כזה ניסיתי: Nokia 8.3 5G

בסוף ספטמבר האחרון קרה הדבר: פלאפון, פרטנר והוט מובייל היו הראשונות להפעיל את רשתות ה-5G שלהן, ובכך ניתן האות ליבואניות הסמארטפונים להתחיל להביא לארץ יותר מכשירים התומכים ברשת החדשה. אחד המכשירים החדשים האלו הוא נוקיה 8.3, אמנם לא מכשיר דגל, אבל כזה שמתיימר לאפשר לכם להנות ממהירויות הגלישה המשודרגות ומכל החויות החדשות והמסעירות שרשתות הדור החמישי מביאות עימן, והפעם בסגמנט הנעים יותר בארנק של מכשירי ביניים.


Nokia 8.3 5G (צילום: גד גניר)




ערכת השבבים עליה מבוסס נוקיה 8.3 5G היא Snapdragon 765G, ערכת שבבים של הדרג העליון של מכשירי ביניים, שהחידוש הדרמטי בה הוא התמיכה ברשתות דור 5. לאור העובדה שמעתה והלאה רוב המכשירים הבאים שאבדוק יהיו מכשירי דור 5, החלטתי שאני לא יכול להשאר מאחור, והתניידתי לרשת פלאפון לחבילה הכוללת תמיכה ברשתות 5G. זה אמנם יעלה לי 20 ש"ח יותר לחודש, זה אולי ישתיל לי שבב במוח, אבל היי, יהיה לי אינטרנט ממש מהיר מחוץ לבית. ובכן, בתקופה שהמכשיר שהה אצלי, לא נראה זכר לרשת דור 5, אפילו לא קו קליטה אחד. זה לא שישבתי בבית ברעננה וחיכיתי. מיד עם תום הסגר נסעתי עם המכשיר לנתניה, להרצליה ולרמת השרון, וגם שם התוצאה המאכזבת היתה זהה. זו אמנם החויה הסובייקטיבית שלי בלבד: ייתכן שעם סים של מפעילה אחרת הייתי מקבל תוצאות שונות, וייתכן שאם הייתי מרחיב את רדיוס השוטטות שלי, כנראה הייתי נתקל בסופו של דבר ברשת 5G. ועדיין, הפריסה עדיין רק בראשיתה וייקח עוד זמן עד שתוכלו באמת להנות ממהירויות גלישה גבוהות. עד אז כמובן שתוכלו להתענג על המהירויות הסטנדרטיות לחלוטין שיש לרשתות LTE להציע, רק שתשלמו על זה קצת יותר בחבילת הסלולר.



Nokia 8.3 5G (צילום: גד גניר)



נוקיה 8.3 5G מגיע ביבוא רשמי לישראל בגרסה עם המפרט החזק יותר: זכרון ה-RAM הוא בנפח 8 גיגה, והאחסון הפנימי הוא בנפח 128 גיגה, כאשר ניתן להרחיב את האחרון באמצעות כרטיס זכרון SD. להוציא את עניין ה-5G, נוקיה 8.3 מתפקד נהדר: מהיר, עובר מהר בין אפליקציות, יציב, לא מתחמם יתר על המידה ואפילו מספק חויית גיימינג לא רעה בכלל. 


מערכת ההפעלה של המכשיר היא אנדרואיד 10 בגרסה נקייה כמעט לחלוטין מתוספות או שינויים של נוקיה, כחלק מתכנית Android One. המכשיר מגיע עם הבטחה של היצרנית לעדכוני תוכנה במשך שנתיים לפחות, כאשר אנדרואיד 11, הגרסה החדשה ביותר צפויה להגיע אל המכשיר עד סוף השנה האזרחית. פעם, בימים חשוכים יותר של מערכת ההפעלה, הבטחה לעדכונים במשך שנתיים היתה אטרקציה. כיום, רוב היצרניות הגדולות מספקות שנתיים של עדכונים או קרוב לכך, וסמסונג אף התחייבה החל מהשקת נוט 20 לשלושה עדכוני גרסה גדולים, כלומר, למשך שלוש שנים ואף יותר.

