כזה ניסיתי: LG 27GL850 UltraGear

לא כל מסכי המחשב נולדו שווים, וזה לא במקרה: בעוד רוב מסכי המחשב בשוק מבוססים על פאנל מסוג IPS המתאפיין בזויות צפייה רחבות במיוחד ורמת דיוק גבוהה של גווני צבע, מסכים המיועדים לגיימינג מגיעים עם פאנלים אחרים, מסוג VA או TN. הם אמנם לא מצטיינים כמו IPS בתחומים שציינתי, אבל התברכו בתכונה חשובה יותר לגיימרים: קצב רענון גבוה גבוה מהרגיל, מה שמאפשר תנועה חלקה בזמן משחק. LG היא בין הבודדות בשוק שמציעות מסכים המשלבים את הטוב משני העולמות, וה-27GL850 UltraGear שבדקתי לאחרונה הוא בדיוק כזה: מסך מבוסס פאנל IPS עם קצב רענון גבוה,ואפילו התמחור שלו סביר.

LG 27GL850 UltraGear (צילום: LG)



27GL850 UltraGear הוא מסך רחב בגודל 27 אינטש, המציג רזולוציית 1440p. זהו ככל הנראה האיזון המוצלח ביותר בין גודל המסך לרזולוציה: רזולוציה גבוהה יותר כמעט ולא היתה מורגשת. מנגד, במסכים גדולים יותר  (באיזור ה-31-34 אינטש), רזולוציית 1440p עשויה להיות נמוכה מדי עבור גיימרים עילאיים ומתנשאים.


הפאנל בו LG עושה שימוש במסכי הגיימינג שלה הוא Nano IPS, פאנל IPS משודרג שמביא איתו עוד כמה בשורות: אחת הבשורות היא זמן תגובה של 1 מילי שניה, נתון שעל הנייר הוא נדיר במסכי IPS. זמן תגובה, למי מכם שאינם שוחים במונחים האלו, הוא משך הזמן שלוקח לפיקסל במסך לשנות את צבעו משחור ללבן (או כפי ש-LG מודדת, GtG, כלומר, אפור לאפור דרך כל ספקטרום הצבעים) בהתאם לתמונה שהמסך אמור להציג. זמן תגובה מהיר יותר פירושו פחות טשטוש ומריחה של התמונה. על הנקודה הזאת שווה להתעכב: טכנית, אכן יש כאן משהו שקרוב 1 מילי שניה, אבל מדובר במדידה בתנאי מעבדה. בפועל, אם בוחרים בתפריט ההגדרות במסך במצב שאמור לספק את זמן התגובה הזה, מה שתקבלו הוא דווקא טשטוש ומעין "הד" מסביב לאובייקטים שנעים על המסך. בימים הראשונים לבדיקה שברתי את הראש למה מסך של גיימרים מתנהג בצורה הכי לא גיימרית שניתן לדמיין, ורק לאחר שנברתי בהגדרות והלכתי נגד ההיגיון, בחירה במצבי זמן תגובה פחות גבוהים עשתה את העבודה וקיבלתי תנועה חלקה עם תמונה חדה וברורה.


