כזה ניסיתי: LG Velvet

אל כל סמארטפון שאני מגיע לבדוק, אני אני עושה זאת כשאני יודע פחות או יותר למה לצפות. זאת משום שיצרניות הסלולר מקפידות בדר"כ על היררכיית מוצרים ברורה שכוללת הפרדה בין מכשירי דגל למכשירי ביניים. יש פה ושם חריגות, אבל לרוב, זה או שהמכשיר משתייך לסדרה מסויימת אצל אותה יצרנית שההיררכיה של אותה סדרה ידועה כבר לפני כן, או שפשוט מזהים את המיצוב של הסמארטפון לפי ערכת השבבים עליו הוא מבוסס. Velvet, הסמארטפון החדש של LG מנסה להטריל את המוסכמה הזאת. על פניו מדובר במכשיר שנראה חיצונית כמו מכשיר דגל אבל המפרט הטכני שלו הופך אותו למעין מוטציה בשוק שקצת קשה למקם אותה על הסקאלה הקבועה. בטשטוש הגבולות הזה זה נראה שב-LG לחנך את הצרכנים שסמארטפון לא חייב להיות סך כל רכיביו הפנימיים, ויש משהו בהחלט מרענן ביצרנית שאינה מנסה לנצח בקרב הזה שברוב המקרים אין לו משמעות ל-99.9% מהמשתמשים. ועדיין, מדובר בסמארטפון, מכשיר די מרכזי בחיים של רובנו. מכשיר דגל או לא, הוא צריך לעבוד, וצריך לספק תמורה עבור הסכום שמבקשים עבורו. האם הוא עושה זאת?


LG Velvet (צילום: גד גניר)


מה הופך את Velvet למוטציה? בעיקר ערכת השבבים שלו. המכשיר הזה נמכר בעולם בשתי גרסאות: זו שלא נמכרת בארץ, והושקה כבר בחודש מאי מגיעה עם ערכת השבבים Snapdragon 765G, ערכת שבבים מהדרג הגבוה של אלו המיועדות למכשירי ביניים אבל עם תמיכה ברשתות דור 5. הגרסה שכן עשתה עלייה, הוכרזה בסוף חודש יולי ומבוססת על ערכת השבבים Snapdragon 845. משהו שחשוב לדעת לגבי ערכת השבבים הזאת: היא אמנם מיועדת למכשירי דגל, אבל מדובר בערכת שבבים שהוכרזה לפני שנתיים ועליה התבססו מכשירי הדגל של אותה תקופה, מכשירים כמו Pocophone,Xiaomi Mi Mix 3, ואפילו מכשיר הדגל של LG בעצמה לשנת 2018, ה-LG G7 ThinQ. ערכת השבבים הזאת אינה תומכת מן הסתם בדור 5. אני מניח שמי שבחר לייבוא רשמית את דווקא את הגרסה הזאת של המכשיר, עשה זאת מתוך ההנחה שייקח זמן עד שניתן יהיה להנות באמת מהרשתות שעוד מעט יתחילו לעבוד בישראל. הייתי שמח להיות הנסיכה על ערכת השבבים, ולדווח לכם בהתנשאות שההבדל בביצועים בין מכשיר כזה למכשירי דגל עם מעבדים מודל 2020 מורגש. זה לא ככה. זו אמנם החלטה מאוד חריגה לצייד מכשיר חדש בערכת שבבים כה ותיקה, אבל בשימוש יומיומי, החריגה הזאת אינה מורגשת בכלל. המכשיר מגיב מהר, הוא יציב, אפליקציות נטענות כמעט תמיד במהירות והמקום היחיד בו מורגש שזה לא מכשיר דגל, זה בזמני הטעינה של משחקים כבדים: ב-Realme X3 Superzoom לקח ל-PUBG כ-15 שניות להיטען, בעוד ב-Velvet ההמתנה נמשכה כ-22 שניות. 



