כזה ניסיתי במהלך השבוע האחרון: Huawei P20 Pro

אירוע ההכרזה של המכשירים החדשים של וואווי בשבוע שעבר בפריז התחיל כמו זה של שנה שעברה, וכנראה כמו אלו שקדמו להם. לאף אחד מהנוכחים אין אשליות לגבי מה שמצפה לו באירוע מהסוג הזה: מנה טהורה ומזוקקת של סופרלטיבים דרמטיים, השוואות לא מאוזנות והסברים שיווקיים בציפוי מונחים טכניים. השנה, החלק של ההשוואה למתחרים קיבל אפילו משקל רב יותר מהנהוג בז'אנר, גם במונחי השקה של מכשיר סיני. את הסיבה האמיתית שבגללה וואוי התעכבה כל כך הרבה על ההשוואה למתחרותיה קיבלו הנוכחים שם רק כשעה וחצי לאחר שהאירוע החל, ברגע בו נחשפו מחירי המכשירים החדשים. כל עוד וואווי התבצרה בתדמית יצרנית הסמארטפונים הסינית שמשיקה מדי שנה אלטרנטיבות משתלמות ואטרקטיביות, החברה יכולה היתה להשאר במקום השלישי המכובד בטבלת המכירות העולמית. השנה החליטו כנראה בוואווי שהגיע הזמן לפתוח מבערים.

Huawei P20 Pro (צילום: גד גניר)

איך וואווי מתכננת לעשות זאת? באמצעות שינוי מסחרי ושינוי קונספטואלי. בצד המסחרי, וואווי ניסתה השנה להכנס לראשונה לשוק האמריקאי. כניסה משמעותית לשוק האמריקאי יכולה להתבצע רק דרך חבירה לאחת או יותר ממפעילות הסלולר. היוזמה הזאת כזכור קרסה כבר בינואר כשכל מפעילות הסלולר אליהן פנתה וואווי בחרו להפנות לה את הגב: אם תשאלו את האמריקאים, זה בגלל שוואווי משתפת פעולה עם השטן ומרגלת אחר משתמשי המכשירים שלה. טענות אחרות מדברות על כך שהלו"ז והאסטרטגיה של וואווי נקלעו לזמן ולמקום הלא נכון, היישר אל קו האש של מלחמת הסחר בין סין לארה"ב. זה משאיר את וואווי עם שינוי קונספטואלי בלבד: המכשירים הסימפטיים, המתומחרים בצורה יחסית הוגנת ומכילים פשרות נסבלות שלה הביאו אותה למקום מסוים. וואווי לא רוצה להשאר במקום הזה, ורוצה להראות שגם למי שמעוניין בטוב ביותר יש מה לחפש אצלה. הטוב ביותר עולה יותר, אבל אם וואווי היתה מכניסה אותו דרך אחת מהמפעילות הגדולות בארה"ב בתוך תכנית תשלומים ארוכת טווח, סביר להניח שהמחיר הגבוה היה גלולה שניתן לבלוע יותר בקלות. כעת, לאחר שהתנגשה בחומה היחידה שטראמפ הצליח עד כה לבנות, נותר לוואווי לנסות למצוא לקוחות חדשים. את הלקוחות החדשים האלו היא תמצא בקהל שעד כה לא נרתע מרמות המחירים שאפל וסמסונג טיפסו אליהם. המשימה של וואוי היא לשכנע אותם שהפעם מה שיש לה להציע טוב יותר, וטוב מספיק כדי לדרוש עליו סכום של 899 יורו, גבוה יותר אפילו ממחירו של iPhone X.



