כזה ניסיתי: Lenovo IdeaPad C340

מדי סוף אוקטובר, מתמלאים כל העוסקים בשיווק ומכירת מחשבים ניידים בחיוניות: תחילת שנת הלימודים האקדמאית מאפשרת להם להציג בכל שנה מחדש את הקנדידטים החדשים שלהם לתואר האמורפי "מחשב סטודנטים". למה אמורפי? כי לא דין סטודנט לעיצוב גרפי כדין סטודנט לתקשורת ומדע המדינה, ולא דין סטודנט גיימר בשעות הפנאי כדין סטודנט שמחזיק במעונות דסקטופ חזק ויכול להסתפק במחשב נייד פשוט וזול לצורך הקלדה בלבד בשיעורים. הדרישות הסותרות הביאו במהלך השנים להיווצרותה של הגדרה לא ברורה במיוחד של מחשב לסטודנטים, משהו שמזכיר קצת את הניסיון להבין את רצון הבוחר הישראלי:  מחשב סטודנטים הוא מחשב לא יקר במיוחד (כי לסטודנטים אין כסף), לא חזק במיוחד (כי סטודנטים צריכים בעיקר אופיס ומה שמחוץ לשעות הלימודים לא רלוונטי) לא כבד וגדול במיוחד (כדי שניתן יהיה להסתובב איתו בתיק גב), ועם סוללה חזקה (למקרה שלא יתמזל מזלו של הסטודנט לשבת ליד שקע חשמל) כדי לצלוח את יום הלימודים. 


Lenovo IdeaPad C340 (צילום: גד גניר)


ה-IdeaPad C340 של לנובו מנסה לסמן וי על כל הסעיפים שציינתי, אבל על הדרך גם לפנק בכמה אקסטרות קטנות. בסעיף המפרט הטכני, היחידה שקיבלתי לבדיקה בהחלט מספקת את הכוח הדרוש ליצור הכלאיים אליו מכוונות משווקות המחשבים הניידים כשהן חושבות על סטודנטים: המעבד הוא Core i3 של אינטל מדגם 8145U. למעבד, הבנוי בארכיטקטורת 14 ננו-מטר, ליבה כפולה במהירות 2.1 גיגהרץ בשגרה (ו-3.9 גיגהרץ במצב טורבו בפעילות אינטנסיבית). זהו מעבד מסדרה שהוכרזה לפני קצת יותר משנה, אבל הוא בהחלט עושה את העבודה. אל תבנו עליו יותר מדי לגיימינג, אבל תפעול שוטף של אופיס, גלישה מרובת טאבים בדפדפן כרום וצפייה בסרטים הוא יודע לעשות ללא גמגומים. לעבודה החלקה והיציבה תורם גם זכרון RAM בנפח נדיב למדי של 8 גיגה ואחסון בנפח 256 גיגה בטכנולוגיית SSD מה שתורם לגישה מהירה לקבצים על המחשב, ולמשך זמן קצר יחסית של התעוררות המחשב משינה. המחשב עצמו שקט רוב הזמן, לא מתחמם באופן מיוחד והמאווררים לא מייצרים רעש שעלול להפריע לסטודנטים אחרים באודיטוריום.



אני יודע ש"לא כבד וגדול במיוחד" היא הגדרה סובייקטיבית בפני עצמה, אבל לי אישית התחושה היתה שה-IdeaPad C340 הוא מחשב קצת כבד (2 ק"ג) וקצת גדול, כמו מחשבים רבים אחרים שהתברכו במסך 15.6 אינטש. זה לא רק המימדים הפיזיים, זה העיצוב כולו שמנסה להיות אלגנטי, אבל התוצאה הסופית היא משהו מגושם קצת למראה. הוא יתאים לתיקי מחשבים סטנדרטיים, אבל באופן כללי הוא נראה עבה ומתהדר בשוליים לא מעוגלים מספיק לטעמי. החומר השולט בגוף של IdeaPad C340 הוא פלסטיק (ביחידה שבדקתי בצבע אפור, ניתן להשיג אותו גם בצבע שחור), וטוב שכך, כי אני לא רוצה לדעת מה שימוש במתכת היה עושה למשקל של המחשב וכנראה גם למחירו. האקסטרה הראשונה שהמחשב הזה מציע היא היכולת להפוך אחורה את המסך, בדומה למחשבי ה-Yoga של החברה, דהיינו, מחשב 2 ב-1. לאחר שנים בהן ניסו יצרניות מחשבים להגשים בכוח את הפנטזיה לאחד בין קטגוריית המחשבים לקטגוריית הטאבלטים האמת היא שאף אחד כבר לא משלה את עצמו וכבר בכלל לא משתמשים בשם היומרני "2 ב-1". את המונח הזה החליף מונח פחות מחייב שמתמקד רק ביכולת האקרובטית של המחשב, "Convertible". איך שלא תקראו לתצורה הזאת, היא שימושית במקרים מאוד בודדים. התרחיש היחיד שסטודנטים עשויים לרצות לקפל את המקלדת לאחור הוא כשצריך לקרוא חומר מהמסך ומעדיפים לעשות זאת בשכיבה על המיטה. 