LG Velvet (צילום: גד גניר)

LG Velvet (צילום: גד גניר)

LG Velvet (צילום: גד גניר)


איפה בכל זאת ערכת השבבים הפזמניקית עשויה להוות מוקש? בעדכוני גרסה עתידיים. מכשירי אנדרואיד מקבלים בממוצע עדכוני גרסה גדולים למשך תקופה של שנה וחצי-שנתיים. היכולת של יצרנית סמארטפון לספק עדכוני גרסה תלויה לא רק ברצונה הטוב, כי אם בתמיכה של יצרנית ערכת השבבים בעדכוני גרסה שכאלו. לטענת קוואלקום, ערכות השבבים שלה תומכות במחזור חיים של שלושה עדכונים גדולים. מאחר ש-Snapdragon 845 הוכרזה כשאנדרואיד 8 היתה הגרסה העדכנית ביותר בסביבה, וכיום אנחנו סוגרים כמעט שנה עם אנדרואיד 10, הרי שבתרחיש האופטימי ביותר, המכשיר הזה יזכה לעדכון גרסה גדול אחד וזהו. הסיבה היחידה שלא מדובר באסון היא שמוניטין העדכונים של אנדרואיד בקרב יצרניות שאינן גוגל הוא גרוע ממילא ברוב המקרים, אז כל הדיון הזה הוא תיאורטי ברובו. המכשיר מגיע עם זכרון RAM בנפח 6 גיגה שבהחלט מספיק לרוב המשתמשים, אם כי מכשירי דגל שמסתפקים בנפח שכזה הולכים ונעלמים מהשוק. נפח האחסון כאן הוא 128 גיגה וניתן להרחבה באמצעות כרטיס זכרון.


מערכת ההפעלה של Velvet היא אנדרואיד בגרסה 10, כשמעליה LG הלבישה את הממשק שלה, LG UX 9.0 שנראה מאוד דומה ויזואלית לממשק של סמסונג. אין בגרסת הממשק החדשה משהו דרמטי או יוצא דופן: יש לוגואים חדשים ומצב כהה לממשק בכל האפליקציות. בנוסף, בכל האפליקציות המובנות במכשיר (גלריה, חייגן ועוד), העבירה LG את פקדי הניווט בתוך האפליקציה לחלק התחתון: בחייגן למשל, הניווט בין החייגן עצמו, אנשי קשר וקבוצות נמצא כעת למטה, מה שמאפשר שימוש נוח יותר ביד אחת במכשירים שהתברכו במסך גדול.


להשקה הרשמית של המכשיר בחו"ל קדמו מספר שבועות של חשיפת תרשימים שרמזו על מכשיר בעיצוב שקשה להשאר אדיש אליו. חלק ניכר מהשיווק של המכשיר הזה מתייחס לנושא העיצוב ולגימור היוקרתי שלו, ואכן, אם לשפוט לפי העיצוב בלבד, מקומו של Velvet בשורה אחת עם המכשירים המתקדמים והיקרים בשוק. LG עברה טרנד טרנד בספר העיצוב של סמארטפונים לשנת 2020 ואימצה כמעט כל מה שרשום בפרק "מכשירי דגל": גב זכוכית כשמתחתיו גימור שמחליף צבעים בהתאם לזוית האור שפוגעת בו, מכשיר דקיק, מערך צילום בעיצוב ייחודי וטרנד שאני אישית לא סובל, אבל לא מסוגל להתכחש לעובדה שמדובר בטרנד עיצובי של מכשירי דגל: מסך קמור בצדדיו. ואם אני חייב להיות קטנוני (בוודאי שאני חייב, בשביל זה אני כאן), יש שני דברים לא מלוטשים בעיצוב, שניהם אגב לא קריטיים כהוא זה לשימוש במכשיר, אבל כמכשיר שכאמור העיצוב שלו הוא חלק עיקרי באופן שבו מוכרים אותו, קשה לי להתעלם מהם: הראשון זה יישור למרכז של החיבורים ופתחי הרמקול בחלקו התחתון של המכשיר: פתחי הרמקול אמנם נמצאים בדיוק בקו האמצע של המסגרת התחתונה, אבל שקע ה-USB Type C, ושקע האזניות נמצאים תחתיו. אני יודע שזה נשמע כמו הדבר האיזוטרי בעולם, אבל זה משהו שמציק בעין. בנוסף, המגרעת: נכון, היא מינימלית למדי, ואם המכשיר היה מושק בשנה שעברה זה לא היה מפריע לי, אבל ב-2020 יצרניות הולכות ונוטשות את התצורה ש-LG בחרה והולכות על Punch Hole, תצורה מינימליסטית אפילו יותר שבה רואים רק מצלמה, שממוקמת בתוך חור בתוך המסך, משהו שניתן לראות אפילו במכשירי ביניים כבר.


