כזה ניסיתי: רב בריח LOCKAPP

כמו רבים אחרים, גם אני הייתי ילד מפתח, אם כי קשה לטעון שהייתי הדוגמה הקלאסית למונח הזה: אמי היתה מגיעה ברוב המקרים כשעה - שעתיים אחריי הביתה, אבל גם זה הספיק כדי שאחווה לפחות פעמיים את הטראומה המתבקשת של כל ילד מפתח - לאבד את המפתח. בשנים האחרונות צצים פתרונות טכנולוגיים שאמורים לחסוך לילדים (ולכל השאר) את הטראומה הזאת ובכלל את ההתעסקות והשימוש במפתחות. לפני חודשיים סיפרתי לכם על NUKI, ובשבועות האחרונים הגיע אליי הדור החדש של המנעול החכם של רב-בריח, "LOCKAPP". כמתבקש משמו חסר המעוף, הוא יודע לתקשר עם סמארטפונים דרך אפליקציה, אבל לא רק: היחידה שבדקתי הגיעה עם לוח שליטה חיצוני עם קורא טביעות אצבעות.


רב בריח LOCKAPP (צילום: גד גניר)


בניגוד ל-Nuki, ה-LOCKAPP לא יודע להתלבש על הצילינר הקיים. הוא מגיע באריזה יחד עם צילינדר חדש, בטכנולוגיית לוקסיס של רב בריח (עם בקרה על שכפול מפתחות) ואל הצילינדר הזה מתחברת יחידת ה-LOCKAPP עצמה. היחידה קומפקטית יחסית עם עיצוב סולידי ואינה מכערת את הדלת. הציפוי שלה עשוי פלסטיק אבל לפחות ביחידה הכסופה שקיבלתי, היא נראית מאוד מתכתית. בחלקה העליון יש שני לחצני חיצים באמצעותם נועלים ופותחים את הדלת. הרעש שמשמיע מנוע ה-LOCKAPP נסבל, אבל אם הבית שלכם שלכם בדממת אלחוט עקב תינוקת ישנה, ניתן בהחלט לפתוח או לסגור ידנית מבחוץ במפתח, או בתוך הבית בסיבוב החוגה העגולה בקצה של ה-LOCKAPP. הצורך להתגבר על ההתנגדות של המנוע יחד עם המנעול עצמו, הופכת את האפשרות הזאת לפחות נוחה, אבל היא שקטה יותר.


האפליקציה של רב בריח לאנדרואיד (דרכה בדקתי את LOCKAPP) היא המקום דרכו מגיעים לכל הדברים החכמים שהמנעול יודע לעשות. מה שחשוב להבין בהקשר של LOCKAPP היא שמדובר במוצר שמתקשר עם הסביבה בבלוטות' מאובטח, ואין לו חיבור ישיר כלשהו לאינטרנט. למה זה כל כך טוב? כי זה אומר שמנעול הדלת שלכם, השומר של שער המבצר שלכם, אינו זמין לנסיונות הפתיחה של האקרים ברשת. למה זה לא טוב? כי זה מונע מהמשתמש להנות מהמון דברים טובים שמגיעים עם היכולת לגשת מרחוק אל מנעול הדלת כמו לדעת אם הדלת נעולה או פתוחה, או לפתוח אותה מרחוק אם עולה צורך כזה. למקרה שתהיתם, אין כאן חיבור ישיר לא לגוגל אסיסטנט, לא לאלכסה ולא לסירי, אז פתיחת הדלת בקולכם לא אפשרית. מעבר לזה, בלוטות' מטבעו מוגבל במרחק ומושפע מתנאי הסביבה. בדירת חמישה חדרים בגודל ממוצע, כשישבתי בממ"ד, לא הצלחתי להתחבר למנעול עצמו, לא כדי לשנות דברים בהגדרות וגם לא כדי לפתוח או לסגור אותו. גם מחדרים אחרים זה עבד רק לסירוגין.









אז מה הדברים החכמים שניתן לעשות כשאתם באותו חדר עם LOCKAPP? מן הסתם, את הברור מאליו: לנעול ולפתוח את נעילת הדלת דרך המסך הראשי של האפליקציה. מעבר לכך, ניתן להגדיר האם רוצים שהדלת תנעל מעצמה מיידית או אולי עשר שניות אחרי שלחצתם על הלחצן (השהיה של הנעילה), נעילה אוטומטית כדקה לאחר פעולת הפתיחה (אם אתם מהאנשים שנוטים לשכוח את הדלת לא נעולה, או מהאנשים שכל פעם שוכחים שעשו זאת וזקוקים לתחושת הביטחון שזה קרה בכל מקרה). 


ניהול המשתמשים של LOCKAPP עושה את מה שהיית מצפים ממנו: ניתן להגדיר משתמשים קבועים, לקבוע מתי משתמש כזה או אחר יכול להכנס ומתי לא, או לתת לו הרשאה לפרק זמן קצוב לשם כך. הביצוע קצת פחות אלגנטי: כדי להוסיף משתמש, עליכם להכיר בין ה-LOCKAPP לטלפון של המשתמש החדש, מה שאומר שהוא צריך להיות נוכח פיזית באיזור ולהתקין בעצמו את האפליקציה. לחילופין, רב בריח מאפשרת לכם לשלוח למשתמש חדש קוד חד פעמי שעליו להזין באפליקציה של רב בריח בסמארטפון שלו, ואז הוא יוכל לפתוח את הדלת באמצעותו ללא הצורך בהיכרות מוקדמת.





