלהם, החלו לקבל עדכון גרסה ל-Android 7, אך זו, כרגיל אינה כוללת את האפליקציות והשירותים של גוגל, מה שהופך אותה ללא רלוונטית עבור המשתמשים בישראל.

מה כל כך נורא במכשיר שתקוע על מרשמלו? בעיקר נושא עדכוני האבטחה. המכשיר הזה מגיע עם עדכוני האבטחה של מערכת ההפעלה אנדרואיד נכון לחודש יולי 2016. פירוש הדבר הוא שכל פרצת אבטחה שהתגלתה במערכת ההפעלה אנדרואיד ונאטמה במכשירים שקיבלו עדכוני אבטחה, ב-Moto Z Play הספציפי הזה, הפרצות נשארו פתוחות לרווחה. נשמע מטריד? זה אכן מטריד. מצד שני, זה לא שונה במיוחד מהסטנדרט של יצרניות רבות בשוק האנדרואיד. מכשירי הפיקסל והנקסוס של גוגל הם המכשירים היחידים הזוכים לעדכוני אבטחה חודשיים. כל השאר מעדכנים את המכשירים שלהן עם עדכוני האבטחה האלו אחת לכמה חודשים במקרה הטוב. מה שמתסכל כאן הוא שדווקא מוטורולה ידועה בסטנדרט המצויין שלה מהבחינה הזאת, כיצרנית שהיתה בבעלותה של גוגל עד לפני מספר שנים, ובמכשיר הספציפי הזה, היתרון הזה מפוספס.

ממשק אנדרואיד נקי לחלוטין, למעט אפליקציות בודדות של מוטורולה (צילום: גד גניר)


להוציא את העניין הלא פעוט של העדכונים, בחויית השימוש הכללית, המכשיר הזה זהה לגרסה הגלובאלית שלו, וזה משהו מבורך. הממשק הוא ממשק אנדרואיד נקי לחלוטין: כל אפליקציות הבסיס: גלריה, חייגן, הודעות, יומן, שעון, הכל של גוגל. התוספות היחידות של מוטורולה/לנובו הן אפליקציית מדריך לשימוש במכשיר, אפליקציה לניהול ה-Moto Mods, ואפליקציית שליטה על פיצ'רים מיוחדים כמו תצוגת התראות על המסך הכבוי, שליטה קולית, ושליטה על הטלפון באמצעות מחוות. מחוות זה לא דבר חדש: יצרניות כמו מייזו, HTC, LG ואחרות מציעות כבר שנים דרכים לתקשר עם המכשיר כשהוא נעול. אין ל-Moto Z Play רשימה ארוכה מדי של מחוות, אבל אלו שכן קיימות כאן הן אינטואיטיביות וקלות מאוד לשימוש: ניעור של הטלפון מדליק את הפנס שלו. סיבוב של המכשיר לאורך הציר שלו ימינה ושמאלה פותח את אפליקציית המצלמה, סיבוב נוסף מחליף בין מצלמת הסלפי למצלמה האחורית. אם תניחו את המכשיר על המסך שלו, הוא יעבור למצב שקט לחלוטין. ההבדל כאן הוא שהמחוות מתבססות על פעולות טבעיות ולא על ציור של צורה כלשהי על המסך הכבוי, וכפי שאני יכול להעיד מנסיוני, הרבה יותר קל להתרגל למחוות כאלו ולהשתמש בהן באופן יומיומי. גם כאן, לא הכל מושלם: המחווה להעברת הטלפון למצב שקט מופעלת לפעמים גם בכיס שלא בכוונה, וגם אינה מנוטרלת עד שלא משחררים את הטלפון מנעילה ומחזירים אותו למצב רגיל באופן ידני.

