כזאת ניסיתי: Windows 11

ב-5 באוקטובר זה קורה: אם הכל ילך כמתוכנן, משתמשי Windows 10 בכל רחבי העולם יקבלו התראה על כך שניתן לשדרג את מערכת ההפעלה האחרונה של מיקרוסופט (כפי שהצהירה בעצמה בהשקה של Windows 10), למערכת ההפעלה החדשה, Windows 11. לפני מספר שבועות הצטיידתי ב- Lenovo Yoga Slim 9i, מחשב שעומד בדרישות לשדרוג למערכת ההפעלה החדשה ונרשמתי לתכנית Windows Insiders המאפשרת להתנסות בגרסאות הבטא של Windows 11 כדי לחוות את המחשב כפי שהוא הולך להראות בשנים הקרובות, ואני כאן כדי לספר לכם איך היה.

הכירו, תפריט ההתחל החדש



הסיפור של Windows 11 מתחיל בחטא הגדול של Windows 8: בשנת 2012 הבינה מיקרוסופט שהדבר הכי חם זה מסכי מגע, סמארטפונים וטאבלטים. היא לקחה את מערכת ההפעלה המצויינת שלה, Windows 7, והלבישה מעליה ממשק מגע אוונגרדי שאפילו קיבל שם ושפת עיצוב, "מטרו", עם מחוות מגע, "אריחים חיים", ועם כללים נוקשים למפתחי אפליקציות. מערכת ההפעלה הזאת הצליחה לפספס את כולם: היא לא היתה מספיק אינטואיטיבית כדי למשוך חזרה משתמשי טאבלטים וסמארטפונים, אבל הצליחה לזעזע ולהציק למשתמשי PC שתפריט ההתחל האהוב שלהם נמרח על כל המסך הראשי. Windows 10 שהגיעה אחריה היתה הרבה פחות יומרנית והציגה ממשק שחוזר למקורות, מותאם יותר למחשבים עם עכבר ומקלדת, ואפילו הקימה לתחייה את תפריט ההתחל.


שש שנים מאוחר יותר, במיקרוסופט מרגישים בנוח לנסות לזעזע את עולמם של המשתמשים, ומתעסקים שוב עם תפריט ההתחל: האריחים החיים נפטרו ונקברו, והתפריט כולו סודר מחדש כך שיציג כברירת מחדל רק את הקיצורים לתוכנות שאתם בחרתם שיופיעו שם, עם גישה בלחיצת כפתור לרשימת כל האפליקציות לפי סדרת אלפבתי (בדומה לברירת המחדל בתפריט ההתחל עד כה). מתחת, מופיעים קיצורי דרך לקבצים או תוכנות  בשימוש נפוץ. בנוסף, תפריט ההתחל החדש כולל גישה מהירה לחיפוש קבצים במחשב או ברשת, כאשר מתחת לשורת החיפוש, ישנם מסננים למקום ממנו תרצו לקבל תוצאות: קבצים, תוכנות, חשבון אימייל ועוד. עד כאן נשמע די מוכר, לא?


חיפוש



אז זהו, שתפריט ההתחל הוזז מהצד למרכז הסרגל התחתון, משהו שמזכיר קצת את שורת קיצורי הדרך ב-MacOS. למי שפתוח לשינויים וחיכה לכאלו לא תהיה בעיה להתרגל לזה. לא מצליחים להתרגל לברירת המחדל של Windows? תמיד ניתן להזיז את תפריט ההתחל לצד שמאל. הבעיה שהסרגל הזה קצת מוגבל ביחס לעבר. למשל, ישנם חמישה קיצורי דרך קבועים (תפריט ההתחל, תפריט החיפוש, מעבר בין שולחנות עבודה, ווידג'טים וצ'אט). ניתן להחליט איזה מהם יוצגו ואיזה יוסתרו, אבל לא ניתן לשנות את הסדר שלהם, או להחליף מיקומים עם קיצורי דרך אחרים לבחירתכם, החמישה (או פחות, תלוי בבחירתכם) תמיד יהיו הראשונים משמאל בסרגל התחתון. מכירים את ווידג'ט מזג האויר שנוסף לכם באחד העדכונים האחרונים ב-Windows 10 לסרגל התחתון? בין אם חיבבתם אותו או שלא, הוא התנדף, ונותר ממנו רק קיצור דרך למסך ווידג'טים למזג אויר, מעקב אחר מניות, חדשות ואייטמים שעשויים לעניין אתכם, ועוד.


ווידג'טים



העיצוב עצמו אוורירי, נקי ונראה עדכני ומסודר יותר. פינות החלונות עוגלו, והכל נעים יותר לעין פקדי השליטה קיבלו תפריט משלהם בסרגל התחתון, דרכו ניתן לשלוט על עוצמת השמע, הבהירות, להפעיל ולכבות WiFi ובלוטות' ועוד. התחושה היא שקיבלו כאן השראה מעולם הטאבלטים והסמארטפונים בסידור התפריטים האלו, אם כי ספציפית לגבי הבלוטות' היה נחמד אם מוצאים דרך אלגנטית להכניס לתפריט הזה גם גישה אל תפריט ניהול והוספת מכשירים חדשים. בצד ימין, לחיצה על השעה והתאריך יפתחו את תפריט ההתראות ואת לוח השנה. 