נתון נוסף שמשפיע על האופן שבו המסך נלחם בטשטוש בתנועה הוא קצב רענון התמונה. מה ההבדל בין זמן תגובה לרענון תמונה? בעוד זמן התגובה נמדד לפי משך הזמן שבו לוקח לפיקסל לשנות את צבעו, הרי שקצב רענון תמונה נמדד לפי תדירות החלפת התמונה על המסך, נתון שנמדד ביחידות הרץ. במקרה של LG 27GL850 UltraGear מדובר ב-144 הרץ שאמורים בהחלט להספיק לגיימר הממוצע. יש בשוק מסכי גיימינג זולים יותר עם תדירויות גבוהות יותר של 165 הרץ ו-240 הרץ אבל לא מדובר בדר"כ במסכי IPS. בסופו של דבר כל מסך מחשב הוא פשרה בין פאנל מסך, גודל, רזולוציה וקצב רענון, כשכל אחד מהגורמים האלו והשילוב ביניהם משפיע על מחירו של המסך. חשוב להדגיש שהעובדה שהמסך מסוגל להתרענן בקצב של 144 הרץ ולהציג רזולוציה של 2K, לא אומרת בהכרח שזה מה שתקבלו ממנו בכל מצב: לדוגמה, מחשב הגיימינג שלי, שהתברך במעבד Ryzen 7, זכרון RAM  בנפח של 16 גיגה וכרטיס זכרון Geforce GTX 1650, לא הצליח בחלק מהמשחקים להוציא דרך חיבור ה-HDMI אות שמשלב בין הרזולוציה המקסימלית של המסך לקצב הרענון המקסימלי. הבחירה היתה בין לרדת ברזולוציה ל-1080p בלבד עם החלקת תנועה של משהו כמו 100 הרץ, לבין בחירה ברזולוציית 1440p ולהנות מפירוט רב יותר, אבל עם תנועה הרבה פחות חלקה. לכן, וזה רלוונטי לכל מסך ולא רק למסך הזה, ודאו לפני הקניה שהמחשב שלכם אכן תומך במה שיש למסך המיועד להציע מבחינת רזולוציה וקצב רענון.


גיימינג, בעיקר במשחקים עם גרפיקה מורכבת, המון תנועה על המסך ורזולוציה גבוהה, הוא השימוש התובעני ביותר שנעשה במחשב. אחת התופעות שמאפיינות את רגעי השבירה של מחשב ואת חוסר היכולת שלו להתמודד עם המעמסה היא "קריעת מסך", מצב שבו חלקים בתמונה קופאים וחלקים אחרים ממשיכים להתרענן, מה שגורם להצגת מידע לא עדכני בחלק מהמסך, או בקיצור, הפרעות. יש שתי טכנולוגיות עיקריות בשוק שמטפלות בתופעה: G-SYNC של nvidia, ו-FreeSync של AMD. ה-LG 27GL850 UltraGear  תומך בשתיהן, ואכן לא נתקלתי בתופעה הזאת בשום שלב של שימוש במסך.


LG 27GL850 UltraGear (צילום: LG)



כיאה למסך IPS ובשונה ממסכי גיימינג המבוססים על פאנלים מסוג TN או VA, ל-27GL850 UltraGear טווח גווני צבע רחב. כמה רחב? הוא מכסה כ-98% מהגוונים של התקן שתעשיית הקולנוע עובדת איתו, DCI-P. ה-27GL850 UltraGear תומך רשמית בהצגת תכנים עם טווח דינאמי גבוה שצולמו בתקן HDR10. בפועל, כדי לחוות את החויה שהתקן הזה מציע, נדרשים כמה תנאי סף שהמסך הזה לא תומך בהם: הראשון הוא עמעום מקומי, היכולת לשנות את עוצמת התאורה באיזור ספציפי במסך, מה שמשפר את רמות הניגודיות של המסך. ל-27GL850 UltraGear אין מנגנון כזה. מעבר לכך, תקן HDR10 מחייב בהירות ברמה של 1000nits בעוד המסך הזה מתהדר בתאורה בעוצמה של 350nits בלבד. כל ההתפלפלות הזאת לא באה להסביר שהמסך הזה לא טוב מספיק לצפייה בסרטים. רחוק מכך: 27GL850 UltraGear מציע ניגודיות נאה, טווח דינאמי רחב ובהירות שתאפשר למשתמש הממוצע לצפות בו בסרטים ולשחק בו במשחקים בכיף, הוא פשוט לא עומד בתקן הספציפי הזה, אבל מעטים יצליחו להבחין בהבדל. פאנל ה-Nano IPS משמר את היתרון המובהק של מסכי IPS: זויות צפייה רחבות. עד לזוית של 45 מעלות, תתקשו להבחין בשינוי כלשהו בגוונים על המסך. מעבר לזה, עד לזוית של 178 מעלות התמונה תהפוך לכהה יותר, אבל עדיין אפשרית לצפייה.