LG Velvet (צילום: גד גניר)

LG Velvet (צילום: גד גניר)


למרות שהוא נראה עדין, LG מתגאה בתקן הצבאי (MIL-STD-810G) שבו הוא עומד במונחי עמידות בתנאי קור סביבה מלאת אבק ואפילו בוץ. בנוסף, הוא גם עמיד במים (תקן IP68), משהו שנותן לו יתרון משמעותי על מכשירים של יצרניות כמו שיאומי ורילמי שמתעקשות לא למגן את המכשירים שלהן כך. המכשיר עצמו במשקל סביר, 180 גרם, ביחס לכמות הזכוכית והמתכת ששולבה בגופו. הכפתורים ממוקמים נכון ואפילו הכפתור היעודי להפעלת Google Assistant מעוגל יותר כדי לאפשר לאנשים לזהות אותו במישוש. הסוגיה שהכי הפריעה לי בשימוש היומיומי קשורה להעדפה האישית שלי של מחוות מגע על מסך מלא על פני שורת פקדי ניווט וירטואליים: כשהמקלדת מופיעה על המסך, מגע בתחומה זוכה לעדיפות וכך קרה שפעמים רבות בהן רציתי לסיים שיחת וואטסאפ בחזרה למסך הקודם, הסתיימו בהקלדה לא רצויה של תוים אקראיים. מי שמעוניין להמנע מכך, צריך להתרגל לבצע את המשיכה מצד המסך במיקום גבוה יותר מהמקלדת, או פשוט לעבוד עם פקדי הניווט הוירטואליים בתחתית המסך.


המסך בגודל 6.8 אינטש נראה נהדר: הוא מציג צבעוניות עזה ושחור כהה במיוחד כפי שמסכי P-OLED יודעים לעשות. הרזולוציה כאן היא 1080 על 2460 פיקסלים וגם התאורה שלו טובה. בתוך המסך משולב קורא טביעות אצבעות שתיפקד יפה מאוד, עם מעט מאוד מצבים בהם לא זיהה את האצבע בניסיון ראשון.


LG Velvet (צילום: גד גניר)


מערך הצילום הראשי של LG Velvet מורכב משלוש מצלמות שונות: מצלמה ראשית ברזולוציית 48 מגה בזוית ברוחב סטנדרטי וצמצם f/1.8, מצלמת 8 מגה פיקסל עם עדשה אולטרה-רחבה וצמצם f/2.2, וחיישן נפח ברזולוציה של 5 מגה פיקסל וצמצם f/2.4. על הנייר מדובר בנתונים של מצלמה של מכשיר Upper-Mid: חסרים כאן ייצוב תמונה אופטי, החיישנים לא גדולים במיוחד, אין זום אופטי והרזולוציות גם לא מאוד גבוהות. אפליקציית המצלמה מספקת טיפים לצילום בהתבסס על בינה מלאכותית: היא מציעה חיתוכים שונים של התמונה לאחר הצילום ליצירת קומפוזיציות טובות יותר משלכם, היא מציינת אם תמונה מסויימת יצאה מטושטשת, ואפילו יודעת לזהות כאשר חלק מהמצולמים עצמו את עיניהם בדיוק ברגע הצילום. כל הדברים האלו נחמדים, אבל בסופו של דבר איכות הצילום היא לכל היותר לא רעה: באור יום התמונות יוצאות לרוב חדות וממוקדות, וגם בלילה הביצועים סבירים, אבל ברגע שמנסים לצלם משהו בתנועה, כמעט תמיד הוא יוצא מטושטש.


(צילום: גד גניר)

(צילום: גד גניר)

(צילום: גד גניר)


ל-Velvet סוללה בקיבול 4300mAh, והוא מצליח להפיק ממנה כ-7 שעות מסך, נתון מצוין. בגלל שקיבלנו בישראל את הגרסה המבוססת על המעבד הותיק יותר, גם תקן והספק הטעינה פחות עדכניים: אתם מקבלים כאן טעינה בהספק של 15W בתקן QC3 לטעינה מהירה, לעומת 25W בתקן החדש ביותר +QC 4.0 בדגם עם ערכת השבבים החדשה יותר. הטעינה האלחוטית מתבצעת בהספק של 9W, מה שאומר טעינה אלגנטית ונוחה יותר, אבל איטית מאוד. LG נוהגת להשקיע באופן מיוחד בכל הקשור לשמע, וה-Velvet ממשיך את הקו הזה: בשונה מרוב המכשירים בטווח המחיר שלו, ה-Velvet מצויד בזוג רמקולים לשמע סטריאופוני שמחוזקים בטכנולוגיית LG 3D Sound לחויית שמע פתוחה יותר עם עומק. בפועל הסופרלטיבים האלו קצת מוגזמים ועדיין מדובר בסופו של דבר בשמע צורמני של סמארטפון, אבל ביחס למתחרים בשוק הוא עושה עבודה טובה מאוד. בצילום וידאו ניתן להפעיל את מצב ASMR כדי להגביר באופן קיצוני את רגישות ההקלטה ולהבחין בצלילים החלשים ביותר. בנוסף, LG ממשיכה לתת אמון בשקע האזניות הסטנדרטי ואם הייתי מחלק נקודות, בהחלט הייתי נותן לה על כך תוספת.