 

Nokia 8.3 5G (צילום: גד גניר)


Nokia 8.3 5G (צילום: גד גניר)


Nokia 8.3 5G (צילום: גד גניר)


Nokia 8.3 5G (צילום: גד גניר)




נוקיה 8.3 הוא מהמכשירים הפחות נוחים שכף היד שלי ארחה: הוא אמנם לא עבה במיוחד אבל הוא עדיין גדול, מגושם וכבד (220 גרם). עם זה ניתן עוד לחיות. מה שהוציא אותי מדעתי היה סידור הכפתורים, או ליתר דיוק, כפתור הפעלת Google Assistant והמיקום שנבחר עבורו: על פניו, מדובר בכפתור שממוקם בדופן שמאל של המכשיר, מיקום סטנדרטי למדי לכפתור מהסוג הזה, כפי שכבר עשו זאת בעבר LG וסמסונג. מה שונה כאן? ייתכן שזה הצורה והממדים של המכשיר, אבל צילום מסך, פעולה שלרוב מתבצעת בקלות, הפכה לסיוט בנוקיה 8.3. כמעט בכל פעם שניסיתי לצלם מסך באמצעות לחיצה על הנמכת הווליום וכפתור ההפעלה יחד , שורש האגודל שלי שנתן קונטרה למכשיר מצידו השני, לחץ בטעות על כפתור הפעלת הסייען הדיגיטלי. הלוואי שזה היה מסתכם בזה, אבל הכפתור הזה נלחץ לי בטעות עשרות פעמים ביום, במגוון צורות אחיזה, גם בלי ניסיון לצילום מסך, ובכל פעם מחדש הפעיל את Google Assistant מבלי שרציתי. הצידו השני של המכשיר, כפתור ההפעלה משמש גם כסורק טביעת אצבע. אישית אני לא חובב גדול של הסידור הזה, אבל משום מה השנה החליטו המון יצרניות לאמץ אותו במקום להמשיך עם קוראים מתחת לזכוכית המסך בחזית. הקורא מתפקד לא רע, אבל גם לא יוצא דופן במהירותו או ביעילותו, ולעיתים קרובות מצאתי את עצמי נוגע בו מספר פעמים כשאני לא בטוח אם המכשיר לא קלט את טביעת האצבע שלי או סתם משתהה בפתיחה. בקוים כלליים, נוקיה 8.3 5G מזכיר מאוד את נוקיה  5.3 שבדקתי לפני כמה חודשים, אם כי ניכר שמדובר הפעם במכשיר ברמת גימור גבוהה יותר, וה-8.3 מתהדר בגב מבריק עם אפקט של צבעים מתחלפים (ביחידה שקיבלתי לבדיקה היו אלו כחול ושחור). 


Nokia 8.3 5G (צילום: גד גניר)



הבדל נוסף הוא מיקום המצלמה הקדמית. אם בנוקיה 5.3 הכניסו אותה לתוך מגרעת שגולשת מטה אל המסך ממרכז המסגרת העליונה, הרי שכאן המגרעת בוטלה והמצלמה הקדמית היא בתצורת Punch Hole, בהתאם לטרנד באופנת יצרניות סלולר 2020, בפינה השמאלית-עליונה של המסך.המסך הוא בגודל 6.81 אינטש ומציג רזולוציה של 1080 על 2400 פיקסלים. מדובר אמנם במסך IPS LCD, אבל באחד המשובחים מסוגו: הצבעים חיים וססגוניים מתמיד וטווח דינאמי רחב במיוחד, ואפילו מתפקד מצוין באור יום. מה חסר? מנגנון החלקת תנועה כלשהו, 90 או 120 הרץ. האם העובדה שאין כאן כזה משפיעה על חיי היום יום? בהחלט לא, מדובר בפינוק לכל דבר. הבעיה היחידה היא שמכשירי ביניים עם תג מחיר נמוך בהרבה כבר מגיעים עם הפינוק הזה ו-Nokia 8.3 לא.


