כזה ניסיתי: SanDisk Extreme Pro SSD

למשתמש הביתי הממוצע אין דרישות תובעניות במיוחד בכל הקשור לאחסון: הרוב מסתדרים עם אחסון בענן, וכשצריך להעביר קבצים גדולים יותר, נעזרים גם בכונן קשיח חיצוני, כשהם מודעים לחסרונות האינהרנטיים של הפורמט: מהירויות העברת נתונים נמוכות יחסית, ועמידות מוגבלת יחסית בשל העובדה שבכונן קשיח יש חלקים נעים. המפונקים יותר בוחרים בכונן SSD נייד, שנותן מענה לשתי הבעיות הללו: בכונני SSD אין חלקים נעים והם מהירים הרבה יותר מכוננים קשיחים רגילים. מה עושים מפונקים, חסרי סבלנות באופן קיצוני לא זהירים ובעלי תקציב נדיב יחסית? הולכים על משהו כמו Sandisk Extreme Pro.

SanDisk Extreme Pro SSD (צילום: גד גניר)



סדרת Exterme של סאנדיסק היא סדרת כונני SSD ניידים במארז ממוגן. לפני כ-4 שנים בדקתי כאן את הדור הראשון של הכוננים ועכשיו מגיע הדור השלישי, שלשמו נוסף גם התואר Pro. מה הופך אותן למקצוען? קחו נשימה עמוקה, זה הולך להיות טכני: מעבר לרכיב ה-SSD שיודע לקרוא ולכתוב מידע בצורה מהירה מאוד, ישנו ממשק, מעין מערכת ששולטת על הקשר בינו לבין המחשב או כל מוצר אחר אליו תחברו את הכונן. עד לא מזמן, רוב כונני ה-SSD עשו שימוש בממשק SATA סטנדרטי, פחות או יותר אותו אחד שקישר במשך שנים בין מחשבים לדיסקים קשיחים. סדרת ה-Pro של סאנדיסק היא סדרת כונני SSD מסוג NVMe, ראשי תיבות של Non-Volatile Memory Express שהממשק שלהם הוא PCIe, שמשמש לקישור בין רכיבי חומרה (כמו כרטיסים גרפיים) למחשבים. ההבדל, על הנייר, בין כונני SSD סטנדרטיים לכונני SSD NVMe הוא מהירות כפולה כמעט של העברת נתונים. 

לפי סאנדיסק, מהירות העברת הנתונים כאן עומדת על 1050MB/s, לעומת סדרת ה-Extreme שמהירותה עומדת על 550MB/s. הנתון הזה מתייחס למהירות קריאה בלבד, וזה הנתון היחיד שסאנדיסק מספקת. בדקתי מה המספרים שאני מקבל בעצמי, באמצעות תוכנת הבנצ'מארק CrystalDiskMark. הבדיקה נערכה על מחשב העבודה שלי מחשב חזק יחסית, עם מעבד Core i7-7600U (הושק ב-2017), זכרון RAM בנפח 16 גיגה ואחסון SSD NVMe משל עצמו. התוצאות מובאות כאן בפניכם:



הנתון החשוב כאן הוא השורה הראשונה שמציגה קריאה וכתיבה סדרתית. המספרים אמנם לא תואמים  את הצהרת היצרן, אבל חשוב לזכור שמדובר במעבד לא חדש במיוחד, ומשתמשים עם מחשבים חזקים יותר דיווחו על תוצאות קרובות הרבה יותר ל-1050MB/s. איך הוא תפקד מחוץ לתוכנת מדידת ביצועים? קובץ MP4 במשקל 1.34 גיגה נשאב ממנו במהירות של 334MB/s בתוך קצת פחות מחמש שניות, והועתק חזרה אל הכונן במהירות של 289MB/s בתוך כ-6 שניות. צריך להיות מושחת (לכאורה) ברמה של הפגנות שבועיות מול המעון הרשמי שלכם כדי לקנות Extreme Pro SSD בשביל להעביר קבצי סרטים שהורדתם מטלגרם. את ה-SSD הזה קונים משתמשים מקצועיים שרוצים לנצל את המהירות הזאת כדי לבצע העברות של כמויות מידע גדולות במיוחד בלי הצורך להמתין שעות שהפעולה תסתיים (צלמים, עורכי וידאו), או לחילופין, לערוך את הקבצים ישירות על הכונן עצמו. המהירות (הפוטנציאלית) הגבוהה של ההעתק והכתיבה על הכונן הזה מאפשרים זאת.