ריצ'ארד יו, מנכל וואווי ברגע חשיפת המכשירים החדשים (צילום: גד גניר)

ה-P20 Pro הוא החשוב מבין אלו שהוכרזו ביום שלישי שעבר. בנוסף לו הוכרזו גם P20, מכשיר עם מפרט פחות חזק ובעל מערך צילום כפול סטנדרטי שאמנם הצליח איכשהו להשיג ציון מעט גבוה יותר במבחנים של Dx0 מאלו של המכשירים של אפל, גוגל וסמסונג. ועדיין, כשבאותו ערב מוכרז מכשיר עם מערך צילום בעל שלוש מצלמות ובאופן כללי מפרט חזק יותר, הזרקורים כצפוי מאירים פחות על המכשיר הצנוע יותר. ה-Mate RS Porsche Design הוא כבר הקצה השני של הסקאלה: הוא אמנם מכיל חיישן טביעת אצבע מתחת למסך, ושתי אפשרויות אחסון פנימי שהקטנה מביניהן היא 256 גיגה, אבל עם תג מחיר שמתחיל ב-1695 יורו, הסיכוי שהמכשיר הזה יהפוך למשהו מעבר לצעצוע לעשירים חובבי אנדרואיד קלוש. אפילו אפל לא היתה מעזה ללכת לשם.

סורק טביעות אצבעות מתחת למסך, נפח אחסון פנימי שמתחיל ב-256 גיגה ומחיר שמתחיל ב-1695 אירו - ה-Mate RS Porsche Design (צילום: גד גניר)


זה משאיר אותנו עם P20 Pro, מכשיר שנראה שוואווי דחסה לתוכו כמעט כל פנטזיה אפשרית של כתבי טכנולוגיה. בראש ובראשונה, מערך הצילום בעל שלושת העדשות: עדשת טלפוטו עם חיישן ברזולוציית 40 מגה פיקסל וייצוב תמונה הנעזר ביכולות ה-AI של המעבד. שתי העדשות הנוספות הן במערך הרגיל של וואווי המתבסס על מצלמת שחור לבן ומצלמת צבע שהחיבור ביניהן יוצר תמונות בעלת הפרדת צבעים מעולה וטווח דינאמי רחב מאוד. מצלמת ה-40 מגה פיקסל ומצלמת ה-20 מגה פיקסל מצוידות גם בצמצמים רחבים מאוד (f/1.7 ו-f/1.6) מה שתורם עוד יותר לביצועי המכשיר בחשיכה. Dx0 לא הסתפקו במתן ציון חסר תקדים (109, כאשר +Galaxy S9 שהחזיק עד שבוע שעבר במקום הראשון בטבלה מסתפק בציון של 99 נקודות), הם יצאו מגדרם וקבעו שוואווי דילגה על דור או אפילו שניים של טכנולוגיית צילום סלולרית. מההתרשמות שלי עד כה מהמכשיר, לא מדובר בהגזמה. לא פגשתי עד היום מכשיר שמצלם כל כך טוב בלילה. ישנה מגמת שיפור קבועה בתחום הזה בכל השוק, בכל רמות המחיר. כל היצרניות מבינות שרמת הציפיות של משתמשי סמארטפונים מהמצלמות שלהם נמצאת כל הזמן בעלייה, אבל מה שוואווי עשתה כאן חריג.
מערך הצילום הייחודי של Huawei P20 Plus (צילום: גד גניר)

זה לא מסתכם רק ב-3 עדשות וחיישנים גדולים מהממוצע. זו כל חויית הצילום במכשיר: הודות ליכולות ה-AI של המעבד, המצלמה יודעת לזהות את האובייקט המצולם ולהתאים עבורו את אופי הצילום. גם ב-Mate 10 Pro היו היכולות האלו, אבל כאן מספר סצינות הצילום שהמכשיר יודע לזהות לבד גדל מ-13 ל-19, והתהליך מתבצע בצורה מהירה יותר, מדוייקת יותר והתוצאות טובות יותר. אתם יכולים לדוגמה לעבור למצב פורטרט כשאתם מצלמים מישהו מקרוב, אבל רוב הסיכויים שהמצלמה תבחין בכך בעצמה ותעבור אוטומטית להגדרות הצילום המתאימות. פיצ'ר חשוב נוסף במצלמה הוא מצב חשיפה ארוכה ללא צורך בחצובה, אחת ההבטחות שגרמו להכי הרבה גבות להתרומם במהלך ההכרזה. מי שאי פעם ניסה לצלם תמונות של חשיפה ממושכת באמצעות DSLR יודע שכל תזוזה כאשר התריס פתוח יכולה לחרב את התמונה. לכן, כל מי שמצלם תמונות מהסוג הזה משתמש בחצובה, והמהדרין אף משתמשים בשלט כדי שאפילו הלחיצה על הדק הצילום לא תרעיד את המצלמה. לא ברור איך האנשים של וואווי עשו זאת, אבל כדי ליצור תמונה של חשיפה ארוכה ב-P20 Pro, כל שנדרש מכם זה להחזיק את הטלפון בצורה יציבה (ברמת יציבות של יד אנושית ממוצעת) למשך חמש שניות. למרבה ההפתעה זה אכן עובד והתוצאות מרהיבות כפי שניתן לראות בתמונות המצורפות.

