כזה ניסיתי: Asus Zenbook Pro 16X OLED

אסוס ממשיכה לקרוא תיגר על התצורה הסטנדרטית של מחשבים ניידים. אחרי מספר שנים בהם דחפה חזק לקדמת הבמה את סדרת Zenbook Pro Duo עם המסך המשני, מציגה כעת החברה הטיוואנית את Zenbook Pro 16X OLED מהמחשבים החזקים בקטלוג שלה, עם מסך אחד אמנם, אבל רחוק מלהיות שגרתי.

Asus Zenbook Pro 16X OLED (צילום: גד גניר)




היחידה שהושאלה לי לבדיקה מבוססת על מעבד Core i9-12900H של אינטל מהדור ה-12, העדכני ביותר של הסדרה. זכרון ה-RAM כאן הוא בנפח של 32 גיגה, והאחסון בנפח 1 טרה, בטכנולוגיית SSD כמובן. לקינוח, הוא מצויד במעבד גרפי NVIDIA GeForce RTX 3060. כפי שקל לנחש, מדובר במפלצת. המעבד הוא מסדרה H שאמורה לספק ביצועים ברמה של מחשב נייח, והוא בעל 14 ליבות, 6 ליבות לפעולות אינטנסיביות ותובעניות במיוחד ו-8 ליבות נוספות לפעולות שגרתיות. הוא לא מיועד לגיימינג תובעני במיוחד (בין השאר כי המעבד הגרפי שלו הוא ברמת הביניים של NVIDIA) אבל התצורה הזאת מאפשרת עבודה חלקה וזריזה מאוד על אופיס, כמות בלתי סבירה של טאבים פתוחים בדפדפן, עריכת תמונות בפוטושופ וצפייה בסרטים ברזולוציית 4K.




ל-Zenbook Pro 16X OLED מסך 16 אינטש ברזולוציית 3840 על 2400 פיקסלים או אם תרצו, רזולוציית 4K. זהו מסך OLED יפיפיה, צבעוני להפליא ושחור כהה במיוחד, עם טווח גוונים עם טווח של 100% DCI-P3 ותמיכה בתקן Dolby Vision. תענוג להתבונן על מסך כזה ולעבוד עליו, במיוחד בעריכת תמונות ובצפייה בסדרות וסרטים. כאמור, אסוס לא פונה לגיימרים עם המחשב הזה ולכן קצב רענון המסך הוא 60 הרץ בלבד. כמו כן, השילוב בין תאורה לא גבוהה במיוחד, עם גימור מסך מבריק מקשה לעבוד עם  המחשב הזה באיזורים מוצפים באור. זהו מסך מגע, שניתן לתפעל באמצעות האצבעות או לחילופין באמצעות עט Asus Pen 2.0 המגיע בערכת המחשב, מתחבר אליו בבלוטות' ויודע לזהות 4096 עוצמות לחיצה שונות.


Asus Zenbook Pro 16X OLED (צילום: גד גניר)

Asus Zenbook Pro 16X OLED (צילום: גד גניר)