SanDisk Extreme Pro SSD (צילום: גד גניר)


SanDisk Extreme Pro SSD (צילום: גד גניר)


SanDisk Extreme Pro SSD (צילום: גד גניר)



מעבר למהירות, Extreme Pro SSD מציע למשתמשיו עמידות: הכונן מוקף בשלדת אלומיניום ומצופה בגומי מבחוץ להגנה מפני נפילות, ומוגן מהתזות מים (תקן IP55). בחלקו העליון ישנו פתח דרכו ניתן לקשור את הכונן לחגורה, והוא גם קטן וקל מספיק כדי לא למשוך לכם את המכנסיים למטה, אם כי לא ברור לי מי יעדיף לעשות כזה דבר על ולא פשוט לשים את הכונן הזה בתיק במקום ממוגן יחסית. שקע החיבור בכונן עצמו הוא USB Type-C, והכונן מגיע עם זוג כבלים לחיבור למחשב: האחד עם חיבור USB-Type C גם בצידו השני, והשני עם חיבור USB Type-A, הישן והקצת נפוץ יותר. הייתי שמח אם סאנדיסק היתה מוצאת פתרון קצת יותר נוח למשתמשים מאשר להיסחב לכל מקום עם כבל חיבור, למשל, חיבור נשלף מגוף הכונן עצמו. 

הוספת כיתוב



Extreme Pro SSD מגיע מהמפעל כשהוא מפורמט ל-extFAT ומוכן לחיבור למחשבי PC או Mac, ואפילו למכשירי אנדרואיד. על הכונן תמצאו את SecureAccess תוכנה של סאנדיסק באמצעותה תוכלו להצפין קבצים באמצעות סיסמה ולהפוך אותם לבלתי קריאים עבור מי שאין לו אותה.


(+)

  • קצב העברת נתונים מהיר (בכפוף למחשב שלכם)

  • עמיד לנפילות והתזות מים

  • קל וקומפקטי


(-)

  • היה נחמד אם היה פתרון אלגנטי יותר לכבלי החיבור למחשב

  • יקר

כונני SSD מעולם לא היו עסק זול, ו-Extreme Pro SSD ממשיך את המסורת: בגרסת ה-500 גיגה הוא יעלה לכם כ-500 ש"ח, גרסת ה-1 טרה תעלה לכם כ-850 ש"ח, ואם אתם זקוקים ל-2 טרה, תאלצו להיפרד מסכום של קצת יותר מ-1500 ש"ח. אל תנסו לחשב את זה במונחים של עלות מול נפח. היתרונות כאן באים לידי ביטוי בעמידות ובמהירות העברת הנתונים. החלטתם שהמחיר לא מרתיע אתכם? ודאו קודם שהמחשב שלכם בכלל תומך במהירויות העברת הנתונים המקסימליות שיש לכונן הזה להציע. אם לא, ואם אין לכם כוונה לשדרג את המחשב בקרוב, תוכלו בהחלט להסתפק בגרסת ה-Extreme SSD הרגילה ולחסוך כמה שקלים.

3 תגובות

  1. היו לי כמה כאלה (בעבודה) עם בעיות קשות במגעים של החיבור.. שימו לב

    השבמחק
  2. גד, תודה על הסקירה :-)

    היה חסר לי קצת מידע כללי, ואם אני לא טועה (יכול מאוד להיות שכן) - יש חסרון ענק לגיבוי מידע על כונני SSD לעומת כוננים מגנטיים "רגילים" של פעם.
    בכונני SSD, אם הכונן לא מחובר למקור מתח (=חשמל) לתקופה ארוכה (מאוד?), משהו שבהחלט כן קורה אצל משתמש ביתי ממוצע שמגבה על כונן תמונות וסרטים, חלק או כל המידע יכול להימחק לאחר תקופה שכזו.
    לא התייחסת לכך.
    מכיר את החסרון הזה?

    השבמחק
  3. יש אלטרנטיבה מודולרית. אפשר לקנות מארז של אסוס, עולה אצל KSP מחיר 200 ש"ח. ולתוכו להבריג כרטיס NVME שאכן עולה משהו כמו מה שיש כאן.

    גם הוא מארז חזק ועמיד, עם מעטפת גומי, לא בדקתי עמידות לפי תקנים.

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

חדש יותר ישן יותר