כזה ניסיתי: Dyson Cyclone V10

במשך חודשים הצלחתי להתחמק מלבחון את השואבים האלחוטיים של דייסון. זה לא היה קל, רוב הסובבים אותי שהתנסו בהם או קנו אותם, הרעיפו עליהם שבחים שנשמעו לי מופרכים מדי, אבל האמת שההתחמקות שלי מהשואבים הללו לא היתה לחלוטין במודע: היה לי פשוט דחוף יותר לבחון מוצרים שיש להם מסך מגע, שמתחברים לאינטרנט או שיש להם אפליקציה, והדייסונים לא ממש ענו על הקריטריונים הללו. ה-Cyclone V10, הדור החדש ביותר של השואבים האלו ממשיך לא לענות על הדרישות הללו, אבל הושק יחד עם הצהרה בובמסטית: דייסון תשקיע מעתה והלאה אך ורק בפיתוחם של שואבי אבק אלחוטיים ותחדל מהשקעה בכל סוג אחר, רובוטי או כאלו המחוברים לחשמל. את ההצהרה הזאת בחרתי אמנם שלא להשמיע בפני השואב של שיאומי שנח אצלנו בסלון, אבל היא כן הצליחה להגמיש את כללי הסלקציה שלי למוצרים שאני בודק.


Dyson Cyclone V10 (צילום: גד גניר)


למה דייסון החליטה לצאת בהכרזה כזאת? לטענתה, המנוע החדש שפותח עבור ה-Cyclone V10 מאפשר לשואבים אלחוטיים שלה להציג יכולות שאיבה שלא נופלות באיכותן מאלו של שואבים המחוברים באופן קבוע לחשמל. המנוע מסתובב במהירות מקסימלית של 125,000 סיבובים בדקה, מה שחייב שימוש בחומרים שאינם מתעוותים במהירויות כאלו ובחום שנוצר בהן. כך למשל ציר המנוע עשוי חומר קרמי, עמיד יותר ממתכת. הייתי נכנס איתכם לכל התיאורים הטכניים שדייסון סיפקה אבל מה שבאמת חשוב לדעת זה שהמנוע החדש קל יותר וקטן יותר במימדיו, מה שאיפשר שינוי דראסטי בעיצוב השואב: המיכל ממוקם באותו ציר כמו המנוע, בניגוד לדורות הקודמים בהם המיכל היה בניצב למנוע), מה שמונע איבוד של חלק מעוצמת השאיבה.



מבט חתך על המנוע והמבנה הפנימי של Dyson Cyclone V10 (צילום: גד גניר)

והוא אכן שואב מעולה. ברוב המקרים הספיק מעבר אחד שלו על הרצפה, בעוצמה החלשה ביותר, כדי להעלים לכלוך, חול, פירורים ואבק. גם בשטיחים זה הספיק רוב הזמן וכשזה לא הספיק, מעבר לעוצמה הבינונית או לגבוהה ביותר בלכלוכים עיקשים במיוחד, עשתה את העבודה. זה השלב שבו ההתלהבות של כולם תפסה גם אותי. עוצמת השאיבה של ה-V10 הופכת את מטלת ניקוי הרצפה והשטיחים לקלה, זריזה ויעילה יותר מתמיד. זו לא רק עוצמת השאיבה, זה גם ראש השואב שכולל מברשת ממונעת שסיביה מכים בלכלוך שחדר לעומק השטיח או סתם פירורים עקשניים, ומסייעת בפעולת הניקוי. אני לא לוקח כאן בחשבון בכלל שמדובר בשואב אלחוטי. ה-Cyclone V10 אכן שואב לא פחות טוב ממה שהייתם מצפים משואב אבק קונבנציונלי, ועושה זאת בעזרת סוללה, ללא כבל חשמל. בגזרת הרעש - למרות ההבטחות לצמצום הרעש ע"י המנוע החדש, עדיין מדובר ברעש משמעותי במיוחד בעוצמת השאיבה המירבית. אם אתם מתכננים לשאוב את איזור השולחן אחרי ארוחת ערב לילדים, ודאו שאתם עושים זאת לפני שהספיקו ללכת לישון.