כמו בטלויזיות של LG השליטה בהגדרות המסך מתבצעת כאן באמצעות ג'ויסטיק קטן במרכז החלק התחתון של מסגרת המסך. בניגוד למסכים אחרים, הממשק כאן מעוצב באוירה מאוד גיימרית, עם שילוב של צבע אדום ושחור ומסגרות מסוגננות. למרות העיצוב הזה, ההיררכיה של התפריטים דווקא מסודרת וברורה, ולא קשה להתמצאות.


LG 27GL850 UltraGear (צילום: LG)

LG 27GL850 UltraGear (צילום: LG)



מבחוץ, קשה להבחין שמדובר במסך גיימינג. כשמסתכלים מקדימה על 27GL850 UltraGear רואים מסך שדומה בקוים כלליים למסך שמחלקת ה-IT של סוכנות ביטוח תספק לעובדיה: מסגרת מסך שחורה דקה, הלוגו של LG בלבן בחלק התחתון וגימור בסיסי למדי. למעשה, הדבר היחיד בחזית המסך שמסגיר את העובדה שמדובר במסך המיועד לגיימינג היא מדבקה עם הלוגו של nvidia שמציינת את התמיכה של המסך ב-G-Sync. מאחורה הסיפור שונה: מסגרת עגולה אדומה מקיפה את איזור החיבורים של המסך ואת נקודת העיגון של הרגלית שלו, שגם היא משלבת צבע אדום בחלקה האחורי בלבד. החיבורים הם שני חיבורי HDMI וחיבור DisplyPort. בנוסף, יש כאן גם שני שקעי USB שכדי לעשות בהם שימוש, תצטרכו לחבר את המסך למחשב גם בכבל USB. ל-27GL850 UltraGear אין רמקולים מובנים, אבל יש לו שקע אזניות סטנדרטי, 3.5 מ"מ. הרגלית עצמה יציבה ומאפשרת את סיבוב המסך על ציר אנכי (Pivot), שינוי הזוית האופקית (Tilt) ושינוי הגובה שלו. מה חסר? האפשרות לסובב אותו לצדדים.


(+)
  • ורסטילי, טוב לגיימינג אבל לא רק
  • תמיכה בשני התקנים הסטנדרטיים בשוק למניעת הפרעות בתמונה
  • זויות צפייה רחבות

(-)
  • ה-1 מילי שניה זמן תגובה זה לא בדיוק 1 מילי שניה
  • ה-HDR10 זה לא בדיוק HDR10
  • המסך לא מסתובב לצדדים

את LG 27GL850 UltraGear תוכלו לרכוש בסכום של 2014 ש"ח. יש בשוק המון מסכי 27 אינטש אחרים זולים יותר משמעותית, אבל מעטים מהם מציעים את השילוב הזה של מסך IPS, יחד עם רזולוציית 2K וגם קצב רענון גבוה לגיימינג. השילוב הזה הוא בדיוק מה שהופך אותו למוצלח כל כך: זה מסך שיאפשר לכם לעבוד איתו בנוחות במהלך היום, ולשחק עליו במשחקים כבדים בלילה. 

4 תגובות

  1. טיימינג מושלם עבורי, תודה.
    טקסט מאיר עיניים וכיפי, כמו תמיד.
    תודה שוב!
    אביב

    השבמחק
  2. גד היי,
    סקירה נפלאה כהרגלך. מפורטת וברורה.
    תענוג לקריאה.

    לא בקשה, יותר משאלת לב - הייתי שמח לראות פה גם סקירה למעט מסכי מחשב רגילים לשימוש משרדי/ביתי יומיומי, לא גיימינג... מסך מחשב "פשוט עם", משהו בגודל סטנדרטי למדי (23.8 אינץ?), נניח כמו ה- Xiaomi Mi 23.8’’ Desktop Monitor 1C הזול והמוצלח למדי שיש עליו ביקורות די טובות.
    יש בבלוג סקירות של מסכי מחשב נוספים?...
    לא זוכר שקראתי וגם לא מצאתי בלחיצה על התגית.

    שוב תודה על הכתיבה הנהדרת :-)

    השבמחק
    תשובות
    1. היי ביולוג!

      אני עובד על זה. זו הביקורת הראשונה שכתבתי על מסך, ויבואו עוד בהמשך :)

      מחק

הוסף רשומת תגובה

חדש יותר ישן יותר