כזה ניסיתי: DJI OSMO Pocket

כל מי שמצלם וידאו בסמארטפון יודע זאת: למרות ההתקדמות הקבועה שיש בטכנולוגיית הצילום, עם מפגע אחד בצילום סלולרי היצרניות לא מצליחות עדיין להתמודד כראוי, רעידות. כדי להתמודד איתן, יש צורך במנגנון ייצוב תמונה רציני, ומנגנונים כאלו תופסים מקום. לרוע המזל, דווקא מקום זה משהו שאין ממנו בשפע בסמארטפונים מודרניים, כפי שלמדו יצרניות שקעי האזניות בשנים האחרונות. הפתרון הוא לעשות Outsourcing למנגנון ייצוב התמונה: בשנתיים האחרונות החלו לצוץ בשוק גימבלים ניידים, מעין ידיות נשיאה עם מנגנון ייצוב שעליהם מרכיבים את הסמארטפונים. גימבלים הומצאו בדיוק עבור המטרה הזאת: לנטרל חלק ניכר מהרעידות שמאפיינות צילום וידאו סלולרי. הבעיה היא שהמכשירים האלו מסורבלים יחסית, תופסים מקום וכל מרכיב הספונטניות בצילום די נהרס כשצריך להיסחב עם המכשירים האלו בתוך תיק נשיאה נפרד. היצרנית המוכרת ביותר ככל הנראה בתחום, DJI, הפיקה לקחים והציגה לפני מספר חודשים מוצר מסוג חדש: OSMO Pocket, גימבל זעיר שמגיע עם מצלמה מובנית.

DJI OSMO Pocket (צילום: גד גניר)


בז'אנר הפופולארי של חפיצים שיכולים לגרום לאנשים להוציא מהפה את המשפט "אין לי מושג מה זה אבל אני חייב כזה", ל-OSMO Pocket יש מקום של כבוד. התגובה הזאת נובעת משתי סיבות עיקריות. הראשונה היא שגימבל בפעולה זה משהו מגניב: מערכת צירים שמחזיקה סמארטפון (או במקרה של OSMO Pocket, רק מצלמה זעירה) ומייצבת אותו באותו מקום, לא משנה אילו תנועות מבצע המשתמש, זה משהו שנראה קסום מהצד. הסיבה השנייה היא שכל המגניבות הזאת מגיעה בגודל שבאמת מאפשר להכניס אותו לכיס, ובמשקל שלא באמת מפריע שם. זה אחד היתרונות המשמעותיים ביותר של ה-OSMO Pocket על פני גימבלים סטנדרטיים: זה לא פרוייקט לקחת אותו איתכם לכל מקום. מעבר לכך, המשקל הנמוך בא לידי ביטוי בנוחות השימוש בצילום ממושך. כל מי שניסה לצלם עם גימבל מודרני יודע שככל שהגימבל והסמארטפון שמחובר אליו שוקלים יחד יותר, כך קשה יותר להחזיק אותם באמצעות היד לאורך זמן. ב-OSMO Pocket המשקל כמעט ואינו מורגש.



למעשה, ה-OSMO Pocket כה קופמקטי, שהוא פולש קצת אל תוך נישה של חפיצים עם ייעוד דומה: מצלמות אקסטרים. למעשה, ניתן אף לרכוש עבורו מתאמים לצירי עגינה של GoPro (אין כאלו באריזה), כך שניתן יהיה לחברו לציוד משלים עבור מצלמות מהסוג הזה. הבעיה היחידה היא שמנגנון הייצוב החיצוני נראה עדין מאוד, ולא מומלץ לנסות להעביר אותו במסלול האתגרים שהייתם מעבירים בו מצלמות אקסטרים סטנדרטיות. מעבר לכך, בניגוד למצלמות אקסטרים, ה-OSMO Pocket אינו עמיד במים, והחברה אפילו לא מתחייבת בשום מקום על עמידות בפני התזות מים אקראיות.

מבט מקרוב על המצלמה המובנית של DJI OSMO Pocket (צילום: גד גניר)


מצד שני, עדיין לא נולדה מצלמת אקסטרים עם מנגנון ייצוב כה אפקטיבי. בדומה לגימבלים אחרים, הוא יודע להתמודד עם שני מפגעים שקשורים לייצוב תמונה. הראשון הוא המובן מאליו, מניעת רעידות שנובעות מהצעדים שאתם עושים, מהצורך להחזיק את היד באויר לאורך זמן ועוד. מעבר למניעת רעידות, המפגע השני הוא תזוזות מהירות מדי של המשתמש: רציתם לשנות מהר זוית צילום? חכו כמה שניות עד שהמצלמה תסתובב ברוגע וביציבות אל המקום הרצוי, במקום לסחרר את הצופים בסרטון שלכם. באופן לא מפתיע, ה-OSMO Pocket מצטיין בטיפול בשני המפגעים הללו. לא מדובר במוצר כל יכול. אם תטלטלו בצורה פראית את הגימבל, כל גימבל, אתם תראו תנודות בוידאו שצילמתם. עם זאת, עם תנודות פחות מכוונות, הוא יודע להתמודד מעולה. בנוסף, הוא יודע לבצע מעקב אחר אובייקט שסימנתם. גם כאן, מדובר ביכולת עם מגבלות: תנועה חדה מדי עם הגימבל והנעילה על האובייקט אובדת, אבל במסגרת המגבלות, לרוב, הוא עושה עבודה לא רעה בכלל. המצלמה מצלמת ברזולוצייה מקסימלית של 4K, ב-60 פריימים לשנייה. אם אתם לא מצוידים בכרטיס זכרון בנפח נדיב במיוחד, תמיד תוכלו להקטין את הרזולוציה או לבחור בקצב פריימים נמוך יותר. הסרטונים נראים כצפוי מעולה, ביטול הרעידות והתנועה החלקה גורמים לכל פריים בסרט להראות ברור מפורט וחד. בחושך, התנועה החלקה נשמרת מן הסתם והתמונה נקייה מרעש, אם כי היא חשוכה מעט לטעמי.