מבחוץ, Moto Z Play מציע עיצוב ייחודי למדי: חלקו האחורי עשוי זכוכית, כשתחתיה גימור של קוים עגולים המקיפים את מערך הצילום הגדול והבולט החוצה. בתחתית גב המכשיר ישנה שורה של מגעים לחיבור ה-Moto Mods. שתי הגרסאות הלא-סיניות של המכשיר מגיעות עם כיסוי אחורי מעוצב המתלבש על גב המכשיר ומעלים את בליטת המצלמה. מי שרוכש את Moto Z Play בגרסה הסינית לא מקבל את התוספת הזאת. מסגרת המכשיר עשויה מתכת עם איזורים שאינם מלוטשים ומעוגלים מספיק לטעמי. גם מיקום הכפתורים אינו מושלם: הם מוקמו קרוב מדי לקצה העליון של המכשיר, ואפילו עבור בעל אצבעות ארוכות כמוני, הם לא מאוד נוחים לשימוש. עוד תלונה: הם בערך באותו גודל והמרחק ביניהם זהה. כפתור הנעילה אמנם קיבל גימור מחוספס כדי להפריד אותו מהשאר, אבל זה לא מנע ממני פעמים רבות לנסות להנמיך את עוצמת השמע ובמקום זאת לנעול את המכשיר.

מבט מקרוב על נקודת החיבור של ה-Moto Mods (צילום: גד גניר)


חלקו הקדמי של המכשיר נראה סטנדרטי למדי, למעט קורא טביעות האצבעות המעוצב כריבוע קטן שנראה קצת לא קשור. הקורא הזה אמנם לא משמש כאמצעי ניווט בממשק המכשיר כמו במכשירים של Meizu או Huawei, אבל הוא משמש לא רק לפתיחת המכשיר כי אם גם לנעילתו. המסך, בטכנולוגיית Super AMOLED וברזולוציית 1080p נראה נפלא, חד, בהיר צבעוני, ובאיכות מעולה באופן כללי ביחס למה שבדר"כ מקבלים בטווח המחיר של המכשיר הזה.

המצלמה של Moto Z Play לא רעה, אבל לא יוצאת דופן בביצועיה ממצלמות של מכשירים אחרים בקטגוריה. מהירות המיקוד שלה סבירה, והתמונות נראות על מסך המכשיר מצוין. במבט על התמונות במסך גדול יותר מתגלה עיבוד אגרסיבי מעט של התמונה ומריחות קלות, אבל שוב, ברמה סבירה בהחלט. צילום בחושך מפיק תמונות נאות, אבל מהירות המיקוד יורדת משמעותית, מה שאומר שכדי לייצר את התמונות הנאות הללו, אתם צריכים יד יציבה וסבלנות. המצלמה הקדמית גם לא מביאה בשורות גדולות, אבל כמו המצלמה האחורית, לא נופלת מזו של הנהוג ברמת המחיר הזאת. תוספת לא כל כך שכיחה שמציע Moto Z Play היא פלאש קדמי שאמור לשפר את ביצועי המצלמה בתנאי תאורה לא אידיאליים, אך בפועל גורם ברוב המקרים לסלפי שלכם להראות הרבה יותר מיוזע מבמציאות.

(צילום: גד גניר)

(צילום: גד גניר)

(צילום: גד גניר)

(צילום: גד גניר)


ל-Moto Z Play סוללה בקיבול 3510mAh. זה קיבול נדיב, אבל לא הנדיב ביותר שיצא לי לפגוש בסמארטפונים, ואף על פי כן, מדובר באחד הסמארטפונים עם ביצועי הסוללה הטובים ביותר שפגשתי בשנתיים האחרונות. Moto Z Play ניצח אותי בהקשר הזה: בימים של שימוש סטנדדרטי, הייתי מסיים את היום עם 55-60% סוללה. בימים בהם ניסיתי לאתגר אותו, ימים שכללו ניווט עם WAZE במשך שעה וחצי, גלישה צפייה בסרטונים ביוטיוב, וחברות בקבוצות פעילות במיוחד בוואטסאפ, סיימתי את היום עם 20-25 אחוז סוללה. רוצים את זה בפחות סובייקטיבי? בממוצע, ניתן להגיע עם המכשיר הזה למשהו שבין 8 ל-9 שעות מסך דולק. זה הממוצע שהייתי מגיע אליו במשך יומיים של שימוש, ללא טעינה. תענוג. למכשיר שקע טעינה מסוג USB Type C, והוא מגיע עם מטען קיר, כזה שלא ניתן לנתק בו את הכבל מהמטען עצמו. המטען הזה תומך בתקן טעינה מהירה ייחודי למכשירי המותג מוטורולה. אתם אכן מקבלים טעינה מהירה, אבל לא הכי מהירה בשוק: רבע שעה טעינה תיתן לכם משהו כמו 25% טעינה, ממצב של סוללה ריקה לחלוטין. 25% סוללה במקרה של Moto Z Play זה לא מעט. מה שקצת מעיב על החגיגה הוא שהמכשיר מתחמם באופן משמעותי בזמן הטעינה. זה לא שלא ניתן להשתמש בו כך, זה פשוט לא נוח. לנובו לא הזניחה גם את התפקוד הבסיסי של המכשיר כטלפון המשמש לשיחות: הרמקול ממוקם באותו מקום ממנו בוקע השמע לשיחות טלפון רגילות, והוא מספק עוצמת שמע מרשימה. גם השמע באפרכסת עצמה לא רע בכלל, הן מבחינת איכות והן מבחינת עוצמה.

