כזה ניסיתי: Tenda Nova MW3

בין הרובוט שאמור לחסל את נסראללה ואת ראשי החמאס לבין מלחמותיו ב"פאקה ניוז", הספיק שר התקשורת, איוב קרא, לעשות משהו אחד שכולנו צריכים להודות לו עליו: בשנה שעברה הוא חתם על צו שהפך את החיים של כל מי שמעוניין להזמין מכשיר אלקטרוני בעל יכולת שידור אלחוטית לפשוטים וגם זולים הרבה יותר. כניסת הצו לתוקף ביום הראשון של שנת 2019 מאפשרת לכל אחד לייבא באופן אישי סטרימרים, נתבים, מרחיבי טווחים, ולמעשה כמעט כל מוצר אלקטרוני עם יכולת שידור אלחוטית, מבלי לעבור אישור של משרד התקשורת.
Tenda nova MW3 (צילום: גד גניר)


מה כל כך מרגש בצו הזה? תשאלו מאות ישראלים שניסו להזמין לפני שנתיים סטרימרים ונתבים וקיבלו הודעה שהמוצר שלהם מעוכב במשרד התקשורת עד להמצאת אישור שהוא אכן עומד בתקנים ישראליים. הצוות במשרד שאמור היה להנפיק את האישורים האלו לא עמד בעומס והמוצרים התעכבו במשך שבועות, אם לא חודשים. מרגע שאיום הביורוקרטיה הוסר, צרכנים ישראליים לא מוגבלים יותר לרכישה של המוצרים האלו בישראל. אחד המוצרים שהפך לאטרקטיבי פתאום בעקבות השינוי הזה הוא Tenda Nova MW3, ככל הנראה מערכת ה-MESH הזולה ביותר בשוק כיום.



מערכות MESH, אם טרם יצא לכם להכיר הן למעשה ראוטרים המפוצלים לשתי יחידות או יותר, המתקשרים ביניהם ומייצרים רשת אלחוטית אחת יציבה בבית. כן, גם הרפיטר הקטן שקניתם בעלי אקספרס יחזק את האות של ה-WiFi בבית שלכם, אבל בניגוד למערכת MESH, רפיטרים מקימים רשת אלחוטית נוספת שההתנגשות בינה לבין הרשת הראשית מייצרת הפרעות ופוגעת למעשה במהירות האינטרנט. מערכות MESH יודעות בדר"כ גם לנהל את אופן השימוש של המוצרים בבית ברשת, בצורה שתספק לכל אחד מהם את רוחב הפס המקסימלי הדרוש לו, ולחלק את החיבור של כל אחד מהמוצרים ליחידת ה-MESH שתוכל לספק לו את רוחב הפס האופטימלי עבורו. היחידות לא מכילות מודם, לפיכך, אם אתם מנויים אצל ספקית אינטרנט שמחייבת שימוש במודם, תצטרכו לחבר את אחת היחידות אל הנתב של הספקית שלכם באמצעות כבל רשת.

Tenda nova MW3 (צילום: גד גניר)

המערכות האלו הן אופנה חדשה יחסית בשוק הראוטרים הביתיים. הן קיימות כבר מספר שנים, בעיקר במשרדים, אבל אל השוק הביתי הן עשו את הפריצה שלהן רק לפני כשנתיים וחצי, עם השקת ה-Google WiFi, מערכת ה-MESH הביתית של ענקית החיפוש האמריקאית. בעקבותיה החלו לצוץ בשוק מערכות MESH ביתיות נוספות של יצרניות כדוגמת TP-Link, Netgear, ו-AirTies שמערכת ה-MESH שלה משווקת מזה כשנה וחצי בארץ ע"י סלקום בשם "סלקום סופר WiFi".

המערכת של Tenda היא כאמור זולה ביותר, וזה מורגש החל מהרגע הראשון. היחידות מגיעות בתוך קופסת קרטון פשוטה, עם חוברת הוראות בסינית בלבד. היחידות עצמן, גם אם פחות קומפקטיות מאלו של סלקום סופר WiFi, נראות אלגנטיות, אבל לא משדרות משהו יוקרתי במיוחד. מדובר בקוביות פלסטיק לבנות חלקות ומעוגלות, כאשר הפאה העליונה של הקוביה מגיעה בגימור "מקומט" עם מראה מעט ביזארי. החלק הקדמי כולל נורית LED זעירה אחת בלבד, והחלק האחורי שני חיבורי Ethernet: האחר לחיבור פיזי לנתב, והשני משמש ככניסת רשת קוית, במידה ותרצו לחבר אליו מחשב או כל מוצר אחר באופן קווי. החלק המעיק כאן הוא חיבור כבל החשמל: תכנון לקוי מחייב להכניס אותו בכוח עד הסוף כדי שלא יתנתק ויגרום ליחידה להפסיק לעבוד. מרגע שמחברים אותו כראוי, הוא נשאר שם והיחידות עובדות בלי שום בעיה, אבל הרושם הכללי הוא שוב, זול.