אחת התוספות המבורכות שמביאה איתה Windows 11 היא ניהול טוב יותר לעבודה בריבוי משימות. דורות קודמים של Windows הציגו את האפשרות לגרור חלונות לצדדים ובכך להגדיל אותם לכדי חצי מהמסך, ולבחור מבין החלונות האחרים מה יתפוס את החצי השני. Windows 11 מוסיפה עוד אפשרויות, ואפילו עושה זאת בצורה מאוד אינטואיטיבית. במיקרוסופט קוראים לזה Smart Layouts: ריחוף עם העכבר מעל כפתור הגדלת המסך למקסימום מציג חלון עם מגוון צורות לחלוקת המסך לחלונות נפרדים. בניגוד למה שהיה עד כה, כעת ניתן לחלק את המסך לגדלים שונים ולא להסתפק רק בשני חלונות כי אם גם ב-3 וגם ב-4. הדובדבן שבקצפת הוא Smart Goups, היכולת לחזור ל-Layout שיצרתם לעצמכם דרך הסרגל התחתון. למה זה כל כך נהדר? נניח פתחתם שלושה חלונות לצורך העבודה שלכם. לפתע נזכרתם שאתם רוצים לשמוע מוזיקה בספוטיפיי, וגם נזכרתם שאת רוצים לברר דרך הדפדפן מה מצב חשבון הבנק שלכם. במקום להתחיל לצמצם כל חלון שפתחתם אחרי שלושת החלונות המקוריים, כל שעליכם לעשות זה לגשת אל הקבוצה שנוצרה בסרגל התחתון וללחוץ עליה. מאוד נוח ומאוד שימושי.


Smart Layouts

Smart Groups



התכונה הכי מסקרנת במערכת ההפעלה החדשה, תמיכה בהרצת אפליקציות אנדרואיד, עדיין לא זמינה לא בגרסאות Windows Insiders, וגם לא תהיה זמינה בגרסה הסטנדרטית שתגיע אליכם למחשב בתקופה הקרובה. האם יש מה לחכות? להערכתי לא. אפליקציות האנדרואיד שיהיו זמינות להורדה ולשימוש ב-Windows 11 הן אלו של חנות האפליקציות של אמזון, איתה מיקרוסופט משתפת פעולה בנושא הזה. יש המון אפליקציות בחנות של אמזון, אם כי המגוון הזה עדיין לא מתחרה במה שיש לגוגל עצמה להציע, ובכל אופן מספר האפליקציות הישראליות עדיין זעום. זו לא רק שאלה של מבחר. נניח שמיקרוסופט היתה חוברת לגוגל ומציע גישה לכל האפליקציות ב-Google Play Store, והיתה ניתנת לכם גישה ליותר אפליקציות, גם אז היה מדובר כנראה בחויה די מסורבלת: תפעול אפליקציות אנדרואיד באמצעות עכבר זה לא באמת נוח, אבל אולי במיקרוסופט בונים על קהל בעלי מחשבים עם מסך מגע.


Lenovo Yoga Slim 9i מדגמן עבודה בריבוי משימות (צילום: גד גניר)



מי שיקבל את השדרוג ל-Windows 11 לא צריך לדאוג לגבי הסתגלות. כמעט הכל נמצא ועובד בצורה מאוד דומה, ולמעט הזזת תפריט ההתחל ו-Smart Layouts, רוב השינויים הם בעיקר בזיגוג שעל העוגה. כמה יעלה התענוג? כלום, חינם, וגם יגיע אליכם ישירות למחשב. האם הוא יגיע אל כולם? לא. Windows 11 תגיע רק למי שהמחשב שלו עונה על דרישות המינימום שמיקרוסופט הגדירה מראש. לא יודעים/מתעצלים לבדוק האם המחשב שלכם עומד בדרישות המינימום? ניתן להוריד למחשב אפליקציה שתבדוק זאת בעצמה ותספר לכם מה מצאה. מה לגבי מי שלא עומד בקריטריונים לשדרוג? מיקרוסופט כבר הודיעה שתאפשר למי שמעוניין לשדרג למערכת ההפעלה החדשה ביותר באמצעות התקנה חדשה, אם כי במקרים כאלו היא לא תספק עדכוני אבטחה חדשים. לא מעוניינים לקנות מחשב חדש כרגע, ולא מוכנים לוותר על עדכוני אבטחה? Windows 10 צפויה להמשיך ולקבל עדכונים כאלו בשנתיים הקרובות.

Post a Comment

חדש יותר ישן יותר