Moto Z Play. עיצוב ייחודי (צילום: גד גניר)


את Moto Z Play תוכלו לרכוש במחיר של כ-249 דולר, או 901 ש"ח באתרי קניות כגון Gearbest, עליאקפרס ואחרים. למחיר זה יתווסף מע"מ כאשר המכשיר ייכנס לארץ, תוספת של כ-200 ש"ח, כלומר, מחיר המכשיר עומד על 1100 ש"ח. אם היה מדובר בגרסה הגלובאלית של המכשיר, הייתי אומר לכם שמדובר במציאה מטורפת שאסור לפספס: זה מכשיר זריז למדי, עם מסך נהדר ועם סוללה קשוחה בצורה פנומנלית. מאחר ומדובר בגרסה הסינית, ומאחר והמכשיר לא יתעדכן לעולם, יש בו מום מובנה, שלי אישית קשה להתעלם ממנו. במובן מסוים, הדבר דומה למכוניות בשוק הליסינג: חלק מדגמי המכוניות המיועד לחברות הליסינג, מגיע עם רמת אבזור נמוכה יותר, לפעמים זה אף מתבטא בכמות נמוכה יותר של כריות אויר. אפשר לנסוע ברכב כזה שנים, להנות ממנו ולהיות מאושרים. ביום שבו יתנגשו בכם בדיוק באיזור שבו אמורה היתה להיות כרית אויר, העסקה תראה הרבה פחות אטרקטיבית. עדכוני האבטחה הם כמו כריות האויר האלו. תוכלו להעביר את השנים הקרובות עם Moto Z Play כזה ולהנות ממנו מאוד. לא אגזים אם אומר שזהו אחד המכשירים שהכי ערערו את ההעדפה הקבועה שיש לי למכשירי דגל. מצד שני, אם יום אחד תקומו בבוקר ותגלו שמישהו ניצל את פרצות האבטחה שלא נחסמו במכשיר הספציפי שאתם קניתם ב-500 ש"ח פחות, תיקון הנזק יעלה לכם הרבה יותר.

2 תגובות

  1. קודם כל אומר שאני מאוד נהנה לקרוא את הסקירות שלך. מכשירים טובים יש למוטורולה אבל כמעט תמיד לא מוערכים כמו סמסונג, אפל וכו'.. ברשותי מוטורולה דרויד טורבו 2 שהוא מכשיר בלעדי לורייזון האמריקאית וכמובן מקבילו של האקס פורס שנמכר בזמנו באירופה וגם בארץ ללא הצלחה. בניגוד למכשיר שבחנת, המכשיר שלי הגיע אליי לפני פחות משנה עם אנדרואיד 5.1, כמעט מיד התעדכן ל6.0 ולא הרבה זמן לאחר מכן התעדכן לנוגט 7.0. באג נוראי שלא היה לי בגרסאות הקודמות הוא שבמצלמת המכשיר לאחר העדכון לנוגט אי אפשר להחליף בין מצלמה קדמית לאחורית ואי אפשר לעבור לצילום וידאו.. לאחר קריאת הסקירה שלך ניסיתי לנער את המכשיר והמצלמה הופעלה.. עוד ניעור קטן ועברתי למצלמת הסלפי... עכשיו איך עוברים לוידאו?!? בכל מקרה תודה על סקירה מהנה ועל ה"טיפ" שקיבלתי על הדרך..

    השבמחק
  2. "*מוטורולה* לא הזניחה גם את התפקוד הבסיסי של המכשיר כטלפון המשמש לשיחות:"

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

חדש יותר ישן יותר