אחד היתרונות המובהקים של שואבים אלחוטיים הוא היכולת לעשות בהם שימוש במיקומים שקשה להגיע אליהם עם שואבים קונבנציונלים, כמו לדוגמה, לשאוב אבק בחיבור בין התקרה לקיר, וילונות או בכל מקום אחר שאינו הרצפה. תמונות היח"צ של דייסון מציגות נשים אוחזות (ואפילו מחייכות תוך כדי) את השואב ומניפות אותו באויר. ובכן, הוא ככל הנראה קל יותר משואבים קודמים של החברה, אבל עדיין מדובר במשקל שקשה להניף באויר לאורך זמן, בטח באמצעות יד אחת. ועדיין, במהלך הבדיקה התגלה תפקיד נוסף שה-V10 מצטיין בו, קטילה של יתושים שהחליטו להתמקם על התקרה. אני כנראה אינפנטיל, אבל יש משהו בעיצוב החללי של ה-V10 וקודמיו (ולמעשה כמעט בכל מוצר אחר של דייסון) שקשה לשפוט אותו במונחים אמפיריים של עוצמת שאיבה או נוחות שימוש. הוא פשוט מגניב. שילוב הצבעים הייחודי, המיכל השקוף הגדול, הצינוריות שבולטות החוצה מהאיזור שבו ממוקם המנוע, ואפילו ההדק, הכל נועד לפתות את כל מי ששיחק בעברו במשחקי מחשב. העיצוב הזה פונה אל החלק הלא מפותח במוח של גברים (כמוני) שמעוניינים להסתובב עם כלי נשק מתקדם ולהשמיד דברים. אז נכון, כאן זה אבק, לכלוך ויתושים, אבל היי, זה עובד. במערבולת המגניבות הזאת נשכחו כמה דברים: ההדק למשל חייב להשאר לחוץ משך כל זמן השאיבה. אין כאן כפתור הדלקה וכיבוי. ההדק לחוץ? ה-V10 שואב. שחררתם את ההדק? השאיבה נפסקת. בירי על חייזרים זה לא כזה משנה, אבל בשאיבה שנמשכת יותר מכמה עשרות שניות, הלחיצה הממושכת קצת מציקה. ההדק אגב, רגיש להדהים. כמעט בכל פעם שהרמתי את השואב ונגעתי בעדינות (בטעות) בהדק, השואב נכנס לפעולה. מעבר לזה, הופתעתי לגלות שלמרות כל המגניבות שאופפת את ה-V10, המטען מתחבר פיזית אל שקע בשמורת ההדק של השואב. לא ציפיתי לטעינה אלחוטית, אבל כן הייתי מצפה שמכשיר שיושב בתחנת עגינה יתחבר למטען שלו בצורה יותר אלגנטית, ע"י מגעים, בלי הצורך לנתק את החיבור הזה. אגב, בתחתית תא הסוללה ישנו ריפוד גומי, הריפוד הזה מאפשר להשעין את ה-V10 בעמידה על קיר כלשהו, ומונע ממנו להחליק וליפול. זה נשמע כמו עניין שולי, אבל מאוד נוח שניתן להשאיר את השואב עומד גם כשמפסיקים לרגע להשתמש בו.

העיצוב החדש של ה-Cyclone V10 כולל מיכל איחסון ענקי בנפח של 0.76 ליטר. זה המון. במשך מספר שבועות בהן השואב שהה אצלי ונדרש ללא מעט עבודה, המיכל הזה פשוט סירב להתמלא עד הסוף. האמת שכשבסוף כן רוקנתי את המיכל, זה היה בעיקר כדי לחוות את דעתי על נוחות הפעולה ואלו הם רשמיי: כדי לרוקן את המיכל יש צורך לנתק קודם את מוט ההארכה מהשואב, ולמשוך בידית הממוקמת בתחתית המיכל. המשיכה הנדרשת בידית היא משיכה אסרטיבית יחסית, והפתיחה עצמה היא פתאומית, לפחות בפעמים הראשונות עד שמתרגלים לכך. מצד שני, כל המנגנון מעוצב בצורה שמרוקנת את התא לחלוטין מלכלוך ובמהירות.

Dyson Cyclone V10 (צילום: גד גניר)


הסוללה של Cyclone V10 תספיק לכם עפ"י הצהרותיה של דייסון (וגם לפי ההתנסות האישית שלי) לקרוב ל-60 דקות שימוש במצטבר. את ה-60 דקות הללו, זמן מרשים לכל הדעות תקבלו בשימוש בעוצמת השאיבה הנמוכה ביותר מבין השלוש. בעוצמה הבינונית, זמן השימוש הזה יחתך בערך בחצי, ואם תבחרו לרוקן את הסוללה בשימוש רק בעוצמת השאיבה המירבית, זה ייקח לכם כ-8 דקות בלבד. בדייסון מציינים כי הסוללה היא בטכנולוגיית ניקל קובלט אלומיניום, וששולבו בה רכיבים אלקטרונים שנועדו לווסת את צריכת החשמל ממנה ואת הזרם בטעינה, מה שאמור לסייע בהארכת חייה ושמירה על עוצמתה לאורך זמן. הייתי שמח לראות כאן אפשרות לשלוף את הסוללה ולהחליפה באחרת. ישנם שואבים בשוק שמציעים אפשרות כזאת, ובניגוד לסמארפון שניתן לחבר לסוללה ניידת ולהמשיך להשתמש בו, כאן לא ניתן לעשות זאת כך שכשמתרוקנת הסוללה, עליכם להמתין עד שתיטען.

