כזה ניסיתי: Rocketbook

מכשירי ה-Galaxy Note של סמסונג, מחשבי Windows עם מסך מגע וסטיילוס, ה-Pencil של אפל, ועוד כאלו שבטח פספסתי הם הוכחות שגם בעידן של מחשבים ניידים, מסכי מגע וממשקים מתקדמים, השוק מודע לכך שישנם לא מעט אנשים שלא יכולים לוותר על חויית הכתיבה הקלאסית בעט. ב-Rocketbook, בונים על אלו שעדיין לא יכולים לוותר על המחברת והעט ומנסים לשדרג להם את חויית השימוש במחברת ולגשר בינה לבין שירותי ענן לשמירה וגיבוי, שיתוף, ואפילו להוסיף ערך אקולוגי לסיפור. הסיפור של רוקטבוק מתחיל בשנת 2013 כאשר שני המייסדים, ג'ו למאי וג'ייק אפשטיין החליטו לפתח מחברת חכמה שניתן לשמור את המידע בה בקלות ולמחוק את הכתוב בה באמצעות לא אחר מאשר מיקרוגל ביתי. שנתיים לאחר מכן, בתכנית הסיום של הגרסה האמריקאית ל"כרישים", הציגו את הדור הבא של המחברת, הפעם עם מנגנון מחיקה יותר קונבנציונלי, באמצעות מטלית. המחברת הגיעה לישראל ראשונה ב-2019 ולא יצרה איזשהי מהפכה יוצאת דופן בשוק. כעת החברה מנסה שוב את מזלה, ללא שינויים דרמטיים מאז הפעם הקודמת, הפעם דרך רשת באג. 

Rocketbook (צילום: גד גניר)



מה שצריך להבין לגבי רוקטבוק זה שהמחברת עצמה, למרות ההגדרה כ"מחברת חכמה", היא די סטנדרטית ולא מכילה איזשהו רכיב אלקטרוני מתקדם. מה שלכאורה חכם כאן הוא חויית השימוש שמשלבת את המחברת יחד עם האפליקציה של רוקטבוק. המחברות הזמינות לרכישה במגוון גדלים וצורות הן מחברות סטנדרטיות עם דפים, שההבדל הויזואלי היחיד בינן לבין מחברות אחרות הוא ברקוד המודפס בתחתית כל דף, שאליו נגיע אח"כ. יחד עם המחברת מגיעים עט ומטלית. העט הוא מסוג FriXion של Pilot, עט שקיים בשוק מזה שנים, ניתן לרכישה בחנויות למוצרי כתיבה ומציע את היכולת הייחודית למחוק את מה שכתבתם באמצעותו, לא רק במחברות של רוקטבוק.


השילוב בין העט למחברת, עוד לפני שלב האפליקציה, אינו מושלם. דפי המחברת הם דפים בעלי גימור מבריק, ולוקחות מספר שניות עד שהדיו של Pilot FriXion מתייבש, מה שיוצר מריחות לעיתים קרובות מדי במקרה שכותבים פסקאות שלמות. גם התחושה עצמה בכתיבה שונה קצת מהתחושה של כתיבה על מחברת סטנדרטית, כאילו העט משייט בקלות מדי על הדף ולוקח זמן עד שמתרגלים לזה. אחרי שהדיו כן מתייבש, המחיקה קלה למדי: ניתן לעשות זאת באמצעות קצהו האחורי של העט שמתפקד כמו מחק של עיפרון, או לחילופין, להרטיב טיפה את המטלית המסופקת ולמחוק איתה שטחים נרחבים יותר. המחיקה עצמה עובדת כמובטח, אבל היא אינה מסוגלת לטפל בחריטות על הדף עצמו היכן שהיה קודם דיו, מה שמשפיע לרעה על חויית הכתיבה על אותו דף אח"כ.


