כזה ניסיתי: Huawei Y9 Prime 2019

הסנקציות האמריקאיות שהוטלו על Huawei קובעות כי כל מכשיר חדש שהיצרנית הסינית תשיק מעתה והלאה, לא יוכל לעשות שימוש בטכנולוגיות אמריקאיות. האיסור הבעייתי ביותר במסגרת הסנקציות האלו הוא העובדה שוואווי אינה יכולה להתקין על מכשיריה החדשים את אפליקציות גוגל, חלק בלתי נפרד מחויית השימוש במכשיר אנדרואיד, עבור כל משתמש מחוץ לסין. אחד המכשירים שהצליח לחמוק מאימת הסנקציות האלו, פשוט בגלל שהוכרז לפני מספר חודשים, הוא Y9 Prime 2019, מכשיר באמצעותו מקווה עדיין וואווי לנגוס בפלח השוק שנשלט כרגע ע"י מכשירים מסדרה A של סמסונג, ומכשירי הביניים של שיאומי.


Huawei Y9 Prime 2019 (צילום: גד גניר)


המפרט הטכני של Y9 Prime 2019 כולל ערכת שבבים מבית וואווי: HiSilicon Kirin 710F, ערכת שבבים שמקבילה פחות או יותר בביצועיה, על הנייר, לאלו של מעבדים מסדרה 700 של קוואלקום. הערכה שבנויה בארכיטקטורת 12 ננו מטר, כוללת 4 ליבות עיבוד במהירות 2.2 גיגהרץ ועוד 4 ליבות במהירות 1.7 גיגהרץ. בפועל, מרגישים שבמקרים מסוים קשה לה לסחוב. לא הייתי פוסל את המכשיר הזה על סעיף הביצועים, אבל ישנם מקרים, לא תמיד, בהם לוקח לאפליקציות בין שניה וחצי לשתי שניות להתחיל להטען, וזה משהו שלא קורה במכשירים מקבילים. נפח זכרון ה-RAM שלו עומד על 4 גיגה, שעל הנייר זה לגיטימי ואופייני לקטגוריה, הבעיה שכאמור המעבד לעיתים נוטה לפשל, ועוד קצת זכרון RAM יכול היה לאפשר לאפליקציות נוספות להשאר פתוחות ברקע במקום שהמשתמש יצטרך להמתין לטעינתן מחדש. לפחות בכל הקשור לאחסון, המכשיר הזה לארג': 128 גיגה מרווחים ונוחים יאכלסו בכיף את 35 התמונות שמגיעות מדי יום מקבוצת הוואטסאפ של הגן, ואם יש צורך בנפח אחסון נוסף, יש אפשרות להרחיב אותו באמצעות כרטיס זכרון, משהו שכבר מזמן לא ניתן לעשות במכשירי הדגל של החברה.



המכשיר מריץ את EMUI 9, גרסתה של וואווי למערכת ההפעלה אנדרואיד, כאן בגרסה 9.0. היא עושה רוב הזמן את העבודה כראוי, וגם אם מדובר בממשק שונה מאוד מעיצוב האנדרואיד הנקי, הוא עדיין יעיל ושומר על סדר הגיוני במערכת ההפעלה. וואווי, כמו סמסונג, מתקינה משום מה מספר אפליקציות צד ג' מראש (Booking, אמזון), אך ניתן להסיר אותן בלי בעיה אם אינכם משתמשים בהן. אפליקציות צד ג' שדווקא כן משמח לפגוש כאן הן כאמור האפליקציות גוגל: המכשיר הוכרז בחודש מאי, עוד לפני שהחלה סערת הסנקציות, ולכן גם כשהמכשיר הגיע לשוק באוגוסט, הוא עדיין התהדר באפליקציות שהמכשירים הבאים אחריו כבר לא יכולים להגיע איתן מותקנות מראש. ככל הנראה, האפליקציות הללו לא יעלמו יום בהיר אחד מהמכשיר. עדכוני התוכנה זה כבר סיפור אחר: מכשירי הדגל של החברה שהושקו לפני הטלת הסנקציות ממשיכים לקבל עדכוני גרסה ועדכוני אבטחה בינתיים. ה-Y9 Prime משום מה לא מקבל עדכונים שכאלו (עדכון האבטחה האחרון כאן הוא מחודש יוני) למרות שאין עדיין מניעה רשמית לכך. מצד שני, במכשירים שאינם מכשירי הדגל שלה, וואווי מעולם לא התמידה יותר מדי על עדכונים כך שהמצב כאן לא באמת השתנה והוא לא אידיאלי באשמת וואווי וטראמפ במידה שווה. EMUI ידועה לשמצה בגלל ניהול החשמל האגרסיבי שלה, וגם המכשיר הזה נוטה לעיתים לפשל בסוגיה זו: גם לאחר שהגדרתי מספר אפליקציות שיופעלו עם הפעלת המכשיר, ולא ייסגרו אוטומטית, מצאתי את עצמי נכנס לעיתים לווטסאפ ולפתע מקבל שטף הודעות בבת אחת. מלבד זה, נעדרת כאן האפשרות לבחור במצב כהה לתפריטי המכשיר: ייתכן שזה קשור לעובדה של-Y9 Prime מסך LCD רגיל ולא מסך AMOLED כמו במכשירי הדגל של וואווי, מה שאומר שהמצב הזה במכשיר הזה לא באמת היה חוסך חשמל, ולכן לא טרחו לאפשר אותו כאן.

