כזה ניסיתי: MyKronoz ZeTime

העובדה שהשעונים החכמים הראשונים נוצרו ע"י חברות שביום יום מייצרות בעיקר סמארטפונים, דנה את הדורות הראשונים שלהם למומים מולדים מעיקים: המיגון מפני מים מוגבל, המסכים שלהם בקושי מתמודדים עם אור יום, הסוללה מחזיקה לכל היותר ליומיים של שימוש ואם לא תטענו אותם תשארו עם צמיד מגושם וחסר ערך על היד ביום השלישי. במהלך השנה וחצי האחרונות, חלק מהבעיות החלו להפתר: חלק מהשעונים היותר חדשים מגיעים עם מסכים המיועדים לשימוש בעיקר בשמש (כמו ה-Garmin vívoactive 3, וה-Amazfit Stratos), זמן הסוללה השתפר וכעת נע בין 3 ל-5 ימים, וגם העמידות במים שופרה: רוב השעונים שיוצאים כיום לשוק מציגים עמידות של 5ATM כך שניתן לשחות איתם ללא חשש.


ZeTime (צילום: גד גניר)


בכנס MWC 2017 הציגה לראשונה חברה בשם MyKronoz את הקונספט שלה לשעון חכם היברידי, שאמור לתת מענה לבעיות שהצגתי. מה זה אומר היברידי? ל-ZeTime יש מחוגים פיזיים, כמו של שעון קונבנציונלי וגם מסך מגע כמו של שעון חכם. חודש לאחר מכן, פתחה החברה קמפיין בקיקסטארטר עם יעד מימון של כ-50,000$. עד לסיום הקמפיין כחודש לאחר מכן, הוא גרף כ-5,333,792$, לא פחות מפי 100 מהיעד המקורי. בסוף ספטמבר 2017 נשלחו השעונים ל-26,828 התומכים בפרוייקט, ואז החל הייצור הסדרתי שלו. בשבועות האחרונים החלה חברת נוטליג לייבא אותו באופן רשמי לישראל, ושלחה אליי אחד לבדיקה.



ZeTime על היד שלי (צילום: גד גניר)

אולי זה המחוגים האמיתיים ואולי זה העיצוב כולו של השעון, אנשים בסביבתי פשוט שמו לב אליו יותר מלכל שעון אחר שבדקתי לאחרונה. התגובות נעו אמנם מ"וואלה גד, איזה יופי סוף סוף שעון אמיתי" ל-"לא אהבתי", אבל ברובן היו בהחלט חיוביות. ה-ZeWatch הוא קודם כל שעון ואחרי זה חכם, וזה בדיוק מה שהעיצוב משדר. במבט ראשון וגם שני, אין שום דבר בעיצוב השעון שמסגיר את היותו שעון חכם. היחידה שקיבלתי מגיעה עם רצועת מתכת עם סוגר מגנטי, מה שהוסיף לרושם הכללי שהשעון משדר. מעבר לרושם, הוא באמת בנוי ומורכב כהלכה, ואפילו הסוגר המגנטי מתפקד כפי שהייתם מצפים שיתפקד. בכל הקשור לבנייה ועיצוב לא חיפפו כאן. אגב, זוכרים את נושא העמידות למים? השעון הזה אמנם לא נראה כמו שעון צלילה, אבל הוא עמיד במים עד לעומק של כ-50 מטר.

הרושם המצוין נפגם מעט כשפוגשים לראשונה במסך ובממשק המשתמש של ה-ZeTime. השעון עוצב ותוכנן בשוייץ, אבל הממשק לא משדר את אותה יוקרה שהשעון עצמו משדר. הבעיה היא בעיקר ברזולוציית המסך: מדובר במסך בגודל 1.22 אינטש, עם רזולוציה של 240 על 240 פיקסלים. לשם השוואה, ה-Huwaei Watch מגיע אמנם עם מסך טיפה גדול יותר (1.4 אינטש), אבל עם רזולוציה כמעט כפולה, 400 על 400 פיקסלים. על מה כבר משפיע ההבדל הזה של 180 פיקסלים? על האופן בו מוצגים הגופנים על המסך, הם פחות חדים ונראים, מה לעשות, פחות נאים מאלו שתמצאו אצל יצרניות מוכרות יותר בעולם השעונים החכמים. מעבר לכך, יש ל-MyKronoz עוד לא מעט עבודה לעשות על ליטוש העיצוב של הממשק. אין כאן בעיות פונקציונליות, אבל הממשק נראה מעט בנאלי ונטול סגנון.

