כזה ניסיתי: Sonos Ray

במשך שנים תרצה סונוס את סירובה לייצר מוצרים זולים יותר בטענה שהיא אינה מוכנה להתפשר על איכות המוצרים שלה, אך לאחרונה משהו מתחיל להשתנות במדיניות הזאת: לצד ליין של רמקולים המיוצרים בשיתוף פעולה עם איקאה, הציגה סונוס בשנה שעברה את Roam, רמקול נייד קומפקטי וזול (ביחס למוצרים אחרים בקטלוג שלה), ולאחר מכן גרסה מוזלת ופשוטה יותר, Roam SL. ה-Ray שהושק בחודש שעבר כבר מכוון ישירות לקהלים שסונוס לא פנתה אליהם בעבר, וממצב את עצמו כסאונד בר החדש ברמת הכניסה של סונוס. על מה התפשרו ולמי הוא יתאים?

Sonos Ray (צילום: גד גניר)



חיצונית, קשה להבחין במבט ראשון בפשרה כלשהי בעיצוב של Ray. הוא שונה בצורתו מה-Beam ומה-Arc היקרים יותר. החזית שלו שטוחה לגמרי, ואין בגופו פתחים או רמקולים הפונים לצדדים או למעלה, מה שמאפשר לדחוף אותו לתוך נישות שטוחות ולתוך פתחים צרים במידות המתאימות בתוך מזנונים לסלון. מי שיבחר להניח אותו על המזנון, יבחין במבט שני בפלסטיקה פשוטה שאוספת די בקלות טביעות אצבעות. בחלקו העליון ישנם לחצני מגע זהים לאלו שיש ברמקולים היקרים יותר של החברה ובחלקו האחורי חיבור חשמל, חיבור רשת קוית, וחיבור אופטי.


קראתם נכון, אין שם חיבור HDMI. סונוס הסבירה שבחרה לוותר על חיבור כזה משום ש-Ray אמור להיות הסאונד בר הנגיש ביותר שלה ויוכל להתחבר גם לטלויזיות עם מספר קטן של חיבורי HDMI שכבר מנוצלים, או אפילו טלויזיות קשישות יותר שאין להן בכלל חיבור מהסוג הזה. בואו נפרק רגע את הטיעון הזה: בשוק ישנם סאונד ברים שעולים הרבה פחות מהסאונד בר הנגיש ביותר של סונוס וכוללים לפחות חיבור HDMI אחד כי זה מה שנהוג ומקובל בעשור האחרון. סונוס עצמה, אף מוסיפה לסאונד ברים היקרים יותר שלה מתאם HDMI לחיבור אופטי, לכן, ההחלטה לוותר על החיבור הזה נראית בעיקר כמו עז במפרט הטכני של הסאונד בר שנועדה לבדל אותו בצורה טובה יותר מ-Beam 2, הסאונד בר הבא בהיררכיה של סונוס. תכננתי להתאכזב ולהתרגז על ההחלטה הזאת, אבל בסופו של דבר גיליתי שקל מאוד לחיות בשלום עם החיבור הזה ורוב המשתמשים לא ירגישו ביום יום את ההבדל למעט בהתקנה עצמה. איפה בכל זאת יש בעיות?


Sonos Ray (צילום: גד גניר)

Sonos Ray (צילום: גד גניר)

Sonos Ray (צילום: גד גניר)



הבעיה האקוטית יותר היא בעיית השלט. Arc, Beam ו-Beam 2 ידעו להתחבר לשקע ה-HDMI ARC/eARC של הטלויזיה ודרכו לאפשר לשלט של הטלויזיה לשלוט בעוצמת השמע. חיבור אופטי לא יודע לעשות זאת אז סונוס ציידה את Ray בעינית אינפרה אדום ובתהליך היכרות קל להפליא של שלטים איתו. כל זאת, בתנאי שמדובר בשלט אינפרה אדום. מה עושים בעלי טלויזיות עם שלטי RF או בלוטות'? סונוס כן מספקת תמיכה לסדרות מסוימות של טלויזיות עם שלטים כאלו, אבל מדובר במבחר מצומצם של סדרות של סמסונג ו-LG. קניתם לפני שנתיים טלויזיה של שיאומי במחיר מאוד נגיש ושלט בלוטות' וחשבתם לפנק את עצמכם עם הסאונד בר הכי נגיש של סונוס? אתם בבעיה. העניין הנוסף עם חיבור אופטי קשור לחויית הסראונד: בגלל החיבור הזה, Ray, המרכיב הראשי וזה שאמור לפתוח עבורכם את השער לרכישה של רמקולים נוספים של סונוס כמו One SL, ואפילו SUB, תומך רק ב-Dolby Digital בסיסי ולא בתקנים מתקדמים יותר כמו Dolby Digital Plus או ATMOS.