כשהוא סגור, Zenbook Pro 16X OLED דק למדי, לכאורה מחשב שקל להכניס לתיק, אבל זה לא הופך את מלאכת הנשיאה שלו למהנה במיוחד: זהו אחד המחשבים הכבדים בקטגוריה שלו, 2.4 ק"ג, ולמשקל הזה צריך להוסיף את משקלו של ספק כוח כבד. כל גופו עשוי מתכת, כמו גם השילדה שלו. כאשר פותחים אותו, נחשפים לטוויסט העיצובי העיקרי שלו: המסך דוחף למעלה את חלקה האחורי של המקלדת, מה שמטה אותה מעלה בזוית של 7 מעלות. לטענת אסוס לסידור המשונה הזה יש יתרון ארגונומי ותרומה לקירור המחשב. אתחיל מהסוגיה הארגונומית: זוית של 7 מעלות זה משהו סטנדרטי. מקלדות רבות מציעות כזאת זוית, אבל לראות את זה במחשב נייד זה משהו חדש ומגיעות לאסוס נקודות על ההרפתקנות. בפועל, לא נהניתי בצורה יוצאת דופן מהרמת המקלדת. קודם כל, בניגוד למקלדות רגילות, כאן לא ניתנת אפשרות בחירה. המקלדת מתרוממת בזוית הזאת בין אם תרצו ובין אם לא. מקלדות ארגונומיות אמיתיות מציעות זוית הפוכה, דהיינו, הרמה דווקא של החלק הקדמי של המקלדת, כדי למנוע לחצים מיותרים על פרקי כפות הידיים. הזוית במקלדת של Zenbook Pro 16X OLED עושה בדיוק את הדבר ההפוך, מייצרת לחץ על פרקי הידיים. זה לא שפיתחתי דלקות במהלך השימוש במחשב, אבל חויית ההקלדה לא היתה מהנה כפי שחשבתי שתהיה. בצד החיובי של המנגנון הזה: המחשב בהחלט מפזר חום בצורה טובה יותר הודות לפתח שמתחת למקלדת, המאווררים שלו שקטים יחסית והוא לא מתחמם מאוד כל עוד לא מעמיסים עליו באופן קיצוני.


Asus Zenbook Pro 16X OLED (צילום: גד גניר)

Asus Zenbook Pro 16X OLED (צילום: גד גניר)

Asus Zenbook Pro 16X OLED (צילום: גד גניר)



המקלדת עצמה סבירה. היא מסודרת כהלכה ואינה מתעוותת תוך כדי הקלדה, אך עומק ההקשה שטחי למדי. היא מוארת וניתן לשלוט באפקטים השונים ובצבעי התאורה, אבל היא פולטת כמות אור משמעותית גם משני צידי המקלדת. מתחתיה נמצא משטח עכבר ענק כמו במחשבים אחרים שלה מסדרת Zenbook, ויתרה אסוס על הניסיון לשלב במחשב מקלדת מלאה, והעבירה את הפונקציונליות של ה-Num Pad לתוך משטח העכבר, כאשר ניתן להחליף בקלות בין תפקוד המשטח כמשטח עכבר ותפקודו כלוח מגע המחליף את מקשי המספרים. משטח העכבר נטול כפתורים פיזיים. במקומם, שילבה אסוס מנגנון רטט שמדמה בצורה מושלמת את התחושה של לחיצה על כפתור, אם כי המנגנון הזה עובד רק כשהמחשב מופעל. כשהוא כבוי, העסק אינו לחיץ.


משמאל למשטח העכבר חוגת שליטה קטנה שמזכירה בצורתה ובאופן פעולתה את מכשירי האייפוד הראשונים. הקונספט של חוגה לא חדש אצל אסוס והופיע כבר במחשבים קודמים, אך כאן מדובר בחוגת מגע, שבניגוד לקודמותיה, איך צורך לסובב באופן פיזי. הרעיון הוא שהחוגה הזאת מאפשרת גישה מהירה לפונקציות בקונטקסט של האפליקציה שנמצאת באותו רגע בשימוש, באופן שקצת מזכיר את מקלדת ה-CRAFT של לוג'יטק. החוגה ניתנת להגדרה באופן אישי דרך תוכנת שליטה המותקנת מראש על המחשב, וניתן לבחור דרכה, תחת כל אפליקציה שבה החוגה נתמכת, אילו פונקציות באמת יישלטו דרכה. מעבר לכך, החוגה יודעת לשלוט על פונקציות כלליות כמו בהירות המסך, עוצמת השמע ומעבר בין אפליקציות פתוחות. לצורך הבדיקה אכן היה נחמד מאוד לשוטט בין טאבים פתוחים בכרום, לשלוט על רמת החשיפה בלייטרום ועל גודל המברשת בפוטשופ. האם זה משנה חיים? בהחלט לא. השימוש בחוגה מאוד אינטואיטיבי, אבל כדי להתרגל להשתמש בה, צריך באופן אקטיבי להעדיף אותה על פני קיצורי הדרך במקלדת והשימוש בעכבר ולעשות זאת במודע. אם הייתי מוציא את הסכום שאסוס דורשים על המחשב הזה, ייתכן מאוד שזה היה נותן לי מוטיבציה יתרה להצדיק את ההשקעה בכך, אבל בכנות, רוב הזמן שכחתי שהחוגה הזאת שם.


