כזה ניסיתי: Dreame Bot W10

אין הרבה דברים שיכולים לגרום לי לתחושת סיפוק כמו לזרוק בנונשלנטיות לאשתי "אה, וגם שטפתי את הבית היום" בשיחת טלפון באמצע היום. אני לא מדבר כמובן על הפעולה הברברית של להסתובב בבית עם מגב, דלי ומטלית רטובה. אני מדבר על להפעיל שואב שוטף רובוטי שיעשה את זה במקומי. נכון, שואבים שוטפים זו לא המצאה חדשה, אבל קשה להגדיר את הפעולה שביצעו עד כה כ"שטיפה", ואצל רובם זה אפילו לא עומד בתנאי הסף כדי להגדיר את זה כ"ניגוב". ה-Bot W10 של Dreame הסינית שהגיע אליי לאחרונה הוא הראשון שבאמת קרוב למימוש ההבטחה של רובוט ששוטף את הרצפה במקומכם. מה ההבדל בינו לבין כל מה שקדם לו, איפה הוא בכל זאת מפספס ולמה אין סיכוי שאקנה כרגע כזה?

Dreame Bot W10 (צילום: גד גניר)



כדי לבצע את פעולת השטיפה, המהנדסים של Dreame בחרו בגישה שונה לחלוטין לפעולת השטיפה: הם החליפו את הרפידה בזוג מברשות "מופ" מסתובבות וגם ויתרו על מיכל מים פנימי. מאיפה מגיעים המים? זה החלק המעניין: Bot W10 מגיע עם תחנת עגינה עצומה בגודלה, סדר גודל של מדיח כלים קומפקטי, המשמשת עבורו כמעין משהו על הרצף שבין מוסך למכון ספא. תחנת העגינה מאכלסת בתוכה שני מיכלי מים גדולים (4 ליטר), האחד למים נקיים והשני למים מלוכלכים. לפני תחילת הריצה של השואב, תחנת העגינה מזרימה מים נקיים על מברשות המופ במשך כמה שניות עד שהן ספוגות לחלוטין במים ורק אז השואב יצא אל דרכו. בסיום השטיפה השואב חוזר לתחנה ומתחיל בתהליך ניקוי עצמי אוטומטי שכולל סיבוב מברשות המופ על פני מסרקים בתחתית תחנת העגינה, שטיפה במים וייבוש באמצעות הזרמת אויר על המברשות. המים המטונפים ששימשו לניקוי המברשות נשאבים אל תוך מיכל נפרד, ולמעשה, פעולת התחזוקה הכמעט יחידה שצריך המשתמש לזכור לבצע כדי להמנע מקטסטרופה תברואתית היא לזכור לרוקן את המיכל הזה. כל האופרציה הזאת חדשנית ואלגנטית, אבל היא לא מושלמת: הזרמת המים על המברשות בתחילת הניקוי ותהליך הניקוי העצמי רועשים למדי. בנוסף, את סוף התהליך, החלק של ייבוש המברשות מלווה רעש קבוע חלש יותר, אבל ממושך, של מאווררים הפועלים בעוצמה חזקה.



Dreame Bot W10 (צילום: גד גניר)


איך השטיפה עצמה? אם עד כה רובוטים שואבים ניגבו את הרצפה עם מטלית לחה, הרי ש-Bot W10 עושה עבודה הרבה יותר נמרצת: המופים הרטובים מסתובבים במהירות על הרצפה ולמעשה מקרצפים אותה. זה לא מכשיר שטיפה כמו Tineco Floor One S3 או Bissel Crosswave. המופים המסתובבים ממוקמים בחלקו האחורי ולפניהם נמצאים המברשת הראשית ופתח השאיבה המיועדים לניקוי לכלוכים יבשים. אם נשפכה לכם קערת דגנים מלאת חלב על הרצפה, אל תשלחו את Bot W10 לנקות את המפגע כי זה יהרוס אותו. מצד שני, עדיין מדובר בפעולת ניקוי יסודית יותר משל כל רובוט שוטף אחר בשוק. למרות שאין כאן מנגנון שמטפטף את המים לתוך המופים בקצב קבוע, והשואב שוטף את הרצפה עם כמות המים שהמופים ספגו בתחנת העגינה, הפיזור של המים על הרצפה אחיד למדי. דרך האפליקציה ניתן לשלוט בכמות המים שהשואב יעשה בה שימוש, וגם להגדיר לו את גודל השטח שיכסה בטרם יחזור לתחנת העגינה כדי לנקות את המברשות ולהרטיב מחדש את המופים. גם בהגדרה הכי בזבזנית במים, המשטח נשאר לח, אך לא מוצף, ומתייבש במהרה. למהדרין, Dreame מציעה בחו"ל חומר ניקוי המותאם לשימוש עם מערכת השטיפה של השואב (סבון ללא הקצפה) אך הוא עדיין אינו משווק בישראל, ואינו נכלל בערכת השואב.