מבט חתך על הסוללה של Dyson Cyclone V10 (צילום: גד גניר)


ה-V10 מגיע בשלוש רמות איבזור שונות. הגרסה אותה בדקתי היא הגרסה היקרה והמאובזרת ביותר בשם המחייב Absolute, וכוללת אביזר דו מצבי לניקוי כללי, אביזר לפינות, מברשת חובטת מיני ממונעת (לניקוי ספות, מותאם במיוחד לשערות בעלי חיים), מברשת בהנעה ישירה עם רולר רך "פלאפי" (מיועדת לניקוי פירורים גדולים ממשטחים עדינים), מארז נוסף של ראשים לניקוי משלים וכמובן מברשת ראשית בהנעה ישירה שהיא המברשת לשימוש כללי, בה עשיתי את השימוש הרב ביותר. למברשת הזאת ראש כדורי שמקנה לה יכולת תמרון מרשימה ביותר ומסייע מאוד להגיע לפינות שבדר"כ קשה להגיע אליהן.

מדובר בתענוג יקר: גרסת ה-Absolute של Cyclone V10 שבחנתי עולה כ-3090 ש"ח ביבוא רשמי. גרסאות מאובזרות פחות יחסכו לכם כמה מאות ש"ח: גרסת Animal תעלה לכם כ-2690 ש"ח (אבל לא תכלול את המברשת עם הרולר הרך או את סט המברשות לניקוי משלים), וגרסת MotorHead תעלה לכם כ-2200 ש"ח אבל תגיע רק עם האביזר הדו מצבי, אביזר לפינות והמברשת הראשית בהנעה ישירה. ה-V10 עושה את מה שהוא נועד לעשות על הצד הטוב ביותר, ובמחיר כזה חסר היה לו שלא היה עושה זאת באופן הזה. המוצר הזה מייצר צורך. זה לא שהוא מבצע פעולה שמעולם לא נעשתה בעבר, זו הדרך שבה הוא מאפשר לבצע את הפעולה הזאת. החיים איתו נוחים הרבה יותר ונקיים הרבה יותר, וכשהייתי צריך לשוב אל המטאטא כדי לנקות איזור מלוכלך בבית אחרי שהבנות הלכו לישון, הרגשתי שחרב עליי עולמי. ה-Dyson Cyclone V10 אינו מושלם, אבל כמו הדורות הקודמים שלו אכן מדובר בחפיץ שהופך את חויית הניקוי לקלה יותר, ולגמרי מצדיק את ההייפ סביבו.

13 תגובות

  1. דייסון מייצרים מוצרים מגניבים ואיכותיים אבל יקרים בטירוף. לכן נראה לי שהם פונים לפלח המפונק והעשיר של האוכלוסיה..

    השבמחק
    תשובות
    1. מכיר לא מעט אנשים ששייכים לפלח הלא מפונק ולא עשיר שקנו שואבים של דייסון. הכל עניין של סדרי עדיפויות. הם יקרים יותר משואבים אלחוטיים מקבילים, אבל לא במאות אחוזים, ואנשים מעדיפים ללכת על בטוח, על משהו שמוכר להם מחברים שלהם, גם אם זה אומר לשים קצת יותר כסף. סוג של אייפון, כשחושבים על זה :)

      מחק
  2. ענק, תודה.

    היה לנו דגם דומה, ישן יותר,
    קנינו בהמלצתך גם שואב רובוטי שיאומי,
    היתה התרגשות בהתחלה,
    כרגע הכל מונח במקומו כאבן שאין לה הופכין,
    בשבילנו בסופו של יום השואב הרגיל המרגיז עם הכבל והכל יוצא הכי פרקטי.

    להתחיל להתעסק עם כל הדרעק,
    בזמן הזה מספיקים כבר לסיים לשאוב רגיל.

    אביב

    השבמחק
    תשובות
    1. אצלנו השואב של שיאומי עושה את הסיבוב שלו בכל הבית פעם בשבוע, אחרי שאנחנו מפנים לו במיוחד את הבית ממכשולים. הדייסון נכנס לסיטואציות שבהן לא רציתי להפעיל את השיאומי ולחכות עד שיגיע לאיזור המטונף. בשביל נקיונות כשאנחנו לא בבית הוא עדיין אחלה.