Asus Zenbook Pro 16X OLED (צילום: גד גניר)

Asus Zenbook Pro 16X OLED (צילום: גד גניר)

Asus Zenbook Pro 16X OLED (צילום: גד גניר)

Asus Zenbook Pro 16X OLED (צילום: גד גניר)



ל-Zenbook Pro 16X OLED מערכת רמקולים מהטובות בשוק: שישה רמקולים סה"כ, שניים מתוכם טוויטרים המטפלים בתדרים הגבוהים וארבעה וופרים המטפלים בתדרי הביניים והנמוכים, מייצרים יחד צליל מפורט להפליא, פתוח, עם עומק שטרם שמעתי במחשב נייד. כל נושא הסאונד כאן הוא באחריות הרמן קרדון, והמחשב תומך ב-Dolby Atmos. גם מצלמת הרשת מפתיעה לטובה: זו מצלמת 1080p שמצלמת באיכות מצוינת גם בתאורת חדר חלשה יחסית. אין כאן תריס פרטיות פיזי למצלמה, אבל לחיצה על מקש F10 מכבה אותה באופן אלקטרוני.


כצפוי ממחשב בעל מסך 4K גדול, עם מקלדת מחליפת צבעים, ומעבד חזק במיוחד, ה-Zenbook Pro 16X OLED לא מצטיין בחיי סוללה ארוכים במיוחד. הצלחתי לסחוט מסוללת ה-96Wh שלו בממוצע כ-4 שעות של שימוש סטנדרטי במחשב, שכלל בעיקר גלישה ברשת, צפייה בסרטונים וקצת עריכת תמונות. בחוץ, בשימוש בבהירות גבוהה יותר או בתמהיל פעולות תובעני יותר, הזמן הזה יתקצר. Zenbook Pro 16X OLED יודע להטען מספק הכוח הכבד והמגושם בהספק של  200W שמגיע עם המחשב, אבל מוכן גם להטען ממטעני USB C בהספק של עד 100W בטעינה איטית יותר. במקרה שתבחרו באפשרות השניה, לא תוכלו לקבל מהמחשב את רמות הביצועים הכי גבוהות שלו.


(+)
  • ביצועים מצוינים
  • מערכת שמע מעולה
  • מסך מרהיב
(-)
  • ההרמה של המקלדת לא הופכת אותה לנוחה יותר לשימוש
  • כבד ומגושם
  • יקר

מחירו הרשמי של  Asus Zenbook Pro 16X OLED  עומד על 13,999 ש"ח. זה יקר להחריד ואתם בהחלט משלמים כאן על פינוקים שלא בהכרח מצדיקים את המחיר הזה: הרמת המקלדת לא הופכת את פעולת ההקלדה לנוחה יותר, והחוגה תשנה את חייכם כנראה רק אם ממש תכריחו את עצמכם לעבוד איתה. דווקא הפינוקים האמיתיים כאן, שהופכים את המחשב למהנה לשימוש הם יותר סטנדרטיים: איכות שמע יוצאת דופן, מסך יפיפה וביצועים מעולים, דברים שניתן כנראה למצוא במחשבים פחות ייחודיים ויותר זולים.

1 תגובות

  1. "suuet"? ותערוך מחדש בבקשה. קצת בעיות בפיסוק.

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

חדש יותר ישן יותר