Huawei Y9 Prime (צילום: גד גניר)


ל-Y9 Prime 2019 מסך LCD בגודל 6.59 אינטש וברזולוציית 1080 על 2340 פיקסלים. אמנם לא מדובר במסך מרהיב בצורה יוצאת דופן, אבל עדיין מדובר במסך לא רע בכלל. הוא מציג צבעוניות נאה, הוא חד, וגם הבהירות בהחלט מספקת. אין כאן מגרעת מסך. וואוי שילבה את רמקול האפרכסת במסגרת העליונה, והמצלמה הקדמית נשלפת מחלקו העליון של המכשיר. באופן כללי לא ברור לי למה הפתרון המסורבל והיומרני הזה לביטולה של המגרעת זלג גם למכשירי ביניים, אבל זה המצב כרגע. מצד שני, וואווי ויתרה כאן על קורא טביעות אצבעות מתחת לזכוכית המסך, ובחרה בקורא קונבנציונלי אחורי שאולי נראה פחות מלהיב במפרט המכשיר, אבל מתפקד הרבה יותר טוב מרוב הקוראים החדשים. החסרון היחיד בבחירה הזאת הוא במצב בו המכשיר מונח על השולחן: כמו רוב המכשירים האחרים המצוידים במצלמה קדמית קופצת, אין כאן מנגנון זיהוי פנים כי המצלמה ממוקמת רוב הזמן בתוך המכשיר. לכן, אם אתם רוצים לשחרר את המכשיר מנעילה תצטרכו או להרים אותו מהשולחן ולגעת בקורא האחורי, או לחילופין להקיש את קוד הפתיחה כאילו אנחנו ב-2014. גב המכשיר עשוי אמנם פלסטיק, אבל הוא נראה מעולה, והגימור עצמו מזכיר מאוד את גבי הזכוכית של מכשירים יוקרתיים יותר. המכשיר עצמו קצת שמנמן ומגושם, אבל לא משהו שלא ניתן להתרגל אליו.

Huawei Y9 Prime 2019 מאחור (צילום: גד גניר)

המצלמה הקופצת של Huawei Y9 Prime 2019 (צילום: גד גניר)


בשנתיים האחרונות מיצבה את עצמה וואווי כבעלת מצלמות סמארטפונים משובחות. מכשירי הדגל של החברה תופסים ברציפות מאז מרץ 2018 את פסגת דירוג מצלמות הסמארטפונים של DxO (אתר הבוחן ומדרג מצלמות סמארטפונים) וגם אם ישנה מחלוקת על אמינות הדירוג של האתר הזה, עדיין אין ספק שמדובר במצלמות נהדרות. כל המוניטין הזה פסח על Y9 Prime 2019: מערך הצילום הראשי כולל שלוש מצלמות  שעל הנייר זה נשמע מרשים מאוד, אבל אין כאן ייצוב תמונה אופטי, אין זום (יש רק בחירה בין צילום בזוית סטנדרטית לזוית רחבה במיוחד) הצמצמים לא רחבים במיוחד, ושיתוף הפעולה של וואווי ולייקה, יצרנית המצלמות המוערכת, לא חל על מערך הצילום של המכשיר הזה. התמונות שצילמתי איתו מציגות איכות תמונה בינונית במקרה הטוב: מכשירים ברמה הזאת מציגים בדר"כ ביצועים פושרים בכל הקשור לצילום בתאורה לא אידיאלית, וכך גם מערך הצילום של Y9 Prime. התמונות מתאפיינות בגרעון גבוה לצד עיוותים משמעותיים בגווני הצבע. מצב צילום הלילה שמייצר תמונה ממספר חשיפות שונות משפר מעט את המצב, אבל התמונות עדיין סובלות מהתופעות שציינתי קודם. באור יום המצב כמובן טוב יותר, אבל עדיין המצלמה נוטה לעוות קצת את גווני הצבע, והטווח הדינאמי בתמונות לא מרשים במיוחד. המצלמה הקדמית לא רעה, ואפילו כוללת את סט הפילטרים והאפקטים של מכשירי הדגל שלה החברה, אבל גם היא כושלת בכל הקשור לצילום שאינו באור יום.

