כזה ניסיתי: NUKI 2.0

חשבתם שמוצרי בית חכם הם הדבר הטוב ביותר שקרה לאנשים עצלנים? כנראה שלא פגשתם OCDיסט (אמיתי או כזה שסבור שהוא כזה) שקיבל לביקורת מנעול חכם לדלת הכניסה. אני למשל, פיתחתי במהלך השנים תחביב מגונה לשכנע את עצמי בדרך לעבודה שהשארתי את הדלת הכניסה לא נעולה, ולהעביר שעות ארוכות במחשבות טורדניות על הבית ההפוך שמצפה לי כשאשוב הביתה. NUKI 2.0 הגיע אליי לאחרונה דרך רשת באג, ושחרר אותי לכמה שבועות מהחשש הזה, אבל למען האמת הוא יודע לעשות הרבה מעבר לזה.

NUKI 2.0 (צילום: גד גניר)



בבסיסו, NUKI 2.0 הוא אביזר מאוד פשוט: קופסה עם מנוע שמותקנת מעל למנעול דלת הכניסה שלכם, שמסוגלת לסובב את המפתח. מסביב ליכולת הבסיסית הזאת נבנתה מערכת שלמה של יכולות ומוצרים משלימים. אני קיבלתי לבדיקה את הערכה הכוללת את ה-NUKI 2 עצמו, ואת ה-Bridge, רכיב נפרד שמחבר אותו לאינטרנט. תהליך ההתקנה לא מאוד מסובך והמשתמש מבצע אותה בעצמו: המנעול מגיע עם תושבת שצריך להתקין על החלק החיצוני של המנעול (אם יש לכם מסגרת דקורטיבית, רוזיטה, סביב המנעול עצמו תצטרכו להחליף אותה באחת שטוחה לפני שתוכלו להתקין את התושבת) לנעול כמה ברגי אלן, להרכיב את ה-NUKI עצמו על התושבת, להדביק מגנט קטן על משקוף הדלת במקביל ל-NUKI, לחבר את ה-Bridge לחשמל וזהו. סיימתם את החלק הפיזי, ללא צורך אפילו בהכשרת מנעולן.


תהליך ההגדרה הראשונית דרך האפליקציה ארוך יותר, אבל מאוד אינטואיטיבי: הוא יאפשר לכם לכייל את המנוע בהתאם לאופן שבו המנעול בדלת שלכם נפתח ונסגר, לחבר בין ה-NUKI ל-Bridge, להוסיף משתמשים, להגדיר נעילה ופתיחה אוטומטיים, ללמד את NUKI מתי הדלת פתוחה לרווחה ומתי היא סגורה (באמצעות המגנט הקטן) ועוד. מאותו הרגע, אתם האלוהים של דלת הכניסה. ניתן כמובן עדיין לפתוח ולנעול מבחוץ את הדלת באמצעות מפתח, אבל המטרה היא לחסוך לכם את השימוש בפיסת המתכת הארכאית הזאת.


NUKI 2.0 (צילום: גד גניר)



אז מה אפשר לעשות עם NUKI 2.0? אתחיל מהדברים הבסיסיים: מעבר לפונקציונליות הבסיסית של לנעול ולפתוח את מנעול הדלת דרך המסך הראשי, ולקבל את האינפורמציה המרגיעה לגבי האם הדלת נעולה או שלא, ניתן להגדיר פתיחה ונעילה אוטומטיים. מה זה אומר? NUKI 2.0 ידע לזהות כאשר אתם מתקרבים אל הדלת ולפתוח את המנעול בעצמו. כמו כן, הוא ידע לזהות שסגרתם אותה ולנעול אותה באופן אוטומטי תוך פרק זמן שאתם הגדרתם מראש. החלק של פתיחת הדלת הוא פינוק. בפעם הראשונה שהתקרבתי אל הדלת והמנעול נפתח מעצמו, זו היתה חויה קסומה. החלק של הנעילה האוטומטית נהדר לאנשים שבאמת שוכחים לנעול את הדלת, אם כי הוא יכול להיות מעיק כשאתם סתם יוצאים רגע אל חדר האשפה ועשויים למצוא את עצמכם ננעלים מחוץ לבית אם לא לקחתם איתכם מפתח או סמארטפון. ניתן לוותר על הנעילה האוטומטית המתוזמנת, ולהשתמש בנעילה מבוססת מיקום: ניתן לקבוע רדיוס סביב הבניין שלכם שכניסה שלכם אליו פותחת אוטומטית את הדלת, ויציאה ממנו סוגרת אותה. את כל הפעולות האלו ניתן להגדיר באופן יותר מפורט דרך האפליקציה ולשלוט על פרק הזמן עד שהדלת תיפתח או תיסגר באופן אוטומטי, לשלוט על משך סיבוב המפתח כדי להתאים לדלת הספציפית שלכם ועוד. את NUKI 2.0 אגב ניתן לשייך לגוגל הום שלכם או ל-HomeKit של אפל ולתפעל אותו באמצעות הקול, אם כניסה לאפליקציה לצורך נעילה או פתיחה זה מאמץ רב מדי עבורכם. 