Rocketbook (צילום: גד גניר)

Rocketbook (צילום: גד גניר)



כאמור, המחברת הופכת לחכמה כשמחברים אותה לאפליקציה. הרעיון הבסיסי כאן הוא שהאפליקציה מוכוונת לסרוק באופן יעיל מהיר ואיכותי את מה שכתבתם במחברת, וזה אכן כך: לוחצים באפליקציה על New Scan, מכוונים את המצלמה אל הדף הכתוב במחברת ואפילו לא צריך ללחוץ על כפתור הצילום. האפליקציה תדע לשפר את התמונה כך שרק הטקסט יסרק ואפילו השורות על דפי המחברת לא יראו בסריקה. הברקוד בתחתית העמוד מסייע לאפליקציה להבין את גודל המחברת ובכך להפוך את תהליך הסריקה לזריז ואיכותי יותר. השלב הבא הוא בחירת יעד הסריקה: ברירת המחדל היא לשלוח את הסריקה למייל איתו נרשמתם, אבל ניתן להוסיף מגוון שירותים אחרים ולבחור בכל פעם לאן לשלוח את הסריקה: ל-Google Drive, ל-OneDrive, ל-OneNote, ל-iCloud, ל-Trello, ל-Evernote, ועוד. רוצים לשלוח דף שכתבתם באחת המחברות לאיש קשר בוואטסאפ? תשמחו לשמוע שתפריט השיתוף הרגיל של הסמארטפון שלכם גם זמין כאן.


Rocketbook (צילום: גד גניר)

Rocketbook (צילום: גד גניר)

הדפים הסרוקים נשמרים באפליקציה עצמה של Rocketbook שכוללת מגוון אפשרויות מתקדמות לזיהוי טקסט, כולן למרבה הצער לא תומכות בשפה העברית. דוברי אנגלית יכולים למשל לתת שמות לקבצים ע"י הוספת סולמיות בכותרת הכתובה במחברת. האפליקציה אפילו תדע לזהות כשיצרתם לעצמכם רשימת משימות לביצוע בתנאי שציירתם קוביות לסימון בתחילת כל משפט, אבל גם זה לא תומך בעברית. אפילו את הדבר הכי מתבקש, לחפש טקסט ספציפי בקבצים שנסרקו, לא ניתן לבצע בעברית, מה שאומר שחלק גדול מהחוכמה של המחברת הזאת מתפספס עבור משתמשים ישראליים בגלל העדר התמיכה הזאת.


(+)
  • המחברת ניתנת למחיקה ושימוש חוזר
  • ממשק יעיל ופשוט לסריקה של דפים במחברות
  • עט כמעט סטנדרטי שניתן לרכוש בחנויות לציוד כתיבה

(-)
  • אין תמיכה בעברית
  • הדיו נוטה להימרח
  • מחברות יקרות יחסית

מחירן של מחברות ה-Rocketbook אצל היבואנית באג מתחיל מ-69 ש"ח למחברת הקטנה ביותר, מעין פנקס קטן ומגיע עד 159 ש"ח למחברת גדולה בגודל A5. הקהל הפוטנציאלי של Rocketbook הוא אנשים שלא ויתרו על המחברת שלהם. כל החויה סובבת סביב המחברת, כך שאין סיכוי שמישהו שנפרד כבר מזמן ממחברות, כמו כותב שורות אלו, יחזור אליהן בזכות מה ש-Rocketbook מציעים כאן. הבעיה שגם עבור אנשים אלו, החויה עצמה אינה מושלמת, החל מחויית השימוש במחברת עצמה ועד להעדר התמיכה באפליקציה בעברית שהופך אותה עבור משתמשים בישראל לפחות חכמה ממה שהיא יכולה להיות. מעבר לכך, גם אם החויה היתה מושלמת, התחרות של רוקטבוק אינה עם מוצרים דומים אחרים אלא עם שנת 2022. בשנת 2015 כל הרעיון של סריקה באמצעות מצלמת הטלפון עוד היה חדש יחסית. היום אנשים עושים זאת גם בלי מחברות חכמות ויקרות, כי אם באמצעות מגוון רחב של אפליקציות סריקת טקסטים שאפילו בגרסאותיהן החינמיות מציעות (כשהן לא אוספות נתונים בלי רשות כפי שעשתה CamScanner בזמנו) חלק ניכר מהתפקוד הבסיסי של רוקטבוק מה שמשאיר את האחרונה בעיקר עם ממשק נוצץ שמתקשה להצדיק את המחיר הלא זול של החבילה כולה.



1 תגובות

  1. רוקטבוק היום מיועדת לאנשים שכותבים ידנית אבל לא מרגישים נוח עם המחיר הסביבתי של פסולת נייר מרובה.

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

חדש יותר ישן יותר