כזאת ניסיתי: שירי

ביולי 2016 נחתם הסכם היסטורי: הפדרציה הישראלית לתקליטים וקלטות, בתיווכו של איגוד האמנים בהסתדרות, הגיעו להבנות עם הפינג'אן הדיגיטלי, עמותה ללא כוונות רווח שמטרתה להנגיש את המוזיקה הישראלית לקהל רחב ככל האפשר באמצעות טכנולוגיה מתקדמת. העמותה שהוקמה ע"י אריאל הורוביץ, דני רובס, יא יא כהן אהרונוב ואהובה עוזרי ז"ל הציבה בקיץ 2016 תאריך יעד שאפתני להשקת אפליקציית מוזיקה, "אחרי החגים". כמעט שלוש שנים לאחר מכן, החזון התגשם סוף סוף בדמותה של "שירי", אפליקציית המוזיקה העברית הראשונה. הספריה הלאומית סיפקה את הגישה לאוסף המוזיקה העברית העצום שלה, משרד התרבות פרס את חסותו על המיזם והחל מהשבוע ניתן להוריד את שירי מחנויות האפליקציות של אפל וגוגל. האם שירי תגרום לכם לבטל את המנויים שלכם לספוטיפיי, דיזר או אפל מיוזיק?

שירי (צילום: גד גניר)


התשובה היא חד משמעית לא, עוד לפני שנכנסים לשאלות של איכות האפליקציה. שירי שונה קצת בקונספט שלה משירותי המוזיקה שרובנו מכירים, ודומה יותר לשירות מוזיקה שעדיין אינו זמין בישראל, פנדורה. פנדורה הוקם בתחילת המילניום כשירות שמנסה לזהות את הטעם המוזיקלי של המשתמשים, ולהציע להם מוזיקה אשר קולעת לטעם שלהם. בבסיסה של פנדורה של אותם ימים עמדו כמה כללים סאדיסטיים: בשלב הראשוני נדרשו המשתמשים לבחור אמנים לפיהם יבנה האלגוריתם שעומד בבסיסו של השירות את רשימת ההשמעה, אך האמנים שנבחרו אף פעם לא היו מושמעים, רק מוזיקה שדומה למוזיקה שמציעים האמנים הללו. מעבר לכך, היתה כמות מוגבלת בלבד של פעמים שניתן לדלג קדימה על פני שירים. ולמרות ההגבלות הדרקוניות היו לפנדורה שני יתרונות חשובים: היא היתה חינמית, ואכן ידעה להציע מוזיקה שקולעת היטב לטעם של המשתמשים.



שירי, פנדורה הישראלית, הולכת יותר לקראת המשתמשים: היא חינמית, אך היא גם לא כוללת פרסומות. ניתן להתפלפל על כך שלאור תמיכת משרד התרבות והספריה הלאומית בשירי, אז "החינם" הזה ממומן מכספי המיסים שלנו, וזה אכן נכון, אבל כאן נכנס שיקול נוסף: לאור העובדה שמדובר במיזם ללא כוונת רווח שהוקם בסיוע המדינה, האמנים מקבלים את התמלוגים עבור השמעת השירים שלהם ללא גורם מתווך נוסף שגוזר קופון בדרך. בנוסף, בניגוד לפנדורה אין כאן הגבלה על דילוג על שירים.

כמו בפנדורה, המשתמש נדרש לבחור עד שלושה אמנים לפיהם שירי תנסה לזהות את הטעם המוזיקלי שלו. אגב, "משתמש" הוא ישות אנונימית לחלוטין בשירי: אין הרשמה, אין משתמש רשום, אין קשרים ארוכי טווח ביניכם לבין שרתי האפליקציה. האפליקציה אמנם שומרת את בחירת האמנים שלכם על הסמארטפון הספציפי שבו התקנתם אותה, אבל אינכם יכולים להכנס למשתמש שלכם בשירי במכשיר אחר כי פשוט אין דבר כזה "המשתמש שלכם". רוצים לקבל שירים דומים בסמארטפון הבא שתרכשו? פשוט תבחרו את אותם אמנים שוב. בניגוד לפנדורה, בכל פעם שבחרתי אמנים, השירים הראשונים שהושמעו היו של האמנים האלו, ולאחר מכן הגיעו שירים שהמערכת זיהתה כמתאימים לטעם המוזיקלי שלי. ניתן לסייע לשירי להבין טוב יותר את הטעם המוזיקלי שלכם ע"י כפתורי "לייק" ו"דיסלייק". לייק, מההתנסות האישית שלי פשוט גורם לאותו שיר שסימנתם, להופיע שוב לאחר השמעה של מספר שירים אחרים. "דיסלייק" גורע את אותו שיר, אבל לא בהכרח את אותו אמן מהמשך ההשמעה. מעבר לכך, ניתן לשלוט על רמת ההרפתקנות של האלגוריתם ולבחור האם מעוניינים ששירי "תפתיע" אתכם בהצעות שירים שקצת רחוקים מהטעם שלכם במידה מועטה, בינינוית או רבה. זהו בגדול, אין בשירי נכון להיום אפשרויות נוספות. כאפליקציית רדיו אין ממש צורך ביותר מזה, אם כי חסר לי כפתור חזרה לשיר הקודם, כפתור שלא קיים משום מה בשירי.