(צילום: גד גניר)

(צילום: גד גניר)

(צילום: גד גניר)

(צילום: גד גניר)


מערך הצילום המשולש מציע שתי אפשרויות זום אופטי בלבד: רגיל, וכפול 3. בנוסף, יש כאן זום היברידי: השימוש בחיישן ברזולוציה של 40 מגה פיקסל יחד עם ייצוב תמונה נהדר מאפשר שילוב בין זום אופטי לדיגיטלי עם פגיעה נמוכה יחסית באיכות התמונה. אין כאן ניסים, בזום היברידי אתם מתקרבים יותר אל האובייקט (זום כפול 5) אבל מתפשרים קצת על התוצאה הסופית. ההבדל הוא שהפעם, הפשרה קטנה מתמיד.

ללא זום (צילום: גד גניר)
זום כפול 3 - אופטי (צילום: גד גניר)

זום כפול 5 - היברידי (צילום: גד גניר)

וואווי שילבה במצב הפורטרט במצלמה גם סוגי תאורה שונים, בדומה למצב הפורטרט ב-iPhone 8 Plus וב-iPhone X. אפשר להגיע עם זה לתוצאות לא רעות שבהחלט מזכירות צילומים בסטודיו, אבל חייבים להודות שנקודתית הפיצ'ר הזה עובד טוב יותר אצל אפל. ההבדל בא לידי ביטוי בניגודיות בתמונה, בפירוט וביכולת לחתוך בצורה משכנעת ועדינה את הרקע מסביב לאדם שבתמונה. ככל הנראה זה קשור לעובדה שמערך הצילום הקדמי של P20 Pro הוא איכותי, אבל פחות מתקדם מזה הקיים ב-iPhone X, ואינו יודע לבצע סריקה תלת מימדית של פני המצולם. זה משפיע גם על מנגנן זיהוי הפנים ב-P20 Pro: המכשיר משתחרר מנעילה במהירות גבוהה משמעותית מזו של iPhone X, אך מדובר בסריקה דו מימדית בלבד שאינה מאובטחת דיה כדי לאשר לדוגמה תשלומים באינטרנט. זיהוי הפנים לא רק מהיר, הוא גם חרוץ: לא חייבים להציב את הטלפון ישירות מול הפנים, הוא ידע להיפתח אפילו אם הפנים שלכם מעט בזוית. מעבר לזה, הוא יודע לזהות את הפנים שלכם גם בחושך, ואם ללחוץ על כפתור הנעילה עדי להפעיל את זיהוי הפנים זה מאמץ רב מדי עבורכם, ניתן להגדיר שהמנגנון יופעל כשזיהה שהרמתם את המכשיר מהשולחן. לא סומכים על המנגנון הזה? תוכלו להשתמש בקורא טביעות האצבעות שנשאר בחלקו הקדמי של המכשיר. וואווי היא בין היחידות שבחרו להשאיר שם את הקורא למרות המעבר לשולי מסך דקיקים, ובהחלט מגיעות לה על כך מחמאות.

המצלמה הקדמית (צילום: גד גניר)

קורא טביעות האצבעות עדיין מקדימה וטוב שכך (צילום: גד גניר)