המחוגים מתיישרים בצורה אופקית כדי לא להפריע לממשק השעון (צילום: גד גניר)

שליטה על פקדי השעון (צילום: גד גניר)

מבט מקרוב על שלושת הכפתורים הפיזיים וה"כתר" (צילום: גד גניר)

התראה בעברית. ברגע שהן הופכות לארוכות מדי, או כוללות שילוב של עברית ואנגלית, הסדר קצת משתבש (צילום: גד גניר)


"אבל המחוגים לא מסתירים את מה שמופיע במסך?" היתה ללא ספק השאלה שחזרה על עצמה הכי הרבה פעמים אצל אנשים שהתעניינו בשעון. התשובה לשאלה הזאת היתה "לא". באופן קבוע, המחוגים מציגים את השעה. ברגע שתכנסו דרך ממשק השעון להודעה כלשהי, לוח השנה או לכל פעולה אחרת המציגה טקסט על המסך הקטן, המחוגים ייתיישרו זמנית באופן אופקי, והממשק יסתדר מעל ומתחת לקו שיוצרים המחוגים. כשהמסך ייכבה שוב, המחוגים יחזרו להציג את השעה כרגיל.

מערכת ההפעלה של השעון אם לא הבנתם זאת עד עתה, היא מערכת הפעלה מקורית של MyKronoz. אין כאן חנות אפליקציות, אבל השעון מגיע עם כל אפליקציה בסיסית שהייתם מצפים שיגיע איתה: מעקב פעילות גופנית (את הנתונים שנשמרים באפליקציית השעון בסמארטפון, ניתן לסנכרן לאפליקציית Strava), מד דופק, מזג אויר, יומן שיחות, הודעות, סטופר, שליטה על המוזיקה בטלפון, הפעלת התראה למציאת הטלפון ועוד. מה עוד? מבחר של כ-24 עיצובי שעון ואפשרות לעיצוב שעון באופן אישי. העובדה שאין כאן חנות אפליקציות נשמעת מאוד לא אטרקטיבית, אבל אני חייב להודות שבשימוש יומיומי זה גיליתי שזה לא באמת הפריע לי. מה כן הפריע לי? העברית. השעון תומך בעברית, אבל עקב באג מרגיז, כל הודעה שאורכה למעלה משורה אחת, או כזאת שמשלבת אנגלית ועברית, מגיע בסדר מילים שונה ממה שהתכוון המחבר שלה. זה יותר טוב מעברית הפוכה, או בלי עברית בכלל אבל זה עדיין דורש כמה שניות להבין מה כתוב שם. לזכותה של MyKronoz יאמר שהיא שולחת עדכונים בצורה די תכופה לשעון, נקווה שאחד העדכונים יביא תיקון לסוגיה הזאת. לשעון אגב אין נפח זכרון פנימי. בשעוני ספורט יש לזכרון פנימי ערך גדול יותר: ניתן להעמיס עליו שירים, להתחבר אליו בבלוטות' ולצאת נניח לריצה בלי הסמארטפון. למרות העמידות במים, אני בספק אם תרצו לצאת לספורט עם שעון המתכת האלגנטי והכבד הזה, ככה שקשה לקרוא להעדרו של זכרון פנימי חסרון שאי אפשר לחיות איתו.





גב השעון, יש כאן מד דופק (צילום: גד גניר)

זה מה שקורה כשלוחצים על הכפתור האמצעי: מצב תאורה לסיטואציות בהן תעדיפו לא לסנוור את הסביבה (צילום: גד גניר)