מערך הצילום הראשי של Huawei Y9 Prime 2019 (צילום: גד גניר)
(צילום: גד גניר)

(צילום: גד גניר)

(צילום: גד גניר)

(צילום: גד גניר)


הסוללה של Y9 Prime 2019 היא המקום היחיד בו הוא ממש מצליח להצטיין: מסוללה בקיבול של 4000mAh הצלחתי לסחוט משהו שנע בין שבע וחצי לשמונה שעות מסך, שזה המון, ובשימוש סביר זה יכול להספיק לכם לקצת יותר מיומיים. טעינה מהירה אין כאן, משום סוג, אבל זה לא נורא כי אם זוכרים לטעון את המכשיר בלילה, תצטרכו ממש להתאמץ כדי להגיע למצב שבו הוא לא שורד לכם עד הלילה שאחרי. הרמקול של Y9 Prime 2019 מייצר איכות ועוצמת שמע סבירות, אבל לא מותיר רושם יוצא דופן. מצידו השני של חיבור הטעינה, נמצא חיבור הולך ונעלם: חיבור אזניות סטנדרטי 3.5 מ"מ, מהסוג שכבר אין במכשירי הדגל של החברה בשנים האחרונות, אבל עדיין נותר במכשירי הביניים שלה.

כך נראה שקע אזניות, אם שכחתם במקרה (צילום: גד גניר)


(+)
  • חיי סוללה ארוכים מאוד
  • קורא טביעות אצבעות זריז ואמין
  • שקע אזניות סטנדרטי

(-)
  • קצת איטי
  • מצלמה מאכזבת
  • ניהול צריכת חשמל אגרסיבי מדי

מחירו של Y9 Prime עומד על 1189 ש"ח. באופן כללי, הסטטוס הלא ברור של יחסי גוגל ו-Huawei הופך כל המלצה על מכשירי החברה להמלצה בערבון מוגבל, אפילו על מכשירים שכן מגיעים במקור עם אפליקציות גוגל. אם היה מדובר במציאה מטורפת, הייתי ממליץ לכם לשקול אותו. הבעיה היא ש-Y9 Prime בפני עצמו מצליח להרשים בעיקר בחיי הסוללה שלו. בכל השאר, הוא מציע חויה די פושרת: הוא מגיע להישגי הסוללה האלו בעיקר בגלל ניהול אגרסיבי של צריכת החשמל ונוטה לסגור אפליקציות שאמורות לרוץ ברקע כמו וואטסאפ, המצלמה מאכזבת, ישנם מכשירים זריזים יותר ברמת המחיר שלו, והמחיר שלו לא נמוך מספיק כדי לפצות על רשימת החסרונות האלו.

6 תגובות

  1. המכשירים של Huawei טובים, אבל צריך להתרגל לממשק שלהם שמבחינתי תמיד היה show stopper .
    השוני הכל כך גדול בין אנדרואיד לבין ממשק emui גורם לי להתרחק לגמרי ממכשירים אלה.

    השבמחק
    תשובות
    1. היי מורן!

      חייב להודות שעם השנים EMUI השתפרה פלאים ומגרסה לגרסה, אם מתעלמים מהשוני העיצובי, היא דווקא מתקרבת מבחינה פונקציונלית והסדר שלה לאנדרואיד נקי. סמסונג לדוגמה, התרחקה בעיני הרבה יותר מהממשק של אנדרואיד, אבל בסופו של יום, להכל אפשר להתרגל. פעם, החומרה לא החזיקה את הג׳אנק שהיצרניות מעמיסות על אנדרואיד. כיום זה כמעט לא קורה, ולכן כמשתמש, אם זה מפריע, אז זה בעיקר בימי ההסתגלות הראשונים.

      מחק
  2. בוקר יום ראשון,
    קפה, סקירה של גד ניר, עוד פתיחה מפנקת לשבוע קר,
    תודה על סקירה מצויינת, אם כי מבאסת, אני חובב של וואווי.

    אביב

    השבמחק
    תשובות
    1. אם הצלתי יום ראשון של נפש אחת בישראל... :)
      גם בלי הביקורת שלי, להיות חובב וואווי כרגע זה מבאס

      מחק
  3. תודה על הסקירה גד. מה לגבי סקירה של שיואמי A3 הוא בשוק כבר זמן מה ואין עליו סקירות רציניות.

    השבמחק
    תשובות
    1. בקרוב יגיע גם!

      (נכתב מה-Xiaomi Mi A3 שנמצא אצלי בבדיקה כרגע)

      מחק

הוסף רשומת תגובה

חדש יותר ישן יותר