אין בעיני נושא מאוס יותר ממגרעת המסך. כמות האמוציות שהיא מצליח למשוך אליה, כמות האנשים שמזדעזעים ממנה, מהעובדה שהיא מועתקת מאייפון, מהעובדה שמי שטוען שהיא מועתקת מאייפון לא מבין כלום כי היה לפניו טלפון אנדרואיד עם מגרעת (ה-Essential), והכל בהגזמה ובאיבוד פרופורציות. מדובר בסה"כ באילוץ טכנולוגי סביב בחירה עיצובית, אילוץ טכנולוגי שסביר להניח שפתרון אלגנטי שלו ייתן תירוץ טוב ליצרניות הסמארטפונים לייקר עוד קצת את המכשירים היקרים ממילא שלהן, וזאת מבלי שטיפלו בבעיות שמשפיעות באופן ניכר יותר על השימוש היומיומי בסמארטפון. וואווי מאפשרת למשתמשים ב-P20 Pro להכהות את כל האיזור משני צידי המגרעת, וכך להשאר עם מסגרת עליונה אחידה, כשהויתור הוא רק על ה"זליגה" של טפט מסך הבית או האפליקציות עצמן עד למסגרת (אם כי שורת הסטטוס הכוללת את חיווי הסוללה, השעה והקליטה נשארים במקומם, רק ברקע שחור).  האמת? ב-P20 Pro יש סיבה טובה להתעצבן על המגרעת. אחרי שתי שקופיות בהכרזת המכשיר שמתמקדות בסימטריה שלה ובעובדה שהיא קטנה מזו של אפל, מפתיע לגלות שה-UI של וואווי לא מסתדר מי יודע מה טוב איתה. מדובר בשני באגים קטנים ומעיקים: חלק מהאפליקציות לא מותאמות לעבודה בצורת המסך החדשה, מה שגורם לכך שלעיתים חלק מהטקסטים בחלקו העליון של המסך עולים זה על זה לכמה שניות, עד שהם מסתדרים במקומם. בנוסף, בחזרה למסך הבית ישנם לפעמים הבזקים: אם אתם חובבי תיאוריות קונספירציה אז זה נראה כאילו מישהו מצלם את המסך שלכם אך הניחוש שלי הוא שסה"כ מדובר בתופעת לוואי של המעבר בין מסכי אפליקציה ומסך הבית. להגנתה של וואווי יאמר שהמכשיר עדיין לא הגיע אל לקוחות. רק היום מתחילה המכירה המוקדמת שלו בחו"ל וסביר להניח שהנושא יטופל בעדכון גרסה עוד לפני שהמכשיר יגיע אל הקונים. כך או כך, קשה לי להאמין שהמצב ישאר כפי שהוא לאורך זמן: גוגל כבר הודיעה שגרסאות האנדרואיד הבאות ידעו להתמודד עם קיומה של המגרעת טוב יותר ולא מן הנמנע שגם אם וואווי לא תצליח לטפל בעניין בעצמה, הפתרון יגיע כחלק מובנה במערכת ההפעלה.

עם מגרעת (צילום: גד גניר)

עם מגרעת מוצנעת (צילום: גד גניר)


מחפשים סיבות טובות יותר להתעצבן על וואווי ועל ההשראה שהיא מקבלת אפל? הנה כמה: שקע האזניות בוטל, לא ניתן להרחיב את זכרון המכשיר באמצעות כרטיס זכרון וגב זכוכית. כל אלו הרגיזו כבר ב-Mate 10 Pro, אך לוואווי זה לא ממש משנה. בשימוש היומיומי, שנתיים אחרי שאפל (ומוטורולה לפניה, כן, אני יודע) החליטה להפרד משקע האזניות, ניתן לומר שאפילו לזה מתרגלים. אפילו עם ביטול אפשרות הרחבת הזכרון ניתן לחיות כאשר נפח האחסון המינימלי שאיתו מגיע המכשיר עומד על 128 גיגה. ומה לגבי גב הזכוכית? הנה סיבה מצויינת להתעצבן. גב זכוכית הוא נקודת תורפה לשלמות המבנית של המכשיר. נפילה בזוית הלא נכונה ותמצאו את עצמכם עם עיטור בצורת סדקים כעורים לאורך כל גב המכשיר שלכם. החיים בפחד הזה (או עם קייס שמסתיר את יופיו של המכשיר שלכם) היו טיפה נסבלים יותר אם גב הזכוכית הזה היה מכסה תמיכה בטעינה אלחוטית, אך כמו ב-Mate 10 Pro, גם כאן אין תמיכה כזאת. הדבר היחיד שניתן להגיד לזכותו של גב הזכוכית הזה: הוא נראה טוב, בייחוד בגרסה המשלבת שני צבעים.