כאמור, ניתן להגדיר ל-NUKI 2.0 מספר משתמשים. למה זה טוב? זה חוסך לכם את הצורך להשאיל מפתחות של הדירה שלכם לזרים, מה שהופך את החפיץ הזה לאידיאלי לדירות AirBNB: נותנים למשתמש קוד הזמנה באפליקציה שמעניק לו הרשאה בתחילת תקופת ההשכרה לפתוח ולנעול את הדלת, ובסוף התקופה שוללים ממנו את ההרשאה הזאת, בלי החשש שישכפל את המפתח בעודו אצלו. הממשק של NUKI 2.0 מאפשר גם ליצור ממש לו"ז מפורט לאישורי הכניסה האלו. יש לכם דוג-סיטר? תוכלו לאפשר לו להכנס אליכם לדירה רק בשעה מסויימת בימי חול. לא צחקתי לגבי האלוהים של הדלת.


הבעיה המהותית ביותר מבחינתי ב-NUKI היא הרעש שמייצרת הנעילה והפתיחה שלו. מדובר במשהו שמזכיר מחדד מכאני בואכה קדיחת בורג לתוך עץ ע"י מברגה. ברוב שעות היום הרעש הזה לא נעים אבל נסבל. בשעות הלילה זה מטרד יותר בעייתי שבהחלט יכול להעיר את יושבי הבית משינה. מי שרוצה להמנע מאסונות מהסוג הזה, צריך לבטל את אפשרויות הנעילה והפתיחה האוטומטית של הדלת, או לחילופין, להשהות את הפתיחה והנעילה האוטומטית באופן שיאפשר לכם להספיק לשלוף מפתח מהכיס ולפתוח את המנעול לפני שהרעש יתחיל.


אין דרך לחבר מכשירים מסוגו של NUKI 2.0 לחשמל, ולכן הוא עושה שימוש בלא פחות מ-4 סוללות AA. משך זמן השימוש תלוי מן הסתם בסוג הסוללות ובכמות הפעמים ש-NUKI 2.0 פותח אותה בעצמו. בדפוס השימוש שלי, כשאני לוקח בחשבון שהשבוע הראשון לשימוש היה עמוס יותר בנסיונות פתיחה וסגירה מבשגרה, זה אמור להספיק לקצת יותר מחודשיים. אקולוגית וכלכלית, אין היגיון בשימוש בסוללות רגילות במכשיר הזה. ניתן לרכוש סוללה נטענת מקורית של NUKI, אבל ניתן גם לעשות שימוש בסוללות AA נטענות סטנדרטיות אחרות של כל יצרן שתבחרו. NUKI יתריע בפניכם כשהסוללות תגענה ל-20% כך שתוכלו להערך בהתאם לפני שיתרוקנו לחלוטין. בכל מקרה, הצורך לטעון סוללות פעם בכמה שבועות קצת מעיק


NUKI 2.0 (צילום: גד גניר)



מה לגבי האפשרות שהאקר יצליח להשיג שליטה על מנעול דלת הכניסה שלכם? האפשרות הזאת תמיד קיימת, כפי שהיא קיימת בכל שירות אינטרנטי אחר. אם אתם מעוניינים להקטין את הסיכון, אתם יכולים לוותר על ה-Bridge שמחבר את כל האופרציה הזאת לרשת, ולהשתמש רק בפונקציות נעילה ופתיחה שמסתמכות על Bluetooth והיכרות בין המכשיר הספציפי שלכם למנעול החכם. ההקרבה כאן תהיה הויתור על היכולת לפתוח ולנעול את הדלת מרחוק, הבחירה היא שלכם.


(+)
  • ניהול משתמשים נוספים
  • מגוון אפשרויות נעילה ופתיחה אוטומטית
  • אפליקציה נוחה וברורה לשימוש

(-)
  • רועש
  • צריך להחליף/לטעון סוללות פעם בחודשיים
  • לא זול

מחירו של NUKI 2.0 ברשת באג עומד על 1559 ש"ח לערכה שכוללת גם את ה-Bridge. חתיכת סכום כדי לתחזק עצלנות, או להפיג חששות מדלת שהושארה בטעות לא נעולה. למי בכל זאת שווה לשלם את המחיר הזה? למי שמשכיר דירה ב-AirBNB ולמעשה לכל מי שצריך לתת גישה זמנית לאנשים זרים לדירה שלו, ורוצה שליטה טובה יותר על הגישה הזאת.

2 תגובות

  1. נפלא!

    תודה,
    אביב

    השבמחק
  2. נראה שאין מקום למפתח רגיל במנעול, האם הוא "מתחבא" מאחורי מגנט או משהו מתוחכם? וגם, האם הרכבת את המוצר בעצמך? על פלדלת? או שצריך בעל מקצוע שיעזור בתהליך? תודה!

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

חדש יותר ישן יותר