Dreame Bot W10 (צילום: גד גניר)


Dreame Bot W10 (צילום: גד גניר)


Dreame Bot W10 (צילום: גד גניר)


Dreame Bot W10 (צילום: גד גניר)




ה-Bot W10 יודע להתחמק משטיחים כאשר הוא במצב שטיפה, אינו מטפס עליהם ומשאיר מרווח ביטחון של כס"מ מהגבול שלהם. מצד אחד זה נחמד כי זה מבטיח שהשטיחים ישארו יבשים. מצד שני, המדיניות הזאת מגבילה את מרווח התמרות שלו בחדרים, ואם יש לכם שטיחים שתופסים חלק נרחב מרצפת החדר ולא פיניתם את הסביבה מכסאות או מכשולים אחרים קחו בחשבון שהוא לא יכסה ב-100% גם את השטחים שמסביבם. כל מי שעשה ספונג'ה בבית מכיר את האתגר הכרוך בהתניידות בין חדר לחדר עם דלי המים והרצון שלא להרטיב מחדש איזורים שכבר נוקו והתייבשו. איך Bot W10 מתמודד עם האתגר? במבחן התוצאה הסופי - הבית נקי והרובוט חכם מספיק כדי לדעת לתכנן את המסלול באופן שלא יחזור על עקבותיו מהר מדי וישאיר סימני גלגלים באיזורים שטרם התייבשו. מצד שני, מאחר שכאמור, הוא חוזר מדי פעם לתחנת העגינה לנקות את המברשות, וכאמור, אין לו מנגנון להרמת המופים, הוא משאיר אחריו שובל רטוב בדרכו אל תחנת העגינה ובחזרה ממנה אל האיזור הבא שינקה. למי שיוצא מהבית ומשאיר את הרובוט לנקות אותו זה לא אמור לשנות, אבל אם אתם עובדים מהבית, קחו בחשבון שעדיף לתת לו לסיים את פעולתו ולא לטייל בבית כדי להמנע מגרביים רטובות ולכלוך על הרצפה.


Dreame Bot W10 (צילום: גד גניר)


Dreame Bot W10 (צילום: גד גניר)




למרות מערכת השאיבה המתקדמת, ב-Dreame לא התפשרו על יכולות שאיבת האבק של Bot W10. מדובר בשואב אבק רובוטי מעולה: עוצמת השאיבה המקסימלית שלו חזקה מאוד (4000PA) ולא משאירה סיכוי לאבק, חול ושיער על הרצפה. בחרו כאן במברשת סטנדרטית המשלבת להבי סיליקון ושערות, שאמנם קצת פחות נוחה לתחזוקה ממברשות סיליקון (כפי שזה בשואבי Roomba) אבל היא עושה בסופו של דבר את העבודה. אין ל-Bot W10 שום יכולת התחמקות ממכשולים קטנים: כבלים, גרביים קטנות, שרוכים נעליים, כולם זוכים לאותו יחס כמו אבק, למרות שביכולתם לעצור את פעולתו של השואב. מצד שני, הוא נחוש ובעל עבירות של רכב שטח: הוא עלה אפילו על שטיח שאגי בגובה 2 ס"מ בחדרי הבנות. במצב שאיבה רגיל, מאחר שאינו נדרש למגבלות הזהירות של מצב השטיפה, הוא עובד באופן שיטתי מאוד ומכסה היטב את השטחים אותם נשלח לשאוב, ויודע גם להתמודד עם אתגרים כמו כניסה ויציאה בין רגליים של כסאות בפינת אוכל.  את קו התפר בין מערכת השטיפה למערכת השאיבה, תפרו ב-Dreame בצורה פחות מוצלחת: Bot W10 יודע לשטוף, לשאוב ולעשות את שתי הפעולות יחד. זוכרים שאמרתי לכם שבמצבי השטיפה הוא מתחמק משטיחים? אז כדי שיסכים בכלל לקבל פקודה לשאוב בלבד, עליכם לזכור לבצע מבעוד מועד את הפעולה הפחות אלגנטית ולא חדשנית בעליל של לשלוף את השואב מתחנת העגינה, להפוך אותו על גבו ולנתק ממנו את מברשות המופ. מעבר לכך, הוא יודע אמנם לנקות בעצמו את מברשות המופ שלו ולאחסן את המים המטונפים במיכל מים נפרד, אבל כשמדובר במיכל האבק, הריקון הוא ידני ע"י המשתמש ועדיף לעשות זאת לעיתים קרובות כי המיכל הזה לא גדול במיוחד. עם תחנת עגינה שתופסת כל כך הרבה נדלן, הייתי מצפה שיכניסו לכאן גם איזשהו מנגנון אוטומטי לריקון מיכל האבק, הטכנולוגיה קיימת.