      מחק
  3. מבין, גד,
    בוא אכניס אותך בסוד העניינים שלנו,
    הרי אנחנו אנשים פרקטיים,
    אצלנו יש בעיה ייחודית,
    יש לנו מפתני דלת גבוהים מאוד,
    כאלה שהשואב נתקע עליהם,
    בדירת חמישה חדרים זו צרה צרורה.
    ניסיתי לבנות מין גשרים ממשטחי לינוליאום, מחוזקים למקומם במין פלסטלינה....
    הצרה שחמש דקות לפני שממהרים לעבודה ולבתי הספר בבוקר,
    להרים את כל הדרעק של הילדים מהריצפה,
    ועוד לשים את "הגשרים" בשישה חדרים, כולל המטבח,
    ועוד בסוף האפליקציה מראה לך כשאתה בעבודה,
    שהשואב נתקע על אחד הגשרים,
    זה מבאס.

    אפשרי לתת לטמבל לשאוב חדר חדר, להרים אותו ולהעביר ידנית,
    כשאנחנו בבית,
    אבל בסופו של יום, הרבה יותר קל פשוט לשאוב כרגיל.

    אביב

    השבמחק
    תשובות
    1. טוב, אז ממה שאתה מתאר מסתמן שהבית שלך ספציפית לא מותאם לשואב רובוטי, עד שיגיעו כאלו שמרחפים באויר :)

      מחק
  4. זהירות,
    אמזון, שיאומי וטסלה עוקבים אחרי הבלוג שלך,
    ומייד הם יוציאו הודעה לעיתונות שהם כבר עובדים על זה. :-)
    אביב

    השבמחק
  5. הי,
    תודה על הסקירה! ממש רוצה להתחדש בדייסון אלחוטי, מתלבטת אם לקנות עכשיו את הv8 שזול משמעותית מהv10, או שלדעתך היתה קפיצה משמעותית בינהם ואולי אפילו שווה לחכות לדגם הבא ולהוזלה של הv10?

    השבמחק
    תשובות
    1. היי.
      מבדיקה של אתר המתמחה בשואבי אבק אין כמעט הבדלים בין הדגמים המתחילים בV כלומר קפימת המדרגה המשמעותית מבחינת עוצמת השאיבה היתה החל מדגם הV6 ומאז עד לדגם הV10 לא היתה קפיצה בעוצמת השאיבה אלא ההבדלים הם בעיקר בזמן הסוללה ובעיצוב (כלומר הבדלים קוסמטיים).
      ההמלצה היא שאם את לא צריכה זמן סוללה רצוף הארוך מ26 דקות שנותן דגם הV6 אז תקני אותו כי מחירו ירד משמעותית מאז יצא הV10.
      אני קניתי לפני חודשיים את הV6 בפחות מ1000 ש"ח ויכול להעיד שהוא תמורה הכי טובה למחיר ואין לדעתי צורך לשלם פי 3 על הV10 אלא אם הוא השואב היחידי בבית וגם אז זה לא בטוח.
      מכיוון ששואב מסוג זה מיועד בעיקר לשאיבה של פה ושם או לפני שמגיעים אורחים ופחות לשאיבה של כל הבית (למרות שאפשרי) מצאתי ש26 דקות פעולה הם מעל ומעבר עבורי ואין צורך להוציא שקל יותר מהV6.

      מחק
    2. וואו, תודה על התשובה המפורטת!
      הוא יהיה השואב היחיד בבית, וכנראה ש"נפלתי בפח" השיווקי שלהם, כףשהם הודיעו שאחרי הv10, הם יפסיקו לייצר שואבים חוטיים :)
      אז למרות שהוא אמור להיות על תקן שואב יחיד, עדיין ממליץ בלב שלם על ה6?

      מחק
  6. זהירות - מרכז השירות של דייסון לא זמין בטלפון ולא חוזרים במיילים!...
    בעיות עם דייסון ניחא, בעיות עם האחריות של דייסון - זה כבר יותר מכעיס מאחר ושילמנו מחיר על מוצר פרמיום.

    אני רודף אחריהם כבר חודש בתסכול עצום (השואב v6 שבק תוך 4 חודשים)!!

    מה זה אמור להביע? ניחא שיתנו שירות איטי/קלוקל/יקר...אבל לא לתת שירות בכלל?

    מדכא.

    השבמחק
    תשובות
    1. תמשיך לחכות כמוני. חוצפנים..אני לא יודעת מי מינה מנהל שלא מתייחס לצרכנים??גם בחנויות חא אומרים את האמת שכאשר הוא במצב שאיבה מקסימום הוא מפסיק לעבוד אחרי שתי דקות.

      מחק
  7. אדון גד
    שדייסון תמשיך לייצר שואבי אבק עם כבל
    גרועים בשירות ובשואב האלחוטי. יקר ולא שווה .שירות גרוע ומכשיר גרוע חלש מאודדדד

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

חדש יותר ישן יותר