ל-Nokia 8.3 5G מערך צילום אחורי בעל ארבע מצלמות עם עדשות של צייס. המצלמה הראשית היא ברזולוציית 64 מגה פיקסל עם עדשה רחבה וצמצם f/1.9. בנוסף, יש כאן מצלמת 12 מגה פיקסל עם עדשה אולטרה-רחבה וצמצם f/2.2, מצלמת מאקרו ברזולוציית 2 מגה פיקסל וחיישן נפח ברזולוציית 2 מגה פיקסל. אין פה ייצוב תמונה, אין צמצמים רחבים במיוחד, והתוצרים בהתאם: ברוב הצילומים התמונה אמנם חדה, מפורטת, וגווני הצבע נאמנים למציאות. באופן לא מפתיע ככל שהסביבה חשוכה יותר, האתגר לצלם תמונות חדות וברורות הופך לקשה יותר ומצריך יד יציבה מאוד, אם כי התמונות מוארות בצורה נאה ואין עיוות בצבעים. המקום שבו Nokia 8.3 5G באמת מתבלט בו לטובה הוא בכל הקשור לצילום וידאו: אפליקציית המצלמה ועריכת הוידאו שאחריה כוללות מגוון יכולות שנדיר לראות אפילו במכשירי דגל: ניתן להוסיף בוהק צבעוני (Lens Flare) לתאורה בצילום באופן מלאכותי לקבלת אפקט דרמטי יותר, ניתן לצלם בפורמט H-Log סרטונים עם טווח דינאמי רחב ורמת פירוט גבוהה יותר, ניתן לצלם דרך פילטרים שונים ואפילו לשלוט על ההגדרות הבסיסיות של הצילום (איזון הלובן בתמונה, רמות ה-ISO, מהירות התריס ועוד. בנוסף, המכשיר מצויד במנגנון לצמצום רעידות בצילום וידאו. כאמור, אין למכשיר מייצב תמונה אופטי ומדובר כאן בייצוב תמונה דיגיטלי, באמצעות אלגוריתם. השפעתו על התוצאה מאוד מינורית אם כי באופן כללי, גם כשהמצב הזה מופעל וגם כשהוא מכובה - התמונה יחסית יציבה גם בצילום בזמן ריצה. כמו כן, ניתן להפעיל מנגנון להפחתת רעשי רוח שעובד כצפוי לא רע כשמדובר ברוח בעוצמה סבירה, אבל מתקשה להתגבר על משבי רוח חזקים.


(צילום: גד גניר)

(צילום: גד גניר)

(צילום: גד גניר)



המצלמה הקדמית, ברזולוציית 24 מגה פיקסל טובה מאוד ומייצרת תמונות פורטרט מרשימות ומפורטות להפליא, אבל אני חייב לשים כאן כוכבית - המון מכשירים מצוידים במנגנוני "Beautify" שאמורים להחליק את עור הפנים של המשתמשים בתמונה ובדר"כ המנגנונים האלו אגרסיביים מה שגורם לתמונות להראות מלאכותיות מאוד אפילו בדרגות נמוכות שלו. במקרה של נוקיה 8.3 מדובר במצב ההפוך - המצלמה מצלמת כברירת מחדל תמונות חדות ברמה מעליבה כמעט, מדגישה ומאדירה כל פגם ונקבובית בעור, באופן שמצב "Beautify" מצליח לפצות עליה רק כשמפעילים אותו בעוצמה המירבית שלו.


הסוללה של Nokia 8.3 5G היא בקיבול 4500mAh. בנוקיה טוענים שמדובר בסוללה ליומיים של שימוש, אבל זה כמובן תלוי בדפוס השימוש שלכם. אני הצלחתי לסחוט מהמכשיר, בממוצע, 6 שעות מסך, שזה אחלה, אבל בשבילי אישית זה קצת פחות מיום וחצי של שימוש. טעינה אלחוטית, למקרה שתהיתם, אין כאן. הרמקול היחיד בתחתית המכשיר מספק איכות ועוצמה סטנדרטיים ולא יותר מכך.


(+)
  • יכולות מתקדמות בצילום וידאו
  • תמיכה ברשתות דור 5
  • מסך משובח

(-)
  • מגושם, סידור כפתורים מרגיז
  • ראיתי מצלמות סטילס טובות יותר ברמת המחיר שלו
  • אין מנגנון החלקת תנועה על המסך

את Nokia 8.3 5G צריכים לרכוש שני סוגים של אנשים: אופטימים חסרי תקנה המאמינים שאוטוטו ישראל תרושת כולה ברשתות דור 5 (ואכן זקוקים למהירויות הגלישה הללו), ומי שמעוניין ביכולות צילום וידאו מתקדמות. הבעיה שמכל בחינה אחרת מדובר בסמאטרפון שמיישר קו עם מכשירים שעולים הרבה פחות מה- 2249 ש"ח שדורשים כאן עבורו.

2 תגובות

הוסף רשומת תגובה

חדש יותר ישן יותר