כזה ניסיתי: Logitech Crayon

במקביל להשקת מכשירי ה-iPad Pro הראשונים, הושק באותו אירוע של אפל ב-2015 גם מוצר מסוג חדש שקשה היה להשאר אדיש אליו, ה-Pencil. למה קשה להשאר אדיש לעט, סטיילוס, מוצר שקיים אצל חברות אחרות כבר עשורים? כי מדובר בסטיילוס של אפל (לא הראשון אגב, למען הדיוק ההיסטורי, קדם לו הסטיילוס שהגיע יחד עם הניוטון העתיק של החברה), וכמו כל דבר שאפל עושה, חובבי אפל ומתעבי אפל לא יכולים שלא להביע את דעתם עליו. האמת שה-Pencil היה מטרה קלה עבור מתעבי אפל משתי סיבות: הראשונה היא המחיר. הוא תומחר ב-99 דולר, מחיר שערורייתי אפילו בסטנדרטים של אפל. הסיבה השניה קשורה לתחביב האנושי לבוז לצביעות הצד השני, והצביעות אותה מתעבי אפל זיהו היתה קטע קצר בהכרזת האייפון הראשון שבו סטיב ג'ובס לעג לקונספט של סטיילוס לפני שהתגאה בכך שאת האייפון החדש נתפעל באמצעות האצבעות.

Logitech Crayon וחבר (צילום: גד גניר)



ולמרות זאת, אם מנסים רגע להסתכל על Pencil בצורה אובייקטיבית, מדובר במוצר מתבקש. כפי שסטיב ג'ובס אמר, אף אחד לא מתפעל היום ברוב הזמן את הסמארטפון שלו באמצעות הסטיילוס. Pencil מיועד בכלל לאייפדים ונועד לתמוך במגמה של הפיכתם של טאבלטים ממוצרים של צריכת תוכן בעיקרם, למוצרים של יצירת תוכן, ומהבחינה הזאת Pencil ודומיו מוסיפים פונקציונליות שהיתה חסרה באייפד. ה-Pencil השני שהוצג שלוש שנים לאחר מכן לא הציג בשורות בגזרת המחיר, ולצד כמה שדרוגים ברמה השימושית, הפך ללא רלוונטי עבור אייפדים ישנים יותר שה-Pencil הראשון כן תמך בהם. ה-Crayon הוא האלטרנטיבה של לוג'יטק ל-Pencil הראשון והשני עם מחיר קצת יותר ידידותי, וכמה ליטושים פרקטיים לקונספט.


ה-Crayon לא מנסה להידמות ל-Pencil. ראשית, הוא לא לבן כמוהו, הוא כסוף, עשוי ברובו ממתכת ומגיע עם שתי אופציות לבחירה של צבע משני בחלקי הגומי והפלסטיק שלו - כתום או אפור כמו ביחידה שבדקתי. כלקח מתלונות המשתמשים ב-Pencil, לוג'יטק עיצבה את Crayon עם חתך שטוח ורחב יחסית כך שלא יתגלגל וייפול ממשטחים שתניחו אותו עליהם. אני לא בטוח מה דעתי על ההחלטה הזאת. לעטים וכלי כתיבה אחרים יש בדר"כ חתך עגול. חתך שטוח זה משהו פחות נפוץ ודורש זמן הסתגלות מסוים, שמרחיק עוד קצת את חויית הכתיבה על האייפד מחויית הכתיבה עם עט קונבניונלי על נייר, אבל כאמור, מתרגלים לזה ואם זה מונע ממנו להתגלגל וללכת לאיבוד, ההסתגלות הזאת כנראה שווה את זה.


Logitech Crayon (צילום: גד גניר)

Logitech Crayon (צילום: גד גניר)


Logitech Crayon (צילום: גד גניר)




ה-Logitech Crayon אינו מיועד לחובבי הפידג'טינג. אין בו לחצנים מספקים, אין בו חלקים מתפרקים או מתברגים, והדבר היחיד שאפשר לשחק איתו בהיסח הדעת הוא פקק הגומי הקטן שמכסה את את שקע הטעינה בחלקו האחורי, וגם הוא מחובר לגוף העט. אם זו החלטה מכוונת לעצב אותו ככה, מגיעות ללוג'יטק מחמאות על כך, משום שעט שאין מה להתעסק איתו הוא כנראה עט שישרוד יותר זמן.  אין פה מכסה סורר שעשוי ליפול או להאבד, ראש העט אינו מתפרק ללא עזרים וגם החוד לא נשלף. רבותיי, אתם תשתמשו בעט הזה כדי לכתוב על האייפד שלכם ואת הסטרס שלכם תאלצו לפרוק על עטים סטנדרטים וזולים יותר. מדובר בסה"כ במוצר שנראה איכותי ועמיד, ולטענת לוג'יטק הוא מסוגל לשרוד נפילות מגובה מטר ועשרים, אבל היא לא מפרטת אם מדובר בנפילות בהן העט נוחת על הצד או על החוד. אם החוד נשבר, לוג'יטק מאפשרת רכישה של ערכה עם חודים נוספים וכלי לשליפת החוד מהעט עצמו. לא ברור למה לוג'יטק לא מספקת למשתמשים את הערכה או לפחות חוד נוסף באריזת ה-Crayon, אולי מתוך אמונה שכל העסק הזה באמת עמיד יחסית.