הגימור בחלק העליון של אחת מיחידות ה-nova MW3 (צילום: גד גניר)

החיבורים בחלק האחורי (צילום: גד גניר)


ערכת ה-Tenda Nova MW3 שקיבלתי לבדיקה כוללת כ-3 יחידות, אך ניתן להשיג גם ערכה הכוללת שתי יחידות בלבד. כעקרון, כל יחידה מיועדת לכסות טווח מקסימלי של כ-100 מ"ר, מה שאומר שתיאורטית, ערכה של שלוש יחידות אמורה להספיק לדירה בשטח של 300 מ"ר. היחידות צריכות להיות ממוקמות במרחק של  לפחות 10 מטרים זו מזו כדי לקבל תוצאות אופטימליות, לפיכך, אם אתם גרים בדירה בשטח של עד כ-100 מ"ר, שתי יחידות יספיקו בהחלט כדי לקבל פריסה טובה. אם אתם גרים בבית עם יותר ממפלס אחד, עדיף לרכוש ערכה של שלוש יחידות. מרגע שמחברים את אחת היחידות ישירות לנתב ואת היחידה השניה לחשמל בחדר אחר, מפעילים את האפליקציה לסמארטפון ומגדירים באמצעותה את הרשת האלחוטית בבית. התהליך עצמו קליל, מהיר ואינטואיטיבי להפליא, ובתוך דקות כבר תהיה לכם רשת אלחוטית לתפארת בבית, בלי צורך בידע מוקדם או בהבנה ברשתות.

דרך האפליקציה תוכלו לראות את סטטוס החיבור של היחידות בבית, תוכלו לראות אילו מכשירים מחוברים בכל רגע נתון לרשת ולאיזה מבין היחידות. הורים שרוצים להגביל את זמן הרשת של ילדיהם מקבלים כאן מערכת בקרה שמאפשרת קביעת לו"ז מתי לילד ניתנת גישה לרשת ומתי לא. לא כתבתי "לילד" בטעות: ניתן להגדיר את ההרשאות הללו לכל מכשיר בנפרד, או לחילופין לכמה מכשירים כקבוצה, אם רק ילד אחד בבית, שיש לו כמה מכשירים סובל מתסמיני התמכרות. מגיעים אליכם אורחים הביתה ואינכם מעוניינים שיגלשו על הרשת האלחוטית הראשית שלכם? תוכלו לייצר עבורם רשת נפרדת.

אפשרויות נוספות שמציעה האפליקציה: שליטה על סוג החיבור (DCHP, Bridge, PPPoE או IP סטטי), הפעלה או כיבוי של QoS לתעדוף חויית משחקי רשת וגלישה על פני פעולות אחרות. בנוסף, ניתן להגדיר הפניית פורטים, הפעלה או כיבוי של פרוטוקול UPnP, לשלוט על הגדרות DNS, ועוד. האפליקציה עצמה ברורה ופשוטה, ומציעה הסברים קצרים על כל אפשרות בהגדרות, אבל מחפירה בכל הקשור לאמינותה. בערך בשליש מהפעמים שניסיתי להפעיל אותה בסמארטפון, הרשת לא זוהתה ע"י האפליקציה כך שלא ניתן היה באמת לשלוט בפעמים האלו על הגדרות המערכת. בכל המקומות בהן האפליקציה אמורה להציג את מהירויות הגלישה, ברוב הזמן היא מציגה מהירות 0 או מהירויות שאינן רלוונטיות או קשורות למציאות.