השליטה בממשק יכולה להתבצע דרך מסך המגע של השעון, או לחילופין דרך שלושה כפתורים בצידו הימני. מהר מאוד הבנתי שהכפתורים נוחים בהרבה לשליטה על השעון מאשר המסך, ומגיבים מהר יותר ממנו. בגדול, הכפתור העליון והתחתון מדליקים את המסך עם עיצוב השעון שנבחר, שמציג את ההתראה האחרונה שהתקבלה. לחיצה על הכפתור האמצעי מדליקה אף היא את המסך, אבל מאירה רק את המחוגים ומציגה על המסך קוים המייצגים את השעות. המצב הזה טוב בעיקר למצבים בהם אינכם רוצים לסנוור את הסביבה או למשוך יותר מדי תשומת לב כמו באולם קולנוע. מסביב לכפתור האמצעי יש גלגלת, "כתר", שדרכו ניתן לגשת למסך ההודעות, או לחילופין למסך הפקדים שמאפשר מעבר בין צלילים לרטט, גישה מהירה למד הדופק, מזג אויר, עוצמת תאורה, מצב טיסה ועוד. מהר מאוד מתרגלים לממשק הזה ולמרות שהוא משווע לליטוש מבחינה אסתטית, הוא אינטואיטיבי וקל ללמידה ולתפעול.

הסוללה היא אחת מגולות הכותרת של ZeTime. היא לא בעלת קיבול ענקי, להיפך, במונחי שעונים חכמים מדובר בסוללה קטנה יחסית, 200mAh, אם כי האתגרים הניצבים בפניה קלים יותר מאלו של שעונים חכמים אחרים. בעוד שעונים חכמים אחרים נדרשים למצב Always On כדי להציג באופן קבוע את השעה בלי קשר להזזת היד לכיוון הפנים, ב-ZeTime יש כאמור מחוגים שמציגים את השעה. בכל רגע נתון שבו תסתכלו על המסך, תוכלו לדעת מה השעה גם מבלי שהמסך יתעורר לחיים. רוצים בכל זאת שבכל פעם שאתם מכוונים את השעון לפנים, המסך יידלק ותראו מה ההודעה האחרונה שקיבלתם? אין בעיה, גם אז, החלק החכם בשעון יחזיק לכם מעמד לפחות שלושה ימים לפי הצהרת היצרן. אני אישית הצלחתי למשוך ככה אפילו יותר, קצת יותר מארבעה ימים. ומה קורה כשנגמרת הסוללה? המחוגים ממשיכים לנוע. הצהרת היצרן מדברת על כ-30 יום פעולה, מה שאומר שגם אם שכחתם לטעון את השעון החכם שלכם, הוא אמנם לא יציג הודעות חדשות, אבל עדיין ימשיך לתפקד כשעון.

ZeTime (צילום: גד גניר)


מחירו של השעון מתחיל מ-1430 ש"ח באתר היבואן לשעון דומה עם רצועת סיליקון פשוטה יותר. היחידה אותה קיבלתי לבדיקה ומופיעה כאן בתמונות עולה כ-1730 ש"ח. ה-ZeTime הוא קודם כל שעון, ואח"כ שעון חכם: הוא נראה אלגנטי והוא מציע עמידות רצינית במים, תפקוד מצוין באור יום, וזמן סוללה ארוך במיוחד. אמנם הוא מגיע עם רשימה סגורה של אפליקציות, הייתי שמח אם המסך היה יותר איכותי, עיצוב הממשק שלו אולי טעון שיפור, ויש עוד פה ושם כמה דברים ללטש, אבל ברמה הפרקטית יש ליצרניות אחרות בהחלט מה ללמוד ממנו.

5 תגובות

  1. אחלה סקירה . יקר מידי לטעמי בשביל שעון עם מערכת הפעלה חדשה ועדיין לא פופולארית .

    השבמחק
  2. תודה על סקירה מעניינת, מעדיף עדיין את שיאומי ביפ, שמראה את כל הנתונים פלוס שעה כל הזמן, בהטענה אחת ל 45 יום. חושב שהביפ לא אלגנטי כמו זה שבסקירה, אבל נראה טוב ונותן את כל מה שהשעון כאן נותן, ובפחות מ 60 דולר
    שלך
    אביב

    השבמחק
  3. ואני הבן הרשע בהגדה:"מה העבודה הזאת לכם?" מי צריך את כל השטויות האלה?

    השבמחק
    תשובות
    1. לא ידוע24,
      תוכיח שאתה לא רובוט.

      אפרופו, אמרו לך כבר שאתה מה זה עמוק ונון-קונפורמיסט ובועט במוסכמות?
      לא?
      אז הנה אומרים.

      אביב

      מחק
  4. יש מחוג או חיווי שניות (seconds)?

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

חדש יותר ישן יותר