Lenovo IdeaPad C340 (צילום: גד גניר)


המסך כאמור בגודל 15.6 אינטש ברזולוציית FHD ועם פאנל IPS. המסך עצמו מואר לא רע וגם זויות הצפיה טובות. הייתי שמח אם המסך היה מציג צבעים קצת יותר חיים, אבל זה לא משהו שבאמת מטריד או מפריע בשימוש יומיומי. האמת שהדבר שהכי מבליט את החולשה הזאת של המסך זה טפט מסך הבית שמגיע כברירת המחדל מלנובו. הטפט הוא תמונה של שלולית צבעים שטיפות צבעוניות ניתזות ממנה לכל עבר. על המסך של C340 הצבעים האלו נראים חיוורים משהו. מה שכן מפריע זה גימור המסך המבריק, שמחזיר השתקפויות ומקשה קצת על העבודה בסביבה מוצפת אור. המסך עצמו הוא מסך מגע התומך בעט של לנובו (שאינו מצורף לערכת המחשב ויש לרוכשו בנפרד). מדובר בתוספת שימושית עבור סטודנטים, במיוחד בקורסים המצריכים רישום נוסחאות מתמטיות.

Lenovo IdeaPad C340 (צילום: גד גניר)


Lenovo IdeaPad C340 (צילום: גד גניר)



המקלדת של IdeaPad C340 נוחה למדי. הפריסה שלה הגיונית ולא כוללת הפתעות ומקשים שנדדו למקומות שלא הייתי מצפה למצוא אותם בהם, המקשים עצמם מרווחים ומופרדים טוב זה מזה, והיא אפילו מוארת. מצד שני, זו אינה מקלדת מלאה ואינה כוללת את מקשי הספרות בצד, בחירה משונה וחריגה עבור מחשב עם מסך בגודל 15.6 אינטש. לא ברור למה לנובו ויתרה על מקשי הספרות ובמקומה פשוט מיקמה את המקלדת במרכז המחשב, עם שוליים ענקיים וריקים משני צידיו. משטח העכבר גדול ומרווח, מגיב היטב למגע ומתפקד בצורה מדוייקת והדבר היחיד שמקלקל קצת הוא העובדה שלחצניו רועשים.

סט החיבורים של המחשב מגוון וכולל בגדול את כל מה שצריך: חיבור HDMI, שני שקעי USB סטנדרטים, שקטע USB Type C, וקורא כרטיסי SD. לנובו הוסיפה ל-C340 שני פינוקים: קורא טביעות אצבעות קטן אבל יעיל, ומפסק קטן שמכסה את המצלמה הקדמית שחוסך לכם את הצורך באילתורים מכוערים אחרים.

קורא טביעות אצבעות ב-
Lenovo IdeaPad C340 (צילום: גד גניר)


מפסק להסתרת המצלמה הקדמית (צילום: גד גניר)


מתחת למקלדת מתנוסס בגאווה לוגו Dolby Audio, אבל הרמקולים עצמם רחוקים מלהלהיב. זה לא שהיו לי ציפיות לבאסים יוצאי דופן, אבל הצליל שמפיקים שני הרמקולים בעלי עוצמת ה-2W כל אחד, הוא צליל שטוח וצורמני. הסוללה דווקא כן מלהיבה: שלושת התאים שלה איפשרו למחשב לשרוד אצלי כ-6.5 שעות עבודה בממוצע בין טעינה לטעינה, הישג נאה מאוד ביחס למחשב עם מפרט כזה ומסך כזה.

(+)
  • קורא טביעות אצבעות, מפסק הסתרת מצלמה קדמית, מקלדת מוארת, תמיכה בעט - תוספות לא אופייניות למחשב סטודנטים
  • ביצועים נאים
  • זמן סוללה ארוך

(-)
  • מגושם וכבד
  • רמקולים מאכזבים
  • גימור מסך מבריק שמחזיר השתקפויות

מחירו של Lenovo IdeaPad C340 בגרסה אותה בדקתי עומד על 2999 ש"ח. זה לא זול מאוד עבור מחשב סטודנטים, אבל זה גם לא יקר להחריד, ובמחיר הזה מדובר באחד ממחשבי הסטודנטים המפנקים ביותר שיש בשוק: המפרט הטכני שלו אמור להספיק לכל משימה שקשורה ללימודים (ולרוב הפעילויות מחוץ ללימודים), והוא כולל תוספות שנדיר למצוא במחשבים שבדר"כ מייעדים לסטודנטים: קורא טביעות אצבעות, מקלדת מוארת, תמיכה בסטיילוס, ואפילו תצורת ה-Convertible יכולה להיות שימושית עבור חלקם. תוסיפו לכך חיי סוללה מכובדים ותקבלו מחשב נייד שלא רק מתאים לסטודנטים, הם אולי אפילו יוכלו להנות ממנו.

2 תגובות

  1. מחיר מטורף לתמורה, ממש מחשב לפראיירים.

    השבמחק
  2. האם ניתן לחבר אותו לטלויזיה דרך hdmi ולראות סרטים ב 4k?

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

חדש יותר ישן יותר