גב המכשיר בשני צבעים (צילום: גד גניר)


ההתרשמות שלי על ה-P20 Pro מבוססת על קצת יותר משבוע של שימוש. לפיכך, קצת קשה לי בשלב זה להביע עמדה על דברים אחרים שלא התייחסתי אליהם כאן. בביקורת המלאה שאפרסם כאן בשלב מאוחר יותר, אתייחס יותר בפירוט לביצועי המכשיר, ולזמן הסוללה שלו. ובכל זאת, מההתרשמות הקצרה שלי אני יכול לספר לכם על סוללה מצויינת: בממוצע כ-6 שעות מסך, נתון ששם אותו במקום טוב באמצע בין Galaxy S9 Plus ל-OnePlus 5, אם כי ייתכן שהנתון הזה ישתנה בשימוש ממושך.

מתי יגיע המכשיר לארץ? לא ברור בשלב זה. מה שכן ברור זה שהמכשיר הזה מגיע להתמודדות מול מכשירים כמו Galaxy S9 ו-iPhone X ללא שמץ של רגשות נחיתות. במחיר של 899 אירו אין כאן בשורה צרכנית מרגשת, אבל בהחלט ישנה אלטרנטיבה מעניינת שבתחום הצילום מציבה כאן רף חדש.

11 תגובות

  1. אח, גד,
    המון תודה על המאמץ לספק לנו את הממתק הזה, ועוד במהירות,
    כל כך חיכיתי לשמוע מה יש לך לומר על המכשירים P20 ו P20 פלוס,
    אין כמוך, כתוב נהדר.
    חייב להשיג אותו, עכשיו.

    שלך
    אביב

    השבמחק
  2. תודה על הסיקור, מעדיף לחכות לG7

    השבמחק
    תשובות
    1. עצור! אתה מתכוון לLG??? אני מכיר לא מעט אנשים שהיו להם LG (כולל לי עצמי!), G3, G4, G5 ן-G6 וכולם. ללא יוצא מן הכלל. התפגרו בשלב כזה או אחר או שחיי הסוללה שלהם נדפקו לגמרי שהם היו צריכים להסתובב עם עוד סוללה, להחליף בצהריים ולקוות שהם ישרדו עד הערב.

      פשוט אל תעשה לעצמך את זה. אל.

      מחק
    2. לאשתי יש את ה-V20 והיא מאוד מרוצה. חיי הסוללה אכן דורשים שיפור, אבל לפחות אפשר בדגם הזה עדיין להחליף סוללה

      מחק
    3. היה לי g2 ועכשיו g4 ואני מאוד מרוצה משניהם. את בעיית הסוללה פתרתי ע"י החלפה בסוללה חזקה פי 2 של חברה חיצונית
      אבל רוב הטלפונים חלשים בסוללה. חוץ מזה, LG הפיקה הרבה לקחים מאז ואני חושב שהמכשירים האחרונים שלה מאוד מוצלחים

      מחק
    4. אודה לקבלת המלצה לסוללה ל g4, חזקה פי 2

      מחק
  3. מעדיף לחכות למכשיר של HTC. פחות מצלמות, אבל גם פחות רוגלה. עם כל הכבוד, ויש כבוד, המכשירים הסיניים אף פעם לא ייחשבו בטוחים בעיניי. אפילו אם הם יציעו את הטכנולוגיה הטובה ביותר במחיר הכדאי ביותר. עדיף לי קוריאני, טאייווני או אמריקאי עליהם.

    השבמחק
  4. מצטרף לנדב בעניין הLG. היה לי g3 ועכשיו עם השש והוא נוראי באותה המידה. בטריה ממש מחורבנת ובכלל טלפון לא משהו.

    השבמחק
  5. היה לי g3 g4 v10 ועדיין אני עם ג'י 5, וכולם בלי יוצא מן הכלל מתחמים מהר ועם סוללה נוראית אבל היי גד אחלה סקירה, מחכה כבר לסקירה המלאה...

    השבמחק
  6. מכחה ששיאומימכבר תדביק את הפער

    השבמחק
  7. גד כרגיל אין עליך בעולם ומתי ישווק בארץ וואלה מחכה ??

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

חדש יותר ישן יותר