כל זה לא משליך על אופן העבודה של המערכת: את הפעולה הבסיסית שמצופה ממנה לבצע היא עושה נהדר, ב-100% מהזמן, גם כשהאפליקציה שלה מזייפת: היא מספקת חיבור אינטרנט אלחוטי מהיר ויציב בבית. המערכות האלו יודעות להפיק מחיבור הרשת יותר ממה שאתם מקבלים ברשת האלחוטית שמייצר הנתב שקיבלתם מספקית התקשורת שלכם, וה-Nova MW3 לא שונה בהקשר הזה. עם חיבור של 100 מגה, הצלחתי לקבל ברוב הזמן ברשת האלחוטית משהו שנע בין 55 ל-65 Mbps (עפ"י בדיקת מהירות באתר Fast.com של נטפליקס), לעומת כ-15-20 Mbps ביום טוב עם הרשת האלחוטית של הנתב שקיבלתי מספקית האינטרנט. המערכת יוצרת למעשה שתי רשתות אלחוטיות בבית, האחת בתדר 5 גיגהרץ המיועדת למהירויות גבוהות יותר, והשנייה בתדר 2.4 גיגהרץ מיועדת לכסות טווח רחב יותר. Nova MW3 מנהלת בעצמה את החיבורים לכל מכשיר ומתעדפת לאיזה תדר הוא יתחבר בהתאם לצורך שלו, למרחק הפיזי מהיחידה ולכמות המכשירים שכבר מחוברים אליה. רוב הזמן זה עבד נהדר אם כי היו מקרים בהם מצאתי את עצמי יושב בסלון ותוהה מדוע הסמארטפון שלי מחובר דווקא ליחידה שיושבת בממ"ד, בחיבור 2.4 גיגהרץ במקום 5. כך או כך, מהירות החיבור היתה תמיד גבוהה יותר מזו שהייתי מקבל עם הנתב הרגיל. המהירות המקסימלית שבה תומכת Nova MW3 בתדר 5 גיגהרץ היא 867Mbps מה שאומר שאם חיבור הרשת שלכם הוא במהירות 1000 מגה, מוטב לבחור במערכת MESH אחרת שכן המערכת של Tenda לא תצליח ככל הנראה לנצל את מלוא מהירות החיבור שלכם.

Tenda nova MW3 (צילום: גד גניר)

(+)
  • רשת אלחוטית יציבה עם מהירות גבוהה
  • תהליך התקנה פשוט וזריז
  • זול להפליא (בהזמנה מחו"ל)
(-)
  • חיבור כוח בעייתי
  • אפליקציה עם בעיות אמינות
  • השגות פה ושם לגבי האופן שבו המערכת מנתבת את חיבור המכשירים בבית ליחידות השונות

מערכת MESH היו עד כה עסק יקר. Tenda Nova MW3 שוברת את המוסכמה הזאת: ערכה של שתי יחידות תעלה לכם בהזמנה מחו"ל כ-60 דולר (כ-215 ש"ח). צריכים לכסות שטח רחב יותר? ערכה של כ-3 יחידות תעלה לכם כ-79 דולר (286 ש"ח). רוב מערכות ה-MESH האחרות שתמצאו בשוק יעלו לכם בין פי 2 לפי 3 מהמחיר הזה. יתרה מכך, מחירה של המערכת הספציפית הזאת בארץ עומד על כ-849 ש"ח, מה שאומר שאיוב קרא חסך לכם כאן קצת יותר מ-550 ש"ח. Tenda Nova MW3 אינה מושלמת: האפליקציה נוטה לעשות בושות, איכות הבנייה הולמת את המחיר הזול, ואם התחברתם לספקית שמציעה מהירות מקסימלית של 1000MB, אז המערכת כלל אינה רלוונטית עבורכם. זה לא משנה את העובדה שאת הדבר הבסיסי שהיא אמורה לעשות, היא עושה על הצד הטוב ביותר: היא תשפר את רשת ה-WiFi הביתית שלכם פלאים ותעשה זאת במחיר נגיש מתמיד.

30 תגובות

  1. גד יקירי,
    הבלוג שלך גורם לי להוצאות מיותרות.
    מגלה לי חפיצים שלא ידעתי שאני חייב אותם.
    נהדר, תודה!
    אביב

    השבמחק
    תשובות
    1. בשביל זה אני כאן!

      תודה :)

      מחק
    2. המחיר בארץ כבר מסמן ירד לאזור ה 500 שח
      שגם אז מקבלים אחריות יובואן רשמי ומוצר בגרסא אנגלית ולא סינית ומעטן מותאם לארץ

      מחק
  2. פוסט מעניין .
    * הערה
    האתר בנוי לצפיה בסמארטפונים , ונראה רע במחשב.

    השבמחק
    תשובות
    1. צודק לגמרי. מת לשדרג את האתר, מקווה שמתישהו אגיע לזה.

      מחק
  3. תודה גד, אחלה מאמר.
    מה הפתרון המומלץ ביותר למהירויות גבוהות?

    השבמחק
    תשובות
    1. ישנן מערכות עם מהירות מקסימלית גבוהה יותר. הן כמובן יקרות הרבה יותר, אבל אם אתה אכן זקוק למהירויות גבוהות יותר כנראה שאין ברירה.

      מחק
  4. רגע, אז אמורים לכבות במקביל את ה-WiFi של ספק האינטרנט?