(+)
  • מסך איכותי מאוד
  • עמידות במים בתקן IP68
  • זמן סוללה ארוך

(-)
  • מצלמה בינונית ביכולותיה
  • ניווט באמצעות מחוות מגע על מסך מלא לא עובד בצורה מיטבית
  • מסך קמור בצדדיו

מחיר ההשקה של LG Velvet עומד על 2299 ש"ח. זה קצת יקר ביחס למכשירי ביניים (גם מהדרג הגבוה שלהם) וזול מאוד אם בוחרים להכניס אותו בכוח לקטגוריית מכשירי הדגל. לזכותה של LG יאמר שלמרות המעבד הותיק, והמצלמה עם הביצועים הפושרים, ברוב הזמן קשה להתייחס אל המכשיר הזה כאל מכשיר ביניים: הוא בפירוש לא מכשיר איטי, הוא לא נראה כמו מכשיר ביניים, הסוללה שלו מחזיקה אותו למעלה מיום של שימוש, יש לו מסך מאוד איכותי והוא עמיד במים. טשטוש הגבולות של LG ב-Velvet הוא משהו שמבלבל בעיקר בוחני סמארטפונים שכמוני: אני מסיים לכתוב את הביקורת הזאת בלי להיסגר האם אני מגדיר את המכשיר הזה כמכשיר ביניים מאוד מפנק או כמכשיר דגל משונמך. האם התהייה הקיומית הזאת צריכה לשנות משהו לצרכן הסביר? בהחלט לא. מה כן צריך לשנות לו? שישנן בשוק אופציות נוצצות קצת פחות אולי, כמו ה-Realme X3 Superzoom או אפילו ה-Mi Note 10 של שיאומי, שמאתגרות אותו עם תג מחיר מעט זול יותר ותמורה לא פחות טובה.


4 תגובות

  1. הייתי אומר מכשיר ביניים עם עיצוב יפה. ברגע שהם משתמשים בערכת שבבים בינונית וישנה, גם אם זה לא משתקף בביצועים, זה פוגע באורך החיים של המכשיר (מבחינת עדכונים לפחות). אני מבין למה LG רוצים לקצץ עלויות ולא להשקיע במכשיר דגל אמיתי, אבל זו לגמרי לא סיבה מספקת ללקוח לקנות את המכשיר הזה.

    השבמחק
  2. סקירה מעולה, תודה,
    מכשיר דגל, לדעתי, הוא מונח שעבר עליו הכלח,
    במציאות של קורונה ואבטלה גלובאלית,
    בה לטלפון שמחליפים כל שנה וחצי ועולה שבעת אלפים שקל, אין עוד זכות קיום.

    אביב.

    השבמחק
  3. אחלה סקירה, כרגיל. עכשיו כשאנחנו במרחק של שבועות מדור 5, בחירה מוזרה להביא את הדגם הזה ולא את הדגם עם Snapdragon 765G. יש בארץ בערך שני מכשירים שתומכים בדור 5 (נוט 20 ועוד סיני אחד), זו יכולה להיות אופציה מעניינת למי שרוצה אינטרנט מהיר. היום כבר לא הייתי קונה מכשיר שלא תומך בדור 5.

    השבמחק
  4. כמה הערות לסדר: 1.יש לי מכשיר One plus 6 בן שנתיים וחצי עם ערכת השבבים Snapdragon 845 כפי שיש ל-Velvet. למכשיר שלי יש 8 RAM. אני לא חש שום עיכובים השהיות או בעיות. הכל טס חלק [אני לא משחק בנייד או בכלל]. 2. דור 5 רלוונטי כרגע כמו טיסות לחו"ל בעידן הקורונה. טרם נפרסה רשת משמעותית והתהליך אמור להסתיים לכל המוקדם בעוד שנתיים. 3. ערכת השבבים שצוינה תקבל עדכונים לפחות עוד שנתיים. נצח במושגי ניידים. 4. מעניין להשוות ל One plus Nord שהושק לפני זמן קצר ועולה 1700 ש"ח.

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

חדש יותר ישן יותר