ה-Osmo Pocket יכול בעקרון לעבוד בצורה אוטונומית לחלוטין: יש לו חריץ לכרטיס זכרון, כפתורים ומסך מגע קטנטן דרכו ניתן לשלוט על כל ההגדרות שלו. הממשק עצמו די ברור ואינטואיטיבי, כאשר מגיעים לכל תפריט שרוצים באמצעות גלילה מכל אחד מקצותיו של המסך הקטן. אם תרצו להשתמש במסך הסמארטפון שלכם בזמן שאתם מצלמים, או שאתם סתם מעוניינים להעביר את הסרטונים שצילמתם היישר אל הסמארטפון לצורך עריכה ולשיתוף, זה אפשרי, דרך מתאמים שבאמצעותם מחברים פיזית את OSMO Pocket אל סמארטפונים. בערכה מצורפים שני מתאמים לצורך כך, האחד מסוג Lightning עבור מכשירי אייפון, והשני USB Type C עבור מכשירי אנדרואיד. אפליקציית השליטה ב-OSMO Pocket היא אפליקציית DJI MIMO שדרכה לא רק ניתן לשלוט בגימבל, כי אם גם לבצע עריכה של הסרטונים שצילמתם היישר מהסמארטפון. אין כאן אפשרות מובנית להתחבר בצורה אלחוטית לסמארטפון, לא בבלוטות' ולא ב-WiFi והאמת שזה משהו שחסר. מסך המגע אמנם יעיל מאוד לצורך תפעולו, אבל סמלי בלבד בכל הקשור לניסיון להבין מה מצלמים. היה נחמד, במיוחד בהופעות או במקומות שאינכם רוצים להסתיר בהם לסובבים אתכם, אם היתה אפשרות להניף את יד אחת את ה-OSMO Pocket ולצלם, בעוד אתם צופים במה שאתם מצלמים בסמארטפון ביד השנייה. הדרך היחידה בה ניתן לבצע זאת היא באמצעות מתאם של DJI שכולל את יכולות השליטה האלחוטיות הללו, אבל במחיר שבו הגימבל הזעיר עולה, הייתי מצפה שהאפשרות הזאת תהיה מובנית. עוד משהו שחסר - האפשרות לבצע צילום חי: לא תוכלו לצלם באמצעותו דרך אפליקציות כמו פייסבוק או יוטיוב, רק להעלות אליהן את הסרטונים לאחר שסיימתם לצלם. אם אינכם מסוגלים לוותר על האפשרות להטריד את מנוחתם של חבריכם, עדיין לא מומלץ לוותר על הגימבל הרגיל.

DJI OSMO Pocket שמורכב עליו מתאם החיבור למכשירי אנדרואיד (צילום: גד גניר)


מהנדסי DJI הצליחו לדחוס אל תוך ה-OSMO Pocket סוללה שמספיקה לכשעתיים צילום ברזולוציית 4K, הישג נאה למדי. המצלמה נוטה להתחמם מעט בצילום ממושך, אבל זה לא ברמה שאמורה להטריד אתכם. הטעינה מתבצעת דרך שקע USB Type C, כלומר, אם אתם משתמשי מכשיר אנדרואיד מהשנים האחרונות, סביר להניח שתוכלו להשתמש באותו מטען בו אתם עושים שימוש כדי לטעון את הסמארטפון שלכם.


DJI OSMO Pocket בתוך הכיסוי המצורף לערכה (צילום: גד גניר)

(+)
  • קטן וקל
  • ממשק אינטואיטיבי
  • תנועה חלקה, ללא רעידות וצילום וידאו איכותי

(-)
  • אין אפשרות להזרמת וידאו בשידור חי
  • אין עמידות במים
  • תמיכה בבלוטות' ו-WiFi - רק בקניית מתאם חיצוני בתוספת תשלום


ב-DJI היו רוצים שתתייחסו אל ה-OSMO Pocket כאל הדור החדש של הגימבלים, ובגדול זה נכון: הוא קל, קטן ונוח יותר לשימוש מגימבלים קונבנציונלים. מעבר לכך, הוא יכול להיות תוספת מעולה למי שמצלם הרבה בוידאו, ומעוניין לשדרג את יכולות צילום הוידאו של הסמארטפון שלו. מצד שני, ה-OSMO Pocket נכנס לתוך תחומי הגזרה של מצלמות אקסטרים. הוא עושה זאת בלי החלק של האקסטרים אמנם, אבל עם ייצוב תמונה מעולה. מדובר בתענוג לא זול במיוחד: 1628 ש"ח, מה שהופך אותו לציוד נחשק ורלוונטי בעיקר עבור ולוגרים (בעיקר כאלו שיכולים לחיות בלי אופציית השידור החי) רציניים. אנשים כמוני שרוב צילומי הוידאו שלהם מסתכמים בצילום הילדות במסיבות סיום, כנראה יבחרו בגימבל סטנדרטי כבד ומגושם, אך זול משמעותית. וכשגם זה יימאס, אולי אפילו ילמדו לחיות בשלום עם קצת רעידות בוידאו.

Post a Comment

חדש יותר ישן יותר