    השבמחק
    תשובות
    1. בהחלט. ריבוי רשתות באותו מקום יוצר הפרעות ופוגע במהירות.

      מחק
  5. Thank you
    What is the price range for that?

    השבמחק
    תשובות
    1. ערכה של שתי יחידות תעלה לכם בהזמנה מחו"ל כ-60 דולר (כ-215 ש"ח). צריכים לכסות שטח רחב יותר? ערכה של כ-3 יחידות תעלה לכם כ-79 דולר (286 ש"ח).

      מחק
    2. המחיר הזה זה גרסא סינית ללא אחריות וגם מקבלים מטען דלא מותאם לארץ עדיף לשלם כ 500 שח לגרסאת יבואן הרשמי

      מחק
    3. המחיר בארץ כ 590 שח כולל מעמ
      המחיר כולל גרסא אנגלית ולא סינית , אחריות בארץ מהיבואן הרשמי , ומטען שמותאם לארץ ,

      מחק
    4. איל אתה כנראה מוכר אותם, בשנה הראשונה לא קורה לזה כלום.
      ומקסימום לאחר שנה גם אם תקנה בארץ אין לך אחריות.
      ויש גם הרבה הסתייגויות לאחריות שאני כבר התיאשתי ממכם היבואנים ואני מייבא לבד ושום דבר לא התקלקל בשנה הראשונה.

      מחק
  6. האם מתאים כפתרון לבית עם ממ"ד?

    השבמחק
    תשובות
    1. כל עוד הדלת פתוחה - כן, אצלי הראוטר ממוקם בממד והמערכת הזאת בהחלט שיפרה את המצב.

      מחק
  7. גד תודה
    אם אני קונה פעמיים שתי יחידות אז המערכת יכולה לעבוד עם ארבע יחידות בשלמות?

    השבמחק
    תשובות
    1. כן. ניתן להוסיף יחידות, לא ידוע לי על הגבלת מקסימום יחידות אם כי היא מיועדת לשימוש ביתי. הייתי ממליץ להתחיל מערכה של שלוש ורק אם יש צורך להוסיף יחידה נוספת.

      מחק
  8. אהלן גד
    תודה על הסקירה המעניינת והמפורטת.
    בחיפוש קצר ראיתי שיש דגם מתקדם יותר, MW6.
    יצא לך להיתקל בו? האם להבנתך תוקנו שם חלק מהמגרעות של MW3?

    תודה מראש והמון הערכה על סקירות החפיצים!

    ערן

    השבמחק
  9. מה ההגדרות הנדרשות למודם/ראוטר שיעבוד בשת"פ טוב עם היחידות הללו? (בדיוק התקלקל הראוטר והטנדה בדרך אלי)

    השבמחק
  10. מוצר מעניין מאוד. האם אפר לחבר את 2 היחידות על חיבור קווי? כלומר שא יגבירו את האות אלא ישדרו את אותו SSID בband אחר? או שזה מה שזה עושה גם ככה ולא הבנתי?

    השבמחק
  11. שאלה אייך מבצעים הכרת חיבור? סיסמא? וכו למי שאבל בתחום. קניתי 3 יחידות ויש לי 3 קומות בבית
    בכל קומה יש לי כבל שמחובר לראוטר המרכזי

    השבמחק
  12. בקורת מדויקת עד כאב.
    אכן עושה את העבודה אבל לא ברורה תמיד הבחירה בתדרים ונקודות חיבור.

    השבמחק
  13. תגובה זו הוסרה על ידי מנהל המערכת.

    השבמחק
  14. תגובה זו הוסרה על ידי מנהל המערכת.

    השבמחק
  15. אם יש לי ראוטר שעובד טוב בחיבור קווי אבל מספק ווי פי ממש לא טוב לבית(בית לא גדול) זה יתאים?
    כלומר ההתלבטות שלי זה אם לקנות ראוטר חדש או לקנות את המוצר הזה ולחבר אותו לראוטר הישן...

    השבמחק
  16. אם התחברתי לרשת של 1000, ואין קליטה בחדרים מרוחקים,כתבת שזה לא אלוונטי, מאש לא עובד על 1000?

    השבמחק
  17. היי מה ההבדל בין mw3 לnw6?
    דגם חדיש יותר?

    השבמחק
  18. רציתי לשאול אם למישהו יש ניסיון בכיסוי הרשת בממ"ד? האם הפתרון מספק תקשורת אלחוטית ברמה טובה גם לממ"ד?

    השבמחק
  19. האם המערכת תומכת בחיבור של סיב אופטי 1000 מגה?
    דירה עם מפלס אחד שלא מגיע WIFI לממ"ד.

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

חדש יותר ישן יותר