אחד מהדברים שחזרו על עצמם בביקורות על Pencil מהדור הראשון היה הבחירה העיצובית המשונה של אפל למקם ראש טעינה מסוג Lightning בחלק העליון, וכדי לטעון אותו היה צריך לחבר אותו אל הטאבלט כך שהוא מזדקר ממנו החוצה באופן שנראה מועד לפורענות. לעט צורף גם מתאם נפרד שניתן היה לחבר אליו ולהפוך את ראש ה-Lightning לשקע כך שניתן היה לטעון אותו גם דרך מטען רגיל ולא דרך שקע הטעינה באייפד. לוג'יטק הלכו על פיתרון פשוט יותר ב-Crayon, ושילבו בחלקו העליון שקע טעינה Lightning בלי צורך במתאמים נוספים. החסרון היחיד בבחירה הזאת לעומת הביזארית של אפל, הוא שאם נתקעתם עם הטאבלט ו-Crayon בלי מטען מחוץ לבית, לא תוכלו לטעון אותו דרך הטאבלט עצמו. הסוללה מספיקה תיאורטית לכ-7.5 שעות של כתיבה, שזה משמעותית פחות מה-12 שעות של ה-Pencil, אבל בפועל זה די והותר לשימוש של יום עמוס במיוחד בכתיבה. גם אם תמצאו את עצמכם עם סוללה פרוקה לחלוטין, שתי דקות טעינה יספקו לכם כחצי שעת שימוש. אין דרך לדעת במדויק מה מצב הסוללה של Crayon. החיווי היחיד הוא לד זעיר שדולק בצבע ירוק אם הסוללה היא בטווח של 100 עד 10 אחוז. פחות מ-10 אחוז והלד יהפוך לאדום, וב-5 אחוז אף יתחיל להבהב במצוקה.


Logitech Crayon (צילום: גד גניר)


Logitech Crayon (צילום: גד גניר)




אין ל-Crayon אפליקציית שליטה ואין לו הגדרות. הוא עובד כעט עבור האייפד שלכם, אבל אי אפשר לעשות איתו הרבה מעבר לזה. אין תהליך היכרות בינו לבין האייפד, גם לא תהליך היכרות ראשוני. לא ברור איך לוג'יטק עשתה זאת אבל צריך רק להוציא אותו מהאריזה, להדליק אותו ובתוך שניות הוא והאייפד הופכים לקולגות. Crayon תומך בכל האייפדים ש-Pencil מהדור הראשון תמך בהם, וגם באלו שהדור השני תומך בהם. בניגוד ל-Pencil, אין כאן זיהוי של רמות לחץ שונות, ולא משנה כמה לחץ תפעילו עם החוד על המסך, עובי הקו לא ישתנה לא אם תלחצו מספיק חזק כדי לסדוק את זכוכית האייפד. לוג'יטק מציעה תחליף לרגישות ללחץ: זיהוי זוית כתיבה. אם תטו הצידה את החוד על המסך, עובי הקו המצויר יגדל. מניסיוני זה פחות נוח, אבל לפחות יש את האפשרות לשנות את עובי הקו מבלי להתעסק בהגדרות כלי הציור באפליקציה.


(+)
  • איכות בניה גבוהה, אין חלקים מתפרקים שילכו לאיבוד או ישברו
  • מתחבר מאוד בקלות לאייפד, תומך בכל האייפדים שבהם תומכים Apple Pencil משני הדורות
  • זול משמעותית ביחס ל-Pencil

(-)
  • אין זיהוי רמות לחץ עם העט, רק זיהוי זוית כתיבה
  • אם נתקעתם רק עם הטאבלט והעט, לא תוכלו לטעון את העט באמצעותו
  • החתך השטוח דורש זמן הסתגלות

את היתרון המשמעותי ביותר של Crayon על פני Pencil תמצאו בשורת המחיר: בעוד הדור הראשון והשני של Pencil נמכרים ב-450 ש"ח וצפונה, ה-Crayon של לוג'יטק נמכר ב-249 ש"ח. את התפקוד הבסיסי, כתיבה וציור על מסך האייפד שניהם עושים פחות או יותר בצורה דומה. השוני הוא מה קורה בדרך לשם, ונראה שבלוג'יטק חשבו הרבה איך להפוך את Crayon לגרסה פרקטית יותר של Pencil, ורוב הזמן הם הצליחו בזה.

3 תגובות

  1. ה-Crayon של לוג׳יטק הוא לא מוצר חדש ולא הושק לאחרונה!
    זה מוצר בן כמה שנים, שהושק זמן קצר אחרי העט *הראשון* של אפל ויועד במקור לבתי ספר ובעיקר למורים. וזו גם ה-סיבה שאין תהליך pairing בינו לבין האייפד: כדי שהמורים יוכלו לכתוב על כל אייפד של כל תלמיד.
    והוא תמיד תומחר ב-49$ (כלומר, כחצי ממחירו של אפל פנסיל).
    אולי הגימור האפור שלו הוא הדבר החדש. בזמנו הגימור היה כתום.

    השבמחק
  2. כתבה מעניינת, אבל חשוב להגיד שכל חברה שמציעה מוצרים למטרת ׳יצירת תוכן׳ בעולמות העריכה והגרפיקה (כדוגמת wacom שהיו לדעתי מהראשונים שעשו את זה, ואפילו לנובו ואסוס שהוציעו ניידים עם עט ומסך מגע) מציעים במינימום גם את הרגישות ללחץ בעט. ללא הרגישות הזאת העט לא שונה בהרבה מהעטים המוליכים שפשוט עובדים עם מסך מגע שאפשר לקנות בכל חנות ספרים ב10₪. אני חושב שתמחור ב49$ עבור עט שאין בו רגישות ללחץ, ושהוא משתמש בהטייה כדי לדמות עובי (משהו לא אינטואטיבי שדורש זמן להתרגל אליו ומשנה את אופן העבודה המקורי שלך כיוצר) הוא קצת מוגזם.

    השבמחק
  3. העט תואם גם לאנדרואיד?

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

חדש יותר ישן יותר