איילה אינגדשט זו אכן הפתעה, שירי (צילום: גד גניר)


האינדיקציה הטובה ביותר לאיכותה של אפליקציה כדוגמת שירי היא היכולת שלה לגרום למשתמש לשקוע לתוכה לפרקי זמן ארוכים, ואכן מצאתי את עצמי יושב ונסחף לתוך סשנים ארוכים של האזנה אליה. היא מצליחה להפתיע עם יציאות נוסטלגיות, כמו גם לחשוף את המשתמש לשירים חדשים, ולפחות במקרה שלי בהחלט ידעה ברוב המקרים להציע שירים שתואמים את הבחירות שלי. מה שכן הפריע לי שלמרות ההצהרות על "קטלוג המוזיקה הישראלית והיהודית הגדול ביותר בעולם", שירי קצת חוזרת על עצמה בהצעות השירים. מניח שלא מדובר בבעיית מלאי ויותר בהגדרת האלגוריתם. במילים אחרות, כ-95% מהמקרים שהופיע לי שיר של פורטרט בשירי, זה היה "פאנקי ביזנס" הנהדר, אבל ללהקה יש גם שירים אחרים שהייתי שמח לשמוע. אותה תופעה חזרה על עצמה גם עם מרסדס בנד ושיריה "בסילבסטר" ו"בואי ונביא לך ת'פאנק" ועם תמר אייזנמן ו"היט מי". מעבר לכך, רמת ההרפתקנות של שירי מוגזמת לפעמים, למשל, כשבחרתי רק את שבק"ס, או רק את אינפקציה וקיבלתי בין השאר שירים של איילה אינגדשט. היא הופיעה אגב גם בבחירת ברי סחרוף, עברי לידר והקרטל. ולמרות הפאקים הקטנים האלו, שירי כן יודעת לקלוע בול רוב הפעמים ולהציע שירים ששכחתי מקיומם אבל בהחלט מתאימים לטעם המוזיקלי שלי. לטענת האנשים שעומדים מאחורי שירי, המנגנון האוטומטי שבוחר עבורכם שירים, והעובדה שאין בה פלייליסטים מעשה יד אדם (או פלייליסטים בכלל) מבטיחה הזדמנות שווה למספר רב יותר של אמנים, ללא השפעת לחצים של חברות תקליטים וקידום עצמי בתשלום.

האמת שקצת קשה לזהות מה יש ומה אין בשירי, ובכל זאת, היו חסרים לי שירים מהדואטים של רד בנד עם אמנים מוכרים, לא מצאתי משום מה את "לא דובים" וגם לא את "נערי רפול". כל אלו כן קיימים בקטלוג של ספוטיפיי. אגב, יש עוד עבודה בכל מה שקשור למטא דאטא של השירים: האמנים שהוצגו על המסך לא היו תמיד האמנים ששרים את השירים, ועטיפות האלבומים הוצגו, כשהיו כאלו, בצורה עקומה על המסך.



לא הקטלוג, לא האלגוריתם ולא בעיות המטא דאטא הן הסיבות שבגללן שירי לא תחליף את ספוטיפיי או אפליצקיות מוזיקה סטנדרטיות אחרות בעתיד הנראה לעין. שירי מגיעה בלי דברים שהמשתמש הסביר רגיל אליהם, כמו היכולת לחפש שיר או אלבום ספציפי ולהאזין לו מיידית. בשירי תוכלו לבחור רק אמן ולקוות שתיפלו על השיר שרציתם. רוצים לשמוע שוב שיר שנהניתם ממנו? חכו עד שיגיע שוב, אי אפשר לחזור אליו ידנית. תכננתם להאזין לשירי בזמן הטיסה? תשכחו מזה, אין לה מצב Offline, המוזיקה היא רק בהזרמה מהרשת. אם משתמש סביר יתקשה להסתגל למערכת יחסים מונוגמית עם שירי, מה יגידו משתמשים קצת יותר מתקדמים? להזרים מוזיקה ממנה לרמקול WiFi כדוגמת ה-Bose Home Speaker 500 או אל טלויזיה חכמה? בלתי אפשרי בשלב זה. כמו כן, העובדה ששמה של האפליקציה מתכתב במסגרת הדאחקה עם Siri, הסייעת הקולית של אפל, לא אומרת שהאפליקציה תומכת בשליטה קולית או משהו בסגנון.

(+)
  • חינמית וללא פרסומות
  • משלמת תמלוגים ישירות לאמנים
  • קולעת רוב הזמן לטעם המוזיקלי של המשתמש

(-)
  • אין דרך להגיע לשיר ספציפי
  • אין מצב Offline
  • נוטה לחזור על עצמה לפעמים

ועדיין, מדובר ביופי של יוזמה, שהמוצר שלה כן מספק ברוב הזמן את הסחורה שעליה התחייב. שירי תשמיע לכם לא רק את השירים שאתם אוהבים, אלא גם את אלו שלא ידעתם שאתם אוהבים, או כאלו שאהבתם ושכחתם מקיומם. היא לא תדרוש מכם פרטים או תהליך רישום מייגע, רק קצת כיוונים לגבי איזה מוזיקה מדברת אליכם, ומשם היא כבר תעשה את רוב העבודה. מאחר היא עושה זאת בחינם, שווה בהחלט להוריד ולנסות אותה בעצמכם.

3 תגובות

  1. נפלא, תודה!
    אביב

    השבמחק
  2. אז מה המודל העיסרי שלהם אם אין פרסומות ודמי מנוי?
    שמשרד התרבות יממן?

    השבמחק
  3. האם ניתן להתקין ולשמוע גם בdesktop? תודה

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

חדש יותר ישן יותר