כזאת ניסיתי: Samsung QE55Q95T

ביולי האחרון הציגה סמסונג את קולקציית הטלויזיות החדשה שלה לשוק הישראלי לשנת 2020. זו היתה השקה עמוסת גימיקים: לצד מסך הדגל שמציע רזולוציית 8K (שכמעט ולא ניתן להשיג תכנים שצולמו ברזולוציה הזאת), הוצגו גם מסך המסתובב על צירו, מסך המגיע על מעמד שנראה כמו כן ציור ואף מסך המעוצב כתמונה עם מסגרת עץ הניתנת להחלפה. כל אלו הם למעשה התפאורה למסכים יותר מיינסטרימיים, שמייצרים אולי פחות כותרות, אבל רלוונטיים יותר לרוב האוכלוסיה, כמו ה-QE55Q95T, טלויזיית 55 אינטש ה-QLED 4K המתקדמת ביותר בקולקציה של סמסונג, אותה בדקתי לאחרונה.




עבודת המיתוג שסמסונג עשתה למסכי ה-QLED שלה צריכה להילמד בקורסים בשיווק. למרות הדמיון הפונטי, אין ל-QLED כל קשר טכנולוגי או הקבלה ל-OLED. מסכי QLED הם מסכי LCD עם תאורת LED (זה המקום להזכיר שגם מסכי LED הם למעשה מסכי LCD), הכוללים שכבה נוספת עם "נקודות קוואנטיות", נאנו קריסטלים מוליכים למחצה שמייצרים צבעים מדויקים יותר ותאורה חזקה יותר משמעותית ממסכי LCD סטנדרטיים. השם הטכני של כל העסק הזה אמור היה להיות QDD-Quantum Dot Display, אבל QLED הרבה יותר נגיש ונכון שיווקית. סמסונג אגב לא המציאה את הטכנולוגיה ואפילו לא היתה הראשונה להשתמש בה בטלויזיות מסחריות. קדמה לה סוני שהציגה טלויזיה בטכנולוגיה זהה בשנת 2013. אז אם המונח QLED הוא של סמסונג, איך ייתכן שיש עוד טלויזיות QLED בשוק שאינן של ענקית הטכנולוגיה הקוריאנית? נכון לכתיבת שורות אלו מדובר בסה"כ בשתי יצרניות נוספות, Hisense ו-TCL שהכריזו על שיתוף פעולה כיצרניות של מסכי QDD, כלומר QLED.


QE55Q95T (צילום: יח"צ)



אז אחרי שהבהרנו ש-QLED זה בעצם LCD, אפשר לדבר על איזה LCD זה והתשובה היא LCD מעולה. טכנלוגית ה-QDD עובדת והמסך בהחלט מציג גווני צבע מרהיבים אבל לא מוגזמים בצבעוניותם, ושחור כהה להפליא. זה לא השחור, וגם לא הצבעים של מסכי OLED, אבל זה הכי שחור שיצא לי לפגוש במסכי LCD. עומק השחור הזה הוא בין היתר בגלל כמות גדולה בהרבה של איזורי תאורה שונים מאחורי המסך, מה שמאפשר לשלוט טוב יותר בעוצמות התאורה באיזורים קטנים יותר במסך וליצור ניגודיות ואפלה יותר משכנעת היכן שצריך. בהתאם לכך, לא ניתן ממש להבחין בזליגות אור, מעין הילות אור שמופיעות באיזורים שאמורים להיות חשוכים במסך. גם זויות הצפייה רחבות והודות לעוצמת בהירות גבוהה במיוחד יחד עם ציפוי מיוחד מונעות השתקפויות אור בצורה יעילה מאוד: אצלי בבית ה-QE55Q95T הותקנה מול גוף תאורה המותקן על הקיר וכמעט ולא ניתן היה להבחין בהשתקפות האור שלו על מסך הטלויזיה.




על החגיגה הזאת שולט מעבד AI Quantum Processor 4K שמסוגל גם לבצע השבחה של התמונה בזמן אמת לרזולוציית 4K גם המקור לא משדר ברזולוציה הזאת. הוא עושה זאת בסה"כ לא רע, אבל אל תצפו כאן לניסים. הטלויזיה תומכת בתקן +HDR10 וב-HLG אבל משום מה לא תומכת בתקן Dolby Vision הנפוץ וחבל. QE55Q95T מותאמת גם לגיימינג ותומכת בפרוטוקול Freesync Premium של AMD שמשפר את מהירות ויציבות החיבור של הטלויזיה למחשב ולקונסולות. כמו כן, סמסונג מוסיפה תקן משלה בשם Real Game Enhancer שמבצע התאמה של רמות הניגודיות וגווני הצבע בזמן אמת במהלך המשחק. ב-G-sync, הפרוטוקול של Nvidia דווקא אין כאן תמיכה.


QE55Q95T (צילום: גד גניר)

QE55Q95T (צילום: גד גניר)


QE55Q95T (צילום: גד גניר)




מערכת ההפעלה של הטלויזיות של סמסונג (כמו גם השעונים החכמים שלה) היא Tizen, והיא מהנוחות והאינטואיטיביות לשימוש. חנות האפליקציות שלה מגוונת למדי ואף כוללת מבחר סביר של אפליקציות ישראליות, ביניהן StingTV, Partner TV, Next TV, מאקו, רשת 13, ועוד. מה חסר? אפליקציית סלקוםTV ואפליקציית תאגיד השידור כאן. קשה להאשים את סמסונג בכך שגופי שידור טרם פיתחו אפליקציות למערכת ההפעלה שלה, אבל בסופו של דבר מי שמעוניין לצפות בסלקום TV, צריך לדעת שנכון לכרגע הוא יצטרך לחבר לטלויזיה הזאת סטרימר עם מערכת הפעלה שעבורה כן פותחה האפליקציה. כמו ב- LG 55CX, גם ב-QE55Q95T ישנה אפליקציה אשר הופכת את המסך למעין מסגרת תמונות דיגיטלית על מנת להשתלב בעיצוב החדר, וזה נראה נהדר.