ב-Dreame החליטו להסתמך על אפליקציית Mi Home, אפליקציית הבית החכם של שיאומי במקום לשלוח את המשתמשים להתקין אפליקציה נפרדת של המותג. לאחר סיום ההגדרה הראשונית, ניתן לגשת להגדרות השואב דרכה ולשלוט בכל הגדרותיו. מעבר לאפשרויות שציינתי קודם, לאחר סיום השאיבה הראשונה, מוצגת על המסך הראשי מפת הבית, אותה סרק Bot W10 באמצעות חיישן LiDAR. את המפה ניתן לשמור, לפצל לחדרים ולקבוע איזורים אליהם השואב לא ייכנס. באופן הזה, ניתן להגדיר, אם תרצו, אפילו סדר לפיו תיכנס לכל אחד מהחדרים, ואף לקבוע לכל אחד מהחדרים רמות שונות של רטיבות ועוצמת שאיבה.


מי צריך בכלל לשלוט על עוצמת שאיבה ורמות רטיבות ולמה לא פשוט להסתפק במקסימום? כי מסתבר שאם תבחרו בעוצמת השאיבה החזקה ביותר לכל הבית, ותגדירו לשואב שעליו להשתמש בהמון מים וגם לחזור לעיתים קרובות לתחנת העגינה לניקוי המברשות, אתם עשויים למצוא את עצמכם עם שואב שחזר לתחנת העגינה להיטען לפני שסיים את שליחותו. ב-dreame אגב מתהדרים בזמן שימוש של כ-180 דקות בין טעינה לטעינה של סוללת ה-6400mAh של השואב, אולם הנתון הזה מתייחס מן הסתם לזמן שימוש תחת הגדרות השאיבה החסכוניות ביותר.


(+)
  • שטיפת רצפות יעילה ואיכותית
  • תחזוקה קלה
  • יכולות שליטה מתקדמות דרך האפליקציה

(-)
  • תהליך הניקוי העצמי רועש
  • את מיכל איסוף האבק יש לרוקן באופן ידני
  • יקר מאוד

אז מדוע אין סיכוי שאקנה כזה כרגע? שום דבר בחסרונותיו האובייקטיביים של השואב הזה לא הפריע לי ברמה שהייתי פוסל אותו. הצורך לפרק או להרכיב ידנית את מברשות המופ בכל פעם שרוצים להחליף בין שאיבה לשטיפה? בקטנה. הצורך לרוקן ידנית את מיכל איסוף האבק? שטויות, אני רוצה לדעת אחרי כל שאיבה כמה לכלוך הוא אסף. אוכל גרביים, כבלים ושרוכים? שיהיה לו בתיאבון. מגיע לו לאכול אחרי שניקה כה יפה את הבית. בכלל, מדובר בפלא טכנולוגי. העובדה שהוא שוטף רצפות וכל התחזוקה שנדרשת מהמשתמש כדי לאפשר זאת היא בעיקר לרוקן את מיכל המים המטונפים היא משהו שקשה להסביר עד כמה הוא מפנק. הבעיה האמיתית היא בנאלית יותר: מחירו הרשמי של  Dreame Bot W10 ביבוא של קריסטלינו היבואן הרשמי, עומד על לא פחות מ-4990 ש"ח. כרגע אמנם ניתן להשיגו ביבוא רשמי, ב-1000 ש"ח פחות, כלומר 3990 ש"ח, אבל זה עדיין מחיר שקשה להגדירו כעממי.


5 תגובות

  1. האמת יקר. בעיקר בהתחשב שזה דגם סיני ולא איזה דייסון. לסינים עלה התאבון, כי בתכל'ס הם השתלטו על השוק הזה.

    השבמחק
  2. פשוט תענוג לקרוא אותך.
    אכן מחיר של 4K הוא מחיר לא סביר בעליל. למרות הטכנולוגיה המפנקת.
    מתי כבר דייסון יוציאו שואב-שוטף-רוחץ?
    איך הם מעזים שלא לנסות להשתלט על השוק הזה?...

    אגב, מאוד חסר לי בסקירת המוצר איך הוא שוטף בפינות, צמוד לקירות וכו'. לא ציינת כלום לגבי זה.

    השבמחק
  3. חחחחחחח אכן מגיע לו לאכול.
    גם בודק חמץ לכבוד פסח?

    השבמחק
  4. שכחת את סדרת ה-Scooba הישנה של iRobot - רובוטים שהיו הראשונים ממש לשטוף רצפות ואת סדרת ה-Brava העדכנית של אותה חברה עם רובוטים שמקרצפים ועוד עם חומר ניקוי אמיתי ולא סתם מים.

    השבמחק
  5. התלהבתי עד שהגענו למחיר.... מוותר

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

חדש יותר ישן יותר