אלו בגדול התכונות החכמות של LOCKAPP. מעבר לכך, דרך האפליקציה ניתן לשלוט על ההיבטים הטכניים של המנעול עצמו כדי להתאים אותו לדלת הספציפית שלכם: מספר סיבובי המפתח, כיוון הפתיחה והנעילה, שליטה על משך השהיית תנועת הלשונית של הדלת ועוד. התחביב הזה של בדיקת גאדג'טים מכתיב לי מציאות שבה אני מחליף סמארטפונים בתדירות די גבוהה. LOCKAPP, בתור המוצר הלא אינטרנטי שהוא, לא ממש תומך במעבר קל בין מכשירים, ודורש איפוס מלא בכל פעם שאני רוצה להעביר את השליטה בו למכשיר חדש. לזכותה של רב בריח יצויין שהיא כן מספקת גישה דרך האפליקציה להוראות כתובות ואף סרטוני וידאו ברורים מאוד, אבל התהליך עצמו מסורבל משהו ולא אינטואיטיבי כמו להתחבר לחשבון שלכם באמצעות מייל וסיסמה. בכלל, האפליקציה עצמה לא מאוד קשה להתמצאות אבל מעוצבת בצורה מאוד לא מזמינה, וחבל שרב בריח לא משקיעה בעניין הזה שמאוד משפיע על הרושם הכללי מהמוצר.


רב בריח LOCKAPP (צילום: גד גניר)


רב בריח LOCKAPP (צילום: גד גניר)




כאמור, ה-LOCKAPP הגיע אליי יחד עם קורא טביעות אצבעות אותו מדביקים למשקוף הדלת מחוץ לבית. את הפאנל מוסיפים כמשתמש בפני עצמו לרשימת המשתמשים ב-LOCKAPP, והוא יחסוך לכם את הצורך לשלוף סמארטפון או מפתח. הקורא לא יכול להתחרות במהירות התגובה או בדיוק של הקורא בסמארטפון שלכם, אבל הוא כן מזהה את האצבע ברוב המוחלט של המקרים בניסיון הראשון, וכל עוד לא איפסתם את ה-LOCKAPP, הוא ישאר מחובר אליו ויאפשר פתיחה שלו בלי תקלות או בעיות. מה פחות מלהיב בקורא? ילדים בני פחות מ-12 לא יוכלו לעשות בו שימוש כי הוא מתקשה בזיהוי האצבעות שלהם. אם יש לכם ילדי מפתח צעירים יותר, הם יאלצו להסתפק בשימוש באפליקציה בסמארטפון, או לחילופין, במפתח.


רב בריח LOCKAPP (צילום: גד גניר)



ל-LOCKAPP שתי סוללות פנימיות אותן מטעינים דרך שקע בחלקו העליון של המנעול. רב בריח מספקת בערכת ה-LOCKAPP מתאם מגנטי וכבל תואם, משהו שעובד בעקרון של מחברי ה-MagSafe הזכורים לטוב של אפל, ואמור למנוע נזקים במקרה שמישהו מנתק אותו בטעות או בכוח. טעינה מלאה אמורה להספיק בשימוש ממוצע לכחודש וחצי-חודשיים של שימוש. את מצב הסוללה ניתן לראות דרך האפליקציה ואת הטעינה ניתן לעשות באמצעות חיבור למטען קיר או לסוללה חיצונית.


(+)
  • קטן ואסטי
  • לא מאוד רועש
  • ההתבססות על בלוטות' הופכת אותו לחסין לאפשרות פריצה מרחוק

(-)
  • ההתבססות על בלוטות' אומרת שלא ניתן להתחבר אליו מרחוק ולראות את מצב הדלת
  • אפליקציה לא אטרקטיבית
  • קורא טביעות האצבע לא מתמודד עם ילדים קטנים מ-12

את LOCKAPP תוכלו להזמין מרב בריח, במחיר של כ-1699 ש"ח. האם ניתן כבר להיפרד רשמית מהמפתח? עדיין לא. מנעולים חכמים הם חפיצים לכל דבר וככאלו יש להם פוטנציאל להתקלקל מתישהו. לכן, עד שיגיע היום שבו מוצר שכולל סוללה, מנוע, קישורית אלחוטית ושלל רכיבים אחרים יוכל להתחרות באמינות של מפתח שצריך רק להזיז זיזים בתוך צילינדר, אי אפשר באמת להיפרד מהמפתח ותמיד כדאי שיהיה בהישג יד. עם זאת, מוצרים כדוגמתו של LOCKAPP בהחלט מאפשרים לצמצם את השימוש בו ולספק דרכים נוחות יותר לפתוח את הדלת, כמו גם לנהל מי ומתי פותחים אותה. יש לרב בריח לא מעט ללטש במוצר הזה, בעיקר באפליקציה, והוא גם נמצא בנחיתות מסוימת מבחינת יכולות ותכונות מול מנעולים חכמים שיודעים להתחבר לאינטרנט, ועדיין, הוא עושה את החיים קלים ונוחים יותר.

4 תגובות

  1. איזה חפיץ מיותר...
    כמה קשה כבר לסובב מפתח בצילינדר, כמה?
    אני כבר לא מבין.

    השבמחק
    תשובות
    1. זה שימושי לדירות airBnb לדוגמא שאתה יכול לשלוח קוד לאורח בכל פעם

      מחק
    2. תחשוב כמה פעמים ילדים מאבדים מפתח ואז יש צורך בהחלפה של צילינדר וצרור מפתחות. שכפול מפתחות ספייר, כי 3 אף פעם לא מספיק. התעסקות עם מנעולן...
      אקיצר על כל פעם שילד מאבד יוצא חצי יום עבודה וקרוב ל1,000 ש"ח

      מחק
  2. דווקא בעיני, כאחד שעוסק באבטחת מידע ויודע שהמנעולים האלה בעיתיים מאד, העדר החיבור לרשת הוא יתרון.

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

חדש יותר ישן יותר