QE55Q95T (צילום: יח"צ)



ה-QE55Q95T מגיעה עם גב שטוח לחלוטין, ועם מתקן מותאם ניתן להצמיד אותה כמעט ללא רווח לקיר. מה לגבי החיבורים? כולם, כולל אפילו החיבור לחשמל, מרוכזים בתיבה חיצונית בשם OneConnect המתחברת לטלויזיה בכבל אחד דקיק ושקוף באורך של 5 מטר. התיבה כוללת ארבעה חיבורי HDMI (אחד מהם הוא eARC), כניסת רשת קוית, יציאת שמע אופטית, ושני חיבורי USB. עינית האינפרא אדום של QE55Q95T ממוקמת בטלויזיה עצמה, מה שאומר שאת OneConnect תוכלו להציב היכן שתרצו: מאחורי המזנון, מעליו, בתוכו , העיקר שיהיה מחובר עם הכבל לטלויזיה. אם אתם נוטים להתעסק בחיבורי הטלויזיה לעיתים קרובות, מדובר בסידור נוח בהרבה שחוסך לכם את הצורך להשחיל ידיים בין הטלויזיה לקיר, או להוריד אותה לגמרי כדי לגשת לחיבורים הממוקמים בחלקה האחורי. השלט המצורף עם הטלויזיה צר ומוארך ונוח מאוד לאחיזה ותפעול. הוא יודע ללמוד בקלות לתפעל מכשירים אחרים שחוברו לטלויזיה בתנאי שיש להם גם עינית אינפרא אדום. הטלויזיה זיהתה בקלות סטרימר Apple TV וקונסולת Xbox One X שחיברתי אליה ובתוך מספר שניות תפעלתי אותם דרך השלט של QE55Q95T. גם סטרימר מסוג Xiaomi Box 3S זוהה, אך למרבה הפלא Xiaomi Box S, הדגם העדכני יותר של הסטרימר דווקא לא זוהה למרבה הפלא. רק לאחר מספר ניסיונות הבנתי היכן היתה הבעיה: Mi Box S לא כולל בכלל עינית אינפרה אדום, והשלט שלו הוא שלט בלוטות'. כלומר, אין מה לעשות חייבים ללמוד לחיות שוב עם שני שלטי טלויזיה בבית. 


QE55Q95T (צילום: גד גניר)



תיבת OneConnect (צילום: גד גניר)

תיבת OneConnect (צילום: גד גניר)



ל-QE55Q95T רמקולים במערך של 4.2.2 בעוצמה כוללת של 60 Watt RMS. סמסונג שילבה בטלויזיה שתי טכנולוגיות מעניינות הקשורות לאודיו: Object Tracking Sound, שאמור לייצר תחושה של שמע תלת מימדי, ו-Active Voice Amplifier שאמור לקלוט רעשים מהסביבה ולדעת לבצע התאמות בעוצמת השמע של הטלויזיה על מנת להתגבר עליהם. לגבי השמע - הוא נשמע מצוין ביחס למה שמוצאים בדר"כ בטלויזיה, אבל קשה היה לי להבחין באפקט תלת ממד. לגבי שינוי עוצמת השמע בהתאם לרעש מהסביבה - לא שמתי לב להבדל כלשהו או להתחזקות עוצמת השמע כשהיה רעש בחדר.


(+)
  • איכות תמונה מעולה
  • סאונד איכותי
  • תיבת חיבורים חיצונית

(-)
  • שחור פחות אפל, וצבעים פחות חיים מאשר במסך OLED
  • אין תמיכה ב-Dolby Vision וב-G-Sync
  • אין בחנות האפליקציות את סלקום TV ואת האפליקציה של תאגיד השידור כאן

כאמור, QE55Q95T זמינה לרכישה בישראל כבר מאז חודש יולי. מחירה כשהגיעה לארץ עמד על קצת יותר מ-7000 ש"ח, מחיר לא זול לטלויזיית 55 אינטש. פחות מחצי שנה לאחר מכן, ואחרי חגי הקניות של נובמבר, ניתן כבר להשיג אותה ביבוא רשמי ב-5820 ש"ח, מחיר קצת יותר אטרקטיבי. הבעיה היחידה היא שגם מחירן של טלויזיות OLED הספיק לרדת, וטלויזיה כזאת כדוגמת ה- LG 55CX עולה כיום סכום דומה. מה עדיף? תלוי המון בטעם האישי שלכם, אבל לא רק: מסכי OLED מספקים תמונה יותר מלהיבה ומרשימה הודות לשחור כהה יותר וצבעים יותר חיים. ה-QE55Q95T מביאה איתה אולי תמונה פחות מלהיבה, אבל עדיין מעולה, שמע עדיף, ואת תיבת OneConnect שהופכת את מלאכת החיבור של מכשירים חיצוניים לטלויזיה לנוחה הרבה יותר.


3 תגובות

  1. א. מחיר בישראל הוא רק המלצה
    אני קניתי את הדגם הזה בגודל 65 בחודש יולי ב 7100₪ כולל הובלה והתקנה, אחריות לשנה רשמית של סמליין. ככה שאל תתרשמו ממספרים, זה לא מחירים אמיתיים. הטלוויזיה מצוינת, צריך סטרימר כדי להקל על החיים.

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

חדש יותר ישן יותר