Sonos Ray (צילום: גד גניר)



הסוגיה האחרונה לא משנה למי שחושב להסתפק רק ב-Ray ולא לצרף אליו רכיבים נוספים. הוא מצויד בשני טוויטרים לטווחי הצליל הגבוהים ושני רמקולים מסוג מיד-וופר שאחראים על התדר הנמוך ותדרי הביניים. כל הרמקולים מצוידים במגברי Class D המותאמים ספציפית לרמקולים האלו, ובנוסף ישנם שני רדיאטורים פאסיביים שתפקידם לרסן את הבאסים. סונוס בהחלט לא התפשרה באיכות הסאונד ו-Ray נשמע מעולה, עם צליל מאוזן ומדויק, עם פירוט רב ובאסים מפתיעים לטובה בעוצמתם. החסרון היחיד בהקשר הזה נובע מהממדים הפיזיים של Ray. כמו ה-Beam  ו-Beam 2 מדובר בסאונד בר קומפקטי עם מרחק קצר יחסית בין הרמקולים. הוירטואליזציה של סונוס יכולה לעזור במידה מסוימת, וכך גם היכולת להתאים טוב יותר את הצליל לחלל החדר על ידי TruePlay (רק למשתמשי אפל, כרגיל), אבל במת הצליל עדיין צרה ומותאמת לטלויזיות בגודל של פחות מ-55 אינטש.  למי שמחבר את Ray לרמקולים היקפיים אחרים של סונוס זה פחות יפריע, ולמרות האמור לעיל לגבי פורמטים מתקדמים של סראונד, תהיה להם אפילו חויית שמע היקפי טובה ושברירי שניה של חרדות משריקת כדורים ליד האוזן בסצינות אקשן. 


תהליך ההגדרה הראשוני והממשק, כרגיל אצל סונוס, אינטואיטיביים ונוחים מאוד לשימוש. ניתן להשתמש בממשק של סונוס כדי להתחבר למגוון שירותי הזרמת מוזיקה אינטרנטיים (כמו גם שירות הרדיו האינטרנטי של סונוס עצמה), וניתן גם להשתמש באפליקציות של רובם כדי להזרים מוזיקה אל Ray. מאחר שאין לו מיקרופון משלו, לא ניתן להשתמש דרכו, לא בארץ ולא בחו"ל, בגוגל אסיסטנט או אלקסה, וגם לא במערכת השליטה הקולית החדשה שסונוס הציגה בקריינותו של ג'אנפרנקו אספסיטו (שגילם את גאס פרינג, הנבל הבלתי נשכח מסמוך על סול ושובר שורות).


(+)
  • סאונד מעולה
  • קל מאוד להגדרה
  • הסאונד בר הזול ביותר של סונוס

(-)
  • פחות מתאים לבדו למסכי 55 אינטש ומעלה
  • החיבור האופטי מגביל קצת
  • אין שליטה קולית

מחירו של Ray, נכון לכתיבת שורות אלו ברשת באג, היבואנית הרשמית בישראל של סונוס הוא 1099 ש"ח. זה 700 ש"ח פחות מ-Beam 2, ו-100 ש"ח פחות ממחירו של Beam הראשון שמתחיל להעלם מקטלוג החברה. זה הופך רשמית את Ray לסאונד בר הזול ביותר שיש לה להציע. למי שמתכנן להסתפק רק בו, בלי רמקולים נוספים של סונוס, מומלץ לשדך אותו לטלויזיות בגודל בינוני ולחדרי שינה. לרוב המשתמשים, החיבור האופטי לא באמת יפריע אבל ליתר ביטחון, מומלץ בחום לבדוק לפני הקנייה אם השלט של הטלויזיה שלכם אכן ייתמך בו. אם התמזל מזלכם, תוכלו להנות מסאונד בר עם צליל מעולה וחויית שימוש מצוינת בקצת פחות כסף ממה שהתרגלתם בעבר אצל סונוס.

Post a Comment

חדש יותר ישן יותר